به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۰ - ۱۲:۱۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۸/۱۷ ساعت ۱۶:۴۲
کد مطلب : ۲۳۹۸۲۳
رقابت شانه به شانه در چهار ایالت سرنوشت‌ساز

ترامپ هیچ برنامه‌ای برای کناره‌گیری ندارد

ترامپ هیچ برنامه‌ای برای کناره‌گیری ندارد
گروه بین الملل: راه پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ۲۰۲۰ ریاست‌جمهوری آمریکا در حال ناپدید شدن است، اما کوچکترین نشانه‌ای از پذیرش شکست در او دیده نمی‌شود. با آنکه مجموع آراء نشان می‌دهد ترامپ در ایالت‌هایی که به اصطلاح زمین‌های نبرد هستند از معاون اسبق ریاست‌جمهوری، جو بایدن، عقب افتاده است، اما او هنوز سخنرانی پایان کار خود را آماده نکرده و برخی از نزدیکان او گفته‌اند که او در جمع طرفدارانش گفته قصد ندارد از انتخابات کنار بکشد.
ترامپ در بیانیه‌ای نوشتاری تلویحاً از اهداف خود برای آغاز کردن یک نبرد قانونی پرده‌برداری کرده است. او نوشته است: «این دیگر درباره یک انتخابات خاص نیست. این درباره یکپارچگی کل فرایند انتخابات است. ما این فرایند را از طریق تمام جنبه‌های قانونی پیگیری می‌کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که مردم آمریکا به دولت ما اعتماد دارند. من هرگز از جنگیدن برای شما و کشورم دست نمی‌کشم.»
رئیس‌جمهور ایالات متحده همچنین با انتقاد از صحبت‌های رقیب انتخاباتی‌اش جو بایدن، گفت که تحقیقات قانونی درباره انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده است.
 ترامپ با اشاره به صحبت‌های جو بایدن که خود را در مسیر پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا توصیف کرده بود، در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «جو بایدن نباید به اشتباه ادعای پیروزی در انتخابات را مطرح می‌کرد. من هم می‌توانستم چنین ادعایی بکنم. تحقیقات قانونی در این‌باره آغاز شده است.»
ترامپ در توئیت دیگری نوشت: «شب انتخابات من در همه این ایالت‌ها برتری داشتم، اما با گذشت روزها شاهد از بین رفتن این معادلات به طرز معجزه‌آسایی بودم. شاید با پیشبرد مراحل قانونی ما، این وضعیت بازگردد.»
دو مشاور انتخاباتی ترامپ و یک منبع نزدیک به رئیس‌جمهور آمریكا گفتند كه ترامپ پیش‌از‌آنکه از انتخابات دست بکشد، از تمام مسیر‌های قانونیِ موجود برای مبارزه بر سر ایالت‌های کلیدی (میدان‌های نبرد) استفاده خواهد کرد.
در همین حال جو بایدن، نامزد حزب دموکرات، در یك سخنانی خطاب به مردم آمریکا در شهر ولمینگتون در ایالت دلور بار دیگر تاکید کرد که نتیجه شمارش آرا او را پیروز انتخابات اعلام خواهد کرد.به رغم این که نامزد حزب دموکرات از پیروزی خود ابراز اطمینان کرد، ولی او از اعلام پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری خودداری کرد.جو بایدن با اشاره به این که در ایالت‌های جورجیا و پنسیلوانیا طی ۲۴ ساعت توانسته پیشتاز شود، گفت که او «دیوار آبی» را دوباره بازسازی کرده است.اشاره نامزد حزب دموکرات به سه ایالت پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین است که در انتخابات ۲۰۱۶ دونالد ترامپ در آنها به پیروزی رسید، اما در این انتخابات جو بایدن آرا بیشتری در آنها کسب کرد.جو بایدن تصریح کرد که اکنون در مسیر کسب ۳۰۰ کالج انتخاباتی است.هر نامزد انتخابات که بتوانند ۲۷۰ کالج انتخاباتی را کسب کنند پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا خواهد بود.جو بایدن در ادامه گفت که اقدامات خود برای بررسی چالش‌هایی مانند شیوع کرونا و پیامدهای اقتصادی آن را آغاز کرده است تا در نخستین روز آغاز کارش آماده باشد. او در این زمینه تاکید با برخی کارشناسان نشست هایی برگزار کرده است. بایدن همچنین خواستار صبوری و حفظ آرامش شد و گفت: می‌دانم که ممکن است تماشای این آرا که به آهستگی جلو می‌رود، ملالت‌آور باشد. ممکن است تماشای آن خستگی ایجاد کند. اما این آمار بیانگر تعداد رای‌دهندگان است و صدای آنها باید شنیده شود.نامزد دموکرات‌های آمریکایی تاکید کرد: شاید ما مخالف باشیم اما دشمن نیستیم. ما آمریکایی هستیم.او با تکرار پیام آرامش و اتحاد که از روز انتخابات چندین بار بیان کرده است، همچنین تاکید کرد که اگر به کاخ سفید برسد، برنامه‌هایی دارد تا مقابله با بحران ویروس کرونا را در اولویت اول قرار دهد.بایدن گفت، تیم انتقالی این نامزد دموکرات اکنون برای مقابله با پاندمی کرونا و دیگر مسائل وارد عمل شدند. او افزود: ما نمی‌توانیم جان کسانی که از دست رفته‌اند، بازگردانیم اما می‌توانیم در ماه‌های پیش رو زندگی انسان‌های زیادی را نجات دهیم.  
