به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۲۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۰۳/۲۲ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب : ۸۰۶۴۰

بلايي كه احمدی‌نژاد بر سر دانشگاه آورد

گروه علمی: وزیر سابق علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به توسعه کمی آموزش عالی در کشور عنوان کرد: توسعه کمی آموزش عالی دانشگاه‌ها در هشت سال گذشته دودمان آموزش عالی را به باد داد.
بلايي كه احمدی‌نژاد بر سر دانشگاه آورد
دکتر رضا فرجی دانا در نخستین گردهمایی ملی خیرین آموزش عالی که در مشهد برگزار شد، با بیان اینکه ما 27 دانشگاه بالای 40 سال قدمت داریم، اظهار کرد: اما در هشت سال گذشته 50 دانشگاه و 9 موسسه آموزش عالی به این تعداد اضافه شدند که تنها توسعه کمی داشتند و فاقد پشتوانه کیفی بودند. وی با اشاره به تاثیر توسعه کیفی دانشگاه‌ها، اظهار کرد: یکی از تاثیرات توسعه کیفی دانشگاه‌ها این است که اگر دانشجو بداند آنچه که آموخته برای او مفید است حتما به رشته خود بازگشته و از مجموعه‌ای که در آن آموزش دیده حمایت می‌کند.

رئیس هیات مدیره بنیاد حامیان دانشکده فنی دانشگاه تهران اظهار کرد: یکی از بزرگترین کمک‌های ثبت شده به آموزش عالی مربوط به کمکی است که یک خیر به دانشگاه هاروارد آمریکا کرد، در این کمک 400 میلیون دلاری چند کلید واژه مهم وجود دارد که باید به آن توجه شود. فرجی دانا تصریح کرد: "جان پولسون" کسی که چنین کمکی به دانشگاه هارواد کرده و در این رابطه می‌گوید این حرکت هدیه‌ای برای بهبود وضعیت بشریت و انسان‌هاست. وی تاکید کرد: هدیه به دانشگاه باید در جهت بهبود وضعیت کلی انسان‌ها باشد در حقیقت انگیزه ما از کمک باید کمک به انسان باشد.

وزیر سابق علوم با اشاره به سخنان یک اندیشمند در خصوص دانشگاه، آن را معبد انسانیت توصیف کرد و افزود: این فیلسوف دانشگاه را معبد انسانیت و خود را کاهن این معبد توصیف می کند و می‌گوید که من پاسدار ارزش‌های این معبد هستم. در واقع ما با دانشگاه به عنوان معبد انسانیت سرو کار داریم و این معبد باید از هر نوع آلودگی به دور باشد. فرجی دانا تاکید کرد: دانشگاه معبد انسانیت بوده و نباید مورد هجمه قرار گیرد چه مسئولان و چه مردم باید از دانشگاه صیانت کرده و آن را در چنین موقعیت بالایی ببینند.

وی با اشاره به کمک‌های جان پولسون به دانشگاه هاروارد، خاطرنشان کرد: پولسون می گوید «آنچه در هاروارد آموختم برای کسب موفقیت‌هایم ضروری بود و در واقع دانشگاه هاروارد اساس موفقیت‌های من بود، در حقیقت آموزش دانشگاهی باید از دانشجو فردی مفید بسازد. وزیر سابق علوم تاکید کرد: دانشگاه‌های ما باید مکانی باشند که فارغ‌التحصیلانی با این زاویه‌دید پرورش دهند، یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی باید احساس کند که دانشگاه مفید است.

فرجی دانا با اشاره به تفاوت‌های جزئی دانشگاه هاروارد و تهران، اظهار کرد: دانشگاه هاروارد تنها 21 هزار دانشجو دارد، این درحالیست که ما در دانشگاه تهران شاهد تحصیل 55 هزار دانشجو هستیم، در هاروارد برای این تعداد دانشجو 5000 استاد وجود دارد که این رقم نسبت به استاد به دانشجو را بین چهار و پنج متغیر می‌کند. این دانشگاه 17 هزار کارمند، 9 دانشکده، 160 رشته تحصیلی و 41برنده جایزه نوبل دارد، به عنوان نمونه در مقطع دکتری مدیریت دانشکده هاروارد 40 دانشجو تحصیل کرده‌اند این درحالی است که در همین رشته در دانشگاه تهران 400 دانشجو در مقطع دکتری مشغول تحصیل هستند.

