به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۱ ساعت ۱۸:۰۱
کد مطلب : ۴۹۲۹۰

گزارش آژانس مستقل از مذاکرات است

گروه سياسي: ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در باره مفاد تازه ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت، نگرانی ها را درک می کنیم، اما این گزارش مستقل از مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 است.
گزارش آژانس مستقل از مذاکرات است
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست مطبوعاتی روز سه شنبه این وزارتخانه به پرسش هایی درباره گزارش جدید آژانس بین المللی انرژِی اتمی در پرتو تمدید مهلت مذاکرات هسته ای پاسخ داد. وی در این باره گفت: این گزارش موضوعی مستقل از مذاکرات جاری است. آژانس در گزارش 20 ژوییه ( 29 تیر) خود تصدیق کرد که ایران به تعهداتش درباره 14 اقدام خاص مورد توافق در ˈبرنامه اقدام مشترکˈ عمل کرده است. بنابر این، آژانس در پایان مهلت شش ماه اول، اساسا تایید کرد که ایرانی ها به تعهداتشان در چارچوب طرح اقدام مشترک پایبند بوده اند.

هارف با بیان این که نگرانی های مهمی درباره همکاری مستقیم ایران با آژانس وجود دارد، افزود: اما این موضوع از روند مذاکرات گروه پنج به علاوه یک مجزا است. بدون شک، ما نیز نگرانی های آژانس را می پذیریم و همین نگرانی ها تا اندازه ای دلیل مذاکرات ما با ایران و تلاش برای دستیابی به یک توافق جامع است. ما می دانیم که ایران باید اقدامات بیشتری در همکاری با آژانس انجام دهد. این مقام آمریکایی همچنین گفت: ما در جریان مذاکرات گفتیم که پیشرفت هایی حاصل شده است و در عین حال، همان طور که وزیر خارجه آمریکا نیز در وین گفت، اعلام کردیم که اختلافات فاحشی هنوز وجود دارد. به همین خاطر گفتیم که به زمان بیشتری برای حل و فصل این اختلافات نیاز داریم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش دیگری درباره آزاد سازی هفت میلیارد دلار از دارایی ها بلوکه شده ایران که بر اساس برنامه اقدام مشترک باید در چند قسط آزاد می شد، گفت: فکر می کنم آخرین قسط (از هشت قسط مربوط به شش ماهه اول توافقنامه ژنو) آزاد شده است. ما به تعهدات خود درباره آزاد سازی عمل کرده ایم. بدیهی است که ما آنها را نگه نداشته ایم و در صندوق های خارجی نگهداری می شوند. بنابر این، به تعهدات خود درباره آنچه باید انجام می دادیم، عمل کردیم و در حال حاضر به ایران بستگی دارد که چگونه این دارایی ها را تحویل بگیرد. هارف تایید کرد که این مبالغ در ازای گام های برداشته شده از سوی ایران آزاد شدند و تهران به همه تعهداتش بر اساس برنامه اقدام مشترک عمل کرده است. وی در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات جان کري وزیر خارجه آمریکا مبنی بر آزادسازی 2.8 میلیارد دلار دیگر از دارایی های بلوکه شده ایران در پی تمدید مذاکرات، تایید کرد که این مبلغ در چهار ماه آینده آزاد خواهد شد.

این مقام آمریکایی در تشریح جزییات نحوه انتقال این اقساط به ایران و اقداماتی که تهران در ازای دریافت آن باید انجام دهد، گفت: برای آزادسازی 2.8 میلیارد دلار نیز به همان نسبت مقدار آزاد شده در شش ماه گذشته، تقسیم بندی صورت گرفته است. وی افزود: ما توافق کرده ایم که به پرداخت ها در چارچوب نسبت تقسیم شده در شش ماه نخست ادامه دهیم. ایران متعهد شده است که به عنوان بخشی از (مقتضیات) تمدید مذاکرات، گام های بیشتری را بردارد. سخنگوی وزارت خارجه امریکا همچنین با ابراز بی اطلاعی درباره تاریخ از سرگیری مذاکرات، اظهار داشت: در چهار ماه آینده، مجموعه ای از نشست ها بین گروه پنج به علاوه یک و اتحادیه اروپا با ایرانی ها و نشست های مستقیمی با ایرانی ها و با حضور کارشناسان انجام خواهد گرفت.
مرجع : ايرنا