به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۱۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۵/۰۵ ساعت ۰۲:۲۸
کد مطلب : ۴۹۵۴۴
اسرائیل با تمدید 24 ساعته آتش‌بس موافقت کرد

حماس رد كرد؛ شليك موشک به طرف تل‌آویو

گروه بين الملل: كابينه امنيتي رژيم اسراييل اعلام كرد به درخواست سازمان ملل متحد با تمدید 24 ساعته آتش بس موافقت كرده اما حماس تمديد آتش بس را رد کرده و گردان‌های عزالدین قسام بلافاصله پس از پايان آتش بس 12 ساعته با شلیک دو موشک ام 75 تل‌آویو را هدف قرار دادند.
حماس رد كرد؛ شليك موشک به طرف تل‌آویو
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از اسکای نیوز، گردان‌های عزالدین قسام با شلیک دو موشک ام 75 تل‌آویو را هدف قرار داد. حماس و اسراييل برای کمک رسانی به مردم غزه از 12 ساعت قبل اعلام آتش بس کرده بودند و سپس تل‌آویو به طور یکجانبه خواستار تمدید 4 ساعته این آتش بس شده بود اما حماس تاکید دارد که تنها در صورت عقب نشینی صهیونیستی از مناطق غزه، پایان محاصره و تضمین تل‌آویو در عدم تکرار حملات حاضر به پذیرش آتش بس است.

یک سخنگوی حماس گفت: موافقتی درباره تمدید آتش‌بس موقت غزه نشده است. شمار شهدا در غزه که اکثرا غیرنظامی‌اند روز شنبه از مرز ۱۰۰۰ نفر گذشت. اسرائیل هم اعلام کرده از زمان آغاز درگیری‌ها ۴۲ نیروی نظامی و دو شهروند این کشور کشته شده‌اند. در همین مدت زمان، حدود شش هزار نفر از ساکنان غزه مجروح و دهها هزار نفر از آنها هم ناچار به ترک محل سکونت خود شده‌اند.

گردان‌ عزالدین القسام، شاخه نظامی حماس هم اعلام کرده پنج راکت کوتاه‌برد و دو راکت با برد بیشتر به سوی اسرائیل شلیک کرده است. حماس و اسرائیل قبلا بر سر آتش‌بسی ۱۲ ساعته توافق کردند. البته در طول این آتش‌بس اسرائیل همچنان به عملیات تخریب تونل‌ها ادامه داد و به مردم غزه هشدار داده بود که به مناطق تخلیه‌شده بازنگردند.

اسرائیل اعلام کرده بود که حاضر است این آتش‌بس را به مدت چهار ساعت دیگر تمدید کند. اما حماس می‌گوید موافقتی در این باره نشده و شکستن محاصره غزه باید بخشی از هر طرح آتش‌بس بلندمدت باشد. مهلت آتش بس ۱۲ ساعته در روز شنبه (۲۶ ژوئیه - چهارم مرداد) ساعت ۸ عصر به وقت محلی به اتمام رسید. حماس از این ۱۲ ساعت برای جمع آوری اجساد و تهیه آذوقه و تدارکات استفاده کرد. همزمان یک مقام اسرائیلی به بی‌بی‌سی گفته سازمان ملل متحد درخواست تمدید زمان آتش بس برای ۲۴ ساعت دیگر شده است. در همین حال، شبکه تلویزیونی المیادین گزارش داد، کابینه امنیتی اسرائیل با آتش‌بس 24 ساعته در نوار غزه موافقت کرد.

این مقام اسرائیلی گفت: در ابتدا کابینه با تمدید زمان آتش‌بس برای چهار ساعت دیگر - یعنی تا نیمه شب شنبه - موافقت کرد تا در این مدت زمان در مورد درخواست سازمان ملل متحد تصمیم‌گیری کند. ارتش اسرائیل (آی.دی.اف) به آتش‌بس انسان‌دوستانه ادامه خواهد داد اما همزمان به خنثی‌سازی تونل‌های حماس ادامه خواهد داد.

اما یکی از سخنگویان حماس گفت حماس به چند علت درخواست برای تمدید زمان آتش بس را رد کرده و گفت: حماس خواهان توقف کامل درگیری‌ها به همراه پایان بخشیدن به محاصره غزه است. به گفته این سخنگوی حماس، اسرائیل از آتش بس برای تدارک حملات بیشتر استفاده می‌کند. در همین حال، وزاری خارجه کشورهای اروپایی به همراه جان کری، وزیر خارجه آمریکا و همتای قطری او که در پاریس گرد هم آمده بودند از دو طرف درگیر خواستند با تمدید زمان آتش‌بس موافقت کنند.

دبیرکل سازمان ملل متحد از رژیم صهیونیستی و جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) خواسته است برای اعلام آتش‌بسی هفت روزه با هدف ارسال کمک برای غیرنظامیان در نوار غزه اقدام کنند. سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت: برقراری آتش‌بس بشردوستانه اقدامی قابل توجه است.

سخنگوی بان کی مون در بیانیه‌ای اعلام کرد: تصاویری از مردم غزه منتشر می‌شود که نشان می‌دهد آن‌ها در تلاش برای بازگشت به زندگی عادی هستند. ما باید برای تقویت این آتش‌بس موقت و تبدیل کردن آن به یک آتش‌بس پایدار تلاش کنیم. وی افزود، بان کی مون بار دیگر از همه طرف‌ها می‌خواهد یک آتش‌بس بشردوستانه هفت روزه در غزه اعلام کنند تا مقدمه‌ای برای احیای روند سیاسی و دستیابی به صلحی پایدار باشد.