به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۸:۵۵
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : ۱۵۴۸۶

واکنش سفیرایران به حذف کتیبه‌هاي فارسی

گروه فرهنگ وهنر:‌ در پی برداشتن کتیبه‌های فارسی از مقبره نظامی و تلاش برای جایگزینی آن با اشعار آذری، سفیر جمهوری اسلامی ایران در باکو نظامی گنجوی را میراث مشترک فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری آذربایجان خواند.
واکنش سفیرایران به حذف کتیبه‌هاي فارسی
محسن پاک‌آیین گفت: «نظامی گنجوی محور دوستی دو کشور است و نباید به موضوعی برای اختلاف تبدیل شود.» او مذاکره مسئولان ذیربط فرهنگی را برای رفع سوء تفاهمات و هدایت موضوع در مسیر سازنده مفید دانست و افزود: «دو کشور برای پاسداری از این نماد تمدن و فرهنگ مشترک باید به یک تفاهم مشترک و راهکارهای مفید برسند.»

پاک‌آیین مناسبات تهران و باکو را بسیار خوب توصیف کرد و گفت: «اراده مقامات ارشد دو کشور بر توسعه مناسبات استوار است. اگرچه گاهی اظهارنظرهای غیرکار‌شناسی موجب بروز سوء تفاهم در روابط می‌شود.» سفیر کشورمان با تاکید بر اینکه برخی مواضع که ماهیت پارسی بودن اشعار نظامی را زیر سئوال می‌برد، مبنای کار‌شناسی ندارد، افزود: «غیر پارسی خواندن اشعار نظامی آن‌قدر عجیب است که بگوئیم ویکتور هوگو اشعار خود را به زبان عربی سروده است.»



پاک‌آیین گفت: «منظومه‌های نظامی گنجوی در کنار شاهنامه فردوسی دو منبع اصلی زبان فارسی هستند که از سوی دانشگاه‌ها و موسسات شرق‌شناسی و سازمان یونسکو و حتی در میان شرق‌شناسان روسی و آذری به رسمیت شناخته شده‌اند و بعید است اظهار نظر اخیر مبنی بر غیر پارسی بودن اشعار نظامی، مورد تائید مسئولین فرهنگی آذربایجان باشد.»

سفیر ایران با تاکید بر اینکه این شاعر بزرگ پارسی گوی نماد و جلوه‌ای از ارزش‌های فرهنگی مردم ایران و جمهوری آذربایجان بوده، افزود: «نظامی گنجوی نه تنها به مردم ایران و جمهوری آذربایجان بلکه به همه جهانیان تعلق داشته و میراث فرهنگی بشریت است که باید در حفظ آن بطور مشترک کوشش کنیم.»خلیل یوسف لی مدیر مرکز نظامی گنجوی در آکادمی علوم جمهوری آذربایجان، اخیرا گفت: «گاهی اوقات بازدیدکنندگان با مشاهده اشعار فارسی مقبره و موزه نظامی گنجوی فکر می‌کنند نظامی گنجوی شاعر فارسی‌گوی بوده است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *


taha
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۱۴:۵۲
باید مفاخر هنر و فرهنگ خود را بها بدهیم تا به هر بهانه ای از ما نگیرند فرهنگ کشورها از توجه به همین مفاخر ساخته میشود . ان شاء الله جناب روحانی این در مهم تلاش کنند تا میراث معنوی و هنری و ملی ما پا برجا و برای ایران عزیز بماند . (121502)
فرهاد فرهمند مهر
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۱۵:۰۱
با آن همه متولیان فرهنگیِ دانا و دلسوز و فداکاری که در هشت سال اخیر در دولت و مجلس داشته ایم، باید هم این اتفاقات بیفتد! (121511)
اردبیل
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۱۵:۴۴
باید سرزمین اران (جمهوری آذربایجان فعلی) به مام میهن ایران زمین برگردد. دو ملت وجود ندارد، همه یک ملتیم: ایرانی. (121533)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۱۵:۵۱
گدایی کردن در هر لباسی کریه و آزار دهنده است. مسئولان جمهوری آران هم دارند گدایی فرهنگ و تمدن میکنند. البته گدایی که چه عرض کنم دارند توی روز روشن فرهنگ یک کشور دیگر را می دزدند و با پاک کردن ظاهر آن موضوع و پوشاندن ظاهری محلی بر آن موضوع دروغ و دزدی های خود را میپوشانند.خیلی حقیرند در برابر فرهنگ و تمدن ایران زمین. (121544)
م.ساغشکی
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۱۸:۰۳
به نام ایران‌پارس و زان قالی نیلوفرانی//
از لُر و کرمانجی تا بلوچان و شمالی//
درود بر بختیاران و پیوستگان مهربانی//
همی همدلان فارسی و عرب و آذربایجانی (121605)
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۲۱:۲۸
چرا وقتی به مفاخر آذربایجان بی احترامی میشود اعتراض نمیکنیم (121651)
۱۳۹۲/۰۶/۱۴ ۲۲:۴۷
مفاخری مانند ستار خان، باقر خان، شهریار ، علامه طباطبایی و که آذری هستند، مفاخر ایران زمین و صاحب احترام و کرامتند، کی به آنها بی احترامی میشه؟ (121971)
afsaneh
۱۳۹۲/۰۶/۱۳ ۲۳:۰۴
واقعا تا چه حد اونها می تونن نادون باشن که بعد گذشت این همه سال میخوان هویت تاریخی همیچین بنایی رو عوض کنن..تاسف برانگیزه (121693)
يك آذري
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۶/۱۴ ۰۷:۵۰
باوجودتفاوت زباني،نزديك ترين ملل دنياايراني ها وآذري هاهستند.شك نكنيد. (121782)
۱۳۹۲/۰۶/۱۴ ۲۲:۴۸
مگر ایرانی و آذری جدا هستند که نزدیک باشند؟ آنها یک اند و سرزمین آران جزئی از ایران زمین هست. (121973)