به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۱۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۰۷ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب : ۷۹۱۷۹

معاون سابق آژانس: بدون ملاقات با دانشمندان اتمی ایران نمی‌شد کار کرد

گروه سياسي: اولی هاینونن، معاون پیشین مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که تا تابستان سال ۲۰۱۰ مسئول مستقیم بازرسی‌های هسته‌ای ایران بود، می‌گوید که آژانس مدام با دانشمندان هسته‌ای و مهندسان ایرانی در تماس بوده است.
معاون سابق آژانس: بدون ملاقات با دانشمندان اتمی ایران نمی‌شد کار کرد
هاینونن به بی‌بی‌سی گفت که این دانشمندان اتمی و مهندسان هستند که در مورد جزئیات فنی فعالیت‌های هسته‌ای کشورها اطلاع دارند و مسائل را برای بازرسان آژانس توضیح می دهند و آژانس بدون ملاقات با آنها اصولا نمی تواند وظیفه خود را انجام دهد. او گفت که علاوه بر فعالیت های جاری و اعلام شده ایران، آژانس برای درک فعالیت های اعلام نشده ای که ایران برای سال ها مشغول انجام آنها بود با دانشمندان اتمی ایران دیدار و گفت و گو کرده بود.

هاینونن در عین حال تأکید کرد که این گونه ملاقات ها امری کاملا عادی است و در مورد تمام کشورهای عضو معاهده منع گسترش سلاح های اتمی (ان.پی.تی) انجام می شود. هاینونن می گوید که این ملاقات ها پیش از ریاست جمهوری احمدی نژاد انجام می شد و پس از آغاز به کار او هم، با وجود اینکه سطح همکاری ایران با آژانس قدری کاهش یافته بود، ملاقات ها ادامه یافت. او گفت که نمایندگان آژانس در این دوره حتی با افرادی از نهادهای نظامی ایران هم دیدار داشتند.

 هاینونن گفت که "دسترسی" کنترل شده به اماکن غیرهسته ای، در صورتی که آژانس دلایلی برای تردید در مورد آنها داشته باشد، بر اساس پادمان ها و پروتکل الحاقی پیش بینی شده است. او گفت که این امر چیز تازه ای نیست و آژانس قبلا هم با کشورهایی مثل آرژانتین، برزیل، کانادا، آلمان یا سوئیس برای رفع ابهامات و حل و فصل مسائل حقوقی گفت و گو کرده تا زمینه اجرای پادمان ها فراهم شود. هاینونن گفت که بازرسی از اماکن غیر هسته ای در بعضی از این کشورها هم انجام شده است تا آژانس بتواند از ماهیت غیرنظامی فعالیت های هسته ای در آنها اطمینان یابد.