به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۹/۰۸ ساعت ۱۰:۳۳
کد مطلب : ۶۱۷۰۸
مقاله وارده

در شطرنج افراط گرایان کیش و مات نشویم!

احسان یوسفی

گروه مقالات: از موضع گیری برخی از دوستان به‌ظاهر اصلاح طلبامان تعجب می‌کنم که نسبت به چفیه ای که بر شانه های دکتر فرهادی قرار داشت، اینگونه تحلیل می‌کنند که ایشان گزینه تحمیلی مجلس بر روحانی‌ست و یا اینکه وزیر علوم، گزینه ای ضد اصلاح‌طلب و هم کیش اصولگرایان افراطی مجلس است!

کاش پیش از اینکه این عده اقدام به موضع گیری می‌کردند و یکی از دلایل انتقاد خود را چفیه مي‌دانستند اندکی تامل می‌کردند و به این پرسش پاسخ می‌دادند که مگر چفیه برند، نام و نشان حزب یا گروه سیاسی است که اگر بر شانه کسی نشست حکایت از دلبری برای آن جریان سیاسی دارد؟ چرا برخی از ما، با رفتار‌هاي نسنجیده خود چفیه ای که فرزندان ایران روزی برای دفاع از مرز‌هاي این خاک بدون هیچ مرزبندی‌هاي سیاسی بر شانه‌هاي خود نشاندند را وارد بازی‌هاي سیاسی مي‌کنیم؟

چرا برخی از ما، در زمین افراط گرایان ضد میهن به راحتی هر چه تمام تر بازی می‌کنیم و با این موضع گیری‌هاي بی اساس در جهت تائید گفتار پوچ افراط گرایانه آنان قرار می‌گیریم و کیش و مات مي‌شویم تا اینگونه به ملت القاء کنند كه اصلاح طلبان ضد ارزش‌هاي میهنی‌اند و برای چفیه، جنگ و شهدا ارزشی قائل نیستند! که اگر اینگونه نبود نسبت به چفیه این‌چنین واکنش منفی از خود نشان نمی دادند!

چرا برخی از ما، با اینچنین گفتاری عملا باعث مي‌شوند تا کشوری و میهنی که برزگان و عزیزان ما برای رشادت و سربلندی آن خون دل‌ها خورده اند و رنج دوران برده‌اند و ما نیز با ادامه دهنده راهشان سهمی در این تاریخ خواهیم داشت، به یکباره ناممان را به دست خویش از تاریخ این کیان حذف کنیم و به جای آنکه خود را صاحب و ولی نعمت این نظام و کشور بدانیم در مقابلش بایستیم.

که اینگونه مي‌شود کسانی که حتی یک روز برای این انقلاب سیلی نخورده اند، امروز خود را انقلابی تر از انقلابیون مي‌دانند! بپذیریم که گاه موضع گیری‌هاي احساسی، بدون هیچ منطق و پشتوانه ای که توسط عده ای با نام و نشان یک جریان سیاسی بیان مي‌شود پیش از آنکه شاخصه‌هاي یک نقد را فراهم کند زمینه ساز حذف تدریجی یک هویت و یک گفتمان مي‌شود و اشتباه آنان به پای کل یک اندیشه نوشته مي‌شود.

اصلاح طلبی یک گفتمان است و بی شک خود را از اصول اساسی و بنیانگذار این نظام و انقلاب مي‌داند و هیچ زمان، هیچ اصلاح طلب اصیل، آرمان‌ها و ارزش‌هاي تاریخ ملتش را فراموش نمی کند و آنان را جزئی از هویت پاک و مقدس خویش مي‌شمارد و تا ابد به آنان مي‌بالد تا افراط گرایان بیاموزند چفیه، خاکریز، پلاک، گلوله، جانباز، آزاده و شهید متعلق به هویت و تاریخ یک ملت است و هیچ گاه نمی‌توان آن را به نام جریان سیاسی خود برای انتقام از رقیب سیاسی خویش به کار برد و دست به تسویه حساب حزبی زد.