به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۰۸:۴۳
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۳/۰۲/۰۲ ساعت ۱۱:۴۳
کد مطلب : ۳۹۰۲۵

دولت با اين همه متقاضي چه خواهد كرد؟

گروه اقتصادي- رسانه ها: محمدرضا پور ابراهيمي در روزنامه قانون نوشت: زمان ثبت نام براي دريافت يارانه مردمي در فاز دوم قانون هدفمندي يارانه‌ها به پايان رسيد و تقريبا جمعيت اصلي كشور در اين طرح ثبت نام كردند. از اين رو به نظر مي رسد دولت سه مرحله براي حذف افراد غیرنیازمند از دریافت یارانه نقدی پيش رو دارد كه در گام اول افراد به صورت اختیاری انصراف دهند كه اكنون دولت اعلام كرده همچنان سايت رفاهي آمادگي انصراف شهروندان را دارد.

دومين قدم حذف متقاضيان بر اساس اطلاعات اقتصادی که اعلام کرده اند و ارزیابی متوسط هزینه خانوار و در مرحله سوم اطلاعات اقتصادی خانوارها پایش مي‌شود. در مرحله اول عده ای از ثبت نام برای دریافت یارانه نقدی انصراف می‌دهند که با توصیه اخلاقی دولت این کار صورت مي‌پذیرد. بدین ترتیب بخشی از مردم در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در فاز دوم به واسطه انصراف از دریافت یارانه به صورت طبیعی حذف مي‌شوند.

هر درصدی از جمعیت و خانوار کشور که برای دریافت یارانه ثبت نام کرده‌اند در مرحله دوم بر اساس اطلاعاتی که به سامانه وارد کرده‌اند، پایش مي‌شوند. پایش این اطلاعات شش ماه تا یکسال به طول می‌انجامد كه در قانون هدفمندی نیز مجلس بر این نکته تاکید کرده است. دولت در گام اول به تمام افرادی که برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام کرده‌اند، یارانه مي‌پردازد، اما پس از آن پایش اطلاعات را بر اساس تعیین متوسط هزینه خانوارها در شهرها، روستاها، مناطق مرزنشین، تعیین مي‌کند. به عنوان مثال حدود درآمدی یک میلیون و 500 هزار تومان را در ماه مشخص می‌کند که هر خانواری که پایین تر از این مقدار درآمد داشته باشد یارانه نقدی دریافت کرده و هر خانواده ای بیشتر از این مقدار درآمد داشته باشد، از دریافت یارانه نقدی حذف مي‌شود.

دولت متوسط هزینه یک خانواده از نظر آب، برق، پوشاک، اقساط را ارزیابی کرده و بعد در روستاها، شهرها و کلانشهرها نیز این رقم را بدست می‌آورد که البته این شیوه به نفع روستاییان و مناطق محروم است. دولت بر اساس اطلاعات ثبت شده توسط خود افراد، بررسی مي‌کند که این افراد با معیاری که برای متوسط هزینه خانوار تعیین کرده تطبیق دارد یا خیر. در مرحله دوم نیز با این شیوه تعداد زیادی از مردم حذف خواهند شد. این افراد اگر در فاصله میان گام اول و دوم، یارانه ای دریافت کرده باشند، باید یارانه دریافتی را بازگردانند.

در این گام صحت اطلاعات وارد شده از سوی افرادی که واجد شرایط دریافت یارانه هستند، بررسی خواهد شد و انواع درآمدها چک خواهد شد. البته میان نمایندگان در این خصوص اختلاف نظر وجود داشت که آیا مي‌توان اطلاعات اقتصادی افراد را بررسی کرد؟ به نظر من برای اداره اقتصاد کشور نیازمند شفافیت آماری هستیم. روش های منطقی که شفافیت اطلاعات را مي‌آزماید، دولت مي‌تواند انجام دهد. مجلس برای اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به دولت چک سفید امضا داده است. باید آيین نامه‌های اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها به تصویب برسد که بر اساس تفاهم مشترک دولت و مجلس خواهد بود. در گام سوم احراز شرایط افرادی که نیازمند دریافت یارانه نقدی هستند، بررسی می‌شود و کسانی که رقم درآمدشان بالاتر از آن چیزی است که اعلام کردند، باید جریمه بپردازند.

سعادت
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۲ ۱۲:۰۳
یکدفعه ای بگید میخوایم به خاک سیاه بنشونیمتون (220193)
منصور
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۲ ۱۲:۳۲
بهتره در كنار درآمد افراد هزينه ها(اجاره مسكن،قبوض-اقساط بانكي سر به فلك كشيده -شهريه مدارس و كلاسها و....)هم مد نظر مسئولين محترم قرار بگيرد (220200)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۲ ۱۲:۴۶
چیزی برای گفتن نیست جز اینکه ملت ایران را نیازمندچهل هزار تومن کردید که این چهل و پنج هزار هم با گران شدن دلار ارزش واقعی ان 15 هزار تومان است شما از هزینه های برون مرزی کم کنید نه نان مردم را بگیرید و خرج بلند پروازیهای خود کنید (220204)
کنترل پروژه
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۲ ۱۲:۵۴
چی کار باید کنه؟
وظیفشه به همه پرداخت کنه.
طبق این قانون یارانه سهم تمام ایرانیهاست.
چرا وقتی صحبت از توقف مرحله دوم یارانه ها می شه آقای روحانی هدفمندی و گرون شدن حاملهای انرژی رو یک قانون مدونه ولی داره سعی می کنه که پرداخت یارانه به مردم رو از قانون خارج کنه.
آقای روحانی این ملت گرسنه اند.
فقر و تورم داره نابودمون می کنه.
شما دیگه نمک رو زخم ملت نپاش. (220208)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۳/۰۲/۰۲ ۱۳:۱۷
از مردمی که نیاز ندارند انتظار بیشتری می رفت. باید انصراف می دادند. متأسفم که ما هنوز یاد نگرفته ایم منافع عمومی و کلان کشورمان را بر منافع جزئی و شخصی (که در واقع منفعت هم نیست، چون دود تورم و عوارض ناشی از خالی کردن خزانه در جیبهای ما به چشم تک تکمان می رود) ترجیح دهیم. (220221)