به روز شده در ۱۴۰۳/۰۳/۰۲ - ۱۷:۲۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۱۱/۰۶ ساعت ۱۶:۲۶
کد مطلب : ۲۹۵۳۲
مخالفان: با شکست ژنو 2 به شورای امنیت می‌رویم

رفع محاصره و تبادل اسرا، موضوع مذاکرات

گروه بين الملل: در حالی که اپوزیسیون سوریه در کنفرانس ژنو۲ تأکید دارد که مسئله تشکیل دولت موقت موضوع مذاکرات باشد، نمایندگان دولت از آن طفره می‌روند.
رفع محاصره و تبادل اسرا، موضوع مذاکرات
در این روز طرفین مناقشه در یکی از اتاق‌های ساختمانی متعلق به سازمان ملل متحد، ولی بر سر دو میز مختلف حضور یافتند. در پایان روز اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل در امور صلح سوریه، گفت که طرفین با یکدیگر گفت‌وگو کردند. وی سپس سخن خود را تصحیح کرد و افزود: «در واقع طرفین از طریق من با یکدیگر صحبت کردند».با این حال از نظر اخضر ابراهیمی این گفت‌وگوها آغاز خوبی بوده است.

نخستین موضوع مذاکرات  کمک به مردم گرسنه‌ی شهر حمص بود. این شهر ماه‌هاست در محاصره ارتش سوریه است. اخضر ابراهیمی ابراز امیدواری کرد که بتوان در این زمینه به توافق رسید تا هرچه سریع‌تر کاروان کمک‌های بشردوستانه روانه‌ی حمص شوند. وی گفت که کاروان امداد آماده حرکت است. در جلسه بعد از ظهر به طور مشخص به این مسئله پرداخته شد که آتش‌بس باید از کدام مناطق آغاز شود. برای اپوزیسیون حمص در اولویت قرار دارد، زیرا این شهر از نوامبر ۲۰۱۲ در محاصره است و دسترسی به مواد غذایی و دارو ندارد.

ناظران سیاسی می‌گویند: دلیل قرار گرفتن حمص در اولویت برای اپوزیسیون، نفوذ بیشتر بر نیروهای اپوزیسیون این شهر است. شهر حلب نیز یکی دیگر از مناطقی است که زیر حملات هوایی ارتش سوریه قرار دارد و موضوع آتش‌بس در این شهر نیز یکی از موضوعات مذاکرات است. ولی اسلام‌گرایان تندرو نزدیک به القاعده مناطقی از این شهر را زیر کنترل خود دارند. نمایندگان اپوزیسیون از پیش اعلام کردند که  درباره تشکیل دولت موقت صحبت خواهد شد. ولی برای نمایندگان بشار اسد، تشکیل دولت موقت یکی از موضوع‌های بسیار دشوار و پرمناقشه است. اخضر ابراهیمی نخواست درباره اعلام این امر توسط اپوزیسیون، وارد جزئیات شود. نماینده ویژه سازمان ملل در امور صلح سوریه در کنفرانس مطبوعاتی خود تأکید کرد که هدف اصلی مذاکرات بایستی پایان بخشیدن به درگیری‌های خونین باشد.

از سوی دیگر اخضر ابراهیمی یک‌بار دیگر خاطرنشان کرد که توافق‌های اجلاس ژنو۱ بایستی مبنای گفت‌وگوها قرار گیرند.
شرکت‌کنندگان در اجلاس موسوم به ژنو۱ که در ژوئن ۲۰۱۲ برگزار شد، تشکیل دولت موقتی که نیروهای اپوزیسیون بخشی از آن هستند را پیش‌بینی کرده بود. ولی هیأت نمایندگی بشار اسد بارها به این مصوبه اعتراض کرده است.
در همين حال نمایندگان دولت سوریه و گروه مخالفان موسوم به  ائتلاف ملی سوریه   در ژنو در خصوص تبادل اسیران گفتگو  کردند. مقامات دولتی سوریه می گویند که پایان دادن به تروریسم و خشونت در آن کشور اولویت آنهاست، لیکن مخالفان می گویند قدم اول باید خروج بشار اسد، رییس جمهور، از قدرت باشد.

اين در حالي است كه سخنگوی ائتلاف مخالفان سوریه هشدار داد: در صورتی که مذاکرات ژنو 2 شکست بخورد مخالفان به شورای امنیت می‌روند. لوی صافی، اعلام کرد: اگر مذاکرات با هیات نظام سوریه به شکست بینجامد به شورای امنیت می‌رویم. وی افزود: ما ضمن تاکید بر لزوم پایام محاصره شهر حمص از نظام سوریه می‌خواهیم که زندانی‌ها را آزاد کند.

لوی صافی تصریح کرد: در نشست روز دوشنبه  باید مساله تشکیل دولت انتقالی با اختیارات کامل از جمله ارتش، امنیت و دستگاه قضایی و نهادهای دیگر بررسی شود. وی افزود: در بند 21 قطعنامه 2118 شورای امنیت آمده است که، طبق فصل هفتم منشور سازمان ملل می‌توانیم به شورای امنیت رجوع کنیم و باید بگوییم که ما در سایه حمایت‌های بین‌المللی از جمله روسیه به نشست ژنو 2 آمده‌ایم.