به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۸ - ۰۱:۱۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۱/۰۹ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۱۰۴۰۹۱
جهان انفجار خونین لاهور پاکستان را محکوم کرد

طالبان مسئولیت حمله پاکستان را برعهده گرفت

گروه بین الملل: یک گروه انشعابی از طالبان پاکستان مسئولیت انفجار انتحاری روز یکشنبه در پارکی در شهر لاهور را بر عهده گرفته و هدف از آن را کشتن مسیحیان در روز عید پاک خوانده است. درهمین حال سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام شده است.
طالبان مسئولیت حمله پاکستان را برعهده گرفت
به گزارش خبرگزاری شبکه خبری سی ان ان، این حمله انتحاری که در پارک گلشن اقبال لاهور صورت گرفت تاکنون بیش از 70 کشته بر جا گذاشته که حدود 30 نفر از آنها کودک هستند. دست کم ۳۰۰ نفر دیگر در این حمله که گروه جماعت الاحرار مسئولیت آن را بر عهده گرفته زخمی شده‌اند و مقام‌های پاکستان می‌گویند انتظار می‌رود تعداد کشته‌ها بیشتر شود. ممنون حسین، رئیس جمهور پاکستان نیز این حمله را محکوم کرده و مقام‌های محلی ایالت پنجاب سه روز عزای عمومی اعلام کرده‌اند.

در همین حال واحد مبارزه با تروریسم پلیس پاکستان از دستگیری 15 مظنون شامل سه تن از برادران عامل انتحاری لاهور خبر داد و اعلام کرد عامل انتحاری یک جوان 28 ساله بوده است. همچنین در همین ارتباط دبیرکل سازمان ملل متحد، آمریکا، سوریه، فرانسه، ترکیه و هند حمله انتحاری در لاهور پاکستان را به شدت محکوم کردند. به گزارش خبرگزاری آلمان، بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل گفت کسانی که در این حمله انتحاری دست داشتند، باید هرچه سریعتر وادار به پاسخگویی شوند. بان کی مون همچنین از مقامات پاکستان خواست تا همه تلاش خود را برای حمایت از اقلیت‌ها و تمام مردم پاکستان به کار برند.

جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفته است: ایالات متحده در این ساعات سخت، در کنار مردم و دولت پاکستان قرار دارد. ما به کسانی که بستگانشان را در این حادثه از دست داده‌اند تسلیت می‌گوییم و برای مردم لاهور دعا می‌کنیم. همزمان دولت واشنگتن تصریح کرده است که به همکاری با اسلام‌آباد و دیگر متحدان منطقه‌ای‌اش برای نبرد با تروریسم ادامه می‌دهد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای این حمله "تروریستی هولناک" را محکوم کرده است. ند برایس، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا عنوان داشت: این حمله، یک اقدامی بزدلانه است که پارکی را هدف قرار داد و به کشته شدن ده‌ها غیرنظامی انجامید. ما گرم‌ترین تسلیت‌های خود را به کسانی که نزدیکان خود را در این حمله از دست دادند، ابراز می‌کنیم.

فرانسوا اولاند، رئیس جمهوری فرانسه نیز همبستگی کشورش با پاکستان را اعلام و تاکید کرد که این حمله انتحاری اهمیت اراده آهنین برای مبارزه با تروریسم در هر مکانی را نشان می‌دهد.

همزمان، وزارت خارجه سوریه نیز این حمله بزدلانه در شهر لاهور پاکستان را محکوم و تاکید کرد که این اقدامات وحشیانه تروریست‌های تکفیری بار دیگر نشانگر اهمیت تشریک مساعی بین المللی برای مبارزه کارآمد با تروریسم و پایان دادن به جنایت‌ها و خطرات آن است که امنیت و صلح تمام جهان را تهدید می‌کند.

در همین حال، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند گفت که مردم این کشور در این موقعیت سخت کنار برادران پاکستانی خود هستند.

در همین راستا، احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه این انفجار را محکوم و تاکید کرد که آنکارا به حمایت از پاکستان و همبستگی با آن در مبارزه با تروریسم ادامه می‌دهد.

نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان نیز مراتب غم و اندوه خود را به بازماندگان ابراز کرد.

در حمله انتحاری روز یک‌شنبه که در یک پارک در شهر لاهور روی داد، تاکنون ۷۲ نفر کشته و ۳۴۰ تن زخمی شده‌اند. از آنجا که این حمله در یک پارک و محل بازی کودکان روی داد، بیشتر قربانیان آن زنان و کودکان بودند. رسانه‌های محلی گفته‌اند 30 کودک در میان کشته‌شدگان هستند. به دلیل وقوع این حمله در زمان تعطیلات عید پاک و تجمع مسیحیان در این پارک، بیشتر قربانیان این حمله مسیحیان بودند.

یک مقام دولتی در لاهور به خبرگزاری فرانسه گفته است که عامل انتحاری در حالی که ۲۰ کیلوگرم مواد منفجره را در کوله پشتی و نیز در یک جلیقه انفجاری با خود حمل می‌کرده، وارد این پارک شده و درست در نزدیکی محل بازی کودکان آن را منفجر کرده است.
مرجع : ایسنا