به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۱۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۱۹۹۹۳
اشک های ما را به یغما مبرید ... ای دوستان!

به‌راستی اگر کارون زبان داشت چه‌مي‌گفت؟

به‌راستی اگر کارون زبان داشت چه‌مي‌گفت؟
گروه جامعه: هزاران هزار سال است کارون پیر و کهن در مسیر پر کش و قوس هزاران هزاران فرسخی اش، مام نجیب، همیشگی و دوست داشتنی سرزمینی داغ و سوزان و تفتیده ای بوده است که اینک خوزستانش مي‌نامند. مادری داغ دیده که سال‌هاي سال است در جریان سیالینه ی پردرد و غصه ی تاریخ و افسانه، شاهد بی مدعای آلام و رنج‌هاي بی شمار سرزمینی بوده است که خود ساز خوش آهنگ تمدن‌هاي دیرینه و درخشانش را از ابتدای بالیدن بشریت، کوک کرده و زیبا و سازوار و سازگار نواخته است.

کارون ریشه و بستر ناب تمدن‌هاي دیرینه ی پر جلال و جبروتی بوده است که اینک جز به اندک نامی و هراز چندگاهی تل برآمده ی خاک و آجری و تکه تکه‌هاي سفالینه ای و فلزی و خط و خطوطی جسته گریخته از تعرض زمین و زمان، بر پاره هایی ورق از آن بر جای نمانده است.

کارون همه خوزستان است و خوزستان، همه کارون.

از دیرباز بارها و بارها ستمگرانه بر خوزستان و مردمانش تاخته اند و به تاراجش برده اند از هرآنچه که داشته و نداشته است؛ کارون را اما نتوانسته‌اند و همچنان کارون مانده است و افتان و خیزان با نوایی غریب و پر گلایه، معجون و مرهم زخم‌هاي هزاران ساله ی مردمان این دیار است. اگر بگذارند...
خوزستان و خوزستانیان را برای خاک و کان زرخیزش، برای نفت و گاز بی نظیرش و برای سرسبزی و طراوت بی همتا و بی مثالش به کرات نواخته و مورد تعریض و تعرض هتاکانه و وحشیانه قرارداده اند.

خاک و نفت و گاز خوزستان خون جگر و قاتل جان شده است برای صاحبان و مردمان بی نوایش و آب و قاتق نانی سودآور برای دیگرانی از جنس بیگانگانی در هر چهارسوی این کره ی خاکی آبی رنگ.
حکایت کارون اما حکایت دیگری است. حکایت چشم پرآب دیگری...
کارون، روزگارانی شیرین بود و پرآب وتاب. دلبری زیباروی بود که به نوا و ترنمی دلگشای، غم و غصه‌هاي بی پیر مي‌زدود و مي‌برد و کنون با این همه زخم ناسور بدجور بر پیکر بی نای خمیده و ناراست خود، سکوتی سرد پیشه کرده است و تلخ مي‌آید و شور مي‌رود و لب گزیده است از این همه نامرادی و بداقبالی مکرر اندر مکرری که در حقش به ناحق و به ناسزا، روا داشته اند.

به راستی اگر کارون لب باز کند چه خواهد گفت؟
این روزهای سراسر مات و بی رنگی که از آسمان هم غبار و خاکستر فرو مي‌ریزد؛ ورد زبان و تکیه ی کلام کارون بی نوا این شعر درد و رنج افزاست:
هر کس به طریقی، دل ما مي‌شکند
بیگانه جدا، دوست جدا مي‌شکند
بیگانه اگر مي‌شکند حرفی نیست
من در عجبم دوست، چرا مي‌شکند؟!...


دوستان اصفهانی! برادران کرمانی! بزرگواران یزدی!

بیایید برای آبادانی شهر و دیار و باغ و کنارتان فکری دیگر کنید. آبادانی را به آبادان منتظر آبادانی بازگردانید. خونین شهر را بگذارید تا با همت کارون بار دیگر خرم شهر شود. آبی گوارا به اهواز و اهوازیان دست به دعا و تشنه بر لب کارون بچشانید. باغات کهن و سرسبز شوشتر محروم را نخشکانید. به مسجدسلیمان و مسجدسلیمانی‌هاي آرزو بر دل که آب شان سال هاست جیره بندی روزانه است، جرعه ای بی وقفه از آب ناب کارون برسانید...

بگذارید کارون همچنان برای خوزستان بماند که آن گاه خوزستان آباد و زرخیز برای ایرانیان خواهدماند. از سرنوشت بسا تلخ دریاچه شوربخت ارومیه درس عبرت فراگیرید. به لج بازی، با تاریخ و با علم درمیفتید که تاریخ برمی اندازد به جبر، مردمانی را که به نادانی و جهالت و قهر در برابرش کورکورانه و ناروا قدعلم مي‌کنند.
و نهایت این که:
کارون شیرین، ماحصل اشک‌هاي شور و خونین سراسر تاریخ کارونیان است.
اشک‌هاي ما را به یغما مبرید. ای دوستان!...


 روزبه خدادادی

اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۱۱:۳۹
تقصیر از دوستان اصفهانی! برادران کرمانی! بزرگواران یزدی! نیست

مملکت مدیریتی میخواد که فقط و فقط به ایران فکر کنه و دل بسوزاند و برای آبادانی اش با آمریکا که چه عرض کنم با ... هم رابطه داشته باشد! البته منم میدونم صرف رابطه داشتن آبادانی و رفع مشکلات نمی آره بلکه ازین جهت که تحریم ها و کارشکنی هایی که باعث میشن با دنیا تبادل اقتصاد و تکنولوژی و دانشمند و مهمتر از همه بوجود آمدن حس همراهی و همکاری برای رفع معضلات قرن حاضر از جمله پدیده خشک سالی و ... حل اینا رو تسهیل میکنه و سرعت می بخشه...
اصن بی خیال... ای به فدای سوریه و حزب اله!!!!!!!!!!! (164067)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۱۶:۴۳
+++++++++++++++++++++++++++++++++ (164333)
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۱۱:۵۷
در این دکلمه اگر جای کارون زاینده رود و به جای خوزستان اصفهان بنویسی دوباره مورد تایید است. زاینده رود و کارون برادران یکدیگرند که آن یکی زودتر فوت کرده است. بخشش کمی از حیات برادر بزرگتر موجب احیائ برادر کوچکتر می شود. (164084)
نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۲۲:۲۰
برادر هموطن لطفا بدون تعصب نظرات مخالفان طرحهای انتقال اب از سرچشمه های رود کارون را مطالعه کنیدانگاه قضاوت بهتر و منصفانه تری خواهی داشت. مشکلات زاینده رود ناشی از مدیریتهای ناکارامد درون استان اصفهان است که متاسفانه افکار عمومی مردم را برای توجیه مدیریت خود به انحراف کشانده اند.به گواه بسیاری از کارشناسان بی غرض اجرای طرحهای انتقال اب از سرچشمه های کارون مضرات و اسیبهای جبران ناپذیری خواهد داشت و در بعد کلان در تضاد با منافع ملی ماست. احیای زاینده رود با اعمال مدیریتهای علمی درون استان اصفهان راه حل بهتری از طرحهای انتقال اب میباشند که اثرات منفی کمتری در سطح ملی خواهند داشت. (164562)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۱۲:۰۷
چطور وقتي زمان اصلاحات آب زنده رود رو بردند يزد هيچ كس نفس نكشيد.... زمان احمدي نژاد آب زنده رود را شهركرد بردند مردم اعتراض كردند قضيه امنيتي شد......فقط بايد زنده رود را خشك كنيد..... به خدا اصفهان با زاينده رود زندست..... اگه مثه قم زاينده رود پاركينگ بشه خانومه ابتكار خيالشون راحت ميشه...... چطور اكوسيستم خوزستان به هم ميريزه ولي ما كه ده ساله شهرمون رودخونش خشك براي اب دادن به يزد و شهركرد اكوسيستمممون هيچيش نميشه (164099)
اشکان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۱۳:۲۰
واقعا باید تعجب کرد از مسئولین اصفهانی و یزدی در ایران اسلامی

چرا شما متوجه نیستید بر سر شاخ نشستید و بن می برید

واقعا میتوانید مقایسه کنید اصفهان 57 قبل از انقلاب واصفهان کنونی

به نظر شما اعتبار لازم برای این همه توسعه غیر از منابع زیر زمینی مثل نفت خوزستان ازجای دیگه هم تامین شده !وحال میخواهید کارون را از سرچشمه بخشکانید (164144)
یک ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۱۶:۴۰
کاملا موافقم. یادمان باشد برای دریاچه ی ارومیه و آذربایجان بزرگ هم همین ندانم کاری ها صورت گرفت و حالا همه ماتم گرفته ایم و کاری هم نمی شود کرد. (164328)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۲۲:۳۶
با این اظهارنظر،جواب شما اینه:
کارون شده است مصداق این مثل: "گنه کرد در بلخ آهنگری، به شوشتر زدند گردن مسگری..." (164571)
۱۳۹۲/۰۸/۱۵ ۱۳:۲۳
استاندار چهارمحال و بختیاری شده یک بختیاری مقیم اصفهان! پیدا کنید پرتقال فروش را!!!! (164150)