به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۵ - ۱۰:۳۳
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ساعت ۱۶:۳۹
کد مطلب : ۱۴۱۶۱
مخالفان روحاني بيشتر از حاميانش سهم مي‌خواهند!

سهمیه ما را هم در كابينه منظور فرماييد!

سهمیه ما را هم در كابينه منظور فرماييد!
آیت قیصربیگی

گروه مقالات: اگر بخواهیم سیاست را در یک کلام در شیوه حکومت داری اسلامی تعریف کنیم آن سیاست صادقانه است. سیاستی که بر اساس صداقت نباشد هیچ سنخیتی با چارچوب و اصول یک نظام اسلامی ندارد. صداقت در سیاست مسولیت پذیری مي‌آورد که این رویه مناسبی جهت پاسخگویی در یک حکومت بشمار مي‌رود. این روزها با پدیده ای تحت عنوان سهمیه سیاسی بعنوان مطالبه از دولت منتخب روبه رو هستیم که اغلب از جانب دو گروه بیان مي‌شود. گروه اول که نقشی موثر در پیروزی دولت جدید داشته که در صف آرایی خود حمایتی آشکار از گفتمان اعتدالگرایی انجام دادند و گروه دوم که علاوه براینکه نقشی در این پیروزی نداشته‌اند بلکه تمام قد در مقابل جریان اعتدالگرایی صف آرایی کردند، و جالب تر اينكه سهم‌خواهي‌اشان چند برابر گروه اول يعني حاميان روحاني است!

گروه اول که سهمی در پیروزی دولت جدید داشته اند دیگر نمی توانند خواسته خود را در قالب سهمیه مطالبه کنند. اگر آنها صادقانه راه و روش اعتدالگری را پذیرفته‌اند دیگر خود جزیی از ساختار این گفتمان خواهند شد تا به طبع آن مسولیت پذیر آن نیز بشوند اما اگر آنها صرفا برای گرفتن امتیازات خود جدا از اعتقاد به مبانی اعتدالگرایی وارد این بازی شده‌اند که این باز یک نوع سهم خواهی خارج از اصول منطقی ست اما نکته اساسی که موجب انتظارات فراوان حتی در گروه دوم شده است شعار فراجناحی بودن دولت جدید است که بهانه ای برای سهم خواهی آنها شده است.

سوال اینجاست کسانی که تا قبل از انتخابات برای پیروزی رقیبان دولت جدید از هیچ تلاشی فروگذار نبوده اندآیا قادر خواهند بود تمام وجود خود را برای خدمت در دولتی که مدنظر آنان نبوده بکار گیرند؟ آیا عدم مسئولیت پذیری آنها خود دلیلی بر عدم صلاحیت شان در گرفتن مسئولیت نیست! شاید کلید واژه فراجناحی در دولت جدید رمز اتحادی باشد که همه دلبندان به نظام را فراتر از سهم خواهی دور هم جمع مي‌کند. از این رو شاید ارائه یک تعریف روشن از گفتمان اعتدالگرایی و فراجناحی لازم باشد تا بتوان چاچوب شفافی را متصور شد. اگر با کمی تامل در کش و قوس های فضای سیاسی این روزها بنگرید واژه ای دیگری تحت عنوان فرصت طلبی رویت مي‌شود.

حکایت کسانی که با این روش مي‌خواهند به قدرت برسند بر کسی پوشیده نیست! یقینا این افراد قصد خدمت رسانی به مردم را ندارند چون تنها هدف آنها مطالبه شخصی و حزبی است. برای شناسایی این افراد بایست سنخیت گفتار و کردارشان را در یک بازه زمانی خاص مورد آزمایش قرار داد. ویژگی اصلی اغلب فرصت طلبان غلو و دروغ در مورد مثبت جلوه دادن نقش خود است. به یاد داشته باشیم که برداشت های یک شخص بر اساس کاشته هایش است و اگر خارج از این قاعده باشد خود مصداق بارزی از دروغ خواهد بود.

