به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۰۲:۳۲
 
۸
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ساعت ۱۴:۰۱
کد مطلب : ۲۴۰۷۱
آخرین نظرسنجی ایسپا نشان داد:​اشتغال، دغدغه اول مردم

امید بالای مردم به موفقیت دولت و محبوبیت شخص رییس‌جمهور

گروه سياسي:​ جدیدترین نظرسنجی مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نشان می‌دهد که حدود 48 درصد مردم امید زیاد و خیلی زیاد به موفقیت عملکرد دولت دارند و 25.4 درصد امید به موفقیت را در حد متوسط اظهار کرده‌اند.
امید بالای مردم به موفقیت دولت و محبوبیت شخص رییس‌جمهور
یکی دیگر از یافته‌های این نظرسنجی نشان می‌دهد که حدود 58 درصد از مردم محبوبیت شخص رئیس‌جمهور در سطح جامعه را زیاد و خیلی زیاد عنوان کرده‌اند. نتایج حاصل‌شده در بخش دیگری از این نظرسنجی بیانگر آن است که مشکلات اقتصادی مانند گرانی، مسکن و بیکاری رتبه اول انتظارات شهروندان از دولت یازدهم را به خود اختصاص داده است. مسائل بین‌المللی مانند حل پرونده هسته‌ای، گسترش آزادی‌های فردی، سیاسی و اجتماعی و نیز وضعیت حجاب، پوشش و ارزش‌های اسلامی در رده‌های بعدی انتظارات قرار گرفته است.

در زمینه اولویت‌های سیاسی مردم از دولت یازدهم، از بین هفت مقوله‌ای که به عنوان انتظارات مردم مطرح شده است، «دفاع از حقوق شهروندی و آزادی‌های فردی» و «تلاش برای اجرای قانون اساسی»، رتبه‌های اول و دوم را به خود اختصاص داده‌اند. در بخش انتظارات اقتصادی مردم نیز، یافته‌های حاصله نشان‌دهنده اهمیت بالای موضوع اشتغال و رفع بیکاری جوانان از نظر مردم است و این موضوع در رتبه اول انتظارات اقتصادی مردم قرار دارد. همچنین مبارزه با تورم و گرانی، تهیه مسکن مناسب برای اقشار کم‌درآمد، توسعه صادرات نفتی و غیرنفتی، رسیدگی به مناطق محروم و توسعه گردشگری به ترتیب در رده‌های بعدی دغدغه‌های اقتصادی مردم قرار گرفته است.

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در اطلاعیه‌ای ضمن اشاره به این آمارها، توضیحاتی درباره فعالیت‌ها و آمارهای ارائه شده از سوی این مرکز ارائه داد.
در این اطلاعیه آمده است: در نظرسنجی اخیر ایسپا در خصوص انتظارات مردم از دولت یازدهم و ارزیابی آن‌ها از عملکرد دولت پرسیده شده است. در این نظرسنجی که در بین مردم کل کشور اعم از شهری و روستایی با حجم نمونه 5449 نفر انجام شده است، 52.7 درصد پاسخگویان را مردان و 47.3 درصد را زنان تشکیل داده‌اند. میانگین سنی پاسخگویان 36.1 سال بوده است. همچنین 37 درصد از پاسخگویان دارای تحصیلات دانشگاهی و 26.9 درصد دارای تحصیلات دیپلم هستند.

نتایج این نظرسنجی نشان می‌دهد حدود 48 درصد مردم امید زیاد و خیلی زیاد به موفقیت عملکرد دولت دارند و 25.4 درصد امید به موفقیت را در حد متوسط اظهار کرده‌اند.

یکی دیگر از یافته‌های نظرسنجی مذکور بیانگر آن است که حدود 58 درصد از مردم اظهار داشته‌اند شخص رئیس‌جمهور از محبوبیت زیاد و خیلی زیاد در سطح جامعه برخوردار است. همچنین 25.4 درصد محبوبیت ایشان را در حد متوسط و 16.3 درصد رئیس‌جمهور را در حد کم و خیلی کم دانسته‌اند. در این نظرسنجی در قالب 5 سوال از مردم در خصوص انتظاراتشان از آقای روحانی و دولت پرسیده شده است. نحوه تحلیل سوال اولویتی به این صورت بوده است که به اولویت اول وزن 3، به اولویت دوم وزن 2 و به اولویت سوم وزن 1 داده شده است و در نهایت بر این اساس برای هر آیتم، امتیازی بر روی طیف 0 تا 100 محاسبه شده است.