فرجی دانا تصریح کرد: باید کمی به این عدد و رقم‌ها اندیشید اگر امروز دانشگاه هاروارد یک مکتب حقوقی ایجاد می‌کند به واسطه کثرت دانشجویان نیست اتفاقا تعداد کم دانشجو موجب این مساله شده است، اگر دانشجو ببیند آنچه که آموخته مفید است به گذشته خود بازگشته و برای حفظ جامعه خود به آن کمک می‌کند. وی گفت: دانشگاه هاروارد امروز ثمره دانشی که به دانشجویانش آموخته را می‌چیند ، مطمئنا این ثمره با کمیت‌گرایی حاصل نخواهد شد. فرجی دانا با اشاره به تعداد فارغ‌التحصیلان دانشکده فنی دانشگاه تهران، گفت: هنگامی که ما برای کمک دست به سوی دانش‌آموختگان این دانشکده دراز می‌کنیم آنها هیچ دریغی نمی‌کنند این به این دلیل است که این فارغ‌التحصیلان تمام دستاوردهای امروز خود را ناشی از آموخته‌های دانشکده فنی تهران می‌دانند.

وی ادامه داد: در طول هفت سالی که از عمر بنیاد حامیان دانشکده فنی دانشگاه تهران می گذرد تا کنون 12 میلیارد تومان به ما کمک شده است، این کمک‌ها موجب احداث یک خوابگاه و حمایت از دانشجویان و .. شده است. فرجی دانا تاکید کرد: فارغ‌التحصیلان این دانشکده برای حفظ کیفیت دانشکده فنی دانشگاه تهران ارزش قائل است و به همین جهت به آن کمک می کند. وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاثیر کمک‌های خیرین برای توسعه آموزش عالی، اظهار کرد: اهمیت کیفیت‌آفرینی در توسعه آموزش عالی باید برای بنیاد خیرین دانشگاهی روشن باشد، در وزارتخانه نیز باید نیازهای مجموعه‌های مختلف را روشن کنیم در غیر این صورت راه توسعه با مشکل مواجه خواهد شد.

فرجی دانا با گلایه از توسعه کمی آموزش عالی در کشور، عنوان کرد: به عنوان نمونه کشور ما سومین کشور در جهان است که مهندس تولید می‌کند، رتبه اول این جایگاه با 450 هزار فارغ‌التحصیل مربوط به کشور روسیه و رتبه دوم با 276 فارغ‌التحصیل به آمریکا اختصاص دارد، رتبه ما با 273 هزار فارغ‌التحصیل در رشته‌های مهندسی در جایگاه سوم است. عضو هیات موسس بنیاد حامیان علم و فناوری با اشاره به اهداف این بنیاد خاطرنشان کرد: از بزرگترین اهداف بنیاد کیفیت آفرینی است. فرجی دانا تصریح کرد: در جلسه‌ای که قرار بود مصوبه‌ای در دولت اصلاحات تصویب شود، رئیس جمهور آن دولت گفت:«کسانی که می‌خواهند برای این موضوع کاری کنند پیش قدم شوند»، امیدواریم امروز هم کسانی که می‌خواهند برای توسعه کیفی آموزش عالی و برای ایران کاری کنند پیش قدم شوند.
مرجع : ایسنا

روح ا...
Korea, Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۲ ۱۰:۳۵
تندرو ها از اول در همه جای دنیا با دانشگاه و دانشگاهیان مخالف بودند، چون تنها دانشگاهیان بودند که دست تندرو ها را رو میکردند. بزرگترین مخالفان احمدی نژاد دانشگاهیان بودند و هستند. (308238)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۲ ۱۰:۵۱
درود بر انسانی مظلوم و شایسته و مدیر...خار چشم دلواپسان (308240)
دانشجوی دکتری
Russian Federation
۱۳۹۴/۰۳/۲۲ ۱۰:۵۵
واقعا دولت احمدی نژاد نظام آموزشی و اجتماعی و شغلی ایران رو به ویرانه تبدیل کرد.
آقای فرجی صحبت های شما درست، ولی چند سوال:
چرا در زمان مدیریت شما پذیرش تحصیلات تکمیلی و بخصوص دکتری در دانشگاه آزاد 4 تا 5 برابر شد؟
آیا توسعه کیفی رو در نظر گرفتید؟
آیا نفوذ دانشگاه آزاد رو دولت و وزارت علوم نبود؟
آیا حمایت شما از دانشگاه آزاد سیاسی نبود؟

باید بخاطر این مسائل خون گریه کرد!! (308241)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۲ ۱۱:۰۰
واقعا در این مورد دکتر کاملا حرف درستی می زنن دانشگاه هایی که مستقل شدن یا تاسیس شدن هیچ چیزی که به درد بخوره ندارن فقط چیزایی که حاصل 32 میلیارد اختلاسه و... (308242)
احسان
United States
۱۳۹۴/۰۳/۲۲ ۱۱:۲۱
خوب دکتربود دیگه نمیشه ازش ایراد گرفت تازه پاک دستم بود خخخخخخخخخخخخخ (308244)
محسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۲ ۱۱:۳۶
انشاالله به امید روزی که احمدی نژاد در دادگاهی بیطرف محاکمه شود (308248)
univ
United States
۱۳۹۴/۰۳/۲۲ ۱۲:۰۰
دلم میخواست در مورد عقب افتادگی دانشگاهها فریاد بزنم و آنقدر حرف برای گفتن دارم که قابل چاپ نیست،،در این چند سال گذشته هیچ جای دنیا دانشگاهش به اندازه ایران امنیتی نبود و دانش در دانشگاه به قهقرا رفت. همه اینها بخاطر دل نگرانی حداد عادل از دانشگاه بود. وزیر با سوادش را همین ها کله پا کردند تا امنیت جای دانش را بگیرد،ایران، ژاپن اسلامی،اما صد سال دیگه ؟ (308249)
هر که هستم، هر چه هستم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۲ ۱۲:۰۷
خیلی دلم برای عزیزترین وزیر تاریخ بعد انقلاب تنگ شده بود.
به نکته بسیار مهمی اشاره کردند. تیم احمدی نژاد نخبه ها رو مورد هدف قرار دادن تا نحبه ها سرخورده بشن و مهارجرت کنند و راحت بتوانند بر مردم عادی با کارهای پوپولیستی خود حکومت کنند. الکی همه مردم رو با موسسه های کشکی غیرانتفای و علوم تفریحات تبدیل به مهندس لیسانس و وفوق لیسانس نمود تا مردم خوشحال بشن، غافل از اینکه آینده جوانانِ درس خوانده را با تباهی کشاند. واقعا 100% فارغ التحصیلان مهندسی غیرانتفاعی ها حتی ریاضی اول دبیرستان هم بلد نیستند. (308251)
؟
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۲ ۱۲:۲۲
چرا کامنت های مربوط به احمدی نژاد باز هستند همیشه! (308253)
سيامك
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۲ ۱۲:۲۶
درود بر فرجي دانا كه هنوز جامعه ي ايران ظرفية پذيرفتم مديري ماند او را ندارد (308255)
دروذبر فرجی دانا
United States
۱۳۹۴/۰۳/۲۲ ۱۲:۲۸
فرجی دانا، وزیری محبوب که با برکناری اش، محبوبیتش بیشتر شد. افراطیون بسوزند (308257)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۲ ۱۲:۳۰
داشتم از بندر عباس میومدم تهران. حد فاصل بین بندر عباس و کرمان نیاز به بنزین داشتم وارد شهری بسیار کوچک و خیلی کوچکی شدم که تنها ساختمان چشم نوازی که در آن به چشم میومد ساختمان یک طبقه یکی از بانک ها بود!ورودی این شهر کوچک تابلوی بزرگی را نصب کرده بودند دانشگاه آزاد واحد.... هر چی فکر کردم اینجا کی درس میده، شاخص مهم وجود منابع علمی (کتابخونه عمومی..اختصاصی..دانشگاهی و..) کجای این شهر واقع شده عقلم به جایی قد نداد. (308258)
داریوش بزرگ
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۲ ۱۲:۳۹
جناب فرجی مهندس داریم تا مهندس
مهندسانی که ماتولید میکنیم هیچی بلد نیستند
فقط یک مدرک گرفته اند فقط همین (308260)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۰۳/۲۲ ۱۲:۵۳
این گفته از جمله معدود سخنانی بود که در این چند سال اخیر به مسأله کیفیت در دانشگاه پرداخته بود. متنها فقط یک جنبه از قضیه را دیده بود و آن هم طبق معمول دانشکده فنی. متأسفانه چون طی سالهای پس از انقلاب اساس مسئولیت های کشور از دانشکده های های فنی بوده دیگران نادیده گرفته شده اند. شما کدام چشم اندازی را در کشور برای علوم انسانی یا علوم پایه می بینید؟ چرا علوم انسانی به عنوان علوم تفننی دیده می شوند. تجربه سی و چند ساله نشان داده که تنها توجه به علوم فنی مشکل را حل نخواهد کرد.ما مشکلات زیادی داریم (308262)
یک دانشگاهی
Romania
۱۳۹۴/۰۳/۲۲ ۱۲:۵۳
آنچه جناب فرجی دانا گفته اند، بنده در طی چند سال (بویژه اخیر) دولت احمدی نژاد با تمام وجودم در دانشگاهها لمس کرده ام. (308263)