به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۱:۳۵
 
۴۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ساعت ۰۸:۳۶
کد مطلب : ۲۹۷۵۷
33 سال عدم اجراي اصل 15 قانون اساسي و ...

دفاع بد از زبان‌فارسي توسط فرهنگستان‌فارسي

گروه فرهنگي: مرحوم دكتر علي شريعتي يك جمله ماندگار در نظريه‌پردازي‌هاي عقيدتي خود دارد: «براي كوبيدن يك حقيقت به آن خوب حمله كن و از آن بد دفاع كن» در واقع براي بي اعتبار كردن و تضعيف كردن يك نظر، عقيده يا فكر، لزوما نياز به حمله به آن نداريد، مي‌توان از آن به بدترين صورت ممكن دفاع كرد!
دفاع بد از زبان‌فارسي توسط فرهنگستان‌فارسي
«اصل پانزدهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران: زبان و خط رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است‌. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان وخط باشد ولی استفاده از زبان های محلی و قومی در مطبوعات ورسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آنها در مدارس‌، در کنار زبان ‌فارسی آزاد است‌.»

در حاليكه در قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران، صراحتا بر آزادي آموزش به زبان مادري، تاكيد شده و دولت يازدهم پس از چند دهه كه از بي‌توجهي به اين اصل به زمين مانده، عنايت و توجه نموده و اخيرا آقاي يونسي (مشاور رييس‌جمهور در امور اقليت‌هاي مذهبي و اقوام) به صراحت از عزم دولت براي «اجراي اين اصل مغفول مانده قانون اساسي» خبر داده است، برخي اعضاي فرهنگستان زبان و ادب فارسی با مخالفت در موضوع آموزش به زبان مادری به وسیله آموزش و پرورش در استانها که اخیرا از سوی دولت اعلام شده است این مسئله را تهدیدی جدی برای زبان فارسی و یک توطئه برای کمرنگ کردن این زبان عنوان کردند!!

در نشست وزیر آموزش و پرورش با رئیس و اعضای فرهنگستان زبان و ادب فارسی، محمد علی موحد عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به مباحث مطرح شده در این نشست به موضوع آموزش زبانهای محلی توسط دولت اشاره کرد و گفت: دولت باید از مداخله مستقیم در آموزش زبانهای محلی و بومی خودداری کند ما زبان معیاری داریم که زبان رسمی ما است اگر دولت بخواهد آن را فراموش کند و به حوزه زبانهای محلی وارد شود کار ما زار است!

* سئوال از آقاي موحد: به چه دليل دولت قانوني كشور بايد از اجراي يك اصل اساسي از قانوني كه به اجراي آن قسم ياده كرده، خودداري كند؟ چون با سليقه و تفكر من و شما متفاوت است؟ آيا من و شما قانون اساسي را همواره مطابق به ميل خود بايد بپسنديم؟ آموزش زبانهای محلي، كجاي كار ما را زار مي‌كند؟ آقايان شما مي‌دانيد، آمار بالا و هشداردهنده بيسوادي و كم سوادي و ديگر مشكلات اجتماعي، اقتصادي و ... عمدتا در مناطقي است كه مردم و ساكنان آن داراي زبان‌هاي غير از فارسي هستند. مي‌دانيد كمترين ورودي به دانشگاه‌ها و مراكز علمي از همين مناطق است؟ و يا به آمار رسمي نگاهي انداخته‌ايد تا به عينه دريابيد كه با عقب ماندگي تحصيلي، آموزشي و فرهنگي، ديگر معضلات (بيكاري، فقر، اعتياد و حتي جرائم و خشونتهاي اجتماعي) هم در مقايسه و نسبت به ديگر مناطق كشور، رشد مضاعف و ناهمگوني دارند؟ چرا بايد اينگونه باشد؟

سلیم نیساری دیگر عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این نشست گفت: عده‌ای فکر می‌کنند علاقه به یک قومیت یعنی تحصیل با زبان آن قوم اما این موضوع بسیار خطرناک است ما در ایران شانس داشته ایم که یک فردوسی بزرگ توانسته پایه محکمی برای زبان فارسی ایجاد کند و ما امروز در کنار دین اسلام به داشتن چنین زبانی مفتخر شویم. در بحث آموزش زبان مادری نباید طور عمل کنیم که در ادامه دچار مشکلات متعدد شویم.

فتح الله مجتبایی دیگر عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این نشست موضوع آموزش زبان مادری در کشور را امری وارداتی نامید و گفت: شک ندارم که این موضوع از خارج به ایران آمده است قبل از این در هندوستان نیز این مسئله توسط انگلستان تجربه شد و امروز هم انگلستان و کشورهای شمالی ما هستند که می خواهند این مسئله را به ایران وارد کنند! وی ادامه داد: بهترین وسیله برای عقب نگه داشتن یک ملت بی توجهی به زبان آن است اگر بخواهیم زبانهای مادری مان را به عنوان زبان علمی و آموزشی به کار ببندیم به طور حتم به گذشته برگشت خواهیم داشت و این موضوع خطرناک است و از آن بوی توطئه می‌آید. در پایان این نشست غلامعلی حداد عادل نیز در سخنانی تاکید کرد: مواظب باشیم که مبادا از کیسه سرمایه های ملی مان همچون زبان فارسی برای پیروزی های موقت و بی حاصل جناحی خرج کنیم.

اظهارات ادعاگونه فوق در هراسناكي از اجراي اين اصل از قانون اساسي در موارد فوق خلاصه شده است اما اين نوع موضع‌گيري، آيا مصداق آن جمله نيست كه «براي كوبيدن يك حقيقت به آن خوب حمله كن و از آن بد دفاع»؟ واقعا بدترين نوع دفاع از زبان فارسي نيست؟ اين آقايان چگونه، به راحتي يك اصل اساسي قانوني كشور را تهديد جدي زبان فارسي قلمداد مي‌كنند؟ شما اگر با قانون اساسي، مشكل داريد چرا سعي در تغيير آن نمي‌كنيد؟ چرا بايد از زبان فارسي اينگونه، ناشيانه و از موضع مخالفت با قانون اساسي كشور، دفاع كنيد؟

چرا اينگونه متعصبانه، با اجراي يك اصل به زمين مانده قانون اساسي، مخالفت مي‌كنيد و بر دشمني با زبان فارسي به خاطر اين دفاع بد و ناشيانه‌اتان در مناطق قوميت‌نشين، مي‌افزاييد؟ نگارنده خود يك فارسم‌ اما در شگفتم چرا اينگونه ناشيانه از اين زبان ملي، دفاع بد مي‌شود. در سطرهاي قبلي هم اشاره كرديم كه آمار بيسوادي، كم سوادي و ديگر مشكلات اجتماعي و ... در مناطق اقوام‌نشين خصوصا با زبان‌ها و گويش‌هاي ديگر، در مقايسه با مناطق با زبان فارسي بسيار بيشتر و هشداردهنده است. از خود حتي يك بار پرسيده‌ايد پيام و تفسير اين پديده منفي چيست؟ جز عدم اجراي اصل 15 قانون اساسي؟

از كجاي اجراي اين اصل قانون اساسي به گفته و ادعاي شما «از آن بوی توطئه می‌آید»؟ به نظر نگارنده اتفاقا، «توطئه» در گسست كنوني فرهنگي و اجتماعي بين مناطق مختلف است كه با ناشي‌گيري‌ها و برخورد سليقه‌اي با قوانين مصوبه كشور، كار را به جايي رسانده‌ايد كه طبق اخبار رسمي و شواهد موجود، در ورزشگاه‌هاي ورزشي برخي استان‌ها، پرچم‌‌هاي كشورهاي ديگر بر افراشته مي‌شوند! اين بوي توطئه (آن هم ناشي از برخوردهاي تعصبي، سليقه‌اي و ناشيانه با اصول قانون اساسي) مي‌دهد يا اجراي يك اصل به زمين مانده از قانون اساسي كشور ، كه البته به مذاق شما خوش نمي‌آيد و به اشتباه مي‌پنداريد براي وحدت كشور خطرناك است؟

آيا اگر كودكان روستاهاي غير فارس‌نشين ايران، با زبان مادري خود درس بخوانند و از آمار بيسوادي و كم سوادي ايران كاسته شود، به سود توسعه و پيشرفت همان منطقه و كل ايران نيست؟ وانگهي در چنين شرايطي حتي مي‌توان زبان فارسي را نيز به عنوان يك درس جداگانه همچون زبان‌هاي انگليسي و عربي به آنان آموزش داد تا حتي از استحكام و غناي بيشتري در فراگيري زبان ملي برخوردار شوند. نه اينكه، با تعصب و دفاع بد از زبان ملي كشور (فارسي) نه تنها به رشد بيسوادي و كم سوادي در مناطق روستايي و قوميتي كمك و ياري برسانيم بلكه بر شكاف فرهنگي، تبعيض و ... بين اين مناطق با مناطق فارس‌نشين نيز مهر تاييد بزنيم. شكافي كه به تبع آن، عنادها و فاصله‌هاي «مركز» با «حاشيه» را به سمت و سويي خطرناك سوق خواهد داد كه اثرات آن هم اكنون در بسياري از اين مناطق قابل لمس و مشاهده است.

