به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۱۹:۰۴
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۷/۰۹ ساعت ۱۶:۲۳
کد مطلب : ۱۷۳۱۵

با تعطيلي دولت حقوق اوباما قطع شد

گروه بين الملل: حقوق باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا هم در پی تصویب نشدن بودجه موقت این کشور در کنگره قطع شد.
با تعطيلي دولت حقوق اوباما قطع شد
در پی تصویب نشدن بودجه دولت آمریکا و تعلیق فعالیت بسیاری از نهادهای دولتی در این کشور، یک سوم کارکنان دولتی به مرخصی اجباری بدون حقوق فرستاده می شوند. دو سوم بقیه کارکنان دولتی آمریکا از جمله شخص باراک اوباما باید به کار خود ادامه دهند، اما حقوق خود را تا زمان حل شدن این بحران دریافت نخواهند کرد. شمار کارکنان کاخ سفید، کنگره و وزارت امور خارجه آمریکا کاهش می یابد و نیمی از کارکنان پنتاگون مجبور به گرفتن مرخصی بدون حقوق می شوند و پرداخت حقوق سربازان آمریکایی هم به تاخیر خواهد افتاد. سیصد و شصت و هشت پارک و موزه دولتی در آمریکا تعطیل شد و نود و پنج درصد از کارکنان اداره محیط زیست آمریکا مجبور به رفتن به مرخصی بدون حقوق هستند. هجده هزار نفر از کارکنان ناسا هم به مرخصی بدون حقوق می روند.

در پی مخالفت مجلس نمایندگان آمریکا با بودجه پیشنهادی اوباما برای سال آینده مالی، دولت واشنگتن برای نخستین بار در 17 سال گذشته تعطیل شد. بدین ترتیب بیش از هفتصد هزار کارمند دولت آمریکا فعلا مجبورند به مرخصی بروند و هیچ تضمینی وجود ندارد که بعدا پرداختی در قبال این مرخصی‌های اجباری از سوی دولت صورت گیرد.
در سیاست آمریکا رخدادی موسوم به "تعطیلی دولت" به موقعیتی گفته می‌شود که دولت ارائه تمام خدمات را بجز خدمات ضروری را متوقف می‌کند. به طور معمول سرویس‌هایی که به کار خود ادامه می‌دهند شامل نیروهای پلیس،‌ آتش‌نشانی، خدمات ملی آب و هوا، خدمات درمانی،‌ شرکت پست، نیروهای مسلح،‌ شرکت آب و برق و مدیریت ترافیک هوایی هستند.
در پی این اقدام همچنین فعالیت سازمان ملی هوانوردی و فضا (ناسا) به طور کلی متوقف شد و صدور گذرنامه به حالت تعلیق درآمد. تعطیلی دولت زمانی روی می‌دهد که قانونگذاران آمریکایی نتوانند بر روی بودجه مالی برای سال مالی جدید به توافق برسند. در نتیجه زمانی که بودجه کافی وجود نداشته باشد، دولت آمریکا می‌تواند خدمات غیر ضروری را در ابتدای سال مالی جدید متوقف کند.کارمندان دولتی که خدمات ضروری ارائه می‌دهند اغلب با نام "کارمندان ضروری" شناخته می‌شوند و لازم است که به فعالیت خود ادامه دهند.
جمهوری خواهان آمریکا که در مجلس نمایندگان این کشور اکثریت را در اختیار دارند، اعلام کرده بودند که شرط تصویب بودجه در مجلس نمایندگان آمریکا به تعویق افتادن برنامه‌های اصلاحات بهداشتی اوباما موسوم به "اوباما کر" است.
بودجه پیشنهادی اوباما برای آنکه عملی شود باید در هر دو بخش کنگره یعنی مجلس نمایندگان و سنا مورد تصویب قرار گیرد. بودجه پیشنهادی دولت در سنا با توجه به اینکه اکثریت سناتورها دموکرات‌ هستند، تصویب شد اما مجلس نمایندگان این کشور که اکثریت آن در اختیار جمهوری خواهان قرار دارد از تصویب بودجه پیشنهادی دولت اوباما سر باز زد. دولت آمریکا بزرگترین استخدام کننده در این کشور به شمار می‌رود و تعطیلی آن می‌تواند آسیب اقتصادی قابل توجهی را به آمریکایی‌ها وارد کند.نظرسنجی‌ای که شبکه خبری سی‌ان‌ان آن را انجام و منتشر کرد نشان می‌دهد حدود 46 درصد از آمریکایی‌ها جمهوری خواهان کنگره را در تعطیلی دولت مقصر می‌دانند و این در حالی است که 36 درصد از شرکت کنندگان در این نظرسنجی بر این باورند که اوباما در این مورد مقصر است.براساس نتایج این نظرسنجی، 69 درصد از مردم آمریکا معتقدند که جمهوری خواهان در کنگره آمریکا مانند "بچه‌های لوس" عمل می‌کنند و 47 درصد همین نظر را در مورد اوباما دارند.

آخرین باری که دولت آمریکا تعطیل شد به 17 سال پیش باز می‌گردد. در اواخر سال 1995 و اوایل سال 1996 دولت آمریکا به مدت 21 روز تعطیل شد که در این جریان نیز باز هم پای جمهوری خواهان در میان بود. در آن زمان جمهوری خواهان آمریکا سعی داشتند بیل کلینتون، رئیس جمهوری وقت را مجبور به کاهش هزینه‌های عمومی کنند. البته این تاکتیک جمهوری خواهان در آن زمان نیز با شکست مواجه شد و کلینتون در انتخابات دیگری که اواخر سال 1996 برگزار شد توانست بار دیگر بر مسند ریاست جمهوری تکیه زند.