بایدن بالاترین رای مردمی  تاریخ  آمریکا را به دست آورد
همچنان که آرای انتخابات آمریکا در چند ایالت سراسر این کشور همچنان در حال شمارش هستند، جو بایدن به اولین نامزد ریاست جمهوری در تاریخ آمریکا تبدیل شده است که بالغ بر ۷۵ میلیون رای مردمی به دست می‌آورد.این معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا در عین حال از رکورد باراک اوباما در زمینه کسب بیشترین آرا از سوی یک کاندیدای ریاست جمهوری هم عبور کرده است. اوباما در رکوردش توانسته بود در انتخابات ۲۰۰۸ میزان ۶۹,۴۹۸,۵۱۶ رای کسب کند و بایدن چهارشنبه شب از این رقم عبور کرد.
در انتخابات ریاست جمهوری امسال آمریکا همچنان رکورد جدیدی در زمینه شرکت رای‌دهندگان در انتخابات ثبت شد. واشنگتن پست برآورد کرده که این میزان مشارکت بالاترین میزان مشارکت در انتخابات از سال ۱۹۰۰ یعنی زمانی که ۷۳.۷ درصد آمریکایی‌های واجد شرایط، رای دادند، است.همه‌گیری کروناویروس باعث گسترش دسترسی رای‌دهندگان به رای دادن و جهش در ثبت آرا به صورت پستی شد. رای‌دهندگانی که به صورت حضوری در انتخابات شرکت کردند بر اساس گزارش‌ها در ایالت‌هایی همچون تگزاس و جورجیا در صف‌های طولانی منتظر ماندند.
بایدن در حالی در حوزه آرای مردمی از دونالد ترامپ جلوتر است که بر اساس آخرین آمار آرای ترامپ در این بخش ۷۰,۵۲۳,۷۳۳ رای بوده است.
چرا پنسیلوانیا و جورجیا آرای پستی را زودتر نشمردند؟
با ادامه شمارش آرای پستی در جورجیا و پنسیلوانیا طی دو روز گذشته، جو بایدن توانست فاصله خود با دونالد ترامپ را کم و حالا از او پیشی بگیرد و شانس خود یرای دریافت کلید کاخ‌سفید را بسیار بالا ببرد.اما اگر پنسیلوانیا و جورجیا آرای پستی را زودتر و یا همزمان با آرای حضوری شمارش کرده بودند احتمالا از همان روز سه‌شنبه جو بایدن پیشتاز نتایج در این دو ایالت می‌بود و اکنون فیسبوک و توییتر پر از ادعاهای بدون مدرک و تئوری‌های توطئه نمی‌شد و شاید دونالد ترامپ هم کمتر معترض می‌شد.چرا چنین نشد؟پاسخ در تفاوت قوانین ایالتی در برگزاری انتخابات در آمریکاست. هر ایالت آمریکا بنابر قوانین کنگره و دولت محلی پیش می‌رود.برای مثال، فلوریدا اجازه می‌دهد آرای پستی ۲۱ روز پیش از روز انتخابات شمارش شود. برای همین هم در ساعات اول شمارش آرا جو بایدن در فلوریدا پیشتاز بود اما با ادامه شمارش آرایی که روز سوم نوامبر به طور حضوری به صندوق انداخته شده بود، دونالد ترامپ توانست آن فاصله را پر و نهایتا پیروز فلوریدا شود. همین قانون در فلوریدا، به این ایالت اجازه داد که با وجود جمعیت بیشتر از پنسیلوانیا، نتایج انتخابات را در همان شب اول اعلام کند.
