به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۶ - ۱۹:۱۲
 
۲۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ساعت ۰۰:۴۳
کد مطلب : ۱۴۹۶۶

برداشت مبلغ 160 ميليارد از حساب رياست‌ جمهوري در آخرين روز دولت احمدی‌نژاد

گروه سياسي: روزنامه جمهوری اسلامی از برداشت مبلغ يكصد و شصت ميليارد ريال در آخرين روز دولت احمدی نژاد خبر داد.
برداشت مبلغ 160 ميليارد از حساب رياست‌ جمهوري در آخرين روز دولت احمدی‌نژاد
اين روزنامه نوشت: از نهاد رياست‌جمهوري خبر مي‌رسد مبلغ يكصد و شصت ميليارد ريال در آخرين روز دولت گذشته از حساب رياست جمهوري برداشت شده است. مسئولين جديد نهاد در جريان پيگيري اين اقدام به سرنخ‌هائي رسيده‌اند كه ممكن است در روزهاي آينده به اطلاع عموم برسد. ايجاد دفاتر براي مسئولين سابق و تأسيس دانشگاه توسط آنان از جمله مواردي هستند كه در فهرست اين پيگيري‌ها قرار دارند.

پرونده متهم دانه‌درشت فساد بیمه ایران چه شد؟


روزنامه جمهوری اسلامی همچنين در سرمقاله امروز خود نوشت: از روزی که در هفته گذشته خبر احکام دادگاه پرونده معروف بیمه منتشر شد، این سؤال به اذهان عمومی راه پیدا کرد که چرا خبری از متهم دانه درشت این پرونده یعنی آقای محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور سابق به افکار عمومی داده نشده و سخنی از وی در میان نیست؟ این سؤال، از سال‌ها قبل در جامعه مطرح بود و همواره مردم می‌پرسیدند چرا فردی که در این پرونده متهم است، به خاطر اینکه در یکی از بالاترین مناصب حکومتی قرار دارد به دادگاه فرا خوانده نمی‌شود؟

پاسخی که به صورت غیررسمی به این سؤال یا اعتراض داده می‌شد این بود که مصلحت نیست نام معاون اول رئیس‌جمهور به عنوان متهم پرونده‌ای که فساد گسترده مالی در آن مطرح است بر سر زبان‌ها بیافتد و بهتر است رسیدگی به اتهام او به بعد از پایان یافتن مسئولیت وی موکول شود.
این پاسخ، نه تنها فی نفسه صحیح نبود بلکه عوارض منفی زیادی نیز داشت. به این دلیل فی نفسه صحیح نبود که از نظر قانون، فرقی میان مسئول و غیرمسئول وجود ندارد و طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همه در برابر قانون یکسان هستند. نظر اسلام نیز همین است و سیره و عملکرد پیشوایان معصوم نیز نشان می‌دهد حکومت اسلامی نه تنها چنین مصلحت سنجی‌هائی را قبول ندارد بلکه برخورد سخت گیرانه‌تری نسبت به مسئولان دارد.

درباره عوارض منفی مسکوت گذاشتن اتهام معاون اول رئیس‌جمهور سابق، آنچه در جامعه رخ داده بسیار روشن و بی‌نیاز از توضیح است. می‌دانیم که رسانه شایعه از هر رسانه‌ای قوی‌تر است. مردم وقتی خبری را از طریق غیررسمی می‌شنوند، گمان می‌کنند به دلایلی از آنها پنهان نگهداشته شده و لذا آن را زودتر باور می‌کنند و به دیگران نیز منتقل می‌نمایند. رسانه شایعه، از ابزارهای توانمندی همچون محافل خانگی، مهمانی، محل کار، تاکسی، اتوبوس، مترو، آرایشگاه، بانک، مطب و کوچه و بازار برخوردار است که در انتقال سریع خبر بسیار کارساز و مؤثرند. مخاطبان این رسانه، کاری به صحت و سقم خبر ندارند و بدون آنکه وظیفه‌ای احساس کنند به انتقال سریع آن مبادرت می‌ورزند.

