به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۴ - ۲۲:۴۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ساعت ۱۱:۳۴
کد مطلب : ۱۹۰۲۰

کویت​و​اردن​جایگزین​عربستان درشورای​امنیت

گروه بين​الملل:​ دولت عربستان هفته گذشته بطور ناگهانی اعلام کرد که به دلیل سیاست دوگانه حاکم بر شورای امنیت بویژه ناتوانی آن در حل مساله سوریه و فلسطین از عضویت دو ساله این شورا انصراف می دهد.
کویت​و​اردن​جایگزین​عربستان درشورای​امنیت
منابع دیپلماتیک در سازمان ملل می گویند که گروه کشورهای عربی در این سازمان در حال رایزنی برای مشخص کردن جایگزین عربستان در صورت قطعی شدن انصراف ریاض از کرسی شورای امنیت می باشد و کویت و اردن دو گزینه محتمل برای نمایندگی اعراب در این شورا به شمار می روند. منابع دیپلماتیک با اعلام این خبر گفتند هنوز کشورهای عرب عضو سازمان ملل در حال رایزنی برای تجدید نظر سعودهی ها در تصمیم ناگهانی خود درباره رد عضویت غیر دایم شورای امنیت هستند و برای همین نمی خواهند موضوع تعیین جایگزین عربستان رسانه ای شود.به گفته این منابع انتخاب بعدی گروه عربی کویت می باشد و به باور بسیاری از کشورهای عرب عضو سازمان ملل، کویت جایگزین مناسبی برای نمایندگی اعراب در شورای امنیت به شمار می رود.

با این وجود برخی گزارش ها حکایت از تمایل آمریکا به اردن و در اختیار گرفتن کرسی غیردایم شورای امنیت توسط اردن دارد.به گفته تحلیلگران با ورود اردن، متحد آمریکا و همسایه سوریه، به مجموعه 10 کشور عضو غیر دایم شورای امنیت، موضوع سوریه که از حساسیت خاصی برای واشنگتن برخوردار است، می تواند بیش از پیش در دستور کار شورای امنیت قرار گیرد و به تلاش های کاخ سفید در شورای امنیت برای حل موضوع سوریه در چارچوب مطلوب کمک خواهد کرد.دولت عربستان هفته گذشته بطور ناگهانی اعلام کرد که به دلیل سیاست دوگانه حاکم بر شورای امنیت بویژه ناتوانی آن در حل مساله سوریه و فلسطین از عضویت دو ساله این شورا انصراف می دهد.شورای امنیت سازمان ملل دارای پنج عضو دایم و 10 عضو غیر دایم است که به مدت دو سال به عضویت این شورا انتخاب می شوند.

هر یک از پانزده عضو شورای امنیت دارای یک حق رای می باشند؛ اما تنها پنج عضو دایم آن که جز قدرت های بزرگ جهانی هستند از امتیاز انحصاری وتو برخوردارند.عربستان در جلسه مجمع عمومی سازمان ملل با کسب رای اکثریت کشورهای عضو توانست به عضویت موقت شورای امنیت درآید.سرکوب داخلی، وضع حقوق بشر این کشور و پشتیبانی ریاض از گروه های افراطی و تروریستی انتقاد بسیاری درباره انتخاب عربستان برای عضویت در شورای امنیت به دنبال داشته است.
مرجع : ايرنا

(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۰۵ ۱۱:۵۲
"""موضوع سوریه که از حساسیت خاصی برای واشنگتن برخوردار است، می تواند بیش از پیش در دستور کار شورای امنیت قرار گیرد و به تلاش های کاخ سفید در شورای امنیت برای حل موضوع سوریه در چارچوب مطلوب کمک خواهد کرد"""

ولی این جمله درست نیست.اصلاً بحران در کشور سوریه برای آمریکا اهمیتی ندارد و تا به حال هم این کشور(آمریکا)،هیچ اقدامی برای پایان جنگ و خونریزی در سوریه نکرده است.دلیل آن هم ترس آمریکا از به خطر افتادن امنیت اسرائیل است.
آمریکا امنیت اسرائیل را با هیچ چیزی عوض نمی کند و درست است که ایران و روسیه در قضیه سوریه تأثیرگذار هستند اما دلیل ادامه جنگ در سوریه و باقی ماندن بشاراسد در قدرت،فقط اقدامات ایران و روسیه نیست بلکه خواست آمریکا و اسرائیل هم هست. (155642)