نکته اینجاست که وقتی کسی کاشته خود را هم قبول ندارد آیا مي‌تواند نتیجه کار دیگران را قبول داشته باشد؟ این همان فقدان مسولیت پذیری ست که در غیاب صداقت پدید مي‌آید. بنابراین شاید ظهور گفتمان اعتدالگری بازتاب عملکرد خارج از اصول همین سهم خواهان و فرصت طلبان امروز باشد. آنچه که مسلم است گفتمان اعتدال بدور از این پارازیت های سیاسی عمل خواهد کرد چون سکاندار آن فردی قاطع و روشن است. به یقین گفتمان اعتدالگری نیروی بازدارنده ای قوی دارد تا هر افراط و تفریطی را در عمق ژرفای خود خفه کند. از این رو انگشت های اتهام زنی که به سوی این رویکرد اسلام پسند دراز شده است بازگشت به سوی خود خواهد داشت تا خودکرده را هیچ تدبیر نباشد!

امروز دولت تدبیر و امید نیازمند فضایی آرام است تا بدور از افراط و تفریط فرصت طلبان و سهم خواهان، رسالت خطیر خود را انجام دهد. بگذاریم دولت برآمده از مردم برای مردم فراتر از هر جناح و گروهی عمل کند و نگذاریم سهم خواهی های شخصی و گروهی مطالبه عمومی مردم را بپوشاند. پرواضح است که نقش دلسوزان این گفتمان در طی طریق اعتدالی خود در رسیدن به پیروزی بر کسی پوشیده نیست. گروه‌ها و جریاناتی که در پیروزی گفتمان اعتدالگرایی نقشی عمده داشته اند خود مي‌توانند جزیی از بدنه این رویکرد مثبت باشند تا هدف و وسیله در یک امتداد قرار گیرد. شاید از چالش های اساسی روبه روی دولت جدید تشخیص نیروی انسانی به تمام معنا اعتدالگراست که در یک فضای سیاسی سهم طلبی سخت به نظر برسد. اما چاره کار به یقین در دایره اعتدال حل خواهد شد چون نیروی گریز از مرکز این دایره تنها افراط و تفریط‌ها را از حیطه خود خارج خواهد ساخت.

بنابراین، افرادی که فراتر از عمل خود طلب سهم از دولت جدید مي‌کنند سازگاری با اعتدالگریی ندارند و دیر یا زود هویت آنها فاش خواهد شد تا عملکرد آنها سندی علیه خود تلقی گردد. در این راستا برای پیشبرد اهداف اصیل اعتدالگری بایست با دو چشم باز و آگاه عمل کرد تا زیاده خواهان از تیررس عدالت پنهان نمانند. هرچند در عالم سیاست فراز و فرودهای زیادی وجود دارد ولی گفتمان اعتدال خود مي‌تواند ترازی بر سیاست امروز ما باشد تا ثبات عقیده بر آن میزان شود. به یاد داشته باشیم که همواره میزان رای ملت است و امروز این میزان بر اعتدال تراز شده است تا چاره بسیاری از چالش‌ها و مشکلات پیش رو باشد. در این راستا شاید اگر بخواهیم سهمی برای طلب از دولت جدید خارج از عرف سیاسی قائل شویم آن سهم مردم باشد که در تمامی عرصه‌ها مطالبه مي‌شود.

۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۱۶:۴۳
مطلب و یادداشتهای اخیر بهار نیوز که چیزی دیگری رو میگه آقای نویسنده
اصلاح طلبان سهم نمی خواهند!
ولی تقریبا تمام پستهای سیاسی و اجرایی و امنیتی و آموزشی رو میخوان. (99644)
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۲۳:۲۵
اون که سهم نیست حقمونه (99986)
۱۳۹۲/۰۵/۰۹ ۰۳:۲۰
پس نه اونایی که اقای روحانی تخریب کردن باید سهم بخوان؟ ینی حزب اصلاح طلب که از اقای روحانی حمایت کرد نباید سهم داشته باشه!!! ولی کسایی که ایشون رو تخریب کردن باید سهم داشته باشن (100106)
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۱۶:۵۱
خوب کاری میکنند ... شما برین خاتمی خاتمی بگین !

