به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۳/۰۲ ساعت ۱۳:۳۱
کد مطلب : ۴۲۸۶۷
عمده مقالات دانشجویان کشور زیر سطح متوسط است

رتبه46 کیفیت مقالات ایران در جمع 54کشور

گروه جامعه: عضو فرهنگستان علوم با انتقاد از کیفیت پایین بسیاری از مقالات تولیدی در کشور گفت: ایران در کیفیت مقالات در بین 54 کشور جهان رتبه 46 را داراست.
رتبه46 کیفیت مقالات ایران در جمع 54کشور
دکتر مهدی گلشنی در همایش ملی سنجش علم در دانشگاه اصفهان با بیان این که افرادی که از لحاظ علمی در سطح بالایی قرار دارند، گاهی مقالات درجه سه تحویل می‌دهند، گفت: متاسفانه بخش عمده مقالات دانشجویان ایرانی زیر سطح متوسط است و در مجلات زیر متوسط ISI چاپ می‌شوند. وی اظهار کرد: در چند سال اخیر شاخص‌های سنجش توسعه علمی دچار ناهنجاری‌هایی شده که این گونه همایش‌ها محل مناسبی برای طرح و بررسی این ناهنجاری‌ها است. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه در گذشته افراد یا برای یافتن اسرار طبیعت ، یا به دلیل شناخت آثار صنع الهی به دنبال کسب علم بودند، ادامه داد: اخیرا دلیل دیگر کسب علم تولید ثروت است، اما در ایران بسیاری از افراد، علم را در جهت تولید ثروت کسب نمی‌کنند.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف افزود: در طبقه بندی دانشمندان، به دانشمندان دورنگر و نزدیک نگر برخورد می‌کنیم که هر دو طبقه برای علم ایران حائز اهمیت هستند. گلشنی با اشاره به مقالات دانشجویان اضافه کرد: صرف نوشتن و انتشار مقاله هدف نهایی نیست، بلکه هدف از پژوهش باید توسعه مرزهای دانش و استفاده از دانش موجود برای رفع نیازهای ملی باشد. عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که متاسفانه در زمان حاضر مهمترین شاخصی که برای سنجش فعالیت پژوهشی افراد مطرح می‌شود تعداد مقالات است، خاطرنشان کرد: متاسفانه اعتماد کمی به یکدیگر داریم و نوعی خود باختگی در ما شکل گرفته است چرا که وقتی به دانشمندی خارجی برخورد می‌کنیم بسیار احترام می‌گذاریم، اما وقتی با دانشمندی ایرانی برخورد می‌کنیم توجه چندانی نمی‌کنیم که اگر این موضوع حل نشود مشکلاتمان نیز حل نخواهد شد.

گلشنی تصریح کرد: ایران در سال 2012، ایران در کیفیت مقالات در بین 54 کشور جهان، رتبه 46 را به خود اختصاص داد ، این امر گویای آن است که ما بیشتر به سمت کمی گرایی حرکت کرده‌ایم. این استاد دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به فروش مقالات، گفت: امیدوارم وزارت علوم به این روند خاتمه دهد تا برکات مثبت چاپ مقاله در خارج از ایران تحت الشعاع قرار نگیرد. وی با بیان اینکه اگر قرار باشد پذیرش استاد و دانشجو براساس مقالات ضعیف باشد در آینده شاهد انحطاط در دانشگاه‌های ممتاز ایران خواهیم بود، تصریح کرد: در زمان حاضر تعداد مقالات چاپ شده از یک پژوهشگر یا موسسه پژوهشی مهمترین شاخص برای فعالیت علمی است بطوریکه تعداد مقالات به مهترین معیار برای استخدام و ارتقا تبدیل شده است.

پولی شدن دانشگاه‌ها بزرگترین ضربه به علم ایران
گلشنی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های اخیر دانشگاههای ممتاز به دلیل مشکلات مالی به سمت پولی شدن پیش رفته‌اند، افزود: چرا باید دانشگاه‌های ما به سمت پذیرش دانشجوی پولی بروند و به تاسیس پردیس دانشگاهی بپردازند؛ متاسفانه پولی شدن دانشگاهها بزرگترین ضربه را به علم ایران خواهد زد چرا که بیشتر اساتید به دلیل دستمزد بالاتر بیشتر تمایل دارند در پردیس‌های دانشگاهی تدریس کنند. وی با بیان اینکه پردیس دانشگاهی باید در دانشگاه‌های درجه سه باشد، ادامه داد: تنها حدود 15 درصد از دانشگاه‌های موجود دولتی هستند که اگر دولت بتواند به خوبی از آنها حمایت کند دانشگاه‌ها خودکفا می‌شوند و دیگر نیازی به پذیرش دانشجوی پولی نخواهند داشت.

گلشنی با اشاره به نرخ خروجی دانشجویان ممتاز افزود: در سال‌های اخیر دانشجویان ممتاز زیادی برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند این در حالی است که امکان ادامه تحصیل در سطح بالا در ایران وجود دارد، اما متاسفانه نرخ خروجی‌ها و ورودی‌های ما اصلا قابل مقایسه نیست و در چند سال اخیر نرخ خروجی‌ دانشجویان بسیار بیشتر از کشورهای پیشرفته بوده است. وی با اشاره به دلایل مهم جذب افراد به دانشگاه‌های خارجی خاطرنشان کرد: از یک طرف نبود جاذبه در داخل و وجود جاذبه در غرب و از طرفی احساس ضعف هویت باعث شده دانشجویان زیادی تمایل به ادامه تحصیل در خارج از کشور داشته باشند.

این عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: رتبه علمی کشور با تعداد مقالات و ارجاعات مشخص نمی‌شود بلکه تنها با ارجاع به لیست نوآوری‌ها در سطح نظری و ارقام صادرات و واردات ایران در سطح کاربردی می‌توان به رتبه علمی واقعی خود پی ببریم.
مرجع : ايسنا