به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ساعت ۱۷:۵۵
کد مطلب : ۱۶۶۰۶۸

سکوت ملی یا استیصال ملی؟

سکوت ملی یا استیصال ملی؟
گروه سیاسی: دکتر محسن رنانی، استاد نام‌آشنای اقتصاد دانشگاه صنعتی اصفهان در یادداشتی که از آن با عنوان آخرین یادداشت خود یاد کرده است از این نکته نوشته است که آیا سخن گفتن از بحران‌ها و مشکلات امروز جامعه ایرانی از سوی افرادی همچون او سبب افزایش ناامیدی‌ها و نگرانی‌های مردم نمی‌شود؟ آقای رنانی در نهایت به این نتیجه رسیده است که آنچه سبب افزایش امید ملی خواهد شد سکوت ملی است و خود و همفکرانش را دعوت کرده است تا مدتی سکوت کنند و از بحران‌ها و مشکلات سخنی به میان نیاورند.
 
آنچه دکتر رنانی از آن می‌گوید را در ماه‌های اخیر از زبان برخی دولتمردان و به خصوص شخص رییس‌جمهور هم در چند نوبت شنیده‌ایم. این دیدگاه با وجود تفاوت‌هایی که در شکل بیان دولتی‌ها و این استاد اقتصاد وجود دارد بر همان اصطلاح "برهه حساس کنونی" تاکید دارد و به دلیل شرایط خاص کشور و البته جوّ منفی و ناامیدی موجود در جامعه سکوت و کاهش بازتاب خبرهای منفی را راه عبور از این وضعیت اعلام می‌کند. اما آیا در عالَم واقع هم سکوت به امید می‌انجامد؟! بیاییم با یک مثال بررسی این موضوع را ادامه دهیم؛ فرضی کنیم فردی از نزدیکان ما به بیماری سرطان مبتلا شده است و تنها فردی که می‌تواند این خبر را به او بدهد ما باشیم.

فرد مورد نظر به تازگی از نظر اقتصادی ورشکست شده است و از نظر عاطفی نیز شکست بزرگی را تجربه کرده است. آیا ما به عنوان فردی که ماموریت اعلام بیماری به او را داریم سکوت می‌کنیم تا مبادا بر حجم ناامیدی‌های بی‌شمار حاصل از شکست اقتصادی و عاطفی آن بیمار افزوده نشود و یا بالعکس هر چه سریع‌تر با اطلاع دادن بیماری‌اش به او زمینه را برای آغاز درمان و رفع بیماری فراهم می‌کنیم؟! قطعاً هنگامی که در این مثال فرد مبتلا به سرطان متوجه بیماری‌اش شود ضریب ناامیدی‌اش به شدت افزایش می‌یابد اما همین اطلاع‌رسانی به ظاهر ناامیدکننده می‌تواند او را از مرگ برهاند. 

اگر بخواهیم صریح باشیم باید گفت با کمال احترام به دکتر محسن رنانی پیشنهاد ایشان مبنی بر سکوت ملی پیشنهادی مرگ‌آفرین است و بر خلاف هدف اعلامی نه تنها امید اجتماعی را افزایش نمی‌دهد بلکه قطعاً می‌تواند سبب افزایش ناامیدی‌ها و از طرف دیگر منجر به کاهش هشداردهی به حکمرانان از سوی جامعه مدنی شود. به نظر می‌رسد در لایه‌های زیرین چنین پیشنهادی نوعی استیصال وجود دارد. استیصالی که حاصل بی توجهی تصمیم‌گیران به هشدارهای دلسوزان در حوزه‌های مختلف از محیط‌زیست و فرهنگ تا اقتصاد و سیاست است. هنگامی که سال‌ها هشدار داده شود و گوش شنوایی نباشد طبیعی است که هر فردی بالاخره روزی دچار استیصال شده و سکوت را بر سخن ترجیح دهد. سکوت امثال محسن رنانی نشانه استیصال ملی است و نه علتی برای افزایش امید ملی و دعوت دیگران به سکوت نیز نشانه‌ای خطرناک از آینده‌ای که دور نخواهد بود!
برچسب ها: سکوت ملی امید ملی

.
Norway
۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ۱۸:۱۷
درود برشما ..واقعیت ماجرا را گفته اید . احسنت (361987)
داریوش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ۱۹:۰۰
با سلام. نوشته دکتر رنانی استاد محترم اقتصاد را خواندم . به نظر می آید دکتر رنانی هم مثل قریب به اتفاق مردم به درماندگی آموخته شده ( نظریه مارتین سلیگمن در روان شناسی) رسیده است. خیلی وقت ها سکوت مردم متاسفانه دولتمردان را به عدم پاسخگو بودن و حتی طلبکار بودن کشانده است. اگر امثال دکتر رنانی سکوت را ترجیح دادند فردی که حرفش شنیده می شود ( ارجاع شود به کانال دکتر رنانی در مورد اساتید افغانستانی شاغل در ایران که مورد توجه واقع شد)، پس درد مردم را کی به دولتمردان فاصله گرفته از مردم برساند. (361989)
۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ۲۳:۴۸
سلام؛
تا جایی که بنده متوجه شدم منظور ایشان سکوت کارشناسان اقتصادی بطور موقت است.والبته نامربوط هم نمیگویند!بطور مثال فردی که در زمان دلار هفت /هشت هزارتومان گفت دلار به بیست هزار هم میرسد.ایا این کارشناسی سازنده است یا مخرب؟ (361992)
یک فرهنگی به گل نشسته
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۱ ۲۲:۰۱
تصورمیکنم آنچه جناب رنانی فرمودندمربوط به توده مردم نمیشودکه درعین حال بسیارازشیوه مدیریت کشورناخرسندندلیکن بحاطرهراس از خیلی چیزهادندان روی جررفته اند.شایدمنظورشان همه قشرمتوسط جامعه بویژه فعالین سیاسی واجتماعی وفرهنگی وعلمی...تحولخواه باشدکه به رغم تنگناهای فراوان وفضای بسته سیاسی درغالب انتخابات به میدان آمده ومردم راباوعده های گوناگون به صحنه آوردندوسپس خلف وعده کردند!همین تنگناهاموجب گشته نه مجلس واقعی ونترس وقوی شکل بگیردونه رییس جمهورشجاع وداناومقبول ملت انتخاب گردد.الایک دوره که شجاعت د (361990)
۱۳۹۷/۰۹/۱۲ ۰۰:۴۹
مردم باید مطالبه کنند و رسانه ها باید صدای این مطالبه باشند تا مسئولین بفهمند و عقلا مشورت بدهند و مدیران انجام دهند ...این باید باشد که نیست
در عوض، مردم نق میزنند رسانه ها می کوبند مسئولین هم مشغول فرافکنی و گاهی هم علاج موقتند ... (361994)
۱۳۹۷/۰۹/۱۲ ۱۲:۴۱
درود من هم که دیرزو نوشته دکتر رنانی را خواندم به همین نتیجه رسیدم. اما به نظر می رسد که واقعیت ماجرا چیز دیگری باشد وگرنه دکتر رنانی با هوش تر از این ها است. (361995)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۷/۰۹/۱۳ ۱۱:۰۴
کارمون تمومه چه اطلاع رسانی بشه چه نشه (362005)