در ماجرای معاون اول رئیس‌جمهور سابق، عوامل دیگری نیز به رسانه شایعه کمک کردند و این موضوع و سؤال مربوط به آن را در اذهان برجسته‌تر نمودند. یکی اینکه رئیس‌جمهور سابق شاید برای به فراموشی سپردن اتهام معاون اول خود در پرونده بیمه، وی را به ریاست کمیته مبارزه با مفاسد اقتصادی منصوب کرد. لابد محاسبه این بود که وقتی کسی مسئول مبارزه با مفاسد اقتصادی در دولت جمهوری اسلامی باشد، نمی‌توان باور کرد که خود او متهم به فساد مالی باشد غافل از اینکه مردم با این قبیل ترفندها آشنا هستند و لذا این قبیل اقدامات اثر معکوس دارند.

دیگر اینکه در دولت سابق کشف فساد مالی سه هزار میلیارد تومانی و دست داشتن تعداد زیادی از مسئولان رده‌های مختلف در آن، مردم را نسبت به قوه مجریه بدبین کرد و راه را برای نفوذ قدرتمندانه شایعه هموارتر ساخت و سوم اینکه پرونده‌ای دیگری نیز در زمینه فساد مالی همچون پرونده 350 میلیارد تومانی شهرداری، پرونده معروف اردبیل و پرونده مطرح شده توسط دیوان محاسبات مبنی بر نامعلوم بودن سرنوشت مبالغ زیادی از بودجه‌های دولتی و... مطرح شدند که افکار عمومی را بشدت نگران کردند و زمینه باور کردن هر شایعه‌ای درباره مسئولان اجرائی را قوی‌تر ساختند و به رسانه شایعه قدرت بیشتری دادند آنهم درباره دولتی که همواره از زبان رئیس خود پاک‌ترین دولت در طول تاریخ معرفی شده است.

اکنون هدف از مطرح ساختن موضوع اتهام معاون اول رئیس‌جمهور سابق و ضرورت رسیدگی به آن و اعلام حکم قطعی پرونده وی این نیست که خواستار اعلام مجرمیت و محکومیت و مجازات او باشیم. این، قوه قضائیه است که می‌تواند حکم صادر کند و شخص متهم را مجرم تشخیص دهد یا تبرئه نماید و او را مستحق مجازات بداند و یا نداند. آنچه در این مقاله دنبال می‌کنیم اینست که قوه قضائیه باید درباره هر متهمی، اعم از مردم عادی و مسئولین، شفاف عمل کند. باقی ماندن پرونده متهمان دانه درشت در هاله‌ای از ابهام، به معنای برجسته شدن سؤال درباره آنان و حتی درباره عملکرد قوه قضائیه در اذهان مردم است.

