به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۲۲:۰۹
 
۵۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب : ۱۰۸۵۸۴
آقای ربیعی و دیوار کوتاه مدیرکلش!

دیگران حکم دادندوشلاق زدند،مدیرکل عزل شد!

گروه جامعه: مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان غربی به دلیل آنچه که بی‌اطلاعی از اجرای حکم مجازات شلاق کارگران معدن طلای آق دره عنوان شده است؛ در اقدامی عجیب با حکم وزیر کار از سمت خود برکنار شد!
دیگران حکم دادندوشلاق زدند،مدیرکل عزل شد!
یک مقام مطلع در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام این خبر گفت: با حکم «علی ربیعی» وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از امروز چهارشنبه (12 خردادماه) مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان غربی پس از گذشت نزدیک به دو سال نیم از این سمت برکنار شده و به زودی شخص جدیدی به این سمت منصوب می‌شود! پیش از اعلام شد که مجازات شلاق و پرداخت جریمه نقدی‌ای که براساس رای قطعی دادگستری استان آذربایجان غربی برای 17 کارگر معدن طلای آق‌دره صادر شده بود؛ به اجرا درآمده است. تمامی متهمان این پرونده از کارگران فصلی معدن طلای آق‌دره بودند که براساس اخبار قبلی خواستار تمدید قرارداد‌های خاتمه یافته شده خود می‌شوند اما در نهایت مخالفت کارفرما با این در خواست باعث شد تا در مقابل این واحد معدنی تجمع صنفی برپا کنند.

معلوم نیست آقای وزیر، بر چه اساس و معیار اخلاقی و منصفانه‌ای در حالیکه دیگران برای این کارگران معترض، حکم شلاق صادر کردند و شلاقشان زدند، مدیرکل خود را عزل کرده است! آیا این مصداق عینی «دیوار کوتاه» نیست؟ آقای ربیعی، شما که دلتان برای این کارگران سوخته و از شلاق خوردن کارگران، ناراحت شدید خیلی ساده می‌توانستید از وزارت استعفا می‌دادید و مدیر خود را فدا نمی‌کردید اما شما که حتی یک موضع‌گیری ساده در باب این موضوع نکردید، مدیر خود را فدای این «حکم» نمودید تا مثلا چه شود؟

گزارش ایلنا؛
هم سرطان می‌گیریم، هم شلاق می‌خوریم

این گزارش نگاهی است به وضعیت زندگی و اوضاع معیشتی کارگران معدن طلای آق دره، کارگرانی که خبر اجرای حکم شلاق در مورد آنها، این روزها فضای رسانه‌ها را پرکرده است. "شیر گوسفند سرطان زاست، آب آلوده است. دستمان به کاری نمی رود، بیکاریم. کاری نیست که خرج زندگی را از دلش بیرون بیاوریم، نه زمینی مانده برای شخم زدن و نه آب و علوفه‌ای باقی مانده که دامداری کنیم." اینها درد دل یکی از کارگران آق دره است، کارگری که هم شلاق خورده و هم این روزها بیکار است.

حدیث کارگران فصلی معدن طلا در آق‌دره علیا، روستایی در سی و چند کیلومتری شهرستان تکاب آذربایجان غربی طولانی است، بی بهره از کار، زمین و درآمد و در محرومیت منطقه‌ای مرزی روزگار می‌گذرانند، صدای دادخواهی‌شان به هیچ جا نرسیده است که هیچ، شلاق هم خوردند، جریمه هم شدند، سابقه کیفری هم پیدا کردند. دی ماه سال گذشته شرکت پویا زرکان به عنوان پیمانکار اصلی معدن طلای آق‌ دره 350 نفر از کارگران فصلی این معدن را به دلیل تمام شدن مدت قرارداد کاری‌شان تعدیل کرد. در اعتراض به این اقدام کارفرما، تجمع گسترده‌ای توسط کارگران اخراجی صورت گرفت که در نتیجه برخورد عوامل نگهبانی با معترضین، حوالی ساعت 8 شب روز ششم دی ماه سال 93 یکی از کارگران که تحت فشار روحی وارده شده قرار داشت در اعتراض به از دست دادن شغلش اقدام به خودکشی کرد. در آن زمان دادگاه تکاب با شکایت کارفرمابه اتهام ایجاد اغتشاش حدود 26 نفر از کارگران را بازداشت کرد.

