به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۸ - ۱۰:۰۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۱۹ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : ۲۴۰۲۵۲
بایدن با یک رشته فرمان اجرایی برخی دستورات ترامپ را لغو می‌كند

ترامپ هنوز شکست در انتخابات را نپذیرفته است

ترامپ هنوز شکست در انتخابات را نپذیرفته است
گروه بین الملل: جو بایدن قصد دارد پس از در اختیار گرفتن قدرت در ماه ژانویه، با یک رشته‌ دستورات اجرایی، ضمن لغو برخی اقدامات دونالد ترامپ، وضعیت را به حالت قبل بازگرداند، از جمله الحاق دوباره به توافقنامه آب و هوایی پاریس و همچنین عضویت مجدد در سازمان بهداشت جهانی. تا کنون اشاره‌ای به بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ (برجام) با ایران و دیگر قدرت‌های جهانی نشده‌ است.
گمان می‌رود دستورات  بایدن شامل صدور یک رشته فرمان‌های اجرایی خواهد بود؛ دستورهای مکتوبی که رئیس جمهور به سازمان های دولت فدرال می دهد و نیازمند تصویب کنگره نیست. هدف آنها لغو سیاست های بحث انگیز دولت ترامپ است. اینها شامل موارد زیر است: بایدن دوباره به توافق اقلیمی پاریس خواهد پیوست، که آمریکا روز چهارشنبه رسما از آن خارج شد؛ او تصمیم دولت ترامپ برای خروج آمریکا از سازمان بهداشت جهانی را لغو خواهد کرد؛ او به مقررات منع سفر شهروندان هفت کشور مسلمان از جمله ایران پایان خواهد داد؛ او یک سیاست دولت باراک اوباما دایر بر اعطای موقعیت مهاجرت به مهاجران بدون مدرک که به عنوان کودک وارد آمریکا شده اند را احیا خواهد کرد.
 بایدن  هم اکنون مشغول پیش بردن برنامه هایش برای به دست گرفتن قدرت در ماه ژانویه است.تیم جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا می گوید که مقابله با همه گیری ویروس کرونا اولویت اصلی او بعد از پیروزی مقابل دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خواهد بود.تیم  بایدن با اعلام اولین گام های دوره انتقال قدرت، گفت که تست کرونا در سطح گسترده تری انجام خواهد شد و دولت از مردم خواهد خواست ماسک بزنند.او همچنین بر اقتصاد، مقابله با نژادپرستی و تغییر اقلیم تمرکز خواهد کرد.
 ترامپ هنوز شکست را نپذیرفته و پیروزی  بایدن هنوز رسمی نیست چون شمارش آرا در ایالات کلیدی ادامه دارد، با این حال شبکه های عمده خبری و موسسات تحقیقاتی با توجه به وضعیت آرا تا اینجا او را برنده انتخابات قلمداد می کنند. بایدن در اولین سخنرانی به عنوان رئیس جمهور منتخب گفت که اکنون "وقت التیام" زخم های کشور است و قول داد که "کشور را نه دچار شکاف بلکه متحد کند". او خطاب به هواداران  ترامپ گفت: "باید از دشمن دانستن مخالفان خود دست برداریم."
به علاوه جو بایدن و کامالا هریس بدون فوت وقت، یک وبسایت و یک حساب توییتر برای دوره انتقال قدرت راه انداخته اند.با در نظر گرفتن این که بایدن چهل و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد بود شناسه توییتری @Transition۴۶ برای این کار انتخاب شده و این حساب تا کنون توییت‌هایی را در ارتباط با دوره انتقال (تا ۲۰ ژانویه که بایدن در مراسم تحلیف حاضر می‌شود) منتشر کرده و در آن‌ها از اولویت‌های این تیم گفته است.تیم بایدن وبسایت " دوباره بهتر بسازیم" را هم راه انداخته که شامل نقشه‌هایی برای "اطمینان از انتقال موفق قدرت از تیم کنونی حاضر در کاخ سفید به تیم بایدن-هریس" است. به نوشته این وبسایت تیم انتقال قدرت بایدن و هریس با "یک تیم مشاوران متنوع و رهبرانی قابل احترام و کارمندانی از بخش‌های مختلف" همکاری می‌کند.