فعلا رئیس جمهور یکی دیگست! (99655)
آرش
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۱۶:۵۶
سپاس از نویسنده محترم حرف دل ما را گفته اند. (99663)
شایان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۱۶:۵۸
آقای دکتر روحانی امید مردم را به یاس و نا امیدی تبدیل نکنید تمام قد در برابر خواسته های نابجایه افراطیون بی ریشه قرار گیرید که مردم نیز همراه شما خواهند بود (99668)
۱۳۹۲/۰۵/۰۹ ۰۳:۴۴
بوی ناامیدی به مشام میزسه (100113)
سید
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۱۷:۳۸
وقتی مخالفان روحانی سهم بیشتری می خواهند می دونی کار کیه ؟ کار تمامیت خواهها ، کار اقتدارگراها ، کار حسین ، ش ها .......... (99706)
مهربان توسی
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۱۸:۲۷
موافقم اما یعنی دکتر روحانی ممکنه در انتخاب کابینه اشتباه بکنه؟ (99749)
۱۳۹۲/۰۵/۰۹ ۰۰:۳۷
نه روحانی اصلا اشتباه نمی کنه! (100032)
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۱۸:۴۷
كم كم من اصلاح طلب دارم به اين تنيجه مي رسم كه به جليلي راي دادم خودم بي خبرم !!! (99766)
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۲۳:۴۸
پس روحانی رو نشناختی
روحانی همه چیزهایی که شما بهش فکر میکنید رو میدونه
ممکنه برای پستهای سیاسی از کسایی استفاده کنن که عنوان اصلاح طلبی ندارن مثل خود روحانی ولی حتما به وعده های دکتر روحانی پایبند هستند (100006)
۱۳۹۲/۰۵/۰۹ ۰۶:۲۲
امیدوارم چنین باشد (100146)
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۱۸:۵۲
ول كن بهار نيوز افراطيون در اين 8 سال گذشته به هر جايي از حاكميت كه فكرش رو بكني رسوخ كرده و به نوعي گلوگاه ها در دستشونه !!!

متأسفم كه بايد گم از ديد من درست شدن اين وضعيت در مقابل اين قشر قليل در حد محال سخته مگر اينكه ملت جدي پاي مطالباتشون بيان جلو !!! (99771)
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۲۰:۳۵
چرا قانون عوض نمیکنند? خوب روحانی فقط وزیر ورزش و کشاورزی و بهداشت و راه انتخاب کنه,ما بقی رو دیگران!!!!! (99869)
میلاد
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۲۱:۰۱
این داستان کابینه دولت یازدهم ازون وقتی مهم شد که یه عده اقایون حیا رو شستن و گذاشتن کنار و برخلاف اون چه نشون میدادن و انجام میدادن، اومدن و گفتن ما هم با روحانی بودیما!!ولی رو نمیکردیم!!! (99884)
گوگول
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۲۱:۰۳
از کدام سهم صحبت می کنند ؟ مگر در این 8 سال سهمی به اصلاحات تعلق گرفت؟ مگر همین ها نبودند که حکم اعدام اصلاح طلبها را در مجلس فریاد می زدند؟ حالا از اصلاح طلبها سهم خواهی می کنند؟
رو نگو سنگ پای قزوین!!!!!!!!!! (99888)
اعتدتالی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۲۳:۱۵
مگر در دوران اصولگرایان نقشی برای اصلاح طلبا در نظر گرفته شد بایستی همه اصولگرایان از همه مشاغل حساس کنار گذاشته شوند رحم نباید کرد بایستی یک انقلاب مدیریتی صورت گیرد روحانی باید یک چیز رو از احمدی نژاد یاد بگیره و اون شجاعت است در اینصورت موفق خواهد شد (99975)
حمید اهوازی
۱۳۹۲/۰۵/۰۸ ۲۳:۵۴
آنها که به روحانی رای ندادند وتخریب کردند الان بخشهای مهم کابینه را میخواهن و من مطمئن هستم بعد از دست یافتن به هدفشان که میرسند در تمام چهارسال هم تخریب دولت روحانی را انجام میدهن با این تفاوت که مردم دیگر حمایتی از روحانی نخواهند کرد و او تنها خواهد بود چون به عهدوپیمانی که بامردم در دوره انتخابات بست پایبند نماند (100009)
۱۳۹۲/۰۵/۰۹ ۰۰:۱۱
یه چیزی بگمممممممممم؟؟
تو شب قدر دعا کنید که کابینه مورد تایید اصلاح طلبا به راحتی از فیلتر مجلس بگذره،یه "صمٌ بکمٌ" بخونیم فوت کنیم بهشون! (100025)