همین شکایت کارفرما، باعث شد که حکم جریمه و شلاق برای 17 نفر از همین بازداشتی‌ها اواخر ماه گذشته اجرایی شود. کارگرانی که ماه‌هاست بیکارند و قرارداد شغلی ندارند، کارگرانی که تنها دلخوشی‌شان کار در معدن طلایی است که از سال 1383 در محدوده سکونتشان به بهره برداری رسیده، به جرم برگزاری یک تجمع صنفی، تجمعی که حاصل و نتیجه‌ای هم برای آنها در بر نداشته، شلاق می‌خورند. "مدت‌هاست قرارداد نداریم، فقط یکی از ما 17 نفر این روزها در معدن کار می‌کند، با بقیه ما قرارداد نبستند، ماه‌های گذشته خیلی تحت فشار بودیم، به ما مشکوک هستند، همه اتفاقات را گردن ما می اندازند، همه کاسه کوزه‌ها سر ما شکسته می‌شود".

از این کارگر که حتی حاضر نیست نام کوچکش جایی نوشته شود می پرسم، چگونه گذران زندگی می‌کنید؟ منبع درآمدتان کجاست؟ می‌گوید: نصف سال آواره کوهستانیم، نصف دیگر سال دربه‌در شهرهای بزرگ و تهرانیم. چند نفری هم هر سال می‌رویم بندر دستفروشی می‌کنیم. از روستاها و شهرهای دیگر بیش از 1000 نفر در معدن طلا کار می‌کنند، ولی از آق دره علیا فقط 60 نفر امسال قرارداد دارند و در معدن مشغولند. این کارگر تازه از تهران برگشته است، چند روزی یک کار موقت ساختمانی داشته: "معدن در محدوده روستای ماست، به نظر شما این عدالت است که با وجود این همه طلای زیر پاهایمان، آواره و سرگردان شهرها باشیم، شب‌ها روی نیمکت‌های پارک بخوابیم و روزها فعلگی کنیم؟"

خانه‌های کاهگلی روستا سال‌هاست که از شدت انفجارهای معدن ترک خورده است، خبر شلاق خوردن کارگران که رسید، این ترک‌ها عمیق‌تر شد، شلاق هم یک سرطان دیگر بود ، یک آلودگی دیگر، حاصل همان طلاهایی که زیر پای روستاییان آق دره علیا، زیر خاک خانه‌های آنها خوابیده است. این روزها رسانه‌ها پر شده است از اخبار این شلاق خوردن، چند تا از تشکل‌های رسمی کارگری هم در اعتراض به این حکم بیانیه و اطلاعیه صادر کرده‌اند، همین امروز صبح هم مدیرکل استان آذربایجان غربی به دلیل بی‌اطلاعی از اجرای این حکم شلاق برکنار شده است، همه فعالان کارگری همه آنها که دغدغه معاش فرودستان را دارند معتقدند که قوه قضاییه نباید به این پرونده ورود می‌کرد.

همه این واکنش ها در عرض همین یک هفته، شاید توانسته باشد کمی این کارگران را آرام کند، شاید هم بتواند مرهم ناچیری باشد بر زخم شلاق‌های ماموران و معذوران، اما تا وقتی که کارگران آق دره بیکارند، تا زمانی که نصیب آنها از گنجینه طلای زیر پاهایشان، آوارگی و دربه‌دری و داغ مجرمیت باشد، خوشبختی و امنیت واژه‌های گنگ و گمنامی هستند که در قاموس دورافتاده منطقه محروم و مرزی آق دره ، به این زودی‌ها معنا نمی‌شوند.