در خاتمه به عنوان يك شهروند فارس ايراني در دفاع از حق قانوني هموطنان غير فارس ايراني‌ام، از حركت و اقدام و ايده دولت آقاي روحاني براي اجرايي كردن اصل 15 قانون اساسي، تقدير نموده و همانگونه كه بسياري ديگر از حقوق شهروندي مشابه اين اصل (براي مثال اجرايي نشدن 34 ساله جرم سياسي و هيات منصفه) نيز نيازمند توجه و اجرا دارند، به اين دوستان نيز صميمانه سفارش مي‌كنيم: «آقايان، لطفا از زبان فارسي، بد دفاع نكنيد»

قرمز پر رنگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۰۹:۰۴
با احترام به نویسنده و یادآوری این که نقد ایشان را بر گفته های برخی از اعضای فرهنگستان وارد می دانم باید اشاره کنم که بین تدریس ادبیات زبان مادری و ندریس به زبان مادری تفاوت بسیار است
باید بپذیریم بسیاری از این زبان ها و گویش ها در معرض انقراض قرار گرفته و تنها راه زنده نگه داشتن آن ها تدریس ادبیات این زبان هاست و آن چه از این اصل قانون فهم می شود نیز همین است در صورتی که درس خواندن به زبان مادری در معنای کلی آن مراد نیست و البته به دلیل گوناگونی در چاپ کتاب و روش تدریس هم این کار غیرممکن است (201832)
پارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۸:۱۳
گام نخست در پاسداشت زبان تاریخی و هویت ملیمون اینه که بجای واژه فارسی از پارسی استفاده کنیم و در همه کتابهای درسی این رو آموزش بدیم. (202106)
معروف
Sweden
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۱۵:۰۵
ببخشید! روی سخن من با " قرمز پرنگ" بود. (202506)
پارسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۱۸:۱۷
اینایی که منفی زدن دلیل خاصی هم داشتن اونوقت؟!!!!!! (202586)
فدای ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۱۲:۱۸
من نمی دانم این همه جنجال برای چیه؟
زبان فارسی (پارسی) زبان رسمی کشور است هیچ شکی در آن نیست و باید کتاب های آموزشی به زبان رسمی باشد ولی اگر در کنار این زبان خصوصا در دوران ابتدایی کتابی باشد که زبان مادری و پارسی را در هم بیامیزد و هم به عبارتی لغت نامه ای به چاپ برسد چه اشکالی دارد اینگونه کارها به قول نویسنده به یاری توسعه کشور می انجامد (203269)
معروف
Sweden
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۱۱:۰۳
دوست عزیز! بە نظر من برای شما، مهمتر از تفسیر قانون و سخن گفتن از زبان و ادبیات‌های کە هیچ آشنایی با آن‌ها نداری، یاد گیری "درست نویسی فارسی" است. (202378)
میر ح .م .
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۲۰:۲۴
یکی از مشکلات کودکان در مناطق مرزی آنست که برای فهم دروس باید ابتدا کلمات فارسی را به زبان مادری ترجمه نموده و سپس مطلب را بفهمند. مثلا در درس ریاضی ، معلم به فارسی درس می دهد ، کودک در حال ترجمه به زبان مادری و درک مطلب است و این موضوع سریع ذهن وی را خسته می کند. به همین علت ریاضی یا علوم نمره ی خوبی نمی گیرد. شاید استعدادهای فراوانی در مملکت وجود داشته باشد ، که به همین علت ساده از درس و آموزش گریزان شوند. (202858)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۰۹:۲۹
رییسی که حداد عادل باشه همینه (201834)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۵:۳۶
لطفا عقاید افراد را به عملکرد انها گره نزنید فر هنگستان زبان پارسی از قبل انقلاب بوده و هر دولت ایران دوستی که بر راس کار باشد زبان پارسی که زبان رسمی و تاریخی اکثریت مردم ایران است را تقویت خواهد کرد (202004)
ناصر رزمجو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۰۹:۱۲
. . . چرا ما در کشورمان فقط یک زبان رسمی داشته باشیم چرا در جایی که نزدیک به نصف جمعیت این کشور زبان مادریشان ترکی است ترکی زبان رسمی همراه با زبان فارسی نباشد چرا ما از همسایگان خود که زبان مشترکی با بعضی اقوام دارند میترسیم چرا بعضیها با اعمال نسنجیده ،تلاش برای یکسان سازی زبانی و تعصب کورکورانه این اقوام را به دامان آنها سوق می دهند. (202775)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۱۱:۴۲
طبق کدام امار معتبر نصف جمعییت ایران ترک زبان هستند ؟ (202790)
ایرانی
United States
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۲۰:۲۲
طبق امار پانترکی کل ایران ترک زبان هستند (203396)
ترک اذری
Anonymous Proxy
۱۳۹۲/۱۱/۱۳ ۲۱:۲۹
تعداد ترک زبانان ایران 12 تا 15 میلیون می باشد (203729)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۰۹:۳۲
بنظرم در شرایط موجود نظر فرهنگستان درست است و هدف از مطرح کردن آموزش به زبان های دیگر در این برهه سیاسی است (201835)
امیر اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۲:۴۹
آموزش "به" زبان مادری با آموزش زبان مادری زمین تا آسمون فرق میکنه. این که همه کتابها و درسها به زبان مادری تدریس بشه اصلا کار درستی نیست. تصور کنید بچه ای که هم تو خونه، هم تو کوچه و هم تو مدرسه دائما به زبان مادریش حرف میزنه دیگه عمرا زبان رسمی کشور رو یاد بگیره و این فاجعه است چون شدیدا باعث تضعیف زبان رسمی کشور میشه در درازمدت.

اما آموزش ادبیات زبان مادری در کنار درسهای دیگه (نه آموزش همه درسها به زبان مادری) خیلی خیلی مفیده و حیاتیه و حق مسلم همه اقلیتهاست. قانون اساسی هم دقیقا همینو گفته. (201905)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۳:۲۲
نویسنده محترم یعنی بچه ها باید فارسی ( زبان رسمی کشور که همه مردم برای ارتباط نیازمند انند ) عربی و انگلیسی ( زبان علمی دنیا )و یک زبان دیگر محلی را در دوره ابتدایی یاد بگیرند؟ در کجای دنیا این کار عملی شده که ایران دومین کشور باشد ؟ ایا بقیه قوانین ضروری تر قانون اساسی برای تمام احاد ملت و همان اقلییت ها مثل بهداشت و درمان رایگان عملی شده و فقط اموزش به زبان مادری روی زمین مانده ؟ میخواهید بچه های مردم را دیوانه کنید؟ (201920)
یوسف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۸:۲۶
شما خبر نداری یه سر به پاکستان بزن (202109)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۹:۴۹
عجب کشور متمدن و امن و پیشرفته و دور از طالبانی رو مثال اوردی (202160)
علی رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۹:۳۸
. . . باور کنید ایران مال همه ایرانی هاست و همه حق دارند به زبان مادری خودشان بنویسند وبخوانند و حسرت کشورها ی همسایه را نخورند چرا من در آذربایجان وکردها در کردستان عراق وعربها در کشورهای عربی احساس شادی کنند و در ایران عزیز عده ای آنها را از این نعمت محروم نماید (202144)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۱۵:۵۶
در کشورهایی که مثال زدی به علت اکثریت یک ملیت زبان انها رسمی شده و این چیز عجیبی نیست و در همه دنیا مثل ایران هم اجرا شده پس لطفا سفسطه نکنید (202536)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۰۰:۲۰
استاد اون زبان محلی که می فرمایید زبان مادری ان بچه هاست و از فارسی بهتر به ان تکلم می کنند مانند بچه هی اذری که ترکی صحبت می کنند یا کردی عربی و .... بنابراین اموزش ان مشکلی برای انها ایجاد نمی کند در امریکا 40 میلیون اسپانیولی زبان هستند و زبان خود را اموزش می بینند دیگر ملیتها مانند ایرانی ها-چینی ها و ....هم در کنار انگلیسی که زبان رسمی است زبان مادری خود را هم به بچه هایشان اموزش میدهند و هیچ مشکلی پیش نمی اید (202305)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۳:۳۱
دوست عزیز چه فرقی می کند؟!همین شمای پارسی زبان مگربه زبان پارسی درس نخوانده اید؟این نظری را که نوشته اید یک بار بخوانید.کجای این نوشتار پارسی است. عمرا!!! یا به نثر شکسته وکوچه بازاری بسیاری از نظرهایی که در سایتها گذاشته می شود دقت کنید.کسی دیگر پارسی حرف نمی زند.نظر آقای یونسی نیاز به تحلیل دارد.اعضای فرهنگستان هم محترم اما خود فرهنگستان به گاه دفاع از زبان مادری درست عمل نمی کند.اسیر سیاست اند دوست من.نظرم را در نوشته ای جدا در زیر نظرات می آورم. (201926)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۳:۳۹
بی شک این برخورد با نظر اصولی آقای یونسی که یک انسان ایراندوست وهوشمند است سیاسی است.نه قانون اساسی ونه ایشان نفی زبان رسمی نکرده اند.زبان مشترک هم مساوی بایکپارچگی ملی نیست.روسها زبان روسی را به آسیای میانه تحمیل کردند اما تاجیکستان پارسی را فراموش نکرد.قومیتها ایرانی اند اما اگر احساس کنند چیزی به آنها تحمیل می شود آن را پس می زنند.فرهنگستان محترم هم که جز واژه سازی تخصصی ندارد.علی یونسی از قانون وامنیت ملی می گویدوبعید دوستان فعلی فرهنگستان تعریفی جامع از این دو مفهوم را در ذهن داشته باشند... (201931)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۳:۴۸
..قانون اساسی هوشمندانه تدوین شده مخصوصامواد ناظربر قومیتها.فرهنگستان بداند که کمتر از نیم دهه دیگربسیاری از ایرانیان سعدی رانخواهندشناخت فرهنگستان برای این گرفتاری چه کرده که حالا نگران فراموشی زبان پارسی در میان قومیتهای ایرانیست؟!آیا فرهنگستان کامنتهای سایتهارا می خواند؟نثرآنها را پارسی می داند؟به دیالوگهای فیلمهای سینمایی نظر دارد؟نه فرهنگستان کارهایی مهم تری دارد لابد.به دنبال سیاستمداران دویدن ودر مقابل یک شخصیت دلسوز چون علی یونسی ایستادن که هنر نیست.دون شان فرهنگستان است که گزنکرده ببرد. (201938)
ایرانی
Germany
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۴:۳۸
دوست عزیز بهتر است که بگوییم از مطرح شدن کدام حقوق اساسی مردم ایران در طی 35سال گدشته یا زدن برچسب سیاسی جلوگیری نشده است. بالاخره باید یک زمانی این مسائل مطرح شود والا در نهایت به ضرر ایران و ایرانی خواهد بود. (201968)
بر ابر ی خواه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۰۰:۲۴
هر جاسخنی از اجرای قانون باشد عده ای تمامیت خواه قد علم میکنند اینان دوست فارسی زبانان نیستند بلکه دشمن دیگرملیتها هستند (202307)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۱۶:۵۲
با اینکه بنده از حامیان اقای روحانی هستم ولی این کار یک حرکت سیاسی نا فرجام (202552)
ايلچي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۱:۲۵
زباني كه شهريار دارد نمي ميرد. (203129)
محمد از اهواز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۰۹:۳۴
اینکه زبان مادری اقوام مختلف ایران عزیز در کنار زبان شیرین فارسی تدریس شود نه تنها ایرادی ندارد وباعث تضعیف زبان فارسی نمیشود بلکه در بیشتر مواقع شیرینی وکاملی زبان فارسی را نسبت به زبانهای دیگر آشکارتر میکند.اما اینکه آموزش وپرورش با این اوضاع مالی کنونی و در این شرایط مالی خراب بتواند از پس آن بر آید ممکن است مثل همان دفاع بد از چیزی شودکه از صد حمله بدتر باشد.آقای حدادهم همه چیز را سیاسی نکند. (201836)
گودرزی نبی ابادی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۰۹:۵۴
گویشهای محلی برای زبان فارسی مانند ریشه است برای درخت وچشمه برای رود خانه اگر این ریشه ها وچشمه ها بخشکد چیزی باقی نمی ماند برای غنی کردن زبان فارسی باید گویشها تقویت شود در برخی از کشورها چندین زبان رسمی وجود دارد ویژگی خوب زبان فارسی این است که گویشهای فراوانی دارد واین به توانمند کردن زبان رسمی برای واژه سازی بویژه واژه های وارداتی کمک میکند اگرروند فراموشی گویشهای محلی ادامه داشته باشد اقایان عضو فرهنگستان از کدام گنجینه زبانی بهره خواهندگرفت تابه معادلسازی بپردازند (201839)
علاف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۰:۱۰
چرا در وقت جنگ و مشکلات همین اقوام باید خط مقدم باشند ولی بوقت دادن حقوق اولیه شهروندی بروند آخر صف؟؟؟؟؟ (201845)
ایران دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۰:۲۵
خوب شما برای زبان فارسی ناراحت شدید درحالیکه تمام شبکه های صدا وسیما رادیو کتاب کیف و مدرسه نوشته های خیابانی و همه و همه به این زبان هستند ولی اقوام ایرانی غیر فارس زبان حتی شبکه ویا رادیو مستقل ندارند فرزندان ما کیج شدن وقتی که کارتونهای غیر فارسی را می پسندن وقتی برای آنها شبکه فارس زبان می گذاریم نمی پسندن ونمی فهمند.آیا می دانید زبانها و گویشهای مختلف اقوام در حال نابودی است طبق گفته سازمان بین الملل .ما از زبان فارسی بدمان نمی آید ولی نه به قیمت از بین رفتن فرهنگ محلی ما (201850)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۰:۲۷
بهتر از این ایراد بگیرند که شبکه خبر به جا بایگانی آرشیو نوشته بالا (201851)
خليج هميشه پارس
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۰:۲۸
كاملا با آقاي موحد موافقم (201852)
م.ف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۰:۲۹
یه سوال: اگه کسی به زبان محلیش درس بخونه یعنی سواد فارسی داره؟ نه! پس اتفاقا افزایش سواد فارسی فقط از طریق آموزش زبان فارسی میسره. آموزش به زبانهای محلی باید آزاد باشه اما آموزش به زبان فارسی باید اجباری باشه. برادر نویسنده! آقای فتح الله مجتبایی خودش آذریه اما حرفش در دفاع از زبان رسمی از سر دید علمیه. زبان فارسی تنها و تنها کلید وحدت ملی ماست. اینو درک کنیم و ارج بگذاریم. البته با احترام و دادن آزادی معقول به زبانهای محلی..... (201853)
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۰:۳۰
میگم مگه در آمریکا (که مرکب از دهها قومیته) آموزش به زبان انگلیسی اجباری نیست؟!!!! (201855)
hamed
Romania
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۴:۴۷
نخیر دوست عزیز اجباری نیست. جالب است بدانید که در قانون اساسی ایالات متحده آمریکا هیچ زبانی بعنوان زبان رسمی شناسایی نشده است. و چندین بار تلاش نمایندگان کنگره برای اضافه کردن این اصل با مخالفت سایر نمایندگان ناکام مانده و مهمتربن دلیل این کار این است که در آمریکا عده بسیار زیادی به زبانهای دیگر مانند اسپانولی و.. تکلم می کنند در عین حال که انگلیسی بصورت غیر رسمی رایج ترین زبان می باشد ولی استفاده از برخی زبان های دیگر مانند اسپانولس برای آموزش یا نامه نگاری های رسمی بلامانع است. (201978)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۶:۲۰
هر وقت فرهنگ و درصد سواد مردم خاورمیانه به حدی برسد که مثل مردم امریکا و دیگر کشورهای پیشرفته بازیچه قدرتهای خارجی نشوند( مثل وضع موجود در سوریه و عراق و افغانستان و لبنان و مصر و یمن و سومالی و. . . . ) انگاه میتوان قوانینی مثل انجا داشت در ضمن همان کشورهای به ظاهر پیشرفته به خاطر منافع خود پشت قضییه بسیاری از نارامی ها و جنگهای قومی مذهبی خاورمیانه هستند تا اسلحه های خود را بفروشند و نخبه ها و سرمایه داران خاورمیانه را جذب کنند (202031)
hamed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۷:۵۰
دوست عزیز اتفاقا این اقدام یعنی ارج نهادن به زبان مادری مختلف در کشورمان یک گام بسیار بزرگ در راه ارتقای سطح فرهنگ و سواد مردم کشورمان است. مهمترین پارامتر فرهنگی زبان می باشد و گوناگونی فرهنگی و زبانی نتنها تهدید نیست که فرصتی بسیار با ارزش برای ارتقای سطح فرهنگ و سواد مردممان است. افزایش سطح فرهنگ و سواد هم گام به گام بدست می آید و ارج نهادن به زبان های مختلف کشورمان یک گام بزرگ در این راستا است. (202099)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۶:۵۶
نه خیر جناب ، اطلاعات خود را کامل کنید - درست است که امریکا زبان رسمی ندارد اما به هیچ زبان دیگری مکاتبه نمی شود و هیچ اسناد رسمی به زبان دیگر وجود خارجی ندارد! جالب اینجاست که در امریکا حدود 11 درصد از جمعیت 250 میلیونی اش اسپانیولی زبان هستند ! (202054)
hamed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۹:۲۸
دوست عزیز نبود زبان رسمی از نظر حقوقی به این معنی است که مکاتبات می تواند به هریک از زبان های رایج ان کشور باشد. (202133)
عباس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۷:۱۸
امیدوارم به عنوان یک سایت اصلاح طلب اون قدر شرافت داشته باشید که این نظر را چاپ کنید ان چه که اقای یونسی گفته " تدریس به زبان مادری " نه " تدریس زبان مادری " - میان این دو فرق بسیار هست ، تدریس به زبان مادری یعنی همه متون کتاب های درسی به زبان مادری هر منطقه باشد ، ریاضی ،فیزیک شیمی و غیره ! بنابراین این مسئله واقعا با یادگیری زبان فارسی ضربه می زند و زبان فارسی در چند سال برای مردم مناطق غیر فارسی زبان بیگانه خواهد شد و این یعنی اغاز تجزیه ایران . برای اصلاح طلبان واقعا متاسفم (202071)
hamed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۹:۱۷
میشه بفرمایید چرا سوئیس، کانادا، اسپانیا، استرالیا و ... تجزیه نمی شوند؟ در این کشورها علاوه بر آموزش به زبان مادری، چندین زبان زبان رسمی هستند (202124)
اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۹:۵۶
چون سواد مردم انجاها بالاست و بازیچه خارجیها نمیشوند و بعد هم انها جنگهای جهانی را تجربه کرده اند و زود اسلحه به دست نمی گیرند که همدیگر را بکشند ( وضع فعلی خاورمیانه ) (202170)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۱۳:۰۲
تجزیه نشدن فقط ب خاطر زبان نیست!به خاطر چیزای دیگه ای هم هست ک بنویسم کامنتم منتشر نمیشه!
ولی در هرحال رسمی شدن هرچیزی اعم از زبان مذهب و ... و بی توجهی و نادیده گرفتن افراد غیر آن زبان یا مذهب رسمی شده به سرعت تمایلات تجزیه طلبی را ایجاد خواهد کرد.درحالیکه در کشورهایی ک هرفردی تا حد ممکن آزاد است تا دین و ربان خود را داشته باشد و تبعیض وجود نداره انسجام بیشتری دیده میشه چون تا حد ممکن سعی میشود تا افراد احساس برابری کنند. (202808)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۲۳:۲۴
بفرمایید چگونه می شود شیمی را به زبان مادری مناطق مختلف مثلا لری یا ترکی تدریس کرد؟آلکانها به زبان ترکی چه می شود؟! یا مثلا پیوند کووالانسی را به لری چه می گویند؟! دست بدار دوست محترم.کمی بیاندیشیم.زبان مناطق مختلف کشور چه ربطی به این حرفها دارد؟ (203175)
سلمان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۰:۴۰
متاسفانه یک عدهبر قدرت تکیه زده وهر گونه که دلشان بخواهد قانون را تفسیر به رای می نمایند وهیچ مرجعی هم جلودار آنها نمی باشد . (201859)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۱:۰۳
حالا با تمام این تفاسیر ما فقط گیر دادیم به برداشتن کلمات انگلیسی ولی کتابهای درسی و بیانمان اصلا فارسی نیست و دانش آموزان درست نمیتوانند بخوانند یا بنویسند.خصوصا متن های حقوقی و یا قراردادها اصلا عامه فهم نمیباشند. (201870)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۱۴:۳۵
دوست عزیز خوب بود صریح تر می نوشتی.درک کردم که چه می گویی اما خوانندگان سایت شاید متوجه نشوند.اینکه مفاهیم حقوقی به زبان عربی وقابل درک عموم نیست به این دلیل است که حقوق ما بویژه در حوزه مدنی از فقه امامیه گرفته شده است وطبعا عمده واژگان فقهی وبه زبان عربیست.اتفاقا کارساز هم هست وتنوع واژگان مفید است.مثلاما در زبان عرب چند واژه برای مزد داریم که در حقوق معانی مختلفی دارند.دستمزد،اجرت المثل،اجرت المسمی،سه نمونه اند که در پارسی تنها یک معادل دارند.نمیخواهم وارد مبسوط مباحث بشوم تنها هدف توضیح بود. (203308)
قربان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۱:۱۸
قربان دهنت واقعان حق مطلب را ادا کردی اگر در این مملکت به اندازه انگشتان دست افراد فهیمی نذیر شما وجود داشت خطری متوجه این ملک نمیشد مووفق و موعیید باشید (201874)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۱:۲۶
فاتحه زبان فارسی را بخوانیم. (201878)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۲:۱۱
نام این مملکت تا 80 سال پیش پرشیا یا پارس بوده ( فارس ) و در هیچ کشور دیگری اجازه نمی دهند زبان رسمی و تاریخی کشور مورد تهدید قرار گیرد بعض کسانی که از تبلیغ زبانهای محلی که بعضی حتی زبان نبوده و لهجه اند دفاع میکنند واقعییت تعصبات و تفکرات قومییتی و قبیله ای خود را در ورای ان پنهان میکنند و در صورتکیه شرایط را مهیا ببیند درخواستهای دیگری را مطرح میکنند همانگونه که رهبران احزاب منحله دمکرات و کومله اخیرا بیشرمانه خواستار بر قراری  منطقه پرواز ممنوع بر ایران شده بودند بنابر (201886)
آذری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۲:۳۵
عزیزم بنظر شما مثلا ترکی آذری لهجه است یا زبان؟ ضمنا چقدر ناراحت میشین وقتی میبینین قراره مثلا زبان ترکی زنده بشه.من مخالف زبان فارسی نیستم ولی دوست ندارم زبان خودم هم از بین بره. (201896)
الف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۴:۰۹
یکی از اشتباهات رضا شاه تغییر نام کشور از پارس به ایران بود، هر چند ایران هم از اریایی می اید (201957)
hamed
Romania
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۴:۵۱
دوست عزیز گسترش سایر زبان های اقوام در کشورمان تهدیدی برای زبان فارسی نیست بلکه فرصتی بالقوه برای کشورمان است. چند مثال: در سویئس زبان های آلمانی، ایتالیایی و فرانسوی رسمی هستند در کانادا زبان های انگلیسی و فرانسوی رسمی هستند در اسپانیا زبان های اسپانولی ، باسک و کاتالان رسمی هستند در هندوستان، افغانستان، استرالیا و چندین کشور دیگر که مردمان چندزبانی دارند وضعیت به همین گونه است. (201981)
بلوچستانی
Germany
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۱۰:۱۳
دوست عزیز اگه اطلاعات نداری حرف نزن!
یک کم برو در مورد زبان های اقوام ایرانی ( کردی - بلوچی - ترکمنی - ترکی ) مطالعه کن بعدا بگو لهجه هستن یا زبان!!!
تدریس زبان اقوام هیچ مشکلی برای زبان فارسی به وجود نمیاره همونطوری که عربی و انگلیسی داره تدریس میشه! (202366)
a l i
United States
۱۳۹۲/۱۱/۱۴ ۱۲:۳۷
اشتباه فک میکنید با تدریس زبان های یاد شده همه به این زبانها مسلط میشوند
