به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۹:۲۶
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۶/۲۴ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۱۶۱۰۲

تمام شعرهای نظامی به زبان فارسی است

گروه فرهنگ و هنر: دبیر انجمن علمی آموزشی معلمان زبان و ادبیات فارسی آذربایجان غربی گفت: علاقه به ایران در شعرهای نظامی گنجوی مشهود است.
تمام شعرهای نظامی به زبان فارسی است
علی بابازاده در پی حذف شعرهای فارسی نظامی گنجوی از مقبره‌ این شاعر در جمهوری آذربایجان، عنوان کرد: تمامی شعرهای نظامی به زبان فارسی سروده شده و در بین آن‌ها شعری به زبان تاتی یا ترکی دیده نمی‌شود، او همچنین ملمع یا شعر دوزبانه ندارد. نظامی به ایران عشق می‌ورزید و در بیت معروف خود نیز می‌گوید "همه عالم تن است و ایران دل، نیست گوینده زین قیاس خجل." او تصریح کرد: شعرهای ترکی که به نظامی منسوب می‌شوند، در واقع ترجمه‌هایی از شعرهای فارسی او هستند و تا کنون هیچ نسخه خطی از شعر ترکی که توسط نظامی سروده شده باشد، دیده نشده، البته به استثنای یک مورد نسخه خطی یافت‌شده در مصر که البته محل اختلاف‌نظر صاحب‌نظران است.

دبیر انجمن علمی آموزشی معلمان زبان و ادبیات فارسی آذربایجان غربی همچنین اظهارنظر کرد: با توجه به آثار به‌جامانده از نظامی، به نظر می‌رسد زبان مادری او ترکی بوده باشد، برای نمونه برخی تعبیرات ترکی در شعرهای او استفاده شده، نظیر "دام نه‌ای دانه‌فشانی مکن، با چو منی مرغ‌زبانی مکن". در ترکی وقتی بخواهند با چرب‌زبانی کسی را مجاب و یا از موضوع منحرف کنند، می‌گویند: قوش دیلی اوخوماق که ترجمه تحت‌اللفظی آن می‌شود مرغ‌زبانی کردن. بابازاده افزود: همچنین ترجمه مستقیم برخی ضرب‌المثل‌های ترکی در شعرهای "به افسون از دل خود رست نتوان، که دزد خانه را دربست نتوان" و "چو از دست تو ناید هیچ کاری، به دست دیگران می‌گیر ماری" توسط نظامی به کار رفته است. او اظهار کرد: ظاهرا در آن دوره قاعده به نحوی بوده که فقط باید شعر به زبان فارسی سروده می‌شده که مولوی در غرب ایران آن دوران این سنت را می‌شکند و به ترکی نیز شعر می‌سراید.
مرجع : ایسنا

ایرانداد
۱۳۹۲/۰۶/۲۴ ۱۰:۵۴
این آقای دبیر بازیرکی خاصی میگه نظامی اصلا شعر ترکی نداشته و در لابلای جملاتش به خواننده القا میکند که نظامی و مولوی هر دو ترک بودند. ولی اصلا اینگونه نیست و این آقا باید از شغلش اخراج شود چون هم مولوی بزرگ و هم نظامی هر دو ایرانی و به زبان فارسی تکلم میکردند و مولوی در وصف خراسان شعر گفته و خودش را خراسانی معرفی میکند. این معلم هم آب به آسیاب دشمنان ایران میریزد و باید تنبیه شود. (128165)
فرداد
۱۳۹۲/۰۶/۲۴ ۱۱:۵۱
من یه دوست از کشور اذربایجان دارم که به خاطر نظامی چند بار با هم درگیر شدیم در انجا به قدری تبلیغات قوی است که انها نظامی را برای خودشان میدانند و اکثر شعر هایش هم ادعا میکنن ترکی است (128191)
۱۳۹۲/۰۶/۲۴ ۱۱:۵۳
آن زمان آذربایجان از ایران بود و ایران از آذربایجان (128192)
۱۳۹۲/۰۶/۲۴ ۱۲:۵۴
بنظر من باید از موضوع جمع آوری این الواح استفاده کرد و در ایران همه ساله در سالگرد تولد این شاعر فرزانه مراسم جهانی در باره آثار او گرفت و حتی مکانی را بصورت نمادین ساخت و نهایت این شاعر را پس گرفت (128213)
۱۳۹۲/۰۶/۲۴ ۱۳:۵۴
مولوی به ترکی شعری نسراییده است ، بهتر است با دقت سخن بگوییم! (128245)
بنده خدا
۱۳۹۲/۰۶/۲۴ ۲۲:۵۸
پس میخواستید سرود نظامی بسراید؟ (128536)
محمد
۱۳۹۲/۰۶/۲۵ ۰۰:۵۲
مولوی و نظامی ایرانی هستند
دشمنان ایران زمین باید خفه شوند (128588)