به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۴/۱۱ ساعت ۱۶:۳۲
کد مطلب : ۱۸۱۶۰۰

پایان دوران انتخاب بین «بد» و «بدتر»؟!

پایان دوران انتخاب بین «بد» و «بدتر»؟!
گروه سیاسی: با نزدیک شدن به زمان انتخابات مجلس (اسفندماه سال جاری)، یک بار دیگر مسئله حضور و مشارکت در انتخابات و یا انتخاب مسیری دیگر به موضوع بحث و گفت‌وگو در محافل سیاسی و رسانه‌ای نزدیک به جریان اصلاح‌طلی تبدیل شده است.

اندکی از انتخابات۹۶ گذشته بود که با توجه به تغییر رویکرد دولت و شخص رییس‌جمهور و فاصله گرفته اقدامات انجام شده با وعده‌های روزهای انتخابات بحث درباره میزان فایده‌مندی مشارکت در انتخابات مورد توجه و انتخاب راهبرد «بد و بدتر» مورد تردید جدی قرار گرفت. گفتگو در ارتباط با این رویکرد انتخاباتی هم‌چنان ادامه دارد و البته روز به روز به تعداد کسانی که به بی فایده بودن پذیرش انتخاب میان «بد و بدتر» می‌رسند افزوده می‌شود.

واقعیت آن است که چنین مباحثی بیشتر در سطح فعالان سیاسی جریان دارد و با نگاهی به متن جامعه شاهد آن هستیم که کسر قابل توجهی از مردم بحث درباره این مسائل را کنار گذاشته و نسبت خود با انتخاباتی بر مبنای دوگانه «بد و بدتر» را از مدت‌ها قبل مشخص ساخته‌اند.

پرسشی که در ارتباط با مباحثه‌های سیاسیون در این باره مطرح می‌شود آن است که آیا شرایط امروز جربان اصلاح‌طلبی به گونه‌ای است که اتخاذ تصمیمی جدی و هم‌راستا با مطالبات مردم را شاهد باشیم؟! اگر برخی چهره‌های اصلاح‌طلب همچون سیدمصطفی تاجزاده، محسن صفایی فراهانی و چند نفر دیگر را کنار بگذاریم دیگران اراده‌ای مبنی بر عبور از حرکت در چارچوب گفتمان انتخاباتی «بد و بدتر» نداشته و حتی شاهد تئوریزه کردن چنین دیدگاهی از سوی آنان نیز هستیم به نظر می‌آید انتخابات۹۸ و همچنین انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۴۰۰ زمانی سرنوشت‌ساز برای جریان اصلاحات خواهد بود که حیات و ممات این جریان سیاسی در جامعه و نسبت اصلاح‌طلبان با مردم را روشن می‌کند.

پذیرش ساختار انتخاباتی موجود که بر مبنای نظارت استصوابی استوار است و دعوت چند باره مردم به انتخاب ناگزیر میان «بد و بدتر» معنایی جز عبور اصلاح‌طلبان از مردم و زدن آخرین میخ بر تابوت جریان اصلاحات نخواهد داشت. جریان اصلاحات در سال‌های اخیر به واسطه عملکرد ناامید کننده افراد مورد تایید این جریان سیاسی در دولت و مجلس به نقطه‌ای رسیده است که کمترین میزان محبوبیت در دو دهه اخیر را تجربه می‌کند.

برای تغییر این شرایط ناگوار راهی جز شنیدن صدای مردم و گذر از حضور به هر قیمتی در قدرت رسمی باقی نمانده است اما به نظر می‌آید آنچه در عمل شاهدش هستیم بی تفاوتی اصلاح‌طلبان نسبت به شکاف عمیقی است که میان خودشان و متن جامعه رخ داده است و از همین رو تمام فکر و ذکر اغلب کسانی که با نام اصلاح‌طلب شناخته می‌شوند آن است که با تلاش‌هایی پیدا و پنهان امکان تداوم حضور در قدرت رسمی را برای خود پیدا کنند حتی به بهای گذر از خواسته‌های مردم!
برچسب ها: انتخابات مجلس

۱۳۹۸/۰۴/۱۱ ۱۷:۴۶
بنظر بنده اصلاح طلبان می بایست سه پلان در نظر بگیرند
اول ، چانه زنی برای تایید صلاحیت افراد سطح اول اصلاحات ، باوجود شبکه های اجتماعی و تندروی های جناح مقابل احتمال درست شدن موج مشارکت مردمی هست ، حداقل می شود امیدوار بود...
دوم ، حمایت بخشی از جناح اصلاحات از افراد شجاعی مثل آقایان مطهری و صادقی ، افروغ ، نقویان... نام این افراد رای کسانی که به هر حال در انتخابات شرکت میکنند را به خود اختصاص خواهد داد...
سوم ، در صورت این که موارد بالا نشد بهتر است شجاعانه اعلام موضع کنند (364249)
ذوالفقاری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۰۷:۳۲
با تایید و تاکید بر موضوع درست نگارنده، به نظر می رسد دیگر دوران انتخاب بین بد و بدتر گذشته و مردم مشاهده کرده اند با چنان انتخاباتی در عمل تغییر و گشایشی در زندگی مردم ایجاد نمی شود. (364253)
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۰۸:۵۲
مطمئنا اصلاحات در مجلس آینده اقلیتی ضعیف و به شمار نیامدنی خواهد شد
حداکثر 50 نماینده (364255)
حبیب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۱۵:۲۹
به دلیل اینكه مشاركت مردم، حداقلی خواهد بود در تهران و كلانشهرها كه رای‌ها سیاسی است حتی یك اصلاح طلب انتخاب نخواهد شد. حتی عارف و مطهری و ... هم رای نمی اورند. می ماند شهرهای كوچك، كه آرا در اونجا رای قومیتی، طایفه‌ای و فامیلی است. (364259)
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۲۰:۴۷
اتفاقا انتخابات خیلی هم پرشور برگزار خواهد شد
چون مردم به یک نقطه عطف در تصمیم گیری نسبت به جریان هوادار غرب رسیده اند
تعیین تکلیف در اسفند 98 برای چند دهه (364263)
۱۳۹۸/۰۴/۱۲ ۰۹:۰۱
رئیس مجلس آینده : سعید جلیلی (364256)