به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۱ - ۲۳:۳۱
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۲ ساعت ۱۲:۰۳
کد مطلب : ۴۹۳۱۸
رايزني‌هاي نافرجام براي برقراري آتش بس

شمار شهدای نوار غزه به ۷۱۸ نفر رسید

گروه بين‌الملل: با ادامه حملات رژیم صهیونیستی اسراييل به نوار غزه، شمار شهدای فلسطینی به ۷۱۸ نفر رسید.
شمار شهدای نوار غزه به ۷۱۸ نفر رسید
به گزارش ایلنا به نقل از الجزیره٬ وزارت بهداشت فلسطین اعلام کرد که شمار شهدای تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه به ۷۱۸ نفر رسید و شمار زخمی‌ها از مرز چهار هزار و ۵۶۰ نفر گذشت. جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد امروز – پنجشنبه – مسجد «صلاح‌الدین» در اردوگاه «جبالیا» را نیز هدف حمله قرار دادند که در جریان آن ۲۱ نفر شهید و زخمی شدند.

خبرنگار الجزیره گزارش داد که بمباران اسرائیل بیشتر بر شهرک‌های خزاعه و بنی سهیله و عبسان رخ داد و ساکنان خزاعه شهدای مانده زیر آوار را تشییع کردند.ساکنان خزاعه نیز به شبکه الجزیره گفتند: وضعیت بسیار نامناسب انسانی در پی بمباران شدید و مداوم صهیونیست‌ها در این منطقه حاکم است. روز چهارشنبه تنها 80 فلسطینی در غزه به شهادت رسیدند که نیمی از آن‌ها تقریبا در قتل عام خان یونس شهید شده بودند.

ارتش رژیم صهیونیستی هم به کشته شدن سه سرباز خود در جدیدترین دور درگیری‌ها در منطقه خان یونس اعتراف کرد، به این ترتیب تعداد کشته‌های ارتش این رژیم از ابتدای جنگ در غزه تا به این لحظه به 33 تن رسیده است. در درگیری‌های رخ داده بین ارتش رژیم صهیونیستی و نیروهای مقاومت در منطقه خان یونس روز چهارشنبه سه سرباز اسرائیلی کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند که حال برخی از آن‌ها وخیم گزارش شده است و در میان آن‌ها یک افسر حضور دارد. خبرگزاری آسوشیتدپرس تعداد کشته‌های اسرائیلی را از ابتدای جنگ تاکنون 34 تن اما خبرگزاری رویترز تعداد آن‌ها را 33 تن اعلام کرده است. 

در همين حال، نخست‌وزیر ترکیه ضمن اعلام این که اسرائیل در حال ایجاد موجی از ترور در غزه است، این مسأله را که دولت آنکارا از فعالیت‌های تروریستی حمایت مالی می‌کند، رد کرد. به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه هاآرتص، رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در مصاحبه‌ای با شبکه خبری سی.ان.ان، رژیم صهیونیستی را "دولت ترور" توصیف و آن را به ایجاد موجی از ترور در غزه متهم کرد.

 

اردوغان ضمن رد این ادعا که دولت‌های ترکیه یا قطر فعالیت‌های تروریستی حماس را حمایت مالی می‌کنند، گفت: کشورم تنها برای مردم غزه کمک‌های بشردوستانه فراهم می‌کند. ترکیه و قطر به شدت از سوی سیاستمداران اسرائیل برای متزلزل کردن پیشنهاد مصر برای آتش‌بس غزه مورد انتقاد قرار گرفته‌اند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پیش‌تر مدعی شده بود که ترکیه و قطر از تروریسم حمایت مالی می‌کنند. اردوغان در واکنش به این مسأله گفت: اسرائیل یک دولت ترور است و آن‌ها با اقداماتی که انجام می‌دهند موجی از ترور را ایجاد می‌کنند. وی افزود: قطر با ارائه کمک‌های بشردوستانه از مصیبت‌دیدگان و قربانیان غزه حمایت می‌کند. همکاری قطر با ترکیه در ارائه کمک‌های بشردوستانه به قربانیان و مصیبت دیدگان همیشه صورت گرفته است.

