به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۵۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۱۸۷۰۶۳

شش ماه مانده تا انتخابات مجلس

شش ماه مانده تا انتخابات مجلس
محمد توکلی
حدود شش ماه تا انتخابات مجلس باقی مانده است و احزاب و جناح‌های سیاسی اندک اندک در حال آماده کردن خود برای حضور در این رقابت سیاسی هستند. جناح اصولگرا همچون همیشه درگیر یافتن راهی برای «وحدت» و تهیه فهرستی واحد است و اصلاح‌طلبان نیز در پاسخ به پرسش چگونگی حضور یا عدم حضور در انتخابات سرگردان هستند.

با نگاهی به تحلیل‌های گوناگون که حول محور انتخابات مجلس مطرح می‌شود شاهد آن هستیم که اغلب مطالب منتشرشده در این ارتباط معطوف به احزاب و چهره‌های سیاسی است و جای بررسی مواجهه مردم با این انتخابات تقریباً خالی است.

با نگاهی به آنچه در جامعه می‌گذرد شاهد آن هستیم که اقشار مختلف مردم در مواجهه با انتخابات به سه گروه کلی تقسیم‌بندی شده‌اند. گروه نخست ۲۰تا۳۰ درصدی از واجدان شرایط شرکت در انتخابات هستند که عدم مشارکت در انتخابات را گزینه‌ای ممنوعه تصور می‌کنند و در هر انتخاباتی با هر شرایطی شرکت خواهند کرد. این درصد همان درصد ثابتی است که رای آنان همواره در سبد جریان اصولگرا ریخته می‌شود.

گروه دوم که سر دیگر این طیف را تشکیل می‌دهند اقشاری از مردم هستند که اساساً تمایلی به مشارکت سیاسی، حتی در حد رای دادن هم ندارند و حتی در انتخابات پر شوری همچون انتخابات۸۸ نیز علاقه‌ای به بروز و ظهور انتخاباتی نداشتند اما شاید بتوان گفت تاثیرگذارترین بخش جامعه گروه‌های مختلف و متفاوتی از مردم هستند که میان این دو سر طیف حضور دارند. پرسش اساسی این است که مواجهه این گروه با انتخابات مجلس چگونه خواهد بود؟

کسر قابل توجهی از این گروه جایگاه خود در انتخابات را در نقطه مقابل اصولگرایان تعریف می‌کنند؛ گاهی با رای به اصلاح‌طلبان و یا نامزدهای مورد حمایت آنان و گاهی نیز با عدم مشارکت در انتخابات. به نظر می‌آید با توجه به عملکرد دولت و مجلس و همینطور شرایط بحرانی اقتصادی موجود که تمایل جامعه به مسائل سیاسی را کاهش داده است احتمال تکرار انتخاباتی سرد همچون انتخابات مجلس هفتم بالا باشد.

مطلب آخر آن که آنچه این معادله را تغییر خواهد داد عملکرد شورای نگهبان است. اگر آنان موانع موجود برای برگزاری انتخابات آزاد را رفع کرده و اجازه حضور همه افرادی که به نوعی مورد توجه جامعه هستند را صادر کنند «شاید» مردم نیز مواجهه‌ای خلاف پیش‌بینی‌های كنونی با انتخابات داشته باشند.
برچسب ها: انتخابات مجلس

احسان
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۱:۵۷
انتخابات برای بنده برای همیشه تمام شد. محاله رای بدم (364588)
حسين
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۲:۵۱
مردم فعلا به فكر گذران زنگيشان هستند هرگروه راي بياورد بحال مردم فرق نمي كند سياست همان ست كه بايد باشد (364589)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۱۵:۱۸
احزاب و جناحهای مختلف ؟؟؟؟ احزاب ؟؟ جناح ؟؟؟ ایران ؟؟ (364590)
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۲۲:۴۹
شما که می فرمایید بخش انتخابی در کشور قدرت نداره
حالا نمیشه یک بار برای آبرو داری خدوتن هم که شده این انتخابات کاندیدا نداشته باشید؟
از این سفره رنگارنگ نمیشه دل بکنید؟ (364592)
۱۳۹۸/۰۶/۱۷ ۱۲:۰۸
بخصوص عارف که زبونش فقط برای انتخابات بعدی میچرخه ولی برای بیان مشکلات مردم لال لال میشه.این نظام که بده ،شماها چرا برای رسیدن به مناصبش له له میزنید؟! (364595)
آمارت رو به روز کن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۸/۰۶/۱۶ ۲۲:۵۹
درصد آرای انقلابی کشور
سال درصد
80 16% (رأی توکلی مقابل خاتمی)
84 20% (رأی احمدی نژاد-دور اول)
92 %30 (آراء منفی به هاشمی در نظر سنجی جهانگیری)
96 %40 (آراء رئیسی-میرسلیم)
95 حدود 45-50% ( بر اساس منحنی رشد)
باقیمانده خاکستری (35%)+اصلاحات(20%) 50-55%
خاکستری ها در همه انتخابات های مجلس تحول خواهند و عقد اخوت با هیچ گروهی ندارند

این انتخابات دست کم 50% شرکت کننده داره
و اگر همه مخاطبان هسته اصلاحات شرکت نکنند هم فرقی نمی کنه
آمارت رو به روز کن (364593)
۱۳۹۸/۰۶/۱۸ ۱۹:۱۲
اثری نداره رایی ندارن حتی اصولگرایان هم بیان بر سرکار باز این باعث نمیشه دوره های بعد مردم به اصلاح طلبها رای دهند اصلاح طلبها معلوم نشد که چه چیز را می خواند اصلاح کنند و عملا چیزی مردم از اصلاح طلبها ندیدند
شاید در شهرستانها یک عده شرکت کنند ولی مسلما با وجود عملکر بد اصلاح طلبها و اختلاس ها و فساد ها و بی مسولیتی ها عده ای در انتخابات شرکت می کنن و اصلاح طلبی هم تمام شده بهتر است اصلاح طلب و اصولگرا یک لیست دهند جون در هیچ چیزی اختلافی ندارند
فرصت 20 و چد ساله ای داشتید فرصت را سوزاندید (364600)
۱۳۹۸/۰۶/۱۸ ۱۹:۲۰
شورای شهر که دیگه نظارت استصوابی نداشت ایا توفیقی داشتید؟ چند شهردار عوض کردید؟ به چه نتیجه ای رسیدید؟ اصلاح طلب و اصول گرا افرادی هستند که توانایی مدیریتی ندارند و تفکراتی که دارند هم عملا به ضرر کشور است شاخ شما دوستان دیگه نحفی بود که اون رسوایی را به بار اود
در مجلس ایا عارف در میکرفون حتی فوت کرد؟ صدایی از عارف ما نشنیدیم انجه ما شنیدیم این بود که هر بار عارف یه دسته گلی به اب می داد فردی بد اخلاق که حتی توانایی سخنرانی هم نداره
پدر ژن خوب
عصر اصلاح طلبی تمام شد فرصت را از دست دادید (364601)