به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۸/۲۲ ساعت ۱۵:۵۱
کد مطلب : ۱۶۴۵۸۴
بدترین شهر در کشور از نظر عرضه قلیان

عرضه قلیان در پارک‌های اهواز با طعم مخدر!

عرضه قلیان در پارک‌های اهواز با طعم مخدر!
گروه جامعه: روزنامه نور خوزستان در گزارشی با عنوان 'عرضه قلیان در پارک های اهواز با طعم مواد مخدر'  نوشته است: هوا کمی که رو به تاریکی می رود، بساطشان را بی هیچ دغدغه ای در فضای سبز کنار رودخانه کارون پهن می کنند. چند چهارپایه کوتاه و رنگارنگ و چند قلیان آب بندی شده؛ بساطی ساده اما پر سر و صدا! سه دختر نوجوان با پوشش مدرسه به سمت این بساط می آیند و هرکدام روی یک چهارپایه می نشینند و صاحب بساط را صدا می زنند، سفارششان قلیان ساده نیست؛ در کنار قلیان، سراغ «گل» را هم می گیرند؛ اینجا گل را می کشند! پسر جوان اول قلیان را چاق می کند و بعد از نیم ساعت « گل» را می آورد «گل» همان حشیش است؛ راه و روش مصرفش را هم آموزش می دهد تا سئوالی باقی نماند! صدای خنده دختران، با حلقه دود قلیان و «گل» آمیخته می شود؛ هر چه دودش بیش، فازش بیشتر!

ساعت 7 غروب است، هوا رو به تاریکی می رود اما خبری از پسر قلیان فروش نیست، سراغش را از بلال فروش آن دور و اطراف می‌گیریم. می گویند پیدایش می شود، ربع ساعتی پس از گفته بلال فروش، پسر جوان بساطش را از ماشین بیرون می آورد و زیر نور تنها تیر چراغ برق این قسمت از مسیر ساحلی پهن می کند. روی چهارپایه می نشینیم و وقتی سفارش قلیان می دهیم پسر جوان «الساعه» گویان به سمت بساطش می رود. قلیان را که می آورد، می پرسیم در بساطش حشیش هم دارد یا خیر؟ بی هیچ تردید و نگرانی می گوید در حال حاضر ندارم اما اگر تمایل دارید، با یک تماس تلفنی مهیا می شود.

پاسخ مثبت ما را که می شنود، با دوستش تماس می گیرد و از او می خواهد برای مشتری های جدید حشیش تهیه کند. سر صحبت را با او باز می کنیم هیچ نگرانی از جمع شدن بساطش توسط ماموران نیروی انتظامی و شهرداری ندارد، با خنده می گوید چند وقت پیش آمدند، بساطمان را جمع کردند و بردند ما هم چند روز بعد مجدد بساط را پهن کردیم! متوجه می شود اهل قلیان کشیدن نیستیم و به خیال اینکه می خواهیم تجربه قلیان و حشیش را با هم داشته باشیم، قلیان کشیدن را آموزش می دهد و می گوید قلیان باید آب بندی شده باشد؛ یعنی هرچه بیشتر مورد استفاده قرار گیرد، دود بهتری می دهد! تا رسیدن دوستش، آدرس چند منطقه را برای خرید حشیش و مشروب اصل را هم می دهد اما می گوید هروقت خواستید «فاز» بگیرید، جای دوری نروید خودمان برای مشتری هایمان مهیا می کنیم، ‌

دوستش که می رسد یک چهارپایه دیگر می آورد، می گوییم دانشجو هستیم و تجربه اولمان است، با خنده می گوید: «پس از گذراندن یک ترم متوجه شدم دانشگاه رفتن وقت تلف کردن است؛ عازم خدمت سربازی شدم و از شانس خوبم محل خدمتم در زندان سپری شد، حین خدمت سربازی با انواع مواد مخدر آشنا شدم چون میزان موادی که در زندان جابجا می شود خیلی بیشتر از بیرون زندان است»! از نحوه تهیه حشیش می پرسیم می گوید ساقی نیستم اما هر زمان که نیاز داشتید برایتان تهیه می کنم، قیمت ها هم بسته به فاز حشیش از 10 هزار تا 50 هزار تومان متغیر است؛ با اعتماد به نفس می گوید مشتری های رنگارنگ دارد! از دانش آموز گرفته تا دانشجو و معتاد حرفه ای!

