به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۵/۱۸ ساعت ۱۸:۵۰
کد مطلب : ۱۵۶۷۱۶

برای مقابله با تحریم‌ها چه خواهيد كرد؟

برای مقابله با تحریم‌ها چه خواهيد كرد؟
داریوش احمدیان
همزمان با اعلام آغاز بازگشت دور تازه‌ای از تحریم هایی که به واسطه برجام رفع شده بود این پرسش در جامعه مطرح می‌شود که تصمیم ایران برای مقابله با تحریم‌ها چه خواهد بود؟! این پرسش در چند ماه دیگر و هنگام آغاز تحریم‌های نفتی و بانکی جدی‌تر هم خواهد شد. واقعیت آن است که با مشاهده اظهارات و اقدامات مسئولان ذیربط شاهد نوعی بی تصمیمی در میان آنان هستیم.

جدی نگرفتن موضوع و یا نمایش بی اهمیت بودن این مسئله و همچنین سکوت درباره راه‌های جایگزین در دوران تحریم این ذهنیت را در میان مردم ایجاد کرده است که ظاهرا مسئولانی که می‌باید به فکر حل مشکلات ناشی از تحریم باشند اساسا متوجه خطر تحریم‌ها نشده اند، زیرا زندگی روزمره‌شان که متفاوت با حد معمول و متوسط زندگی در جامعه است تحت تاثیر این تحریم‌ها قرار نخواهد گرفت.

مسئولان دولتی و دیگران نه راه حل مشخص خود برای عبور از تحریم‌های اقتصادی را مطرح می‌کنند، نه برنامه اقتصادی مقابله با آثار مخرب تحریم‌ها را به بحث و بررسی کارشناسان می‌گذارند و نه از این دو مهمتر نقشه راه خود برای غلبه بر تحریم‌ها در حوزه سیاست خارجی را اعلام می‌کنند.بنا بر آنچه از شواهد بر می‌آید ظاهرا مسئولان کشور بیشتر از آنکه در پی حل مشکلات ناشی از تحریم‌ها باشند به دنبال آن هستند تا آن جا که ممکن است اثرات مشهود منفی که تحریم‌ها باعث به وجود آمدن شده است و می‌شود را منکر شوند! به بیان دیگر به جای حل مسئله در پی «سرخ نگه داشتن صورت با سیلی» هستند.

 این رفتار در حالی است که مردم انتظار دارند تجربه‌ای که چند سال پیش در مورد تحریم‌ها داشتیم دوباره تکرار نشود و باز هم شاهد ظهور «بابک زنجانی» ها نباشیم. پرونده فساد نفتی که با وجود گذشت بیشتر از پنج سال همچنان مفتوح است و ریالی از آن به خزانه کشور بازنگشته است نمونه مشخصی از مدیریت در دوران تحریم است. چه بخواهیم، چه نه روزگار تحریم، روزگار جولان افرادی است که مدعی دور زدن تحریم‌ها هستند و این دور زدن تحریم‌ها رانت و فسادهای بی شماری را با خود به همراه خواهد داشت.

 از طرف دیگر تجربه گذشته نشانگر آن است که فرار از میز مذاکره و عدم تمایل به توافق با قدرت‌های جهانی به خصوص آمریکا راه مناسبی برای عبور از موانع تحریمی نیست و اگر واقعا دنبال رفع تحریم باشیم راهی جز گفتگو و توافق با طرف اصلی در مقابل ایران وجود ندارد. بی عملی مسئولان دولتی در دو بخش مقابله اقتصادی با تحریم‌ها و طراحی لازم برای گذر از این وضعیت در بخش سیاست خارجی تنها سبب افزایش بیشتر از قبل نگرانی‌ها شده است. نگرانی هایی عمیق و جدی که با وجود آنکه در جامعه مشهود است اما با توجه به نطق تلویزیونی اخیر رییس جمهور می‌توان گفت ظاهرا از سوی تصمیم گیران کشور دیده نمی‌شود!

معلم ناامید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۵/۱۹ ۰۷:۴۶
وزرای ضعیف که مرد مقابله با شرایط سخت نیستند
بطحایی
کرباسی
حجتی
شریعتمداری
نوبخت
انشاا...بااستیصاح عزل شوند (360699)