به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۴ - ۲۲:۵۸
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۰۷ ساعت ۱۱:۵۷
کد مطلب : ۱۵۱۳۹
دورجديد مذاکرات ايران و آژانس 5 مهر برگزار مي‌شود

گزارش جديد آژانس درباره ايران منتشر شد

گروه سياسي: آژانس بين المللي انرژي اتمي عصر ديروز، تازه ترين گزارش خود در مورد برنامه هاي هسته اي ايران را منتشر کرد.
گزارش جديد آژانس درباره ايران منتشر شد
بنابر اين گزارش، ايران بيش از 1000 دستگاه سانتريفيوژ پيشرفته را براي آغاز فعاليت آماده کرده است.در همين حال آسوشيتدپرس نيز از توافق ايران و آژانس براي از سرگيري مذاکرات در ۵ مهرماه خبر داد. به گزارش ديپلماسي ايراني به نقل از آسوشيتدپرس، در بخشي از اين گزارش آمده است که ايران هزار و هشت دستگاه سانتريفيوژ پيشرفته را در حالت خلاء قرار داده که معمولا يکي از آخرين مراحل پيش از آغاز چرخش سانتريفيوژها براي توليد موادي است که مي تواند هم در راکتورها و هم در کلاهک هاي هسته اي کارايي داشته باشد.

هم اکنون 15 هزار سانتريفيوژ قديمي تر در ايران فعاليت مي کنند و سانتريفيوژهاي جديد 3 تا 4 برابر، کارايي بيشتري دارند. آسوشيتدپرس مدعي شده است که اين اقدام ايران، به نگراني هاي بين المللي بر سر ماهيت برنامه هاي هسته اي ايران دامن مي زند. اين در حالي است که کشورمان همواره بر صلح آميز بودن اهداف هسته اي خود تاکيد دارد.

ساخت مجتمع هاي سوخت براي راکتور اراک


 خبرگزاري رويترز نيز در گزارش خود درباره گزارش آمانو نوشت: در گزارش جديد آژانس بين المللي انرژي اتمي که اولين بار پس از انتخاب حسن روحاني به عنوان رييس جمهور ايران منتشر مي شود، علاوه بر آن آمده است: جمهوري اسلامي ساخت مجتمع هاي سوخت براي راکتور اراک که غرب مدعي است مي تواند مواد لازم براي بمب هسته اي را توليد کند، آغاز کرده است. ولي راه اندازي آن را نسبت به آن چه براي سه ماهه اول سال ۲۰۱۴ برنامه ريزي شده بود به تاخير انداخته است در گزارش آژانس در عين حال آمده است: حساس ترين ذخاير هسته اي ايران نسبت به گزارش قبلي آژانس که در ماه مه منتشر شد، رشد چنداني نداشته است و پايين تر از «خط قرمزي» که رژيم صهيونيستي به اصطلاح تعريف کرده است، قرار دارد.

به گزارش رويترز، گزارش جديد آژانس نشان مي دهد که ايران در زماني که جهان منتظر است ببيند آيا روحاني شفافيت را افزايش مي دهد و درگيري در سياست خارجي ايران را طبق تعهداتش کاهش مي دهد يا خير، به برنامه هسته اي اش ادامه مي دهد. اما نمايندگان نزديک به آژانس هشدار دادند که نبايد معني زيادي براي گزارش جديد آژانس بين المللي انرژي اتمي قائل شد، زيرا اين گزارش عمدتا تحولاتي را پوشش مي دهد که پيش از آغاز کار روحاني انجام گرفت.

نصب حدود 2000 سانتريفيوژ پيشرفته ديگر


در اين گزارش آمده است که ايران کارهاي مقدماتي براي نصب حدود 2000 سانتريفيوژ پيشرفته ديگر را که به گفته کارشناسان مي تواند سرعت غني سازي را دو سه برابر کند، بيش از پيش تکميل کرده است. رويترز گزارش داد که اين تاخير براي سران کشورهاي غربي آرامش بخش است زيرا آنها نگرانند مجتمع اراک مسير دومي را براي توليد مواد شکافت پذير در سطح تسليحاتي از طريق چرخاندن پلوتونيوم قرار دهد. آنها در حالي اين ادعاها را مطرح مي کنند که ايران داشتن چنين نيتي را رد کرده است و تاکيد دارد که تاسيسات اراک با هدف توليد ايزوتوپ براي مصارف کشاورزي و دارويي ساخته شده است.

ايران و آژانس براي مذاکره در 5 مهر توافق کردند


همچنين به گزارش ايسنا بر اساس گزارش يوکيا آمانو ، ايران و آژانس توافق کردند تا 5 مهر دور ديگري از گفت وگوهاي فني و حقوقي درباره برخي ابهامات بر سر فعاليت ها و برنامه هسته اي ايران را برگزار کنند. عصر ديروز خبرگزاري آسوشيتدپرس به نقل از ديپلمات هاي وين گزارش داد که ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي توافق کرده اند تا گفت وگوها با يکديگر را از سربگيرند. به گزارش ايسنا اين خبرگزاري آمريکايي به نقل از ديپلمات هاي ياد شده که طبق معمول خواستند نام شان فاش نشود، افزود: «گفت وگوهاي ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي در تاريخ 27 سپتامبر (پنجم مهر ماه) با تمرکز اصلي بر دسترسي به پارچين از سرگرفته خواهد شد.»

اين خبرگزاري نوشت که هنوز تاريخ جديدي براي مذاکرات ايران و گروه موسوم به 1+5 اعلام نشده است. بنابرگزارش "شارلوت نيوز"، آسوشيتدپرس افزود که 2 ديپلماتي که اين خبر را از آنها نقل مي‌کند از کارشناسان مسائل هسته اي هستند و خواسته اند نام‌شان فاش نشود چون اجازه نداشتند تا پيش از اعلام رسمي اين خبر از سوي آژانس درباره اش اطلاع رساني کنند.

10 دور مذاکره با آژانس


پيش از اينکه مذاکرات ايران و آژانس متوقف شود، دو طرف در 18 ماه قبل از آن 10 بار مذاکره کردند. آخرين دور مذاکرات ايران با آژانس بين المللي انرژي اتمي روز چهارشنبه (۱۵ مي برابر با ۲۵ ارديبهشت) در وين، پايتخت اتريش برگزار شده بود. اين مذاکرات، دهمين دور مذاکرات هسته اي ايران و نمايندگان آژانس بين المللي انرژي اتمي بود. در اين مذاکرات، «علي اصغر سلطانيه» نماينده جمهوري اسلامي ايران در آژانس بين المللي انرژي اتمي و «هرمان ناکاراتس» به ترتيب رياست هيئت هاي ايراني و آژانس را به عهده داشتند. به گزارش فارس «رضا نجفي» در دولت جديد ايران جايگزين علي اصغر سلطانيه شده و رياست يازدهمين دور مذاکره با آژانس در ۵ مهر به عهده وي خواهد بود.

تمرکز بر پارچين


در اين ميان با وجود اين که غربي ها بارها مدعي شدند که اجازه بازديد از تاسيسات پارچين به بازرسان آژانس داده نمي شود اما نماينده کشورمان تأکيد کرده که تحقق اين امر مستلزم مشخص شدن چارچوب اين بازديد است به گزارش ديپلماسي ايراني، ديپلمات ها در گفت و گو با خبرگزاري آسوشيتدپرس، تاکيد کردند اين مذاکرات با تمرکز بر دسترسي بازرسان آژانس به سايت پارچين برگزار مي شود.

ادعاهاي غرب درباره پارچين

از سوي ديگر هر از چندي ادعاهايي درباره پاکسازي پارچين از سوي رسانه هاي بين المللي منتشر مي شود. اخيرا هم موسسه علوم و امنيت بين الملل آمريکا که رياست آن را ديويد آلبرايت برعهده دارد مدعي طي شدن آخرين مراحل تغييرات در سايت پارچين و آسفالت شدن بخش هاي عظيمي از اين سايت شد و براساس همين ادعا نوشت که اين کار احتمالاً «بر نمونه هاي محيطي از آزمايشات مربوط به برنامه تسليحات هسته‌اي سرپوش مي گذارد.»

ادعاي اين موسسه آمريکايي درحالي است که اواسط ارديبهشت ماه سال جاري رئيس آزمايشگاه نمونه هاي محيطي آژانس بين المللي انرژي اتمي گفته بود که اگر واقعا يک فعاليت هسته اي در پارچين انجام شده باشد، «امکان محو کامل آثار آن وجود ندارد و اين حرف اساسا به لحاظ فني بي معناست.»