به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۲۷ - ۰۱:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۳ ساعت ۱۶:۱۲
کد مطلب : ۱۸۷۹۸
تصمیم اسد براي ماندن در قدرت با توسل به خشونت

شروط‌شورای‌مخالفان‌سوریه‌براي‌حضوردر‌ ژنو

گروه بين الملل: رئیس شورای مخالفان سوریه در مصاحبه‌ای از شروط این شورا برای شرکت در کنفرانس ژنو2 که قرار است ماه آینده میلادی برگزار شود، خبر داد.
شروط‌شورای‌مخالفان‌سوریه‌براي‌حضوردر‌ ژنو
جورج صبرا، در مصاحبه با شبکه خبری "دویچه وله" آلمان سه شرط این گروه را برای شرکت در کنفرانس ژنو2 اعلام کرد. وی گفت: دولت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه باید در گام اول به کشتار مردم سوریه پایان دهد. صبرا همچنین خروج نیروهای حزب الله لبنان از خاک سوریه را به عنوان دومین شرط حضور در کنفرانس ژنو برشمرد.
رئیس شورای مخالفان سوریه در ادامه از شورای امنیت خواست تضمین دهد که بشار اسد در دولت انتقالی نقشی نخواهد داشت و همچنین در دولت آینده نیز سهمی از قدرت ندارد.این در حالی است که عملی شدن شروط مطرح شده از سوی بزرگترین گروه سیاسی در ائتلاف مخالفان سوریه به نظر ناممکن می‌رسد. صبرا در پاسخ به این پرسش که تا چه حد احتمال دارد دولت سوریه این شروط را بپذیرد گفت: فکر نمی‌کنم این شروط پذیرفته شود. وی مدعی شد: اسد تصمیم گرفته است تا با توسل به خشونت در قدرت بماند. تا جایی که ما مطلع هستیم، وی تمایلی به دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز ندارد. اگر شرایط چنین باشد، ما هم از شرکت در گفت و گوهای صلح ممانعت خواهیم کرد.
پیشتر شورای مخالفان سوریه اعلام کرده بود در صورتی که ائتلاف مخالفان سوریه در کنفرانس ژنو2 شرکت کند، این شورا از عضویت در ائتلاف مخالفان کناره گیری خواهد کرد. قرار است کنفرانس ژنو2 طی روزهای ۲۳ و ۲۴ نوامبر (۲ و ۳ آذرماه) در سوئیس برگزار شود. از سوی دیگر، یکی از اعضای ائتلاف مخالفان سوریه اعلام کرد نشست گروه‌های مخالف سوری که قرار بود با هدف دستیابی به توافقی در نحوه پیشبرد مذاکرات ژنو2، هفته آینده در استانبول تشکیل شود، به نهم ماه نوامبر(18 آبان) موکول شد.

مشاوران کری لغو ژنو 2 را خواستارند
وزیر امور خارجه آمریکا با بسیاری از مقامات ارشد این وزارتخانه در زمینه اجرای طرح‌هایی برای برگزاری کنفرانس ژنو اختلاف نظر دارد.جان کری، به شدت به برگزاری این مذاکرات متعهد است و طی چند روز اخیر مخالفان سوری را به شرکت در مذاکرات ترغیب کرده است.اما به عقیده بسیاری از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا، این کنفرانس باید متوقف شود زیرا احتمالا اکثر رهبران مهم اپوزیسیون سوریه، شرکت نخواهند کرد.یک مقام ارشد آمریکایی گفت: تنها کسی که می‌خواهد کنفرانس ژنو 2 برگزار شود، کری است. وی گفت که اگر کسی شرکت نمی‌کند پس چرا باید خطر برگزاری آن را قبول کند؟
کاخ سفید و متحدان اصلی‌اش معتقدند که درگیری‌های سوریه به بن‌بست خورده است و هیچ یک از دو طرف توانایی تسلط بر دیگری را ندارند. کری معتقد است که مذاکرات صلح، تنها راه پایان دادن به جنگ داخلی در سوریه است. تعداد زیادی از رهبران مخالفان سوریه شرکت در این کنفرانس را مشروط کرده‌اند به اینکه بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه به انتقال قدرت به یک دولت انتقالی و کناره‌گیری متعهد شود. اسد نیز خواسته‌های آنها را نپذیرفته است. منتقدان کری معتقدند که اکنون فرصت خوبی برای مخالفین است که در کنفرانس شرکت نکنند تا اینکه هیاتی با هیچ گونه تاثیر داشته باشند. برخی مقامات واشنگتن اعلام کرده‌اند که باید این کنفرانس لغو شده و یا به تعویق افتد تا یک شکست مفتضحانه برای آمریکا به بار نیاورد.

رهبری ائتلاف مخالفان سوریه در یکم و دوم نوامبر در استانبول گرد هم می‌آیند تا در خصوص فرستادن یک هیات به کنفرانس ژنو 2 رای‌گیری کنند. شورای ملی سوریه که بزرگ‌ترین گروه این ائتلاف است، اعلام کرده است که این مذاکرات را تحریم می‌کند و رییس ائتلاف مخالفان سوریه نیز چنان پیش شرط‌ها‌ی سختی برای شرکت در گفتگوی صلح قرار داده است که به نظر می‌رسد گروه او نیز مذاکرات را نادیده بگیرد. در چنین شرایطی، مقامات آمریکایی هنوز به شرکت مخالفان سوری در این مذاکرات امید دارند.

هشدار نسبت به تبدیل شدن سوریه به کشوری شکست خورده
وزرای خارجه کویت و ترکیه نسبت به تبدیل شدن سوریه به کشوری "شکست خورده" و پایگاهی برای گروه‌های تندرو تروریستی و جنایات سازمان‌دهی شده هشدار دادند.
وزیران خارجه دو کشور کویت و ترکیه در کنفرانسی مطبوعاتی نسبت به تبدیل شدن سوریه به کشوری "شکست خورده" و پایگاهی برای گروه‌های تندرو و جنایات سازمان‌دهی شده هشدار داده و از جامعه جهانی خواستند تا به مسئولیت‌های خود در قبال ملت سوریه عمل کند. صباح خالد الحمد الصباح، وزیر خارجه کویت اعلام کرد: وضعیت سوریه بسیار وخیم است. ما از همان آغاز بحران سوریه هشدار داده بودیم که در صورت ادامه بحران در این کشور، کشتار و خشونت تنها به سوریه منتهی نخواهد شد، بلکه سراسر منطقه خاورمیانه را فرا می‌گیرد. وی همچنین نسبت به تبدیل شدن سوریه به کشوری "شکست خورده‌" و مهد انتشار و ترویج افکار تکفیری، اسلحه و قانون‌شکنی هشدار داد.

وزیر خارجه کویت در ادامه گفت: ما شاهد آوارگی هزاران سوری و وخیم شدن اوضاع معیشتی آن‌ها در داخل سوریه و همچنین کشورهای دیگر از جمله ترکیه هستیم که اکنون میزبان 900 هزار تن از این آوارگان است و پیش‌بینی می‌شود که به یک میلیون نیز برسد.
با شدت گرفتن درگیری‌ها در سوریه و افزایش تعداد آوارگان سوری، سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده‌اند که با ناتوانی در ارائه کمک‌رسانی به آوارگان سوری مواجه شده‌اند.احمد داوود اوغلو، وزیر خارجه ترکیه نیز اعلام کرد: ترکیه همواره از آوارگان سوری با آغوشی باز استقبال کرده است و آوارگانی که به ترکیه می‌آیند می‌توانند از امکانات ترکیه استفاده کنند، اما آن دسته از آوارگانی که به سوریه برمی‌گردند با مشکلات زیادی مواجه می‌شوند.
پیشتر ترکیه از جامعه جهانی خواسته بود تا برای حمایت از آوارگان سوری که در داخل ترکیه زندگی می‌کنند تلاش کرده و اقدامات مناسبی در این باره اتخاذ کند.اوغلو در ادامه نسبت به شکست ترکیه و سایر کشورها درباره صدور قطعنامه‌ای از سوی شورای امنیت درباره اوضاع انسانی در سوریه اظهار ناامیدی کرد.
پیشتر شورای امنیت در بیانیه‌ای خواهان احترام تمام طرف‌ها به اصول بشردوستانه و هیات‌های کمک‌رسان به آوارگان سوری شده بود.