تازه مسلمان نروژی مقیم ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۱۳:۳۱
آقای روحانی بترس از خدا بترس از شب اول قبر بترس از قیامت کبری (338134)
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۱۵:۰۰
تازه اسلام اوردی تو صغری کبراش موندی شما که جرات ندارید لااقل اسمتون رو بیارید پشت القاب پنهان میشید باید بترسید پول مردم رو هاپولی میکنید اقای رو حانی سینه سپر کرده به اسم رئیس جمهور وسط گوده چیزی برای پنهان نداره همونطور که اقای خاتمی رو بارها زیر و رو کردید یک کار خلاف تو پروندش نبود در جواب شما همین بس که:"محمود احمدی نژاد" (338156)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۱۷:۰۴
دوست عزیز آقای روحانی دستور شلاق نداده (338174)
خندان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۱۷:۳۱
شان کارگر آنقدر والاست که پیامبر(ص) دست پینه بسته او را بوسید.اما شما طرفداران تحریم کاری کردید که اقتصاد کشور فلج شد و امروز قاضی شما برای کارگران عزیز که تنها جرمشان اعتراض بخاطر حفظ کار بوده حکم شلاق وجریمه صادر میکند.آیا دستان شما به این ظلم ها آلوده نیست؟؟؟!!!باور کن دنیا این قدر ارزش ندارد که انسان بخاطر یک تکه نان به چماقداری از مواضع افراطی و نا حق بپردازد.ای کاش بجای رئیس جمهور محبوب به بانیان کارشکنی ها و کاسبان تحریم می گفتید بترسید از شب اول قبر بترسید از قیامت کبری. (338180)
33
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۱۹:۱۳
از تازه به دوران رسیده ها مثل این اقا هم بترس (338190)
امین
Romania
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۲۱:۱۰
همیشه باید ازاین تازه مسلمان ها انهم از نوع غربیش ترسید (338207)
صالح
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۱۴:۰۴
اگر یک انسان از چنین دردی بمیرد، شایسته شماتت نیست... (338140)
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۱۴:۴۲
باید به حکم دادگاه رجوع کرد و علت شلاق رو دید که ایا از جنبه تادیبی بوده یا جز اصلی حکم بوده در ضمن در بیشتر موارد مجازات شلاق قابل تبدیله حال باید دید این شلاق شلاق ها برای چه منظوری است (338149)
ایران ابادارزوست
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۳ ۰۲:۳۱
یک بار دیگه متن بالا رو بخون میفهمی بخاطر نبستن قرداد تجمع صنفی وطبق معمول تا بخوای حرف بزنی میشی اختشاشگر (338245)
سامان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۱۵:۴۴
چی می خواستیم و چی فکر می کردیم و چی شد. تاریخ درباره ما خوب قضاوت نخواهد کرد. (338165)
عمو رسول
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۱۶:۱۳
گنه کرد در بلخ یکی اهنگری به شوشتر زدند گردن مسگری
زورش به دادگاه جهت احقاق حقوق کارگران نرسید از معاون خودش مایه گذاشت اینم وزیری که سابقه امنیتی دارد (338168)
ایرانی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۱۷:۱۴
بعضی وقتا فکر میکنم دارم خبرهای 200 سال پیشو می خونم. باور نمی کنم. شلاق؟ کارگر؟ انسان؟ (338177)
مردم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۱۸:۱۱
بايد استاندار و معاونين سياسي استاندار براي عدم مديريت موضوع عزل شوند (338185)
مهدی
Italy
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۱۸:۲۰