نتیجه پیش بینی شده انتخابات به این معنی است که  ترامپ به اولین رئیس جمهور از دهه ۱۹۹۰ تاکنون بدل می شود که یک دوره خدمت می کند.در تحولی دیگر جورج دبلیو بوش رئیس جمهور سابق آمریکا با تبریک گفتن به  بایدن به مردم آمریکا اطمینان داده است که انتخابات منصفانه برگزار شده و نتیجه روشن است.
دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که از زمان اعلام برنده انتخابات ریاست جمهوری این کشور اظهارنظر علنی نکرده است بار دیگر در یک رشته توییت مدعی تقلب در انتخابات شد و گفت "دزدها" هر جا "که مهم بود هر رایی را که توانستند دزدیدند."در همین حال ستاد انتخاباتی  ترامپ و وکلای حزب جمهوری‌خواه اقدام‌های حقوقی برای زیر سوال بردن نتیجه انتخابات در ایالت‌های تعیین‌کننده را آغاز کرده‌اند. ترامپ همچنین نوشت در شهرهایی مثل دیترویت و فیلادلفیا مشکلاتی در انتخابات وجود داشته و "اشکال سیستماتیک" در معتبر شناختن رای‌ها بر "کل نتیجه انتخابات" اثر گذاشته است. ترامپ و حزب جمهوری‌خواه هنوز پیروزی جو بایدن را به رسمیت نشناخته‌اند و هارمیت دیلان یکی از اعضای تیم حقوقی  ترامپ  گفت "اعلام پیروزی یا پذیرفتن شکست برای همه زود است" و مردم آمریکا باید منتظر تکمیل روند شمارش آرا بمانند.او همچنین گفت تا تمام رای‌ها شمرده نشوند و نتیجه چالش‌های حقوقی مشخص نشود اجماع نظری حاصل نخواهد شد.
رودولف جولیانی وکیل  ترامپ هم از کاربران توئیتر خواسته است حدس بزنند چگونه "هشتصد هزار رایی که دونالد ترامپ در شب انتخابات جلو بوده با صدها هزار رای پستی که بدون حضور ناظران حزب جمهوری‌خواه شمرده شده خنثی شده است." او نوشت در این باره به دادگاه شکایت خواهد کرد.از روز انتخابات وکلای حزب جمهوری‎خواه و ستاد انتحاباتی  ترامپ در ایالت‌های پنسیلوانیا، نوادا، میشیگان و جورجیا حداقل ده شکایت به دادگاه برده‌اند. از پنج شکایتی که در پنسیلوانیا مطرح شده سه شکایت هنوز در دست بررسی است اما دادگاه‌ها دیگر شکایت‌ها را وارد ندانسته‌اند.
پسر ترامپ: رهبران خارجی خیالشان راحت شد!
 پسر بزرگ رئیس جمهور آمریکا گفت، رهبران کشورهای خارجی از جمله همپیمانان آمریکا از پیروزی جو بایدن خیالشان آسوده شد زیرا می‌توانند دوباره به سراغ "بهره‌برداری از آمریکا" بروند.
 دونالد جونیور،  در توئیتی نوشت: "عادتهای قدیمی سخت از بین می‌روند" و به گزارشها درباره واکنش آسوده به شکست پدرش در انتخابات در سراسر جهان ارجاع داد.
رئیس جمهور آمریکا اغلب همپیمانان کشورش را متهم کرده به اینکه از آن در زمینه تجارت و امنیت بهره برداری کرده‌اند.او مکررا از کشورهای اروپایی خواسته تا مشارکت‌شان را در ائتلاف ناتو افزایش دهند، چین را به "بهره برداری" از آمریکا متهم کرده و مالیاتهای تنبیهی بر کالاهای کشورهای دوست مطرح کرده است.دونالد جونیور در توئیتش نوشت: آسودگی خاطر زیرا آنها می‌توانند دوباره به بهره برداری از آمریکا برگردند. عادتهای قدیمی سخت می‌میرند.
با بایدن تمامی مسائل تغییر نمی‌کند
وزیر خارجه آلمان گفت:همه چیز در دولت جو بایدن تغییر نمی‌کند اما بهتر خواهد شد. هایکو ماس گفت:جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب ایالات متحده تمرکز زیادی بر هزینه‌های دفاعی ناتو ندارد در حالیکه تمرکز اصلی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بر این مساله بوده است.ترامپ به صورت مداوم شکایت داشت که آلمان هزینه‌های دفاعی خود را تا دو درصد از تولید ناخالص داخلی افزایش نمی‌دهد.وزیر خارجه آلمان گفت: بحث درباره هزینه‌های دفاعی با روی کار آمدن بایدن تمام نمی شود اما به روشی دیگر صورت می‌گیرد.
