به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۰:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۸/۰۷/۰۸ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب : ۱۸۸۸۲۰
تنها هدف استراتژیک آنها این بود که ثابت کنند احمق هستند!

تاکید عربستان بر رویکرد دیپلماتیک در برابر ایران

تاکید عربستان بر رویکرد دیپلماتیک در برابر ایران
گروه بین‌الملل: ولیعهد عربستان سعودی، در مصاحبه ای با شبکه سی بی اس آمریکا تاکید کرد که راه حل دیپلماتیک را به گزینه نظامی در برابر ایران ترجیح می دهد. او در عین حال هشدار داده که اگر جامعه بین المللی در برابر ایران تدابیر قاطعی اتخاذ نکند احتمال مختل شدن عرضه نفت به بازارهای جهانی و افزایش بی سابقه قیمت نفت وجود دارد.

محمد بن سلمان گفت: "اگر دنیا برای بازدارندگی ایران دست به اقدامی قاطع و محکم نزند، افزایش بیشتر تنش‌ها منافع جهان را به خطر خواهد انداخت. عرضه نفت مختل خواهد شد و قیمت نفت به اندازه غیرقابل تصوری افزایش پیدا خواهد کرد که ما تا به حال در طول زندگی خود شاهد آن نبوده ایم."
ولیعهد عربستان سعودی گفت هرچند همه گزینه ها باید در برابر ایران در نظر گرفته شود، او امیدوار است که از اقدام نظامی پرهیز شود زیرا "راه حل های سیاسی و دیپلماتیک همیشه از راه حل های نظامی بهتر است." او گفت که حمله منتسب به ایران "قلب صنعت نفت جهان" را هدف قرار داد و عرضه ۵.۵ درصد نفت مورد نیاز دنیا را مختل کرد. او در پاسخ به این سوال که هدف استراتژیک ایران چه بود گفت: "تنها هدف استراتژیک آنها این بود که ثابت کنند احمق هستند!"

حملات روز شنبه ۱۴ سپتامبر به تاسیسات نفتی آرامکو عربستان موجب اختلال در دست کم نیمی از تولید نفت روزانه عربستان شد به طوری که در همان برآوردهای اولیه معلوم شد عربستان بیش از پنج میلیون بشکه از ظرفیت ۱۰ میلیون بشکه ای روزانه خود را از دست داد. ایران هرگونه دست داشتن در حملات آرامکو را رد می‌کند اما آمریکا و عربستان می‌گویند برآورد کارشناسان آنها این است که موشک‌های کروز و پهپادها از آسمان شمال عربستان - یعنی جنوب ایران - وارد حریم هوایی عربستان شدند. بریتانیا، فرانسه و آلمان هم هفته گذشته مشترکا گفتند که مسئولیت حملات به تاسیسات نفتی آرامکو را متوجه ایران می‌دانند.

هرچند حوثی‌ها یمن که پنج سال است با عربستان و ائتلاف تحت رهبری آن در حال جنگند، مسئولیت آن حملات را پذیرفته‌اند، عربستان و آمریکا می‌گویند وسعت، دقت و نوع تسلیحات به کار گرفته شده در این دو حمله فراتر از توان نظامی حوثی‌هاست. محمد بن سلمان گفت با مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، هم عقیده است که آن عملیات یک اقدام به جنگ بود. او هشدار داد که شدت گرفتن بحران می تواند برای همه کشورها عواقب جدی داشته باشد. ولیعهد عربستان افزود: "منطقه شامل حدود ۳۰ درصد موجودی نفت جهان، حدود ۲۰ درصد عبور و مرور تجاری جهانی و چهار درصد تولید ناخالص دنیاست. تصور کنید که هر سه این ها متوقف شود. این به معنای سقوط کامل اقتصاد جهانی خواهد بود."
 
الجبیر: تلاش برای راضی نگاه داشتن رژیم ایران سبب تقویت رفتارهای خصمانه این کشور شد

از سوی دیگر، عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان سعودی در مصاحبه با فاکس‌‌نیوز سیاست‌های در پیش گرفته شده برای راضی نگاه داشتن حکومت ایران، را سبب تقویت رفتارهای خصمانه ایران دانست و گفت که تاریخچه ۴۰ سال گذشته جمهوری اسلامی ایران، تاریخچه‌ای از خصومت علیه عربستان سعودی بود. به سفارتخانه‌های‌ ما حمله کردند، تلاش کردند حج را متوقف کنند، دیپلمات‌های‌مان را در چند کشور ترور کردند، هسته‌های تروریستی در کشورمان ایجاد کردند، بمب‌گذاری‌های سال ۱۹۹۶در برج‌های «خبر» را انجام دادند و این فهرست بسیار طولانی‌تر است. وزیر مشاور در امور خارجه عربستان اضافه کرد: رژیم ایران باید به قوانین بین‌المللی و حاکمیت کشورها و اصل عدم دخالت در امور دیگر کشورها ملزم شده و به آن احترام بگذارد.

پیشتر، عادل الجبیر، گفته بود که همه گزینه‌ها از جمله عملیات نظامی علیه ایران روی میز است. الجبیر که پنجشنبه، ۲۶ سپتامبر، در نیویورک و در حاشیه مجمع عمومی سازمام ملل متحد با لیز دوست، بی‌بی‌سی، گفتگو می‌کرد تاکید کرد ریاض همزمان با اجتناب از جنگ و افزایش تنش خواستار آنست که ایران به علت حمله موشکی و پهپادی به تاسیسات آرامکو مسئول شناخته شود و تاوان رفتارش را بدهد. ریاض می گوید که در حمله به تأسیسات نفتی اش از ۱۸ پهپاد و ۷ موشک کروز استفاده شد که به سیستم مکان‌یاب جهانی (جی‌پی‌اس) مجهز بوده تا حمله دقیق‌تر انجام شود. سخنگوی ائتلاف به رهبری عربستان گفت این موشک‌ها ساخت سپاه پاسداران است و روی آن کلمه "یا علی" حک شده است.