اصلاح طلب بافقی لردی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۰۰:۵۲
16 ملیارد که پیش 3000 ملیارد چیزی نیست .بیخیال پی گیری نکنید مگه با 3000 ملیاردی ها چکار کردند ؟!! . . . . (116535)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۰۱:۵۱
يعني كسي نيست تو اين مملكت از اين اقا بازخواست كنه؟؟؟؟واقعا چرا با شعور و زندگي مردم داره بازي ميشه؟؟؟هرروز ميشنويي يك پول قلبمه از يك جايي برداشته شده و همه سرنخها ميرسه به يك نفر...ديگه مغز و عقلانيت نميكشه واقعا نميكشه (116562)
مهسا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۱۴:۴۷
نمي دونم چرا هر وقت اسم بيمه ايران مياد ياد معاون اول دولت معجزه هزاره سوم!!!!!!!! مي افتم. . . . . البته آخرشم يه كشيده آبدار از يكي از اعضاي جبهه پايداري ع.ز خورد. (116835)
یا هووو
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۱۹:۰۴
. . . . 160 ميليارد ریال که برای پاک ترین دولت!!!! به ریاست احمدی نژاد چیز عجیبی نیست.شما توقع دیگه ای داشتین از این دولت قبلی؟ (116963)
بهشهر
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۱:۴۱
دیگه مغزی برامون نذاشتن که بخواد بکشه یا نکشه (117061)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۳:۰۶
شما برید اتهام پسران هاشمی رو بررسی کنید؟
پاکترین دولت تاریخ ایران احمدی نژاد بود
کور شود هر که نتواند دید (117126)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۳:۰۷
پرونده م.هـ در اولویته (117128)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۳:۰۸
اشرافیت از زمان هاشمی و خاتمی شروع شد (117129)
امیر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۰۰:۱۸
زمان هاشمی وخاتمی خیلی وضع مردم بهتر بود.کلمه اشرافیت هم ساخته وپرداخته آنهایی است که مردم را به خاک سیاه انداختند و به اصطلاح مردمی نژاد بودند (117179)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۵ ۰۰:۳۹
علي الحساب شما نقد بگير (دولت احمدي نژاد)نسيه رو ول كن
نمي دونم شما چطور روت ميشه مياي اين حرفهاي نخ نما رو ميزني
ملت توي 24 خرداد به شماها اعلام كردندمديريت خاتمي و هاشمي رو ميخوان حالا شما هي خودتو بزن به خواب درضمن هاشمي و خاتمي اصالتن پولدار بودن اطلاع نداري تحقيق كن از اردكان و رفسنجان بعد بيا نطق كن براي همين حرص مال دنيا رو نداشتن اين احمدي نژاد بود كه از هول حليم افتاد تو ديگ حليم (117190)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۳:۲۷
همونطوری که عاملان فتنه 88 رو کسی محاکمه نکرد به اینها هم رسیدگی نمیشه (117157)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۰۵:۲۵
دانشگاه ایرانیان با پول ایرانیان!!!:)))))) (116584)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۱۴:۳۷
خیلی حال کردم
مرسی (116829)
حسن
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۰:۳۲
البته برای برادران و خواهران لبنانی -سوری و ونزولا (117012)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۳:۱۶
البته دشمنی با احمدی نژاد سبب نشه که اهمیت جذب نخبه های خارجی رو فراموش کنید
بخشی از نخبه های ما می برند اون طرف حالا ما اگه این کار رو بکنیم بده؟ (117145)
کارمند
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۰۷:۴۹
در این روزها که مردم با ایم اوضاع بد اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و با بدبختی زندگی می گذرانند باید این افراد محاکمه و حتی اعدام بشن تا عبرتی بشه برای مردم بینوا (116593)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۰۷:۵۸
خوب اینم مثل دولت نهم نیاین بگین آقای میم الف.
اسامیشونو واضح بگید تا ملت بفهمند با کیا روبرو هستند. (116594)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۰۸:۳۱
اين هم از كسي كه ميخواست فساد رو ريشه كن كنه و فاسد ها رو رسوا!!! الان خودش رسواي عالمه، (116605)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۳:۱۵
شما که دلیلش رو نمی دونی تهمت نزن (117144)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۰۸:۳۴