علت آدرس اشتباه دادن، چه هست؟ به جای اینکه شاکی باشیم که چه کسانی با سیاست‌های غلطشان اقتصاد را نابود کردند در دام دعوای کارگر و کارفرما بیافتیم؟ اگر چرخ اقتصاد نمی‌چرخد برای همه نمی‌چرخد حالا برای یکی کمتر و برای دیگری بیشتر. کسانی باید شرمنده باشند که آموزه‌های اقتصاد را که حاصل سال‌ها تجربه بشریست به سخره می‌گیرند و خیال می‌کنند با نامه و بند و امر، نظریه اقتصادی تولید می‌شود! اتفاقا آنچه دردناکتر از تازیانه به کارگران است، تازیانه به دانشگاه است. حواسمان باشد که علت‌ها و ریشه‌ها را بجوییم. (338186)
شعبانزاده کارشناس یکی ازادارات
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۱۸:۴۸
اینکه بارهاعرض کردیم مدیران جناب روحانی البته برخی شان هم ناکارآمدومتمول وبیدردوهم شجاعت روبروشدن باچالشهاراندارندونیزمحافظه بدون دلیل نبوده !ای کاش رئیس جمهورمحترم هرسال عملکردوزراومعاونین ومدیران ارشدازجمله استانداران درمعرض عموم وکارشناسان وکارمندان همان دستگاه قراربدهندوقضاوت مردم رادرماندن یانماندن آنان رالحاظ نمایند.نه به به چه چه نزدیکان!باورنماییدنارضایتی مردم راجع همین موضوع جدیست. (338188)
م
Italy
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۱۹:۱۶
اتفاقا کار وزیر بسیار بجا بود چون این مدیر اصلا پیگیر کار این کارگران نبود تا جایی که حتی از حکم صادره هم مطلع نبود. (338191)
هم وطن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۲۰:۲۸
از بهارنیوز انتطار می رفت موضوع شلاق زدن کارگران و دانشجویان بیشتر مورد توجه قرار می داد. ولی ظاهرا حقوق اجتماعی در جاکعه جایگاهی ندارد (338198)
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۲۱:۰۳
واقعا الان در قرن بیست و یکم هستیم؟؟!!!!!!! (338205)
شب
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۲۱:۲۳
مدیر کلی که پیگیر مشکلات زیرمجموعه اش - منظور کارگران زحمت کش است - نباشد تا جایی که از حکم صادره بی اطلاع باشد خدا وکیلی اخراجش کمترین برخورد است.با این وجود باید دفاع ایشان را نیز شنید و فرصت کافی برای بررسی ابعاد مختلف موضوع از جمله قصور احتمالی اختصاص داد بعد تصمیم گرفت.تصمیمات دفعی و احساسی هرچند درست باشد عقلایی نیست و نشان دهنده ناپختگی تصمیم گیرنده است.و متاسفانه این نوع روشها از آثار شوم برجای مانده از دولت قبلی است. (338210)
مهربان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۲۱:۲۷
ایا موقع تغییربرخی وزرا نرسیده؟! (338212)
فرهاد
United States
۱۳۹۵/۰۳/۱۲ ۲۳:۲۰
اخه این موضوع چه ربطی به مدیر کل داره یعنی با عزل ایشون همه مشکلات جامعه کارگری حل میشه جناب وزیر شما بهتره به فکر معشیت و اشتغال دایم کارگران باشید تا تصمیمات احساسی جهت سرپوش گذاشتن به عملکرد ضعیفتان (338215)
میثم
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۳ ۰۰:۲۶
ماشاالله چقدر قاضی و مدافع حقوق بشر و حقوق شهروندی و ... داریم . خصلت بسیاری از انسان ها همینه که بدون اطلاع و آگاهی دیگران رو به دادگاه قضاوت خودشون می کشند. (338225)
ایران
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۵/۰۳/۱۳ ۰۲:۲۷
انقلاب مستعضفین دنیا چی بهمون میگه اگه همچین موردی تو امریکا بود صدا وسیما واخبا ر هزاربار درموردش حرف میزد (338244)