پادشاه اردن توقف فوری تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه را خواستار شد و نسبت به پیامدهای فاجعه آمیز این جنایت‌ها بر کل منطقه هشدار داد. ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن در دیدار با بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در کاخ حسینیه ضمن بررسی تحولات غزه، برقراری فوری آتش‌بس در این منطقه حمایت خود را از طرح مصر برای دستیابی به آتش‌بس فوری اعلام کرد و همچنین خواستار حمایت بین‌المللی از این طرح شد.

پادشاه اردن با محکوم کردن تجاوزات رژیم صهیونیستی گفت: جامعه جهانی باید به مسئولیت خود در حمایت از ملت فلسطین عمل کرده و کمک‌های انسانی و پزشکی فوری را به این منطقه ارائه کند.
ملک عبدالله دوم خاطرنشان کرد: اوضاع خطرناک غزه قابل چشم‌پوشی و سکوت نیست چون مساله فلسطین مساله محوری است و بدون دستیابی به راه حل دائمی و فراگیر تنها فرصت‌های صلح کم شده و یاس و ناامیدی و بی‌ثباتی کل منطقه را فرا خواهد گرفت. وی با بیان اینکه اردن با تمام توان خود در کنار ملت فلسطین ایستاده است، گفت: اقدامات و تحولات کنونی در غزه به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

از سوی دیگر، ملک عبدالله دوم درباره اوضاع عراق گفت: اردن از تمامیت ارضی و وحدت ملت عراق حمایت می‌کند و خواستار یک روند سیاسی فراگیر با مشارکت تمامی گروه‌های عراقی است. وی همچنین حمایت کشورش را از ایجاد راه حل سیاسی فراگیر برای بحران سوریه اعلام و خاطرنشان کرد که باید به اردن برای پذیرش آوارگان سوری کمک شود. دبیرکل سازمان ملل نیز با اعلام اینکه اوضاع کنونی غزه غیرقابل قبول است و هر ساعت که می‌گذرد کودکان فلسطینی کشته می‌شوند از طرفین جنگ یعنی حماس و اسرائیل خواست تا هرچه سریعتر آتش‌بس را برقرار کنند.

بان کی مون اظهار کرد: طرفین باید آتش‌بس کنند و در مورد سایر مسائلی که مدت‌هاست مطرح است یعنی تامین نیازهای مردم فلسطین که جنایات و خشونت‌های زیادی در حق آن‌ها شده و از جمله تضمین امنیت برای اسرائیل با یکدیگر گفتگو کنند. وی خاطرنشان کرد: طرح مصر بسیار خوب است و من برای برقراری صلح و امنیت در فلسطین و اسرائیل موافقت خود را با پیشنهاد مصر اعلام می‌کنم.

وی افزود: آژانس امدادرسانی و کار فلسطین (آنروا) برای کمک به مردم غزه 13 میلیون دلار درخواست کرده است. بان کی مون در خصوص سفر خود به اردن اعلام کرد که نشست خوبی با ملک عبدالله، پادشاه اردن داشته، و همچنین از تلاش‌های اردن برای کمک رسانی به مردم غزه و استقبال از یک میلیون آواره سوری در کشورش قدردانی کرد.

همچنين در پی تحولات اخیر در نوار غزه، پادشاه عربستان در نشستی با دبیرکل سازمان ملل متحد در خصوص پرونده فلسطین و دیگر تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بحث و گفت‌وگو کرد. ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان از بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل در جده استقبال و با وی در خصوص آتش‌بس در غزه و اوضاع کنونی فلسطین بحث و گفت‌وگو کرد. ملک عبدالله و بان کی مون در دیدار خود در خصوص اتفاقات رخ داده در عرصه بین‌المللی و منطقه‌ای و همچنین تلاش‌های سازمان ملل در این باره به ویژه اوضاع کنونی غزه گفت‌وگو کردند.