به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱۴۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۲۳ ساعت ۰۱:۱۵
کد مطلب : ۴۱۶۵۸
در واكنش به اظهارات اخیر آیت‌الله مصباح یزدی؛

شبستری: آزادی بت نیست، بت‌شکن است

گروه سياسي: استاد مجتهد شبستری، دين‌پژوه و اسلام‌شناس، در واكنش به اظهارات اخیر آیت‌الله مصباح یزدی در باره "آزادی" كه "آزادی" را "بت" دانسته بود که باید شکسته شود، گفت: «آزادی بت نیست، بت شکن است.»
شبستری: آزادی بت نیست، بت‌شکن است
آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی در سخنانی در قم گفت: «امروز فرهنگ جهانی دنیا بر اساس قداست آزادی استوار شده. این فرهنگی جهانی است و پرچمدار این فرهنگ آمریکایی‌ها هستد و بتی که امروز در عالم پرستش می‌شود بت آزادی است.» مصباح یزدی افزود: «بسیاری از کشورهای اسلامی این فرهنگ را مورد توجه قرار داده و متأسفانه کشور ما را نیز فرا گرفته؛ روشنفکران و دولتمردان ما بیش از همه متأثر هستند و جرأت این‌که در برابر این بت اظهار مخالفتی کنند ندارند.» آیت‌الله مصباح توصیه کرد که در شرایط کنونی باید در برابر این فرهنگ جهانی ایستادگی و مقابله کرد و "بت آزادی را شکست".

استاد محمد مجتهد شبستری، پژوهشگر سرشناس علوم دینی، در وبسایت شخصی خود نوشت: «هسته اصلی آزادی در عصر حاضر محرز دانستن حق آزادی تفکر، عقیده و بیان همراه با مسئولیت اخلاقی برای همه افراد جامعه بدون هیچ استثناء می‌باشد. پرسش من این است که اگر آزادی را بت بشماریم و آن را انکار کنیم و جامعه را از آن محروم سازیم، انسان‌ها چگونه می‌توانند تشخیص دهند که بت چیست و خدا کیست تا از بت‌ها دور شوند و به خدا بپیوندند؟»

این پژوهشگر علوم دینی می‌افزاید: «اگر تمام افراد جامعه بدون استثنا نژادی، مذهبی و جنسیتی و هر گونه تبعیض دیگر حق آزادی تفکر، عقیده و بیان نداشته باشند و آن را اِعمال نکنند چگونه معلوم می‌شود چه کسی به بت‌پرستی دعوت می‌کند و چه کسی به خدا پرستی می‌خواند؟ چه کسی دکان باز کرده و عوام‌فریبی می‌کند و جیب پر می‌کند و نیاز خود به جاه و جلال را ارضاء می‌کند؟»

مصباح یزدی در سخنرانی هفته گذشته خود به تساوی حقوق شهروندی انسان‌های ساکن در جغرافیای ایران نیز ایراد گرفته و گفته بود: «نباید با بهانه حقوق شهروندی بگوییم بهایی، یهودی و مسلمان هیچ فرقی باهم ندارند چون احکام ذمه در اسلام برای چنین مواردی بیان شده است.»

مجتهدشبستری نوشته است: «در حال حاضر برای زیستن مسالمت آمیز همه افراد جامعه ایرانی با یکدیگر و رها شدن ما از مشکلات بنیادین فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که گریبانگیر ما گشته دو راه بیشتر در پیش پای ملت ایران و علمای دین نیست: الف ـ حق آزادی تفکر، عقیده و بیان برای همه افراد جامعه، بدون استثنا مسلم شناخته شود... ب ـ عالمان رسمی دین همچنان اصرار کنند که آزادی بت است و ما باید این بت را بشکنیم و فضولی موقوف!...»

مجتهد شبستری سپس می‌افزاید: «چه کسی تردید می‌کند این دومی چیزی نیست جز خفقان، ظلمت محض و خشونت عریان! آقایان محترم! آزادی بت نیست، بت‌شکن است. فقط در پرتو درخشان آزادی است که همه بت‌ها یکی پس از دیگری شکسته می‌شوند.»