به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ - ۱۹:۴۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ساعت ۱۴:۱۷
کد مطلب : ۲۲۰۵۶

تجدیدنظر در قیمت گاز صادراتی به پاکستان

گروه اقتصادي: گزارش منابع پاکستانی حاکی از این است که ایران و پاکستان ظاهرا توافق کرده اند در زمینه دو موضوع اختلاف برانگیز قیمت گاز و تامین اعتبار احداث پروژه خط لوله گاز آی-پی در خاک پاکستان مجددا مذاکره کنند.
تجدیدنظر  در قیمت گاز صادراتی به پاکستان
منابع آگاه گفتند: شاهد خان عباسی وزیر نفت پاکستان که چند روز پیش در چارچوب یک سفر رسمی به آمریکا رفته بود، اکنون برای دیدار با همتای ایرانی خود و مذاکره درباره مسائل مرتبط با خط لوله گاز آی- پی در ترکیه به سر می‌برد. عباسی قرار بود ماه گذشته به ایران سفری داشته باشد تا درباره پروژه خط لوله گاز ایران- پاکستان( آی-پی) با مقامات ایرانی مذاکره کند اما این سفر به تعویق افتاد. گفته می‌شود ایران با مذاکره مجدد درباره قیمت گاز صادراتی به پاکستان که پیشتر 87 درصد قیمت نفت تعیین شده بود موافقت کرده اما تاکید دارد که برای احداث بخش پاکستانی خط لوله بیشتر از 500 میلیون دلار نمی‌تواند به پاکستان وام بدهد.

در صورتی که هر یک از طرفین از این پروژه کنار بکشد یا باعث تاخیر در آن شود، براساس بند موجود در توافقنامه باید روزانه جریمه‌ معادل یک میلیون تا سه میلیون دلار به طرف مقابل بپردازد. به گفته مقامات آگاه، ایران و پاکستان هر دو درباره اجرای این پروژه جدی هستند. یک مقام شرکت خدمات مهندسی ملی پاکستان که روی این پروژه کار می کند، گفت: ما هیچ پیام منفی از جانب دولت پاکستان در خصوص این پروژه دریافت نکرده‌ایم اما کار روی آن متوقف شده و منتظر دستورالعمل مقامات مربوطه هستیم. اما کار طرف ایرانی در حال پیشرفت است.

شاهد خان عباسی گفت: قیمت گاز وارداتی از ایران 12 دلار در هر میلیون بی.تی.یو خواهد بود که در مقایسه با قیمت گاز داخلی (4.5 دلار در هر میلیون بی.تی. یو)، سه برابر شده است. بنابراین دولت پاکستان تصمیم گرفت که درباره آن با طرف ایرانی مذاکره کند. منابع آگاه گفتند: قیمتهای کنونی یکی از دلایل تاخیر در احداث خط لوله بوده زیرا ایران در سال 2006-2007 قصد داشت گاز را با قیمت 3.5 دلار در هر میلیون بی.تی.یو به پاکستان صادر کند. به گفته عاصم حسین معاون سابق نخست وزیر پاکستان در امور نفت و منابع طبیعی، قدرتهای بین المللی و منطقه‌ای دوست ندارند که اجازه دهند پاکستان پروژه آی-پی را تکمیل کند. این پروژه روزانه 750 میلیون فوت مکعب گاز ایران را به پاکستان منتقل خواهد کرد و به کاهش 50 درصدی بحران کنونی انرژی کمک خواهد کرد.
مرجع : ايسنا

بنده خدا
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۸/۲۹ ۲۳:۱۶
یعنی ارزانتره و بجایش نارنگی پاکستانی وارد میشه!!! (173762)