مشارکت بی‌سابقه در انتخابات
با ادامه یافتن شمارش آراء، میزان مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا به بالاترین میزان در ۵۰ سال گذشته رسیده و از رکوردی که در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۰۸ باراک اوباما ثبت شد، بیشتر شده است. تا روز یکشنبه میزان آرای اخذ شده به ۶۲ درصد از جمعیت واجدین شرایط رای دادن در آمریکا رسید. این میزان، یک رشد ۰.۴ درصدی نسبت به سال ۲۰۰۸ نشان می‌دهد که مردم آمریکا اولین رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست را انتخاب کردند.شمار کلی آراء هم رکورد محسوب می‌شود، با این حال نقطه‌ عطف کمتری با توجه به نرخ رشد جمعیت این کشور به شمار می‌رود. تاکنون ۱۴۸ میلیون رای شمارش شده است و جو بایدن بیش از ۷۵ میلیون آن را کسب کرده که بیشترین میزان برای یک نامزد ریاست جمهوری در تاریخ آمریکاست. ترامپ هم به بیش از ۷۰ میلیون رای رسیده که بالاترین میزان برای یک نامزد بازنده است.با توجه به اینکه شمارش آراء همچنان ادامه دارد، این آمارها هم افزایش خواهند یافت. اما کارشناسان انتخاباتی و حزبی در حال بحث روی عامل این مشارکت مدنی هستند. برخی به این آمار به عنوان مدرکی از آنچه در زمانی رخ می‌دهد که ایالت‌ها زمان و راه‌های رای‌دهندگان را گسترش می‌دهند، اشاره می‌کنند چون امسال بسیاری از ایالت‌ها چنین کاری کردند. نتیجه چه شد؛ براساس آمار آسوشیتدپرس و پروژه انتخابات آمریکا که میزان مشارکت را دنبال کردند، بالاترین میزان مشارکت از ۱۹۶۸ رقم خورد. کارشناسان گمان می‌کنند که نرخ ۲۰۲۰ ممکن است به حدی بالا شود که از زمان آغاز قرن بیستم، پیش از آنکه زنان در آمریکا حق رای به دست آورند، دیده نشده است.مایکل مک‌دونالد، استاد علوم سیاسی در دانشگاه فلوریدا که مسوول پروژه انتخابات است، گفت: تصور آن سخت است که ما به بالاترین از این میزان دست یابیم.تجریه و تحلیل خبرگزاری آسوشیتدپرس نشان می‌دهد که تعدادی از بیشترین افزایش‌ها در میزان مشارکت تا به امروز در ایالت‌هایی رخ داده است که قوانین رای‌گیری پستی را تسهیل کرده‌اند. در دو ایالت مونتانا و ورمونت که این نوع رای‌گیری به شدت تسهیل شد، میزان مشارکت به ترتیب بیش از ۱۰ درصد و بیش از ۹ درصد افزایش نسبت به انتخابات ریاست جمهوری پیشین نشان داد و می‌توان این ایالت‌ها را در فهرست ۱۰ ایالت با بیشترین افزایش رای قرار داد. هاوایی شاهد بزرگترین افزایش مشارکت بود و تاکنون بیش از ۱۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد.تگزاس رای پستی را آسان‌تر نکرد اما فرصت بیشتری در اختیار رای‌دهندگان قرار داد تا به صورت حضوری در انتخابات شرکت کنند و همین به بیش از ۹ درصد افزایش در میزان مشارکت منجر شد و درصد شهروندان واجد شرایطی که برای شرکت در انتخابات به پای صندوق‌ها رفتند از ۵۰ درصد به ۵۹ درصد رسید.بسیاری از ایالت‌ها با بیشترین افزایش در مشارکت، شامل آریزونا، تگزاس و جورجیا، به ایالت‌های سرنوشت‌ساز در این رقابت ریاست جمهوری تبدیل شدند؛ مکان‌هایی که دموکرات‌ها برای بسیج رای‌دهندگان جدید و تغییر پایگاه‌های قدرت جمهوری‌خواهان تلاش کردند. برخی تحلیلگران اشاره می‌کنند که آمار، اثرگذاری تسهیل رای‌دهی و تلاش‌های سازمانی را اثبات می‌کند.

 
برچسب ها: آمریکا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها