به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۲:۲۷
 
۲۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۶/۰۵ ساعت ۰۸:۵۰
کد مطلب : ۸۹۱۰۵

داعش و تفكر داعشي را بيشتر بشناسيم

داعش و تفكر داعشي را بيشتر بشناسيم
علیرضا کفایی

گروه سياسي: دیر زمانی نمی گذرد که پدیده‌ای شوم دامن گیر مسلمانان و بل جهانیان شده است و گروهی بي منطق و بي‌رحم پرچم خشونت برافراشته و سلسله جنبان خصومت شده اند و عزم بر هدم اساس شریعت کرده اند. آنچه امروز با نام داعش پای در میدان ستمگری نهاده است و خون انسان می ریزد و اصل و اساس دین را و صد افسوس باز هم به نام دین به قربانگاه می برد و پندار بسیاری بر این است که کوتاه مدتی است این مدعیان دروغین سر بر آورده اند به نص تاریخ و قول سدید از دیر باز صحنه های خونبار در تاریخ بشریت آفریده اند.

داعش یک گروه تکفیری شورشی جدا شده از شبکه القاعده است و ریشه آن به "جماعت توحید و جهاد"به رهبری ابو مصعب الزرقاوی می رسد. جماعت توحید و جهاد در ائتلاف با چند گروه دیگر در عراق "مجلس شورای مجاهدین" را تشکیل داد و در حالی که نبروهای آمریکایی در عراق مستقر بودند به همراه چند گروه دیگر "دولت اسلامی عراق" را تشکیل دادند. ابو عمر بغدادی از رهبران دولت اسلامی عراق بود که پس از کشته شدن مشکوک و در ابهامی بزرگ ابوبکر بغدادی را جایگزین وی کردند.

در هنگامه جنگ سوریه نیروهای دولت اسلامی وارد سوریه شده و از این پس بود که نام "دولت اسلامی عراق و شام" را برای معرفی خود برگزیدند. در ماجرای تشکیل داعش توجه به دو مورد حائز اهمیت است: نوع و شیوه جنگ و باورها و اندیشه های داعش. چنانکه اشاره شد داعش در واقع ادامه تشکیلات گروهی از سلفی های شورشی در عراق به رهبری ابومصعب زرقاوی است و گرچه زرقاوی کشته شد اما آموزه های وی سرلوحه و مانیفست داعش قرار گرفت و بر اساس همان تفکرات زرقاوی عمل کرده و می کنند و اما زرقاوی همانطور که خود به صراحت اعلام کرده بود به فتاوای "ابن تیمیه" پای بند و عمل می کرد و البته بعدها بغدادی هم خود را پیرو ابن تیمیه معرفی کرد.

برای شناخت زرقاوی و بغدادی و همه گروههای تکفیری لازم است شخصیت و ماهیت و تفکرات ابن تیمیه به درستی شناخته شود. احمدبن عبدالحلیم بن تیمیه حرانی معروف به ابن تیمیه به ظاهر از فقیهان حنبلی و سلفی بود که به تدریج با صدور فتواهای خاص از مذاهب چهارگانه اهل تسنن دور شد و بعنوان مبتکر و بنیانگذار فرقه "وهابیت" در نقش جدیدی ظاهر شد و این فرقه جعلی و منحرف وهابیت در قرن دوازدهم هجری بر اساس افکار و آرای ابن تیمیه پی ریزی گردید و محمد بن عبدالوهاب موسس وهابیت عقاید خود را از ابن تیمیه گرفته است.

در عقاید و فتاوای ابن تیمیه به وضوح مرتد دانستن شیعیان و مجوس دانستن فارسی زبانان به چشم می خورد و آنچه مشخص است این است که ابن تیمیه ارادت و اخلاص خود را به سعد بن ابی وقاص در ارائه نظر و حدیث آوردن پنهان نمی کند و چنانکه می دانیم سعد بن ابی وقاص مشهور است به بیعت نکردن با حضرت علی (ع) و ملازمت با خلفا و نیز جنگ با ایرانیان و البته جاه طلبی و ثروت اندوزی سعد زبانزد است.

از طرفی عمر پسر سعد بن ابی وقاص از اشراف کوفه بود که علیه حجر بن عدی شهادت داد و زمینه شهادت حجر به دست معاویه را فراهم ساخت و عبیداله بن زیاد عمر سعد را والی همدان و ری کرد و پس از چندی او را به جنگ با امام حسین (ع) گسیل نمود و عمر بن سعد بن ابی وقاص به دستور ابن زیاد در کربلا آب را بر امام و یارانش بست و پس از شهادت امام دستور داد که با اسب بر بدن امام بتازند و سرانجام در زمان مختار به انتقام گرفتار آمد و کشته شد.

این مختصر از تاریخ که فشرده و به اجمال آمد نشان می دهد که ابن تیمیه از بنیانگذارن نظری فرقه وهابیت است و باورها و اندیشه تکفیری های داعش نیز منبعث از افکار و عقاید ابن تیمیه است و از آنسو ابن تیمیه مخالف سرسخت شیعه و فارس زبانان می باشد که در اندیشه خود به احادیث جعلی از سعد بن ابی وقاص دلالت می کند و سعد هم در جای خود مخالف امامت امیرالمومنین است و فرزندش عمر سعد در واقعه کربلا نقش اساسی را داشته است.

دیدگاه ابن تیمیه مبتنی است بر عدم کارایی عقل و نفی هرگونه تعقل در فهم کلام خداوند و کاستن از مقام و منزلت پیامبر اسلام و ائمه هدی و اصرار بر جنگ و خشونت و مخالفت با مذاهب چهارگانه اهل سنت و بدعت در باب نکاح و طلاق که جهاد نکاح که امروزه از سوی داعش و مفتی های بی سواد سعودی مطرح میشود نیز از اندیشه های ابن تیمیه اخذ شده است. ابن تیمیه تکیه بر روایات و آنهم روایات مجعول را بجای تکیه بر اجتهاد و استدلال عقلی و علمی گسترش می داد و قائل به نظرات صحابه و تابعین و به شدت علیه فلسفه و دیگر علوم عقلی بود و در مبحث فرهنگ فقط فرهنگ شبه جزیره عربستان را قبول داشت.

تفکرات افراطی ابن تیمیه باعث شد که علمای مسلمان علیه او موضعگیری نمایند و حتی افکار عمومی اهل سنت علیه وی قرار گرفت و چندین بار دستگیر و زندانی شد. از روی برهم این قضایا می توان به این نتیجه مهم که شاید در لابلای هزار توی تاریخ گم شده و به فراموشی سپرده شده است رسید که داعش طرح و برنامه ای از پیش ساخته شده و بر اساس جنگ افروزی و افراطی گری و تعطیل عقل و خونریزی و تقابل با شیعه و پیروان ائمه پی ریزی شده است و در جاهایی بیشتر فعالیت می کنند که شیعیان بیشتری دارند.

این گروه تروریستی اندیشه سلفی جهادی (تکفیری) را پبشه خود کرده است و هدف خود را بازگرداندن به اصطلاح خلافت اسلامی و اجرای شریعت می نامند و عراق و سوریه را جولانگاه خون آشامی و بنیادگرایی خود قرار داده اند و با توجه به آنچه از مبنای فکری و نحوه تشکیل و تکوین این گروه افراطی و جعلی گذشت می توان به حقایقی دست یافت که نشان دهنده انحراف تعمدی از مسیر اصلی و بدنام کردن مسلمانان و دین اسلام است و با استخدام افراد و نیروهای خاص و بهره بردن از زنان و شیوه های زمان جاهلیت قبل از اسلام و بهره گیری از کشتار عریان و سفاکانه برای ایجاد هراس مضاعف در نوع بشر و فراگیر کردن قساوتها و وحشیگریها به کمک سرویسهای جاسوسی اسرائیل و آمریکا و انگلیس و پشتیبانی دولت سعودی و دیگر دولتهای ضعیف تحت تسلط وهابیت به حقیقتی دیگر در عمق تاریخ می رسیم که عبرت آموز است.

قران کریم در سوره بروج به واقعه ای اشاره دارد که در آن داستان اخدود را مطرح می کند. "اخدود به معنای شکاف بزرگ زمین است و اصحاب اخدود جباران ستمگری بودند که زمین را می شکافتند و آن را پر از آتش نموده ، مومنین را به جرم اینکه ایمان دارند در آن می انداختند و تا آخرین نفرشان را می سوزاندند.... و در حالی که خود ستمکاران لب آتش و پیرامون آن نشسته بودند تا سوخته شدن مومنین را نظاره کنند یعنی حاضر بودند و عمل سوزاندن و سوخته شدن مومنین را مشاهده می کردند.... نفرتشان از مومنین فقط برای این بود که به خدا ایمان داشتند و به خاطر همین داشتن ایمان،ایشان را می سوزاندند." المیزان علامه طیاطبایی

داعش اعمال و فجایعی را مرتکب شده است که شباهت به داستان اخدود دارد از سر بریدن و آتش زدن و سوزاندن و زنده به گور کردن و نیز تماشای سوزاندن و سوخته شدن انسانها و بدتر و پلیدتر آنکه با استفاده از پیشرفت دنیای ارتباطات در عصر کنونی به نمایش گذاشتن قساوت و سنگدلی و حیوان صفتی خود در انظار جهانیان. در حادثه اخدود قرآن کریم بجای پرداختن به جزئیاتی چون شخصیتها و زمان و مکان داستان صبغه و تحلیل توحیدی آن را برجسته کرده است و شاید به نحوی خواسته است متذکر شود که این داستان هر چند در گذشته اتفاق افتاده است ولی ممکن است در زمانهای دیگر نیز تکرار شود و صحنه های جدال حق و باطل و کفر و ایمان و راستی و ناراستی را برای مومنان تشریح مینماید و آنها را به پایداری بر سر آیین خود فرا میخواند و نکته مهم آن است که به نوعی قرآن کریم اشاره دارد که حاکمیت سیاسی ، اجتماعی در اختیار کافران بوده و این حادثه در زمانی رخ می دهد که اختناق و استبداد کامل بر جامعه حاکم بوده و در عین حال به دروغ ادعای آزادی و اختیار می کرده اند.

"در روایتی از رسول الله (ص) و امیرالمومنین (ع) ضمن پیشگویی در باره کشته شدن هفت نفر از نیکان کوفه در منطقه عذراء آنان به اصحاب اخدود تشبیه شده اند. در برخی نقلهای این روایت آنان همان حجر بن عدی و یارانش معرفی شده اند که تنها گناهشان ایمان به خداوند عزیز و حمید بوده و قتلشان موجب خشم خداوند و اهل آسمان می شود و در برخی منابع امام حسین علیه السلام و یاران او نیز به اصحاب اخدود تشبیه شده اند."

اگر به نحوه پیدایش گروه تروریستی داعش نظری اندازیم و مستندات تاریخی که ذکر گردید را از نظر بگذرانیم خصوصاً تطبیق تاریخی از پیشینه تفکر داعشی و مدخلیت اندیشه ابن تیمیه و منبعث بودن اندیشه وی از سعد بن ابی وقاص و انحرافی که توسط سعد در تاریخ اسلام صورت پذیرفت و نگاهی داشته یاشیم به گسترش این تفکر در حادثه کربلا و نقش عمر فرزند سعد در حادثه کربلا که به شهادت امام حسین منجر گشت و از آنسو تفکر زرقاوی و بغدادی و بنیان گذاشتن فرقه وهابی و تشکیل داعش را که نشات گرفته از اندیشه ابن تیمیه است لحاظ کنیم و به مدد استناد قرآنی و نقل قولهای تاریخی که از تاریخ نگاران موثق مانند طبری و مناقب و تاریخ دمشق و سعد السعود نقل شده است اصحاب اخدود را تحلیل و ارزیابی کنیم بدون شک به این نتیجه خواهیم رسید که داعش زمان حاضر منطبق بر اصحاب اخدود است که قرآن کریم هشدار آنرا داده و ادامه دهنده همان راه است و مومنان را به پایداری و مقاومت و پیروزی نوید داده است.