در قالب یک سوال از مردم خواسته شد از میان چهار خواسته اصلی و مهم، دو اولویت خود را مشخص نمایند. نتایج حاصله بیانگر آن است که مشکلات اقتصادی مانند گرانی، مسکن و بیکاری با 51.3 امتیاز از 100، رتبه اول انتظارات شهروندان از دولت یازدهم را به خود اختصاص داده است. مسائل بین‌المللی مانند حل پرونده هسته‌ای با 19 امتیاز در رده دوم اولویت مردم قرار گرفته است. گسترش آزادی‌های فردی، سیاسی و اجتماعی با 17 امتیاز و وضعیت حجاب، پوشش و ارزش‌های اسلامی با اخذ 12.6 امتیاز در رده‌های بعدی انتظارات قرار گرفته است.

موضوع دیگری که در این نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفته، شناخت اولویت‌های سیاسی مردم از دولت یازدهم بوده است. از بین هفت مقوله‌ای که به عنوان انتظارات مردم مطرح شده است، «دفاع از حقوق شهروندی و آزادی‌های فردی» با 22.1 امتیاز از 100 رتبه اول اولویت انتظارات سیاسی مردم را به خود اختصاص داده است. «تلاش برای اجرای قانون اساسی» با 20.6 امتیاز و «ترغیب مسئولان به پاسخگویی بهتر در قبال عملکردها» با 17.1 امتیاز در رتبه‌های دوم و سوم انتظارات سیاسی مردم قرار دارد، « پیگیری سیاست تنش‌زدایی بین‌المللی»، « اصلاح شیوه برخورد با منتقدان نظام»‌، «توسعه توانایی نظامی و تسلیحاتی کشور» و «زمینه‌سازی برای فعالیت بیشتر احزاب و تشکل‌ها» به ترتیب در رده‌های بعدی اولویت‌های سیاسی مردم از دولت آقای روحانی قرار گرفته است.

بررسی انتظارات اقتصادی مردم از دولت یازدهم نیز از دیگر مواردی بود که در این نظرسنجی مورد بررسی قرار گرفته است. یافته‌های حاصله نشان‌دهنده اهمیت بالای مقوله اشتغال و رفع بیکاری جوانان از نظر مردم است. زیرا این مقوله با کسب 29.1 امتیاز از 100 بالاترین امتیاز را در میان سایر انتظارات اقتصادی بدست آورده است. همچنین مبارزه با تورم و گرانی با 28.4 امتیاز با فاصله بسیار کمی رتبه دوم انتظارات اقتصادی مردم را به خود اختصاص داده است. تهیه مسکن مناسب برای اقشار کم‌درآمد، توسعه صادرات نفتی و غیرنفتی، رسیدگی به مناطق محروم و توسعه گردشگری به ترتیب در رده‌های بعدی دغدغه‌های اقتصادی مردم قرار گرفته است.»
مرجع : ايسنا

۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۴:۱۶
خود گویی و خود خندی خود مرد هنرمندی. ایسپایی که آشنا که امنیتی است از طرف دولت منصوب در آن باشد باید نظرسنجی اش هم از قبل معلوم باشد (184894)
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۶:۰۳
بر فرض که ایسپا دولتی باشه و نظرسنجیش اشتباه، واقعیت ها رو نمی بینید یا خودتون رو به ندیدن زدید وضعیت جامعه قبل از انتخابات یادتون رفته؟! (184950)
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۶:۳۱
فکر کردی همه به روش دولت قبل نظرسنجی می کنن؟!!! (184956)
بی طرف
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۸:۱۲
واسه شما همین تعداد لایک نظری که دادی بس دیگه چه نظر سنجی می خوای داداش گلم . واقعا سرتونو کردین تو برف (185024)
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۴:۱۶
دغدغه اول مردم !
به این وزارت صنایع و معادن بگین
چطور هر روز برای فروشگاه های اینترنتی بیانیه میده که اگه فلان نکنید دیگه حق ندارید با اداره پست کار کنید اگه بهمان نکنید دیگه باید تعطیل کنید ... اگه ...