ترجیح می دهند برای جلب توجه کمتر، زیراندازی را پهن کرده و روی آن بنشینیم تا نحوه آماده سازی و مصرف حشیش را آموزش دهند، پودر کردن و لوله کردن را که آموزش می دهند می گویند مراحل بعدی همچون سیگار کشیدن آسان است و تنها با این تفاوت که هر چه بیشتر«پک» بزنید، دود بیشتری از دهان خارج می شود و فاز بیشتری می گیرید! این نکته را هم اضافه می کنند «کسی که به جای دود، حلقه از دهانش خارج می کند، مصرف کننده حرفه ای است.» اصرار دارند که ما هم تجربه کنیم اما با شنیدن این حرف که تنها می خواستیم آموزش ببنیم، قانع می شوند و می گویند هروقت، به هر میزان مواد نیاز داشتید به اینجا مراجعه کنید. ده هزار تومان هزینه حشیش آموزشی را می دهیم و خداحافظی می کنیم! این تنها یک محل از فروش بساط قلیان است که مدت هاست بی هیچ نگرانی، مواد مخدر را در کنار فروش قلیان به مشتری های ثابت و گذری خود می فروشند. بساطی هایی که جاده ساحلی اهواز را قرق کرده اند و حالا به جرا‡ت می توان گفت دانش آموزان و دانشجویان پای ثابت و حرفه ای این بساط هستند.

اردیبهشت سال جاری معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در جلسه شورای سلامت گفته بود: متأسفانه علی‌رغم اینکه برنامه «استان عاری از دخانیات» در خوزستان ارائه شده بود اما تاکنون در این خصوص کاری از پیش برده نشده است. در قانون جامع کنترل و مبارزه با دخانیات صراحتا ذکر شده که مصرف دخانیات در اماکن عمومی ممنوع است. پارک، رستوران، سینما و هر جایی که مردم حضور دارند اماکن عمومی محسوب می‌شوند. متولی اجرای قانون در هر مکانی صاحب آنجا است به طور مثال صاحب پارک‌ ها شهرداری است اما علی‌رغم تشکیل جلسات متعدد، از سال 95 تاکنون وضعیت مصرف دخانیات در اماکن عمومی بدتر از قبل شده است. وی عنوان کرده بود: در سال 95 منطقه محدودی از پارک ساحلی غربی اهواز قلیان عرضه می‌ شد اما در حال حاضر هرجای اهواز که برویم بساط عرضه قلیان دیده می‌ شود. ‌

اهواز بدترین شهر در کشور از نظر عرضه قلیان
سلمان زاده با اشاره به عدم اجرای سند جامع کنترل دخانیات در اماکن عمومی در خوزستان این را هم گفت که مهم‌ترین بخش عدم اجرای سند جامع کنترل دخانیات در خوزستان در حوزه شهرداری است. متأسفانه شهرداری با موضوع کنترل دخانیات همانند موضوعاتی از جمله جمع‌آوری نخاله‌ها، جمع‌آوری دستفروش‌ ها، جلوگیری فروش دام زنده وجمع‌آوری سگ ‌های ولگرد به وظایف خود عمل نمی ‌کند. شهرداری اهواز حتی یک تابلو برای ممنوع بودن دخانیات در فضای پارک‌ها نصب نمی‌ کند. سلمان‌ زاده عنوان کرده بود: متأسفانه مواد دخانی در ویترین‌ مغازه‌ها عرضه می‌شوند. همچنین برخی تحت عنوان سفره‌خانه‌های سنتی مجوز فعالیت دریافت می کنند اما این سفره‌ خانه ‌ها به مکانی برای عرضه قلیان تبدیل می‌شوند. ‌معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز گفت بود:اهواز بدترین شهر در کشور از نظر عرضه قلیان است و در هیچ شهری مثل اهواز بی‌محابا قلیان عرضه نمی‌شود. سلمان ‌زاده در خصوص پلمپ مراکز عرضه قلیان عنوان کرده بود: یکی از معضلاتی که در این زمینه وجود دارد فک پلمپ است. در گذشته پلمپ ارزش داشت ولی اکنون به محض اینکه نیروی انتظامی محل را ترک می‌ کند صاحب محل پلمب را بر می ‌دارد و هیچ برخوردی با وی انجام نمی‌ شود.

پارک های اهواز متولی ندارند
همچنین در این جلسه، مهرداد شریفی، رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز با بیان اینکه عزمی برای جمع آوری قلیان در اهواز وجود ندارد، عنوان کرده بود: پارک های اهواز متولی ندارند و به حال خود رها شده اند. ‌وی با بیان اینکه 150 دکه در سطح شهر اهواز دارای مجوز هستند، افزود: بیشتر این دکه ‌ها کار غیرفرهنگی انجام می دهند و به فروش قلیان و مواد غیر بهداشتی می پردازند و متأسفانه در کنار عرضه قلیان، شاهد فروش مواد روان گردان در سطح شهر هستیم . شریفی به این نکته هم اشاره داشت که بهترین و شیک ترین ویترین ها در مجتمع‌های تجاری در اختیارعرضه کنندگان ادوات قلیان هستند این در حالی است این عرضه کنندگان حق تبلیغ ندارند. نکته مهم در سخنان رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز احتمال انتقال بیماری سیل از طریق شلنگ قلیان است! موضوعی که اگر جدی گرفته نشود مشکلات بیشتری را در پی خواهد داشت.

شهرداری قوانین بازدارنده برای عرضه قلیان ندارد
علیرضا عالی پور، معاون خدمات شهری شهرداری اهواز نیز در این جلسه گفته بود: در خصوص جمع آوری قلیان ها از سطح شهر تاکنون جلسات زیادی با معاونت امور اجتماعی استانداری برگزار شده است. متأسفانه در خصوص عرضه قلیان در اماکن باز شفافیتی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه شهرداری در خصوص برخورد با عرضه کنندگان قلیان قوانین بازدارنده ای ندارد، عنوان کرده بود: وقتی مأموران اجرائیات شهرداری با عرضه کنندگان قلیان برخورد می کنند، در امکان قضایی محکوم می شوند از این رو برخورد با عرضه کنندگان نیازمند تصمیم گیری و اقدامات ریشه ای است. ‌
عالی پور ادامه داده بود: متأسفانه مشاهده می شود پس از دستگیری عرضه کنندگان، با سفارش آزاد می شوند. باید احکام لازم برای برخورد با عرضه کنندگان قلیان از سوی دادستانی صادر شود.

شهرداری اهواز به وظایف خود عمل نکرده است
علی حسین حسین زاده، معاون سیاسی استانداری خوزستان نیز در این جلسه گفته بود: شهرداری اهواز از گذشته تا کنون خیلی در چهارچوب وظایف خود در زمینه جمع آوری قلیان عمل نکرده است. باید دید چه راهکاری نیاز است که به این چهارچوب ها عمل شود. وی عنوان کرده بود: باید مطالعاتی انجام و مشخص شود ، چرا در اهواز در مقایسه با سایر کلان شهرها از لحاظ فرهنگی و اجتماعی گرایش به استفاده از قلیان بیشتر است. دادستان اهواز نیز در آخرین نشست خبری خود در خصوص جمع آوری قلیان فروشان گفته بود عرضه قلیان ممنوع است اما قانونی برای برخورد با این تخلف تعریف نشده است.

طرح جمع آوری قلیان بارها در جلسات شورای سلامت استانداری خوزستان مورد بحث قرار گرفته و خاطرمان هست در یکی از همین جلسات شاخه های گل رز را در چند قلیان جانمایی کرده بودند تا به نحوی نشان دهند طرح جمع آوری قلیان به شکل جدی آغاز شده است؛ هرازگاهی هم آماری از معدوم سازی تعداد قابل توجهی قلیان رسانه ای می شود اما آنچه در سطح شهر اهواز می بینیم دود کردن مواد مخدری است که نام «گل» را برایش انتخاب کرده اند. 6 ماه از جلسه شورای سلامت با موضوع معضلات عرضه بی رویه قلیان در اهواز می گذرد و پس از این مدت نگاهی اجمالی به شهر نشان می دهد اهواز هنوز بدترین شهر در کشور از نظر عرضه قلیان است، پارک های آن هنوز متولی ندارند و شهرداری فاقد قوانین بازدارنده برای عرضه قلیان است و معلوم نیست تحقیق در خصوص اینکه چرا اقبال عمومی برای استعمال قلیان در این شهر بیشتر است در چه مرحله ای از کار قرار دارد! ‌

اینکه چرا اقبال عمومی از استفاده قلیان در اهواز، چه در فضاهای بسته و چه فضای باز بسیار است، نیاز به تأمل و تفکر زیادی ندارد! اهواز شهری است که تنها نام کلان بودن را به یدک می کشد! اگر تنها نیمی از بستر فضای تفریح سالم دیگر کلان شهرهای کشور برای اهواز دیده و مهیا شود، بدون تردید اقبال عمومی برای دورهمی هایی با طعم و بوی دود قلیان و «گل» کمتر خواهد شد!