انگلیسی و عربی رو الان خیلی ها بلد نیستن (203881)
ملكي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۲:۲۶
با توجه به اينكه بزرگترين انسجام ملي ما زبان فارسي است بايد اين وحدت ملي همچنان سترگ ومستحكم باقي بماند ازاينرو به متن قانون اساسي دقت شود در انجا قيد شده مطبوعات ورسانه هاي گروهي و تدريس ادبيات انها در مدارس در كنار زبان فارسي ازاد است ازاينرو اقاي يونسي هم بايد اين مسئله را بدانند كه كليه دروس بايد بزبان فارسي باشد ودر كنار تدريس ادبيات فارسي مي توان ادبيات قوميتها را هم تدريس نمود حتي دولت در اين بند قانون اساسي مكلف نگرديده بلكه ازادي عمل داده شده است .يعني اگر دولت اقاي روحاني بخواهد ادبيات ... (201890)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۲:۳۳
جالبه که در ابتدای متن نقل قولی از استاد شریعتی گذاشتید مبنی بر بد دفاع کردن و درست زیرش یزرگ مینویسید دفاع بد از زبان فارسی توسط فرهنگستان فارسی.
در اصل اگر قصد دفاع اون هم از نوع خوبش دارید از نظر من باید مینوشتید دفاع بد از زبان (پارسی) توسط فرهنگسرای فارسی.
این مورد البته در همه جا مشهوده که خیلی ها دارن سنگ زبان شیرین پارسی رو به سینه میزنن و در دفاعیاتشون و مطالبشون از اسم عربی و جعلیه فارسی استفاده میکنند.
پرداختن به این مسئله کمتر از پرداختن به مسئله خلیج همیشه پارس نخواهد بود. (201894)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۲:۵۱
نظر ارسالی بنده در مورد پارسی بودن زبان ما در این مملکت جای بحث یا حتی فرصتی برای اظهار نظر ندارد؟
در اینجا هم اگر قدرت بیان نظرات خود را نداشته باشیم به کجا مراجعه کنیم. باید سکوت کنیم و در سکوت خود بمیریم؟ فرق بین شما و سایت های تند رو اصولگرا در این مورد چیست؟
در قانون اساسی زبان رسمی ما فارسی ذکر شده پس جای هیچ گله و بحثی نیست ؟؟
آزادی ...... (201907)
هوادار فرهنگستان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۲:۵۶
بروید کتابهای دوره ابتدایی را ببینید که از اول دبستان همگام با فارسی زبان عربی و در بعضی از مدارس دو و چند زبانه حتی انگلیسی و فرانسه را تدریس میکنند و واقعا زبان فارسی در کشور پارس مظلوم واقع شده و فقط فرهنگستان است که کمی از ان دفاع میکند پس لطفا ندانسته این نهاد را تضعیف نکنید زیرا در کشور به اندازه کافی افرادی هست که ته قلبشان نابودی فارسی و حتی ایران وجود داشته باشد (201909)
من
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۳:۲۰
سلام ضمن تشکر از نویسنده که به نظر میرسد ایشان نیز دغدغه اصلیشان کمرنگ شدن زبان فارسی است بنده هم فکر میکنم بهتره به زبانهای دیگر توجه کرد تا خاصیت اتحاد آفرینی زبان فارسی بیشتر نمایان شود وریشه آن محکمترگرددپیشنهاد میکنم کتاب در سرزمین زنبق های سفید نوشته گ. پتروف را بخوانید. (201919)
م ص
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۳:۲۳
نویسنده محترم! دقیقا حق با فرهنگستان و استاد محمدعلی موحد است، تفاوت اساسی است بین "آموزش به زبان مادری" و "آموزش زبان مادری". دومی از دیدگاه اصل 33 آزاد و دولت باید در حد توان بدان کمک کند ولی اولی مخرب وحدت ملی و دولت نباید به هیچ وجه زیربار آن برود. (201922)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۳:۳۳
قانون اساسي ميگه تدریس ادبیات آنها در مدارس نگفته اموزش زبان! (201927)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۳:۳۹
من نميدونم سايتهاي اصلاح طلب همش از اين موضوع دفاع مي كنن آيا به خاطر اين نيست معمولا كادر اين سايتها بيشتر اقليتها هستن و نميشه نتيجه گرفت اصلاح طلبي متاسفانه بدجور با تجزيه طلبي عجين شده متاسفم كه يك روز از اصلاح طلب بودم توبه التوبه! (201932)
یک هموطن ترک زبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۹:۲۸
برادر عزیز، محض اطلاعتون باید عرض کنم که گرایش به تجزیه طلبی خود ریشه در تبعیض های قومی و اجتماعی دارد. در حقیقت طرز تفکر افرادی مثل شماست که بزرگترین تهدید برای تمامیت ارضی کشور محسوب می شود، والا تاریخ خود گواه است که اقوام ایرانی در طول تاریخ همیشه با هم برادر و متحد بوده اند! چرا از سیاست های فاشیستی آتاتورک در قبال کردها در ترکیه که حتی صحبت به زبان کردی را در امکان عمومی ممنوع کرده بود، درس نمی گیرید؟ (202132)
یک هموطن ترک زبان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۳:۵۲
به راستی جایگاه حقوقی فرهنگستان زبان فارسی در این میان کجاست که نه تنها به خود اجازه ی اظهار نظر، بلکه تعیین تکلیف برای دولت می دهد؟! دولت مجری قانون است، و اصل ۱۵ قانون اساسی این مساله را به رسمیت می شناسد، پس به لحاظ قانونی منعی برای تدریس زبان های محلی وجود ندارد، حالا سئوال اینجاست که آیا نهادی چون فرهنگستان زبان فارسی حق چنین اظهار نظری را دارد یا خیر؟؟؟!!! (201940)
اذر بایجان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۴:۰۴
باید بیشتر از اینها به سایر زبانهای کشور توجه می شد بیشتر این زبانها در حال نابودی است یکی از مطالبات مردم غیر فارس از اقای روحانی همین تدریس و توجه به زبانهای اقلیتهاست (201950)
تبریزلی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۴:۰۸
آفرین به حریت این نویسنده (201956)
امید خراسانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۴:۱۸
بهتر است تیشه به ریشه زبان فارسی نزنیم . همینجوری هم هرج و مرج در زبان داریم پس به هیچ وجه آموزش به زبان مادری به صلاح وحدت ملی نیست. کاملا با این مقاله مخالفم (201963)
ناصر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۴:۴۳
جمله دکتر شریعتی را اشتباه نوشتید،صحیصش اینه :برای ....خوب به ان حمله نکنید بلکه بد ازش دفاع کنید. یعنی بد دفاع کردن از یک حقیقت سریعتر ان را مضمحل ونابود می کند تا حمله مستقیم به ان. (201972)
حسام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۵:۴۲
بله مطلب محمد از اهواز دقیقا" توضیح داده که دفاع بد از صد حمله بدتره ومن شدیدا"با آن موافقم. (202009)
سروش
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۴:۴۵
لطفاًاسم نويسنده رابنويسيدتامشخص شود. . . (201977)
هدایتی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۵:۰۴
آنها که از تحولات بزرگ و دامنه داری که در اطراف ما میگذرد غافلند در واقع وحدت و یکپارچگی ملی مارا هدف قزاز داده اند کسانیکه ادعای مسلمانی میکنند ولی هنوز مثل صدسال قبل بلکه بیشتر از آن گمان میکنند با بستن دهانها و زبانها میشود وحدت ایجاد کرد لابد کورند اینک در ترکیه بعد از چند دهه خون ریزی به این نتیجه رسیده اند که بایستی آزادی خواندن و نوشتن و رشد و تعالی به زبان مادر وجود داشته باشد آتاتورک ملعون با انکار هویت کردی چه نتیجه ای گرفت ؟ در عراق چه میگذرد کردهای های عراق سوریه و.. درست فکرکنیم (201988)
بابک
United States
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۵:۱۷
من بعنوان یک آذری این حرفها و کارها را پوپولیستی و فریبکارانه می دانم.زبان همه ملی ما فارسی است.دولت می خواهد با این حرفهای پوپولیستی کاسبی کند.نویسنده این مقاله هم حرفهایش خلاف اصل 15 قانون اساسی است (201995)
ساسان
Satellite Provider
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۵:۲۲
می گوییم فارسی چون عرب نیستیم و نمی توانیم بگوییم پارسی.
اصلن مشکل همین جاست که عربها ادعادی خلیج پارس را دارند چون ایرانی ها به لهجه آنها نامش را تلفظ می کنند.
اگر کسی می خواهد کاری برای زبان پارسی کند باید از همان اول ابتدایی بجای اینکه روی کتاب به غلط بنویسند فارسی باید بنویسند پارسی.
اکثر ایرانیان تلفظ می کنند اسپ ولی می نویسند اسب ، آیا همین فرهنگستان تا الان برای موارد ساده کاری کرده که انتظاری ازش داشت. (201997)
میترا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۱۲:۵۳
اوه ول کن بابا مهم مفهومشه ک هر دو اشاره ب حیوان چهارپای نجیب دارن (202805)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۶:۳۹
میرن تو کشورهای دیگه هرچقدر دلشون میخواد فارسی رو ترویج میکنن حتی کشورایی که دیگه با فارسی قرابت ندارن
اونوقت ما حق حرف زدن به زبان خودمون تو کشور خودمون رو نداریم!تبلیغ و ترویجش که اعدامه!اگه این توطئه است ،پس کاری که خودشون تو اون یکی کشورا میکنن حمله اس..

زبان رسمی ای که با این کارا به حاشیه بره،پس زبان ضعیفیه.چون زبانی که از هر لحاظ قوی و قاعده مند و زیبا باشه با این کارا به حاشیه نمیره.بلاشک همچین زبانی برای باقی موندن نیاز به تخریب و نابودی زبانهای محلی نداره..

توصیه میکنم تشریف ببرن منا (202037)
حسنا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۹:۲۸
آقا نميخواد با اين حرفا ما رو فريب بديد. نهايت حرف شما تجزيه طلبيه! ميخوايد بريد زير بليط يكي ديگه و پشت پا بزنيد به هزار سال تمدن كه فارس و ترك وكردو لر و بلوچ باهم ساختن و هم اينها زبان فارسي رو ترويج كردن و كردن زبان رسمي! ما كه نبوديم! (202131)
.
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۹:۴۹
الانسان حریص من ما منع.. (202161)
سلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۶:۴۰
توصیه میکنم تشریف ببرن مناطق قومیتی آمار ترک و افت تحصیلی رو به دلیل عدم آموزش زبان مادری از نزدیک حس کنن (202038)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۲۰:۱۵
اقا یا خانم سلام، سلام اولین ادعات دروغ محضه یعنی تو تبریز کسی ترکی یا اذری حرف نمی زنه ؟یه حرفی بزن که مرغ پخته خندش نگیره بعد هم اگه واقعا بعضی بچه های ابتدایی افت تحصیلی دارن چون فارسی یاد نگرفتن مشکل از سیستم اموزشی ضعیف و گاه متاسفانه تفکرات قومی خانوادگی هست که به اونا اجازه نمیده به زبان رسمی کشور هم که اکثریت مردم کشور به اون تکلم میکنن در خانواده صحبت کنند، نه چیز دیگه ای و البته این هم ناشی از تحریک قدرتهایی در دنیاست که خود در اروپا متحد میشوند تا اتحادیه اروپا را تشکیل دهند و قوی تر (202186)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۲۰:۴۲
ادامه نظر : شوند ولی همان کشورها با تحریک مستقیم و یا غیر مستقیم کشورهای دیگر را کوچکتر و بنابراین ضعیفتر میکنند تا به قولی هم اسلحه های خود را بفروشند و هم با نا امن کردن ان کشورها مغزها و سرمایه داران انها را ببرند و ان کشورهای کوچک و ضعیف هم مثل کشورهای حوزه خلیج فارس همیشه وابسته به انها بمانند (202203)
جو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۱۲:۰۹
آقا امید شما توهم توطئه دارید..
یک خانواده قومیتی در یک روستا هنگام آموزش زبان مادری به فرزند،به هرچیزی فکر میکند جز سیاستهای اتحادیه اروپا! و تجزیه طلبی و امثالهم... (202390)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۱۵:۵۲
حتما اعلام استقلال اذربایجان و کردستان توسط عوامل دولت شوروی وقت در زمان شاه هم توهم توطعه بوده و رخ ندادند در ضمن جواب من به نظر پایینی را هم بخوان و فکر کن که چرا وقتی کشورهای پیشرفته خود اتحادیه تشکیل میدهند تا قوی تر شوند به فروپاشی کشورهای دیگر دامن می زنند، چون اسلحه های خود را خواهند فروخت، با ایجاد نامنی مغزها و سرمایه داران انها را مفت و تازه با منت فراوان مالک خواهند شد کشورهای کوچک و ضعیف حاصله نیز تا ابد محتاج ان کشورهای پیشرفته خواهند بود ( استعمار با غارت مغزها و سرمایه ها ) (202830)
جو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۱۶:۳۱
به نظرم شما واقعیتو نمیدونی یا نمیخوای قبول کنی
. . . خود مردم اذربایجان به نیروهای دولتی برای بیرون کردن اشغالگرا کمک کردن!
واقعا متاسفم که هیچ وقت پشتیبانیای مردم ایران دوست آذربایجان رو ندیدید
آذری ها اگه حامی ایران نبودند،همون دوره صفویان کل مملکت رو آذری میکردند نه شیعه(بعنوان عامل وحدت). (202835)
جو
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۱۷:۴۱
یا حتی بعدها تو مشروطه به خاطر هموطنای ایرانیشون به تهران نمیومدند.کاش حداقل روزنامه های آرشیو قبل انقلاب رو میدیدید که هر روز خبر از کشتار مردم تبریز پابه پای تهران تو جریانات اتقلاب میداد.فراموش نکنید که تو همه این موقعیتا اگه میخواستن میتونستن از ایران جدا بشن...
الان هم اگه این حق زبان مادری رو نگیرن،مطمئن باشید اقوام ایران آنقدر بزرگ هستن که باز پای این کشور و دینش بمونن.. (202841)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۰۰:۳۳
اقای امید من خودم فارسم ولی ایا شما می فهمی زبان مادری یعنی چه یعنی زبانی که مادر از نوزادی در گوش بچه با ان زمزمه و لالایی می خواند و مادر اوهم با ان زبان با او حرف زده زبان مادری با گوشت و پوست هر انسان عجین شده همانطور که فارسی با گوشت و پوست من وتو عجین شده ان اذری ان کرد ان عرب زبانش را همزمان با شیر مادر از او گرفته مگر می توان با دستور العمل و بخشنامه و قانون زبان کسی را عوض کرد (202313)
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۱۵:۳۹
من به چشم دیده ام که بعض ادمهای متعصب که هنوز در دنیای تفکرات قبیله ای مانده اند با اینکه فرزند انها زبان مادری را بخوبی یاد گرفته در خانواده با زن و بچه خود دعوا میکنند که چرا فارسی صحبت میکنید و اینها هستند که باعث عقب ماندگی تحصیلی فرزندان خود میشوند وگرنه هیچوقت در تاریخ ایران دولتهای ایرانی تکلم به زبان مادری را منع نکردند و برعکس بعضی کشورهای همسایه که نسل کشی مثلا ارامنه را داشته اند در تاریخ ایران هرگز این وقایع نبوده و اولین منشور حقوق بشر دنیا از کوروش بوده (202825)
تاریخی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۷:۰۹
زبان فارسی علاوه بر پیشینه سترگ و غنای ادبی ،ریسمان وحدت بخش تمام اقوام ایرانی و بخش مهمی از هویت ما است . آیا کسانی که از چنین مقاله های حمایت می کنند از خودپرسیده اند در صورت تضعیف زبان فارسی و قطع شدن یا کمتر شدن ارتباط دیگر اقوام ایرانی با این زبان چه اتفاقی می افتد . اگر یک هموطن آذری و یا عرب به مشهد برود یا برعکس یک مشهدی یا اصفهانی به تبریز و دیگر شهر های آذری نشین برود عامل ارتبط و همدلی بین آنها چیست.پس بیائیم به خاطر مطامع سیاسی چوب حراج به عوامل وحدت بخش کشور خود نزنیم. (202064)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۹:۴۰
برادر من، کسی از تغییر زبان رسمی کشور صحبت نکرد! چرا مغلطه می کنید؟ (202147)
علی رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۹:۴۵
یک لحظه فکر کرده اید اگر مانع خواندن و نوشتن شما به زبان مادری تون می شدند جقدر اعتراض می کردید به خدا ما هم زبان مادری مان را دوست داریم و می خواهیم در زبان خودمان هم با سواد شویم (202154)
urmia
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۰۲:۰۷
واقعا توجيه بچه گانه اي بود. از 10 سال پيش گردش و تجارت و سياحت با شهر هاي ايران رو ديگه پشت سر گذاشتيم. بيشتر كار و گردش ما با كشورهايي هست كه تو غرب ايران هستند. در واقع اين مردم فارس نشين هستند كه بر خلاف گذشته به قوميتها احتياج دارند. چرا اونا به جاي عربي زبان قوميتهاي ديگر رو ياد نمي گيرن؟ (202327)
حمید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۷:۲۲
کشور ما دچاره مرضی است مهلک بنام نژاد پرستی این واقعیت هست همه می گویند ما برتریم (202078)
میترا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۱۲:۵۱
بهترین کامنت!اگه زبان رسمی بشه ی زبونی ک متعلق ب هیچ گروهی در کشور نیس ی زبون بی طرف مثه انگلیسی ک تازه باعث ارتباط بهتر ما با دنیا هم میشه این مشکلات برطرف میشه.درکنارش هر کسی میتونه زبون خودش رو هم داشته باشه.ینی من کرد هم کردی بلدم هم انگلیسی و از هردو تو مواقع خودش استفاده میکنم. (202804)
ترک اذری
Anonymous Proxy
۱۳۹۲/۱۱/۱۳ ۲۱:۵۰
پس بگو شما مشکلت تجزیه طلبیه (203739)
امین
United States
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۸:۱۰
نویسنده ی دانای! این مقاله باید بدانند که در اصل 15 قانون اساسی هیچ اشاره ای در مورد آموزش به زبان مادری وجود ندارد. اصولا من نمی دانم آیا ایشان فرقی میان تدریس ادبیات زبان های قومی و محلی که البته هیچ التزامی از آن برداشت نمی شود را با آموزش به زبان مادری می دانند؟ این دو تفاوت کلی معنایی با هم دارند و در عمل نیز نمی توانند آنها را یکی پنداشت.
آقای یونسی نیز با این گفته ی خود نه تنها عدم تسلط خود را در مقوله ی اقوام به اثبات رسانده اند بلکه علیه قانون اساسی اظهار فضل داشته اند. (202105)
مهدی از تبریز
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۸:۵۸
تو این قضیه چیزی به شدد من رو ناراحت میکنه اول اینکه کسانی در مورد زبون من دارن تصمیم میگیرن که اصلا به من ربطی ندارن...دوما اون آقایی که میگفت این قضیه وارداتیه آیا وقتی که تو این مملکت بلوچ,تورک,کورد,لر به وجود میاومد اون هم وارداتی بود؟؟؟؟؟؟وقتی من زبونم ترکی شده پس اقتضای منطقه من همینه..نمیدونید چقدر درد ناکه که من الان دارم به سرعت زبان فارسی رو تایپ میکنم ولی عاجز هستم از نوشتن به زبون خودم...به اون هایی که ایران رو دوست دارن میگم بترسید از اون روزی که این دردها به کینه تبدیل بشه... (202117)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۰۰:۳۷
هموطن عزیز من به عنوان یک فارس با نظر تو موافقم تو حق داری به زبان مادری خود صحبت کنی بخوانی و بنویسی و اموزش ببینی .البته به عنوان یک ایرانی هم باید زبان رسمی کشورت را بدانی که می دانی و در مواقعی که می خواهی باسایر هموطنان غیر ترک ارتباط برقرار کنی از ان زبان استفاده کنی (202314)
فرهاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۱۹:۱۹
آیا آقایان متوجه نیستند که شکاف بین اقوام روز به روز در حال افزایش است، و گرایشات تجزیه طلبانه خصوصا" در قشر جوان روز به روز افزایش می یابد؟ اظهارات خام و ناپخته ی به اصطلاح زمامداران فرهنگ فارسی (؟!) و اقداماتشان مستقیما" تمامیت ارضی کشور رو هدف قرار داده است. به آقایان توصیه می کنم حتما" تحقیقی در این زمینه انجام دهند تا به عمق فاجعه پی ببرند، در این صورت خواهند دانست که در هیچ برهه ای از تاریخ تا این اندازه بین قومیت ها شکاف وجود نداشته است! (202125)
lمحمد ولی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۲۰:۴۲
تنوع فرهنگی به سود توسعه مملکت است. آیا اساتید فرهنگستان می دانند که در هندوستان، بزرگترین دموکراسی دنیا، روی اسکناس رسمی کشور به ده زبان محلی نوشته شده اشت.همان گونه که پان ترکیسم و پان عربیسم یه جورهایی خودش را به تفکر طالبانی می رساند، . . . من و هزاران مثل من، که زبان مادری مان آذری است، از این که نمی توانیم اشعار زیبای شهریار و یا بزرگان دیگر را بخوانیم و یا به زبان آذری برای عزیزانمان نامه بنویسیم احساس خوبی نداریم هر چند که زبان فارسی را نیز بسیار دوست ... (202205)
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۲۰:۴۴
آموزش ادبیات اقوام با آموزش به زبان های اقوام بسیار متفاوت است. حتی در دمکرات ترین کشورهای جهان نیز زبان رسمی را فرو نمی کاهند تا مثلا زبان های دیگر تقویت شود. آنانی که می گویند "تدریس به زبان مادری" اساسا به مقوله وحدت ملی باور ندارند. اصل 15 قانون اساسی را علم می کنند، تا مثلا بگویند تدریس به زبان مادری باید رسمی گردد. حال آنکه اصل 15 برای رسمی بودن زبان فارسی در کشور ایران است نه برای تدریس فیزیک و شیمی و ریاضی و .... به زبان های دیگر. این کاملا آشکار است آن کسی که دغدغه وحدت ملی ایرانیان را (202206)
hamed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۱۸:۰۹
خانوم محترم چند تا کشور دموکراتیک و حتی غیردموکراتیک نام ببرم که علاوه بر تدریس به زبان مادری چندین زبان رسمی دارن؟ سوئیس: زبانهای آلمانی، فرانسوی و ایتالیایی رسمی هستند. کانادا: زبان های انگلیسی و فرانسوی رسمی هستند، اسپانیا: زبان های اسپانولی، و کاتالان رسمی هستند، هندوستان: چندین زبان رسمی دارد، افغانستان: اردو، پشتو و دری رسمی هستند و .... (202583)
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۲۳:۵۹
اولا مقایسه کشورهایی هم چون سوییس و کانادا با ایران مع الفارغ و ناشی از بی دانشی شماست ( متاسفانه کامنت ها محدود هست و نمی توان پاسخ درخور داد )- اما توصیه می کنم کمی در تاریخ شکل گیری این کشورها مطالعه بفرمایید از اساس با ایران متفاوتند- در علوم سیاسی مسئله ژئوپلتیک نقش اساسی دارد- و همین مسئله باعث میشود که مثلا سیاست های زبانی در فرانسه و ایتالیا با سیاست های زبانی در سوییس کلا متفاوت باشد ! (202744)
hamed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۱۱:۴۶
تاریخ شکل گیری کشور خودمان را هم همه می دانیم، در تمام برهه های حساس این تمامی مردم ایران بودند که برای این مملکت هزینه دادند، جنگ های ایران و روس، مشروطه و ... و کسانی هم که به قانون اساسی رای دادند به تمامی آن رای دادند نه اینکه اصل 15 را از آن جدا کنند. اتفاقا حتی از دید سیاسی نیز تدریس زبان های مادری افراد در مدارس به نفع منافع ملی و از همه مهمتر در جهت تامین هرچه بیشتر امنیت ملی می باشد. وقتی به حقوق مردم احترام گذاشته شود و در جهت احقاق آن گام برداشته شود وحدت ملی امنیت ملی بیشتر تامین میش (202791)
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۰۰:۰۳
اما مورد خاص هند و افغانستان ... اتفاقا دو ماه پیش هندوستان بودم ، امروز زبان رسمی دو زبان هیندی و انگلیسی هستند و مطابق با مصوبه جدید اموزش در سراسر هند به این دو زبان است و بس ! مردم ایالت گجرات میگفتند که اندک زمانی زبان ایالت های مختلف نیمه رسمی ( نه کاملا رسمی ) بود اما ان قدر مشکل ایجاد شد که دولت هند تصمیم گرفت به تقویت زبان هیندی بپردازد و مصوبه ای تصویب شد که در مدارس هند اموزش و پرورش فقط به انگلیسی وهیندی باشد !
این هم منبع دو زبان رسمی هندی و انگلیسی : https://www.google.com/ q=indi (202746)
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۰۰:۰۶
اما افغانستان ! خوشبختانه افغانستان بیخ گوش ماست و اگر شما صرفا از روی علایق خود سخن نگویید متوجه می شدید که یکی از مشکلات همین افغانستان این بود که با حمایت انگلستان زبان پشتو که هیچ پشتوانه مکتوبی نداشت زبان رسمی شد و امروز در افغانستان هر روز سر این مسئله دعواست ! پشتون ها و فارسی زبانان و حتی اقوام ازبک وترکمن و هزاره با هم درگیرند و حتی کار به جنگ داخلی هم کشیده است ! (202747)
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۰۰:۰۸
اما توجه شما را به کشورهایی هم چون ایتالیا و فرانسه جلب می کنم که سیاست تک زبانی را با جدیت پیگیری می کنند و حتی امریکا که چنین است ! در ایراان رسمی بودن زبان فارسی یک پروژه نبوده بلکه نتیجه پروسه طبیعی تاریخی این سرزمین بوده است ، زبان فارسی به طور خودکار در طی قرن ها نقش واسط و میانجی را بازی کرده و زدودن ان اغاز هرج و مرج و نابرابری و اغاز تجزیه ملت ایران است (202748)
hamed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۱۱:۵۱
ایتالیا و فرانسه اصولا کشورهای تک زبانه هستند وقتی تمام مردم این کشورها به یک زبان تکلم می کنند طبیعی هست که یک زبان رسمی باشد و یا در مدارس تدریس شود. سیر تاریخی هرچه که بوده باشد این واقعیت را که ایران کشور چند زبانه است عوض نمی شود، حمله مغول، توطئه بریتانیا، قحطی هرچه که دلیلش باشد امروز ایران چند زبانی است و این واقعیت را نمی توان عوض کرد انکار این واقعیت در طولانی مدت به کشورمان لطمه و صدمات جدی وارد می کند. (202792)
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۲۱:۰۹
برادر گرامی شما از نداشتن اطلاعات در رنج هستید و این کم اطلاعی باعث نتیجه گیری های غلط شما می شود- در ایتالیا زبان های فرانسوی ، المانی ، اسلوونیایی ، لیگوری ، لمباردی ، پیدمونتی ، ونیزی ، ناپلی ، توسکانی ، ساساری ، ساردوکمپیدانی وجود دارد ! در فرانسه نیز زبان های المانی ،فلمان ، کورسی ، باسک ، عربی (تعداد عرب هایفرانسه از عرب های ایران بیشتر است ) و .. هستند ، امریکا هم بزرگترین جمعیت لاتینی و اسپانیولی را دارد ! (202869)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۳ ۱۴:۳۳
لیلا خانم بدبینانه به مسائل نگاه نکنیم.وحدت ملی به این سادگیها از بین نمی رود.اعراب که به ایران حمله کردند زبان وحتی نام ایرانی را ممنوع اعلام کردند.وحدت ملی از بین رفت؟تازه اینها قوم مهاجم بودند.ما در شرایط داخلی وآرام صحبت می کنیم. آمار شهیدان بلوچ،ترک،لر،گیلانی،خراسانی وحتی اعراب ایرانی خوزستان در جنگ را مرور کنید خیلی چیزها روشن می شود.وحدت ملی را اشتباه تفسیر می کنی عزیز من.نگاهت را به هموطنانت اصلاح کن.اقوام ایرانی خیلی ایرانی تر از آنند که زبان محلی مانع از ایرانی قلمدادکردنشان باشد. (203611)
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۲۰:۴۵
این کاملا آشکار است آن کسی که دغدغه وحدت ملی ایرانیان را ندارد، برایش زبان رسمی و مشترک و واسط بی اهمیت است. برای او اهمیتی ندارد که کودک و جوان مثلا آذربایجانی نتواند زبان ملی و مشترک را بیاموزد، به نیت او این عدم آموزش می تواند آذربایجانی را جدا کند و هویت کاملا مستقل از دیگر ایرانیان و نه لزوما فارس زبانان بدهد. وقتی یک آذربایجانی هیچ زبان مشترکی با گیلانی نداشته باشد، احساس هم وطنی نیز نخواهد داشت. اخیر من در بسیاری از نوشته های جدایی خواهان می بینم به جای هم طن از واژه همکشوری بهره می گیرند (202207)
hamed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۱۸:۱۱
برای مشکل برقراری ارتباط بین زبان های مختلف هم مدت زیادی است که راه حل های مومفقی انجام شده است مثلا در اتحادیه اروپا سیاست زبانی " زبان مادری + 2" اجرا می شود. در سوئیس هر شخص علاوه بر زلن مادری خود که به آن آموزش می بیند باید حداقل یکی دیگر از زبان های رسمی را یاد بگیرد هر چند اکثرا پس از پایان دبیرتان افراد به هر سه زبان رسمی تسلط دارند. (202585)
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۲۳:۵۵
جناب اقای حامد ، شما دارید از چی حرف می زنید؟! برادر عزیز ما در ایران هنوز مدرسه کپری داریم ، بخاریهای خطرناک داریم ، بعد شما از سیستم اموزشی سوییس حرف می زنید؟! اصلا این قدر این مسئله بی شمار مشکل تکنیکی در ایران دارد ! شما فکر بکن مثلا بلوچ هستید - به زبان بلوچی درس می خوانید ، زبان انگلیسی هم باید یاد بگیرید ، زبان فارسی و عربی هم باید یاد بگیرید ! ضمنا ما در ایران چند زبان داریم : فارسی ، ترکی اذری ، کردی ، عربی و ... هر کداممان باید چند زبان را مسلط شویم تا مشکل ارتباط پیش نیاید؟ (202743)
hamed
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۱۱:۳۷
خوب مشکل تکنیکی با آنچه که شما فرمودید که آموزش زبان مادری به وحدت ملی آسیب می زند بسیار متفاوت است، مشکل تکنیکی را می توان در مدت مشخصی برطرف کرد. در ضمن اگر توجه نمایید با آموزش زبان مادری و یک زبان رایج کشورمان مشکل ارتباط باقی نمی ماند. در ضمن کسی منکر آموزش زبان فارسی نیست مساله عدم آموزش زبان های مادری است که اتفاقا دقیقا همین مورد به وحدت و انسجام ملی آسیب می زند. (202789)
علی رضا آذری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۱۰:۴۷
هموطن ،ملاحظه بفرمایید که من آذربایجانی قصدم اینست که در کنار آموزش زبان مادریم ، چون سابق زبان ملیم را نیز بیاموزم. زبان فارسی زبان مشترک ایرانیان و زبان ملیم است... (203264)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۳ ۱۴:۳۸
اگر با مردم شناسی سیاسی آشنا باشی به این اصل می رسی که زبان محلی هویت غیر ملی نمی آورد.خاک و خون حرف اول را می زنند.زبان وفرهنگ در کنار این دو تفسیرپذیر است.اقوام را برانند آنوقت در خواهی یافت که چه انبار باروتی زیر امنیت ملی کار گذاشته ای لیلا خانم.هوش به خرج بده هموطن گرامی.همه ایرانی هستیم ترک وکرد وبلوچ ندارد.امتحانشان را پس داده اند در سخت ترین شرایط.کشته داده اند.باز باور نمی کنید؟به خدا اگر بنای خود مختاری داشتند به سادگی آب خوردن فرصت بود که نکردند.چرابا دست خودمان ایران را کوچک می کنیم؟ (203613)
الیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۲۰:۵۶
یاد گیری زبان مادری ساده ترین حقوق شهروندی می باشد که باید به آن در کشور عمل شود که از قضا در اصل 15 هم به آن اشاره شده زیرا ضایع کردن حقوق دیگر اقوام و ملت ها می تواند سبب ترویج افراطی گری و تجزیه طلبی به خاطر عدم دستیابی به حقوق شهروندی برابر گردد (202214)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۲۱:۱۹
کار دولت اشتباه است
تدریس زبان های دیگه باعث از بین رفتن یکپارچگی ملی می شود (202234)
عادل ابراهیم پورآذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۲۲:۲۱
تفسیر بعضی از آقایان و خانمها از اصل 15 به مثابله تفسیر جان کری از توافق حاصله می باشد. من یک ترک هستم و در راستای تمامیت ارضی کشور به اندازه کل تاریخ فارسها خون دادیم و الان هم استفاده از منابع کشور در راستای احقاق حق حقوق فرهنگی ترکها را یک اصل غیرقابل انکار میدانم. امید است دولت مرکزی به عنوان پدری مهربان در خدمت تمام فرزندان این آب وخاک باشد و فرزندان هم برای همیشه حق پدری را بجا آورند. (202266)
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۰۷:۴۴
اتفاقا دقیقا تفسیر هواخواهان تدریس به زبان مادری در اشتباه هستند ، تک تک کلمات بار حقوقی دارد ، این اصل تنها می گوید تدریس ادبیات و نه زبان های محلی در مدارس ازاد است ! یعنی حتی الزامی برای دولت ایجاد نکرده که برای این کار هزینه کند ! تدریس به زبان مادری که اصلاو ابدا از این اصل در نمی اید ! این به معنای ان هست که اگر کسی بخواهد هزینه کندو مثلا برود کلاس ادبیات زبان غیر فارسی را در مدارس راه بیندازد ازاد است ! (202347)
یسسی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۱۲:۲۰
لیلا خانم چرا تفسیر به رای میکنی؟
همونطور که الزامی برای آموزش زبان مادری دیده نمیشود،الزامی هم برای عدم آموزش زبان مادری دیده نمیشود! (202396)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۲۱:۱۲
ترک ها بر اساس آمار 40 درصد ایران را تشکیل میدهند من این رو براساس حرف آقای صالحی میگم و هم نزدیک به چندین قرن هم در زمان صفویه و هم در زمان قاجار بر ایران حکومت کردن و هم در راه ایران جان ومال خودشون رو گرو گذاشتن این تنها مربوط به ترکها نمیشه بلکه همه قوم ها به اندازه خودشون در ایران سهم دارند . . . (202871)
ترک اذری
Anonymous Proxy
۱۳۹۲/۱۱/۱۳ ۲۱:۵۹
هموطن ترک یکی از عواملی که مانع اموزش زبان مادری همین امار من داوردی شماهاست که باعث واکنش دیگر قومیتها میشه تعداد ترکهای ایران 12 تا 15 میلیون است .. (203744)
ایرانی
United States
۱۳۹۲/۱۱/۱۴ ۱۷:۳۹
. . .
بله قاجارها بودند که نصف ایران رو به باد دادند و داشتند کشور رو نابود می کردند (204056)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۲۱:۱۷
چرا نظراتی که در مورد عدم اجرای اصل 15 و ترویج زبان فارسی است اینقدر قرمزش زیاده تا سبزش.....ها؟ (202873)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۸ ۲۲:۳۲
این ظلمی است که بر تمام دانش آموزان روا میدارد زبان مادری بهتراز زبان عربی نیست ؟ایا ما باید 5کتاب بیشتر از کشورای دیگه تومدارس بخونیم؟ اون همه اندیشه عربی ایا جواب میده؟ وقتی تاریخ کشورمان را حذف میکنند زبان محلی که جای خودش را داره!!! (202270)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۱۰:۰۱
تاریخ این مملک فقط قبل از اسلام نیست تاریخ این مملکت با حضور اسلام درخشانتر شد کدام دانشمند داشتیم قبل از اسلام جزء حاکمان خودکامه که مردم برده خود کرده بودن (202362)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۱۵:۵۱
بفرمایید اینم اسامی بعضی از افراد تاثیر گذار ایرانی قبل از اسلام.
اسكيلاس- دوره هخامنشي (زمان حكومت داريوش از سال 486- 521 ق.م.) دريا نورد و مكتشف و مهندس سازنده قنات
ستاسپ- دوره هخامنشي ( زمان حكومت خشايار شاه 2466-486 ق.م.) دريا نورد و مكتشف
بوبراندا-دوره هخامنشي (زمان خشايار شاه) مهندس