برداشت 160 میلیارد ریال توسط پاک ترین دولت!!!!!!!!!!!
واقعا دلم به حال مردم و بیت المال مردم میسوزد!!!
این دنیا میگذرد ولی اینها با آخرتشان چه خواهند کرد... (116606)
شاهین
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۱:۱۸
پاک ترین دولت!!!!!مدیریت دنیا!!!!و...بهترین جوکهای قرن (117042)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۰۸:۴۱
اخه دولت قبل دولت پاكدستي و عدالت بوده!!! اينم براي خوش خدمتيشون برداشتن، آخه گل تو سر مردم گذاشتن ميخاستن از خودشون تشكر به عمل بيارن!! (116609)
عباس
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۰۸:۴۵
دولت عدالت و ساده زيست يعني همين!!!!!!!!!=چپاول اموال عمومي-عوام فريبي-تظاهر به خوب بودن-استخدام آقا زاده هاونور چشمي ها-غارت سه هزار ميليارد تومان از اموال مردم و............................. (116611)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۳:۱۴
دولت های قبلی رو بیاد بیار تا بفهمی احمدی نژاد یعنی چی؟
البته اگه سنت قد بده (117142)
لاله
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۰۹:۱۳
دولت ساده زیست و به فکر فقرا!!!!!!!!!! حتما" این پول رو برداشتن واسه دانشگاهشون تخته سیاهو نیمکت بخرن.همش به فکر راحتیه دانشجوهان والا!!!!!!!!!!!! (116613)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۰۹:۱۶
هر دم از اين باغ برى ميرسد (116615)
وحیدرضا
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۰۹:۲۱
اینا که ادعا میکردند پاک ترین هستند عدالت محور هستند. (116617)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۰۹:۲۹
احمدی نژاددرطول مدت مسولیتش میلیون ها مرتبه واژه زیبای عدالت را برزبان آورد وبه دفعات گفت اسامی غارتگران درجیبم است. ومن ساده لوحانه حرف اورا باور میکردم. ومن به انتضار مینشستم تا کاری کند. چرا باید گفته شود که ممکن است ...
اطلاع رسانی شود.بایدحتماوقطعا آنانی که به بیت المال دست درازی کرده اند را معرفی کردوحقوق بربادرفته مردم عزیز را ازحلقومشان بیرون کشید .جناب پورمحمدی وزیر محترم دادگستری تمام جدیت خودرادراین راه ودراسرع وقت بکار بگیر. (116621)
کوشان
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۰۹:۳۶
اوه-اوه !!! (116623)
علی
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۱۰:۱۰
تخم مرغ دزد، شتر دزد می شود (اگر همان اول که تخم مرغ دزدید با او برخورد قضایی نشود). می ترسم حکایت ما باشد! (116645)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۳:۱۴
خدا دله دزد های از بیت المال رو نابود کنه (117140)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۱۰:۲۹
دارید اشتباه میکنید، دولت احمدی نژاد پاکترین دولت تاریخ ایران و تاریخ دنیاست، احتمالا همون کسی که 3000 میلیارد اختلاس کرده این پول رو هم ورداشته، یا نفر اصلی اختلاس بیمه فاطمی که اجازه ندادند محاکمه شود این کار را کرده، لطفا با دقت بگردید پیداش می کنید:) (116654)
احمد
United States
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۱۱:۴۳
واقعا جای تاسف است در جمهوری اسلامی راحت رانت خواری میشه و اب از اب تکان نمی خورد ولی در کشورهای که به زعم اقایان از هر حیث دارای فثق و فجور هستند اگر بالاترین مقام انها کمترین اختلاص را انجاتم دهد و بر ملا شود سریع استعفا و بعد محکمه احسنت مسولین باید از انان یاد بگیرند (116705)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۳:۱۳
ما هم مشکلمون همینه
وقتی آقازاده ها با فشارهای زیاد محاکمه نمی شوند معلومه که باقی هم جرات دزدی پیدا می کنند
انشاالله زودتر به حساب دله دزد ها رسیدگی شود (117139)
ليلي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۱۲:۲۳
چرا اينها محاكمه نميشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگه قصد ندارين و يا جراتشو ندارين كه از حقوق اين مردم دفاع كنين پس ديگه چرا با اعلام اين اخبار ملت رو خون به جگر ميكنين؟ (116740)
محسن
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۱۲:۴۴
