به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۶۹
تاریخ انتشار : ۱۳۹۴/۱۱/۱۵ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب : ۱۰۰۵۹۰

از بالای دیوار سفارت به مردم نگاه نکنید!

از بالای دیوار سفارت به مردم نگاه نکنید!
گروه سياسي: دکتر ناصر مهدوی در یادداشتی در سايت انصاف نیوز، در واکنش به یادداشت انتقادی عباس عبدی به سخنان آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشت: استاد عبدی عزیز، به عنوان یک شهروند عادی، از شما به خاطر اظهار فضل اخیرتان درباره سخنان آقای هاشمی تعجب نکردم. از موقعیت نشناسی عجیب شما هم خیلی متعجب نشدم؛ این حق انسانی حضرتعالی است که به خاطر زحمات و خدمات گرانبهایتان اظهار نظر بفرمایید و ایده های خود را بیان نمایید.

ولی اگر قبول دارید که در کنار آنچه شما گفتید ما نیز حق داوری داریم، من از فرمایشات شما که به نظر از آن غیر از تلاش ناخواسته برای ایجاد شکاف در صف اصلاح طلبان و البته دلگرم کردن اصلاح ستیزان چیزی حس نمی شد آورده دیگری نیافتم، الا این نکته مهم و دردناک که خوب فهمیدم و تجربه کردم، که مرز بین اصلاح طلبانی همچون جنابعالی و دوستان اصول گرای تمامیت خواه فقط در تفاوت سلیقه های سیاسی و راهبردهای اجتماعی است. اما دریغ و هزاران دریغ، که در برداشت از اندیشه اصلاحی و عقل جزمی و یقین خام به واقع تفاوت چندانی با اصول گرایان ندارید و نداریم.

استاد عبدی این مشکل و مساله عمومی ماست که خیلی قاطع و یقینی سخن می گوییم، حکم صادر می کنیم، همگان را دعوت می کنیم که کشفیات ما را جدی بگیرند و فریب این و آن را نخورند، و گونه ای رفتار می کنیم که گویا فقط ما عاقل و بیداریم و دیگران در خواب فرو رفته اند و باید برخیزند و توطئه را در نطفه خفه کنند. این ادبیات، ادبیات اصلاح طلبی نیست. این ادبیات با عقل نقاد کیلومترها فاصله دارد و همان شیوه و عقلی است که شما را از جمع دوستدارانتان اندکی دور، و به سمت و سوی مخالفان آزادی نزدیک می کند.

اطمینان دارم که دردمندانه و دلسوزانه سخن گفته اید، ولی چون همه ما گرفتار جزمیت معرفتی هستیم، بدبختانه خود را عقل مطلق دانسته و بی آنکه تشخیص دهیم اظهاراتمان ممکن است چه نتایج تلخی به همراه داشته باشد، بی مهابا و شتابزده به میدان می آییم و به جای کمک به روند درست مبارزه، موجب کند کردن راه آسیب دیده ی اصلاح طلبی می شویم.

سخنان مطلق، جدال انگیز و غیر واقعی، آن هم درست جایی و زمانی که مردم باید در تصمیمی مهم و جدی حاکمیت خود را تحمیل کنند و با همدلی و مشارکت جمعی به تدریج به هدف خود برسند، حکایت تلخی از آن است که ما در مشی سیاسی اصلاح طلب هستیم ولی در مشی عقلانی همسایه ی دیوار به دیوار آزادی ستیزانی هستیم که همیشه از سلوک غلط و نا صواب ما بهره برده اند و شادمانانه از اختلاف و نا امیدی ما که طبل آن به دست دوستان خودمان کوبیده شده، شوم ترین استفاده ها را برده اند.

فرمایشات روز گذشته شما مرا به یاد روزهایی انداخت که با افتخار از بالای سفارت سابق امریکا به مردم نگاه می کردید و احساس قهرمانانه هم داشتید، اما دیدید که با همین حس مبارکتان چه بلایی بر سر این مردم بینوا آمد. بار دیگر از بالای دیوار بلند به مردم نگاه نکنید، لطفا.

مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۵ ۰۹:۳۴
حرفهای امثال ابطحی و عبدی واسه ما ارزشی نداره . اصلا اینها کی هستند ؟!؟!؟! (330443)
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۵ ۰۹:۵۵
بسيار تحليل درست و بجايي بود . (330448)
صادق
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۵ ۱۹:۰۳
تحليل؟! دوست عزيز ايشون جز كلي گويى چيزى نگفته اند كه. اى كاش به جاى روانكاوى عبدى، جواب حرفش را ميداد. (330546)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۵ ۱۰:۲۰
ابطحی وعبدی دشمن در قالب دوست بوده وهستند (330453)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۵ ۱۱:۱۳
جانا سخن از زبان ما می گویی (330463)
صدمه دیده از گروگانگیری
Germany
۱۳۹۴/۱۱/۱۵ ۱۱:۳۳
اگر از شریعتمداری و رسایی بگذرم از عباس عبدی و ابراهیم اصغر زاده نمی گذرم (330469)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۵ ۱۲:۰۰
مشکل آقای عباس عبدی اینه که دوباره در همون خط مقدم دوره اصلاحات سنگر زده و نخواسته این واقعیت رو بپذیره که زور حریف، اصلاح طلبان رو چند گام به عقب نشینی استراتژیک واداشته است.لذا این موقعیت برای ایشان از هر طرف خطر خیز است. و هر چه زودتر باید به عقب نشینی اجباری تن بدهد.ضمنا واقعیت های عرصه سیاسی نشون میده که اکثریت مردان سیاسی کشور حتی بخش عمده اصول گرایان نیت اصلاح طلبانه دارند.دراین شرایط مواضع افراطی موجب سوء استفاده اقلیت تمامت خواه میگردد. (330477)
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۵ ۱۲:۱۸
چقدر تحلیل زیبایی بود . ما چوب افرادی مثل عبدی را به اشکال مختلف چون مخترع دیوار بالا رو .. شفارت اشغال کن و مفسر یک سوکور و...میخوریم . همین ها بودند که وضعیت کنونی ایجاد کردند. (330481)
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۴/۱۱/۱۵ ۱۲:۳۲
ظاهرا ایشان همان بالای دیوار سفارت گیر کرده ومانده اند (330485)
میثم
Russian Federation
۱۳۹۴/۱۱/۱۵ ۱۷:۲۳
نون به نرخ روز خوردن، همین (330531)
رضا
Germany
۱۳۹۴/۱۱/۱۵ ۱۷:۴۴
اگه دست من بود برای اونایی که از دیوار سفارتها بالا رفتند نشان صخر صادر میکردم . نشان صخر یعنی صخره نوردی (330533)
شبنم
United States
۱۳۹۴/۱۱/۱۵ ۲۱:۰۶
آقاي عبدي يك دوره حساس معاونت سياسي كردستان در ابتداي انقلاب اسلامي بوده اند با همين نگاه احتمالا آنجا تحولات زيادي در جهت حفظ انقلاب ايجاد نموده اند (330563)