آرتاخه-دوره هخامنشي (زمان خشايار شاه) مهندس و سازنده كانال آتوس
استانس- دوره هخامنشي شيميدان و استاد دموكريتوس
برازه- دوره ساساني (زمان فرمانروائي اردشير( 241-226 م) مهندس و احيا كننده شهر فيروز آباد
و ... (203332)
ایرانی
United States
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۲۰:۲۹
ادامه کامنت قبلی:
برانوش- دوره ساساني- سازنده شادروان شوشتر


فرغان- دوره ساساني- سازنده تاق كسرا
جهن برزين- دوره ساساني - سازنده تخت (تاقديس)
شيده- دوره ساساني - سازنده كاخ خورنق

ابولؤلؤ(فيروز) - قاتل عمربن خطاب (خليفه اعراب در حمله به ایران )، صنعت كار و
سازنده آسياهاي بادي و ... کلی شخصیت ایرانی و پارسی دیگه. متاسفانه چون معرفی نشدند کسی نمیشناسدشون (203400)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۳ ۱۳:۱۴
این رو هم اضافه کنم که ما ایرانیان ، قبل از اسلام اولین دانشگاه جهان یعنی دانشگاه جندی شاپور( گندی شاپور) رو داشتیم که توسط ساسانیان پارسی ساخته شده بود. (203582)
بابیللی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۳ ۲۳:۴۷
حالا این اسما که گفتی یعنی چه!
مال هندوستانن؟ (203786)
سهند
United States
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۰۰:۰۱
واقعا دست مریزاد
بنده خودم ترکم همیشه تو مدرسه غبطه می خوردم که چرا به زبان مادریم نمی تونم بنویسم. و این باعث می شد نوعی دلسردی به زبان فارسی داشته باشم
ولی واقعا اگر به زبان های غیر فارسی هم توجه بشه نه تنها زبان فارسی به حاشیه رانده نمی شه بلکه می تونه با اقبال بیشتری روبه رو بشه (202300)
ازربایجانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۰۲:۳۸
من نمیدونم زنده نگه داشتن زبان مادری چه ربطی به زبان فارسی داره
در ضمن تو بعضی کشورها چند تا زبان رسمی هست طوری شده...
این حق هر انسانی که بتونه زبان مادری خودشو بتونه بنویسه و بخونه.حقه حق و نمیشه ازش گذشت (202333)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۱۹:۵۶
آذربایجان درسته
کاملا مشخص است از کجاها خط می گیرید (202659)
نقده ایی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۲۲:۳۶
ما از سنگرهای خرمشهر خط و مشی گرفتیم و راه به خون خفتگانمان در س مشق ابدی و ازلی برای آذربایجانیها می باشد. (202719)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۲۱:۰۲
منظورت از نقده» سولدوز هست دیگه... (202866)
آزربایجان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۲۲:۴۵
ازکجاهاخط میگیریم؟سندش راهم داری حتما....... (202886)
ترک اذری
Anonymous Proxy
۱۳۹۲/۱۱/۱۳ ۲۲:۰۱
از جمهوری اران (203745)
بچه m.I.s
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۰۶:۲۰
بذارید زبان مادری اونهارو تومدارس تدریس کنن .ببینم باز چه بهانه ای دارند.ایا تمام مشکلات ا نها تدریس زبان مادریشانه.زبان مادری که ازابتدای تولد .مادریاد میده.اینا بهانه ای برای پنهان کردن دشمنی عده ای با. وطن ماست.هرکس روی کشور همسایه حساب میکنه.هرکی دوست داره بره اونجا وبه زبان مادریش درس بخونه.شاید مرغ همسایه غاز باشه (202344)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۱۰:۲۳
پس جنابعالی هم برو جایی که قانون اساسی مملکت ما -ایران - رو نداشته باشه. آموختن زبان مادری برای من همان اندازه حقه که برای تو. (203259)
اصلاح طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۱۰:۰۵
بتونن به زبان خودشون تلویزیون نگاه کنن این حقه هر کسی هست که بتونه از گذشته خودش بدونه این حقه هر کسی هست که بتونه فرهنگشو لباسشو عرفشو و... داشته باشه بیاید هم با هم برای ایران ازاد که توش مردم با هر قومیتی احساس امنیت و آزادی کنن تلاش کنیم ای کسانی که میگویید مردم ما بیسواد است زود فریب میخورنن اشتباه نکنید بیاید همه باهم مردمه خودمان را با هر زبانی و دینی آگاه کنیم که ایران کشور ماست و ما همه در آن میتوانیم آزاد زندگی کنیم (202364)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۱۶:۰۸
زبان های کوردی- لری- گیلکی- بلوچی همه زبانهای ایرانی هستند و همریشه فارسی اند پس تدریس زبان های ایرانی موردی ندارد و اتفاقا باعث غنی تر شدن فارسی می شود . زبانهای فارسی - لری- گیلکی- کوردی و بلوچی همشون جزو زبانهای هندواریایی هستند و این اقوام دارای ریشه مشترک اریایی می باشند و ملت اریایی محسوب می شوند ولی زبان ترکی جرو زبان التایی است و ایرانی نیست که البته تدریس زبان غیر ایرانی ترکی برای اذری ها فکر نمیکنم موردی داشته باشه.
زبانهای عربی و ترکی غیر ایرانی و سایر زبانها ، ایرانی هستند. (202540)
پرشیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۱۷:۴۶
زبان های اقوام تدریس بشه ولی در عوض بابد حق و حقوقی رو هم به فارس ها بدهند.
ساختن هر گونه بنا و ساختمان که معماری سبک پارسی داشته باشه در ایران ممنوعه و این ممنوعیت باید برداشته بشه. چرا توی شیراز پلی که ستون هاش شبیه تخت جمشبد بود رو خراب کردند؟ باید فیلم ها و سریال هایی از تاریخ باستانی ملت فارس ساخته بشه ( حکومت های مقتدر و افتخار امیز ماد ها و هخامنشیان و اشکانیان و ساسانیان از ملت فارس بودند ) زبان های اصیل و کهن فارسی باستان و فارسی اوستایی و فارسی میانه و ... احیا بشه و ... (202577)
زبان مادری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۱۹:۳۴
دوستان نکته مهمی رو تذکر دادند. این زبان فارسی که ما الان داریم استفاده میکنیم خیلی با فارسی باستان که زمان هخامنشیان و ساسانیان استفاده میشده فرق داره . باید لغات بیگانه عربی رو از زبان فارسی حذف کنیم و به جای کلمات بیگانه از کلمات اصیل فارسی باستان که در اوستا و متن های کهن آریایی اومده استفاده کنیم حتی زبان های محلی مثل گیلکی و کردی و بلوچی و لری لغات بسیاری از فارسی کهن دارند که این نشانه اینه که ریشه همه این زبان ها یکی بوده و به جز ترکی و عربی بقیه زبان های اقوام ریشه آریایی دارند . (202639)
زانیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۲۰:۰۹
آفرین به شما . منم به عنوان یک کورد می خوام این رو به نوشته های شما اضافه کنم که والا ما کورد ها هم مثل فارس ها آریایی هستیم فرهنگ زیبای آریایی ما رو میتونید در موسیقی و رقص ما شاهد باشید. زبان کوردی مثل فارسی یک زبان اصیل ایرانی و آریاییه چرا ما و سایر اقوام آریایی نتونیم به زبان خودمون بخونیم و بنویسیم؟ علاوه بر فارس ها ، بقیه اقوام هم ایرانی اند و توجه به زبان سایر اقوام باعث اتحاد ایرانیان میشه و خطری برای زبان فارسی نیست اتفاقا باعث پیشرفته
کورد= فارس= بلوچ=لر=گیلک = مازن= ملت متحد آریایی (202661)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۲۱:۲۲
فکر نکنم دیگه از فارسی چیزی مونده باشه که بشه احیا کرد بهتره یه زبان دیگه اختراع کنین مثلا..... (202874)
پرشیا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۲۳:۳۹
زبان فارسی باستان در کتیبه ها و سنگ نبشته ها و کتاب ها و متون کهن باستان هستش. البته اگه مسولان این اسناد تاریخی رو نابود نکرده باشند .هم چنین سایر زبان های ایرانی لغات بیشماری از فارسی اصیل دارند . فرهنگستان زبان فارسی یه فکری به حال کلمات عربی که وارد زبان فارسی شده بکنه اینا فقط کلمات انگلیسی رو بیگانه می دونند ولی کلمات عربی هم بیگانند . (202889)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۱۹:۵۳
باید زبان واحد فارسی باشد و تنها در مطبوعات محلی از زبان بومی استفاده شود این نوع حرفها جنبه شعاری دارد بجای اینها دولت در رفع نوکمبودهای و مشکلات اقوام ایرانی تلاش کند و تبعیضها را ازبین ببرد (202656)
حق طلب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۰۹ ۲۰:۲۸
چرا تاریخ باشکوه ما فارس ها (ایران پیش از اسلام) رو از کتاب های درسی مدارس حذف کردند؟
چرا ما باید زبان عربی رو توی مدرسه بیاموزیم؟ عربی که زبان ما ایرانیا نیست نباید برای ما اجباری باشه . به جای عربی زبان انگلیسی بهمون یاد بدهند . . . (202671)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۲ ۱۶:۰۵
ما پرشین ها ( فارس ها) هم نمی خوایم زبان عربی رو به اجبار یاد بگیریم. چرا تاریخ ایران باستان رو از کتاب های درسی مدارس حذف کردند؟ زنده باد زبان فارسی دومین زبان کلاسیک جهان و زبان شعر و عرفان . البته حق هر قومیه که به زبان خودش تحصیل کنه ولی یک زبان معیار رو همه باید بلد باشند تا همه قومیتها بتونند با هم ارتباط برقرار کنند . زبان فارسی به عنوان زبان رسمی و زبانهای محلی هر منطقه هم در کنار زبان فارسی اموزش داده شود (203334)
ایرانی
United States
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۰۵:۴۶
خیلی از دولتمردان از زبان ایرانی وحشت دارند و آن را دوست ندارند، چه کردی و غیر ولی عربی را مثل بلبل صحبت می کنند و زبان فارسی را هم تا می توانند با عربی پر می کنند. باید که دستور زبان کشور به فارسی برگردانده شود. . . ایرانیان با زبانهای دیگری که در ایران بیان می شود هیچ اشکالی ندارند. (202767)
محمودیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۱۰:۵۸
انهایی که از کشورهای چند زبانه سخن می گویند بهتر است کمی در مورد این کشورها مطالعه کنند ، چرا که اصولا تاریخ ، سیاست ، موقعیت ژئوپلتیک ، و هویت انها با ما متفاوت است ، هر چند بسیاری کشورهای بزرگ هم چون فرانسه ایتالیا ، و امریکا چند زبانی را نپذیرفته اند و برای مثال کشوری هم چون فرانسه با شدت و به عمد زبان های دیگر را از بین برده است، ملت فرانسه متشکل از اقوام گل ، باسک ، فرانک ، فلمان ، نورماندی ، کورسی ، ژرمن ، عرب ، و...هستند ، در سال 1870 میلادی زبان فرانسه تنها زبان 15 درصد مردم کشور بود (202782)
محمودیان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۱۱:۰۲
ضمنا بهتر هست یک بار هم که شده از انگ زدن خودداری کنیم ، و به حرفها و ایراداتی که هست گوش فرا دهیم ، نه ان کسی که مخالف است لزوما تمامیت خواه و فاشیست است و نه کسانی که خواهان زبان مادری هستند لزوما تجزیه طلب هستند ، هر چند مسئله زبان مادری از سوی تجزیه طلبان دستاویز قرار داده شده است ، این مسئله به لحاظ اجرایی شدن بسیار مشکل دار است و با اولویت های سیستم اموزشی ما به هیچ عنوان سازگار نیست (202783)
ترک آذری
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۰ ۱۴:۵۰
امیدوارم روزی برسه که هر کس به زبان مادریش تحصیل کنه
در این صورت عدالت و حقوق شهروندی رعایت میشه (202821)
اردلان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۱ ۰۹:۲۰
بسيار تشكر براى سايت بهار كه به مسائل قوميت ها توجه دارد در كردستان اين مواضع باز تاب بسيار بدى داشت زبان مادرى حق همه اقوام ايرانى است و زيباى ايران به اين رنكين كمان كوردها اذرى ها عرب ها بلوج ها و زيبا تر است (202897)
وطن دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۳ ۲۲:۴۰
.یادتان نرودایران بسیار بزرگترازاین بوده وتوسط توطئه های استعمارگران ونالایقی وساده لوحی مسئولان تجزیه شده.آموزش رسمی- زبان محلی وغیررسمی وقتی مهم میشود که کشورهای تازه استقلال یافته همسایه واستعمارگران قطعا برنامه های بعدی راهم پیشبینی کرده باشند. (203757)
ایران دوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۳ ۲۲:۴۷
آیا آمریکا به سرخپوستان اجازه آموزش رسمی زبانشان را میدهد؟چرا پرچم آمریکا درهربرنامه ای نشان داده می شود؟آیادرآمریکا اجازه رسمی آموزش زبانهای محلی اسپانیولی و...داده میشود ؟ ایا درآمریکاحتی اجازه داده می شود که پسونداسمشان نیویورکی، لس آنجلسی یا بوستونی باشد؟مثلا جان بوستونی؟؟؟ (203760)
سعید1
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۴ ۲۰:۱۶
بدجوری به جاده خاکی زده ای دوست من.؟آمریکا فدرال اداره می شود.فرماندار هر ایالتی در حد واندازه رییس جمهور قدرت دارد.تنها سیاست خارجی ،دفاع،بانک مرکزی وامنیت ملی فدرال اند.مجالس ایالتی هست.ایالات کاملا خود گردانند.اقوام هرگونه بخواهند در ایالات زندگی می کنند.جریان سرحپوستان متفاوت از موضوع قوام به معنایی که در قانون اساسی ما آمده می باشد.هیچ کشوری اجازه تجزیه طلبی نمی دهد اما شما چون به اقوام با بدبینی نگاه می کنی تفسیرت اینگونه است.روی دیگر سکه بی عدالتی با اقوام است که تجزیه طلبی می آورد. (204141)
اسلام
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۱۱/۱۳ ۲۲:۵۲
سایت بهار بهتر است موضوعاتی رامطرح کند که به وحدت کشور کمک کند نه آب درآسیاب دشمنان ایران زمین بریزد.آموزش زبانهای محلی مقوله ای بسیارحساس است. (203761)