به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۷ - ۱۷:۵۲
 
۴
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۱۶ ساعت ۲۱:۰۷
کد مطلب : ۲۰۴۳۵
کارشناس محیط زیست خوزستان:

اهواز از ابتدای امسال تاکنون روزپاک نداشته

گروه جامعه: کارشناس محیط زیست خوزستان گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون کلانشهر اهواز روز پاک نداشته و افزیش غلظت گرد و غبار در بیش از 32 روز از نیمه نخست سال باعث ایجاد وضعیت خطرناک در اهواز شده است.
اهواز از ابتدای امسال تاکنون روزپاک نداشته
ˈالهام خاکسارˈ در دومین و آخرین روز از یازدهمین دوره نشست مدیران بحران کلانشهرهای کشور در محل مجتمع فجر اهواز با ارایه گزارشی از وضعیت ریزگردها در استان خوزستان و شهر اهواز گفت: وضعیت هوای اهواز به گونه ای شده که حتی سرد شدن دمای هوا نیز در کاهش گرد و غبارتاثیری ندارد. وی با اشاره به اینکه از سال 2008 تاکنون 200 تا 300 نقطه به کانون های گرد و غبار منطقه افزوده شده است گفت:68 درصد ازکانون های گرد و غبار منطقه در کشورعراق ، 25 درصد در خوزستان و 7 درصد نیز در کشور عربستان قرار دارد.

وی افزود: طول روزهای گرد و غبار در اهواز گاهی از 3 تا 10 روز ادامه داشته و به طور متوسط در سال های گذشته از 365 روز 80 روز آن با گرد و غبار بوده است. کارشناس اداره کل محیط زیست خوزستان در بخش دیگر سخنانش گفت: میانگین دمای هوای شهر اهواز در سال های اخیر به شکل قابل ملاحظه ای افزایش یافته و از متوسط 35 و نیم درجه به 38 تا 40 درجه رسیده است.

خاکسار با اشاره به اینکه افزایش رطوبت و بارندگی تاثیرات بسیاری بر کاهش گردو غبار دارد گفت: با پر آب شدن تالاب های استان میزان گرد و غبار نیز در استان و شهر اهواز کاهش می یابد. 20 درصد از مساحت استان خوزستان جزو مناطق بیابانی است و باقی مانده مساحت استان نیز متاثر از مناطق بیابانی است. وی سد سازی های سال های اخیر در استان خوزستان و همچنین انحراف مسیر رودخانه ها و برداشت های بی رویه منابع آب را از عوامل افزایش گرد و غبار در استان خوزستان دانست و گفت: ناپایداری جوی در کشور عراق، کاهش بارندگی ها و همچنین فقدان پوشش های گیاهی نیز از عوامل تشدید کننده گرد و غبار محسوب می شود.

خاکسار گفت: همچنین یکی دیگراز مشکلات استان خوزستان که با افزایش گرد وغبار ها به وجود آمده ایجاد سیر نزولی قابل ملاحظه کلنی های زنبوردارها است که میزان تولید عسل استان را از 9 تن به 3 تن رسانده است. کاهش برداشت ماهی از مزارع آبزی پروری به میزان 44 درصد و افزایش تلفات دامی نیز از جمله آسیب های افزایش گردو غبار از سال 87 تا کنون در استان خوزستان می باشد.

وی به صدمات زیست محیطی خشک شدن تالاب هورالعظیم اشاره کرد و گفت:خشک شدن تالاب هورالعظیم تاثیر بسیاری بر افزایش گردو غبار در استان خوزستان داشته است و این تالاب هم اکنون به یکی از کانون های اصلی گرد و غبار تبدیل شده است. خاکسار افزود:در سال 1970 مساحت کل تالاب هورالعظیم 750 هزار هکتار بود اما هم اکنون مساحت این تالاب به کمتر از100هزار هکتار رسیده است.

وی گفت: یکی از پدیده های مهم در این تالاب سوختن نیزارهای آن است که به دلیل خشک شدن و در اثر گرمای آفتاب دچار خودسوزی می شود و این امر مشکلات بسیاری را برای مناطق مسکونی منطقه به وجود می آورد. طی سال های 65 تا 90 خورشیدی کاهش میزان رطوبت در منطقه بستان که همجوارتالاب هورالعظیم قرار دارد نیز موجب افزایش گردو غبار در استان خوزستان شده است.

نیما
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۱:۴۹
حال که به وضوح نقش تالابهادر کنترل و مهار ریزگردها اشکار شده است، وزرات نیرو تامین حقابه تالابها را در اولویت قرار دهد. متآسفانه احداث سد کرخه به خشکی تالاب هورالعظیم در بخش ایرانی ان منجر شد و این تالاب را به یکی از کانونهای اصلی تولید گرد غبار تبدیل کرد، وزارت نفت هم با اقدامات خود سبب خشک شدن بخشهای بیشتری از هورالعظیم و تشدید اسیبهای زیست محیطی تاشی از خشکی تالابها شده است و... (165111)
فرید اهوازی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۱:۵۴
بابا هوای پاک میخوایم چکار دلت پاک باشه!!!!! (165112)
وحید
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۱۷ ۰۳:۵۱
نعوذ بالله نعوذ بالله
ضمن تسلیت ایام شهادت یگانه مظلومان جهان امام حسین ،تن زخم خورده خوزستان مثل تن تکه تکه شهدای کربلا جای سالمی براش نمونده
در جنگ مردم خوزستان شهید شدن بعد از جنگ خود خوزستان (165132)