بابا اینا چشونه ؟؟؟ (184895)
صاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۴:۲۲
به پای نظر سنجی های کیهان و صدا و سیمای میلی نمی رسه! (184898)
محمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۴:۲۵
تابستر هرکاری وجود نداشته باشد کسی نمیتواند آن را انجام دهد.مثل کشتزار آماده. ما هم آرزوی موفقیت برای همه داریم. اما بدانیم که اگر درگذشته کارها اینقدر که آقایان میفرمایند بد بوده پس امید به موفقیت در مدت کم بسیار اندک می شود. شما گزارش صدروزه دارید اگر خوب یاشد پس بسترآماده بوده اگر به گفته شما گذشته بدبوده پس صد روز موفقیت امری محال است.بهرحال کشور ما کاستیهای زیادی دارد که با همکاری متقابل حل میشود نه تخریب. (184899)
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۴:۲۸
نظرسنجی در رسانه ها از جمله محیط اینترنت اصلا جای تصمیم گیری نیست کما اینکه در نظرسنجیهای خیلی از سایتها میدیدم آقای روحانی در انتخابات سوم بود و درسته بعضی از سایتها اول وبعضی سایتها حتی تا پنجم هم رتبه ایشان رفته بود پس نظرسنجی ملاک خوبی نیست که تازگی باب شده است.تشکر (184901)
مازیار
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۴:۴۶
من هم به دولت تدبیر و امید دل بسته ام (184917)
فرهاد
Germany
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۴:۴۷
ازادی !!!!!!!!!!!همچین کلمه ایی برام خیلی نااشناس (184918)
مهدی یعقوبی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۵:۰۳
این آمار بسیار امیدوار کننده اس،یعنی همان 50 درصدی که در انتخابات به دکتر رای دادن مثل انتخابات احتمال موفقیت دولت روحانی را زیاد و خیلی زیاد میدادن. واز 50 درصدی هم که به دکتر روحانی رای ندادن 24 درصد در حد متوسط امیدوارن و این یعنی اینکه دولت تدبیر و امید در این صد و اندی روز در مسیر کاملا درست گام برداشته (184923)
(امین)
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۵:۱۱
مشکلات کشور زیاد است و توقعات مردم هم زیاد می باشد.ولی متأسفانه دولت چندان اختیاراتی ندارد که بتواند مشکلات مردم بخصوص بحثهای سیاسی را حل و فصل کند.
بعید است که بگذارند دولت یازدهم کاری در جهت پیشبرد توسعه سیاسی انجام دهد.فقط دولت را می خواهند تا اولاً مسئله اتمی را در سایه آنچه«تغییر قدرت و دست به دست شدن قدرت»می خوانند،حل کنند و سپس بخشی از مشکلات اقتصادی را همین دولت رفع کند تا نارضایتی عمومی کمی کاهش یابد. (184930)
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۷:۳۷
تا 4 سال دیگر همین بهار نیوز را با هم ببینیم /
بعد قضاوت (185002)
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۲۰:۰۹
با اینکه بهارنیوزو قبول دارم ولی نظر تورم قبول دارم ... دنبال یه موقعیته که با روحانی به هم بزنه. یکی دوبارم خواسته ولی نتونسته (185127)
آدمی زاد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۸ ۱۸:۴۵
مهمترین دغدغه بیکاری بیکاری بیکاری و نبود امنیت شغلی اینها حل بشه بقیه مشکلات حل میشه.بودن ادمهای که کشورهای خود را از بدترین شرایط در آوردن مثل شیخ زاید و ماندلا . .. (185045)
يك ايراني
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۹/۱۹ ۰۷:۴۳
دكتر عزيز و رياست جمهور محترم عزيز ، اشتغال دغدغه اول جوانان اين مرزو بوم و معضل بزرگ خانواده ها است كه سالهاست ناديده گرفته شده ، لطفا برنامه هاي كوتاه مدت بازنشستگي پيش از موعد كارمندان و طرح نوسازي صنايع و بازنشستگي با 25 سال سابقه كار كارگران را هر چه سريعتر فعال و اجرايي نموده تا بتوان با توسعه كوتاه مدت اشتغال اميد را به جامعه جوان برگردانده و سپس طرحهاي ميان مدت و بلند مدت را اجرايي نمود. (185314)