به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۶ - ۱۱:۴۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۵/۰۴/۰۲ ساعت ۱۵:۰۳
کد مطلب : ۱۰۹۹۸۵

تولید تجهیزات الکترونیکی با دی ان ای

گروه فناوری: دانشمندان بر روی نسل جدیدی از تجهیزات الکترونیکی کار می کنند که اساس آنها رشته های زنده DNA است.
تولید تجهیزات الکترونیکی با دی ان ای
شاید در ظاهر اینگونه به نظر برسد که DNA چارچوب تعیین کننده حیات باشد اما واقعیت این است که چنین ساختاری را باید مولکولی به شمار آورد که تنها از چند بلوک شیمیایی ساخته شده است.
در میان تمامی ویژگیهای این مولکول می توان به قابلیت رسانا بودن اشاره کرد به طوریکه می تواند جریان الکتریکی را از خود عبور دهد. همین ویژگی بسیار مهم موجب شده تا آن را سرآغاز یکی از داغ ترین حوزه های نوین در مهندسی به شمار آورند: طراحی و تولید نانو وسایل الکترونیکی ارزان قیمت.
 
اکنون تیمی از دانشمندان انستیتو طراحی زیستی ASU دانشگاه آریزونا موفق به دستکاری و تیونینگ رشته های DNA شده اند تا بدین ترتیب عبور جریان الکتریکی از طریق آنها را کنترل کنند.  این دستاورد نوین که به موجب آن می توان تغییراتی را در رفتار DNA ایجاد کرده و از آنها در امور مختلفی بهره گرفت راه را برای رونمایی از طیف جدیدی از فناوری های نوظهور هموار می سازد.
 
به عقیده دانشمندان از این تکنیک می توان به عنوان چارچوبی تازه جهت طراحی و ساخت نانوسیم های DNA پربازده استفاده کرد.  همچنین درک این نکته که چگونه می توان از رسانا بودن DNA برای تشخیص آسیبهای ژنی استفاده کرد از دیگر کاربردهای این نوآوری به شمار می آید.  نتایج و جزئیات کامل این پروژه در ژورنال تخصصی Nature Chemistry منتشر شده است.
مرجع : مهر