به به.... به به هر دم از این باغ بری میرسد . حالا حالاها ادامه داره محمودجون دولتت که سالمترین بود این بود ؟ با همین کارها ملت به این روز افتادن که روز به روز فقیرتر شدن و دور و اطرافیان آق محمود روز به روز غنی تر (116758)
299
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۱۳:۰۵
الحق که شعار محموداحمدی نژاد " ریشه کن ظلم وفساد درخوراو ودولت اوست. (116773)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۳:۱۲
شما دولت های قبلی رو بیاد بیار تا بفهمی پاک بودن دولت احمدی نژاد یعنی چی؟ (117138)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۱۳:۱۸
"
این پاسخ، نه تنها فی نفسه صحیح نبود بلکه عوارض منفی زیادی نیز داشت. به این دلیل فی نفسه صحیح نبود که از نظر قانون، فرقی میان مسئول و غیرمسئول وجود ندارد و طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران همه در برابر قانون یکسان هستند. نظر اسلام نیز همین است و سیره و عملکرد پیشوایان معصوم نیز نشان می‌دهد حکومت اسلامی نه تنها چنین مصلحت سنجی‌هائی را قبول ندارد بلکه برخورد سخت گیرانه‌تری نسبت به مسئولان دارد."
نتيجه: به اميد اسلام واقعي (116783)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۱۳:۳۵
امیدی به رسیدگی نیست (116795)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۳:۱۲
مثل پرونده م . ه و سایر وابستگان (117136)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۱۵:۳۲
حتما پول برداشته شده صرف کمک به فقیران شده!!!!!! (116863)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۳:۱۱
شما که نمیدونی قضیه چیه برای چی تهمت میزنی؟ این خبر رو میزنند فردا که اصل موضوع مشخص شد اون رو سانسور می کنند تا این ذهنیت بد بمونه (117135)
عباس
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۱۵:۴۲
نقص در اسلام نيست در قانون اساسي هم نيست بلكه در برخي مجريان قانون اسلام است .ودر ضمن بدينوسيله معني پاكترين دولت را كه بارها از زبان رييس دولت سابق تو بوق و كرنا ميكرد حالا فهميديم . شايد بد نباشه فرهنگ نگاران نيز در معادل سازي اين گونه لغات باز نگري كنند
پاك=........... (116871)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۳:۱۰
شما اگه دولت خاتمی و هاشمی رو میشناختی اونوقت به احمدی نژاد افتخار می کردی (117134)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۱۵:۴۳
مدیریت دنیا یعنی این (116873)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۳:۱۰
نه، مدیریت دنیا یعنی آمریکا کدخدا باشه و ما هم نوکر آمریکا (117133)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۱۵:۵۵
اکثر این نابسامانی ها و عدم اعتماد مردم به مسئولین ریشه در ضعف قوه قضائیه دارد که فقط دنبال دله دزدها ست و با دانه درشت ها یا نمی خواهد یا نمی تواند مبارزه کند . آیا در زمان حکومت عدل علی ع هم اینگونه با مجرمین برخورد می شد ؟ (116879)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۱۷:۳۱
یه بنده خدایی 4سال پیش خیلی هشدارمیدادچشم حضرات بابصیرت روشن. (116916)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۱۷:۳۲
اقایان شریعتمداری.رسایی.کوچولوزاده.علم الهدی.حسینیان وبزرگواری صداتون نمیاد.کجاییدبرادران ضدفتنه. (116918)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۳:۰۹
از شریعتمداری خوشم میاد چون هر دولتی که به خطا رفت چه خاتمی و چه احمدی نژاد و ... در برابرشون سکوت نکرد
احسنت بر ایشان (117132)
مهدی
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۱۹:۴۹
حالا صبرکنیم ببینیم واقعیت چیه .بعد این همه اظهار نظر کنیم (116998)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۲:۵۱
واقعیت از روز هم روشنتره لطفا نظری بده که لااقل خودت موافق باشی ‏ (117115)
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۳:۰۸
مثل اینکه مخاطبان بهار از واقعیت خیلی خوششون نمیاد (117130)
ابوسعيدجنابي
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۰۴ ۲۳:۲۶
خوابي يا خودت زدي به خواب؟؟؟؟؟؟ (117152)