در اوهایو هم اتفاق مشابهی افتاد. در آنجا آرای پستی ابتدا شمارش شد و وارد نتایج اولیه شد و برای همین هم جو بایدن به طرز شگفت آوری پیشتاز شد اما وقتی آرای حضوری شمارش شد دوباره دونالد ترامپ پیروز نهایی شد. در کارولینای شمالی هم داستان مشابهی روی داد و پیشتازی بایدن در روز اول با ادامه شمارش به سوی  ترامپ چرخید و اکنون او پیشتاز و برنده احتمالی این ایالت است.در ویسکانسن و میشیگان هم اتفاق مشابهی روی داد. شمارش آرای حضوری ابتدا دونالد ترامپ را پیشتاز معرفی کرد اما با شمارش آرای پستی جو بایدن فاصله را کم کرد و در نهایت در هر دو ایالت کلیدی  بایدن برنده برآورد شده است.
اما در پنسیلوانیا، اکتبر سال گذشته، قانون‌گذاران ایالتی که اتفاقا اکثریت آنها جمهوری‌خواه هستند تصمیم گرفتند آرای پستی تا پایان زمان رای گیری، یعنی ساعت ۷ شب روز سوم نوامبر (سه شنبه گذشته) شمارش نشود.تصمیم مجلس ایالتی پنسیلوانیا که اکتبر سال گذشته گرفته شد، اکنون باعث شده حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار پاکت آرای پستی تنها از عصر سه شنبه گذشته روی میز شمارش قرار بگیرد و همین موضوع اعلام نتایج این ایالت کلیدی را تا امروز به تاخیر انداخته است.
اتفاق مشابهی در جورجیا روی داده است و شمارش نشدن آرای پستی و حضوری به طور همزمان منجر به تغییر فاحش شیب کسب آرا از سوی دو نامزد شده است. چرا که به طور سنتی و همچنین با اصرار  ترامپ، جمهوری‌خواهان اکثرا به طور حضوری و در روز سوم نوامبر رای دادند و باز هم به طور سنتی و با اصرار جو بایدن، دموکرات‌ها به علت شیوع ویروس کرونا، اکثرا به صورت غیرحضوری و پستی رای دادند.
نتایج انتخابات كنگره آمریكا
در حالی که نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا هنوز مشخص نشده، آرای نهایی انتخابات کنگره نیز قطعی نشده است. تمام ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا و ۳۵ کرسی سنا از ۱۰۰ کرسی آن در روز سوم نوامبر به رای گذاشته شدند و دموکرات‌ها امیدوارند که در هر دو مجلس بتوانند پیروزی را از آن خود کنند.پیش از این دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان پیش بودند اما اکثریت در سنا در اختیار جمهوری‌خواهان بود.نتایج انتخابات کنگره تا اینجا نشان می‌دهد که دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان تاکنون ۲۱۲ کرسی به دست آورده‌اند و ۱۹۴ کرسی هم در اختیار جمهوری‌خواهان است. در این مجلس کنگره هر حزبی که ۲۱۸ کرسی را به دست آورد دارای اکثریت خواهد بود.در سنا نیز تاکنون ۴۸ کرسی برای دموکرات‌ها و ۴۸ کرسی برای جمهوری‌خواهان شده است و هر حزبی که ۵۱ کرسی را از آن خود کند اکثریت را در مجلس علیای کنگره خواهد داشت.در همین حال در ایالت جورجیا که به علت رای گیری برای دو کرسی سنا برای دموکرات‌ها بسیار اهمیت داشت، نتایج شمارش آرا نشان می‌دهد که به احتمال زیاد دیوید پوردو، سناتور جمهوری‌خواه نتوانسته حد نصاب ۵۰ درصد آرا را کسب کند و آن طور که نیویورک تایمز برآورد کرده رقابت میان او و نامزد دموکرات‌ها، جان اوساف، به دور دوم کشیده خواهد شد که روز پنجم ژانویه سال آینده برگزار خواهد شد.
در دیگر رقابت جورجیا هم سناتور جمهوری خواه، کلی لافلر نتوانست بیشتر از ۲۶ درصد آرا را کسب کند و باید در پنجم ژانویه یک بار دیگر با نامزد دموکرات‌ها، رافائل وارناک رقابت کند. وارناک در این رقابت توانست ۳۲ درصد آرا را کسب کند اما به حد نصاب ۵۰ درصد نرسید.به این ترتیب شانس دموکرات‌ها برای کسب این دو کرسی همچنان پابرجا خواهد ماند. آنها در صورت کسب این دو کرسی به عدد ۵۰ خواهند رسید که به نشانه برابر شدن تعداد کرسی آنها با جمهوری‌خواهان است. ‌اما چنانچه جو بایدن موفق به پیروزی در انتخابات شود آن وقت کامالا هریس، معاون او، که بنابر قانون «ریاست» سنا را بر عهده دارد می‌تواند به هنگام برابر شدن آرا، به عنوان رای تعیین کننده وارد سنا شود و به کمک دموکرات‌ها برود.نقشی که بایدن در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما بر عهده داشت و مایک پنس هم در چهار سال گذشته بر عهده داشته است.

 
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها