به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۰۸ ساعت ۱۳:۰۵
کد مطلب : ۲۴۳۴۱۵

آشیانه دانش آموزان بالای کوه برای اینترنت

آشیانه دانش آموزان بالای کوه برای اینترنت
گروه جامعه:  اگر ویروس کرونا در جهان شیوع پیدا نمی‌کرد، امروز بسیاری از مشکلات را نداشتیم. یکی از مشکلاتی که کرونا ایجاد کرد تعطیلی مدارس است، مشکلی که بیشتر دانش‌آموزان در کشورهای مختلف با آن دست به گریبان هستند چراکه آموزش از راه دور و مجازی، زیرساختی بنام اینترنت نیاز دارد و این زیرساخت هنوز در برخی مناطق مهیا نشده است.یکی از این مناطق، سورگاه است. روستایی که با مرکز استان کرمان حدود ۵۷۰ کیلومتر فاصله دارد.ماجرا از انتشار یک فیلم در شبکه‌های اجتماعی شروع شد، فیلمی که توسط خانواده یکی از دانش‌آموزان روستای سورگاه بخش چاه‌دادخدای قلعه‌گنج، ضبط و در اختیار کاربران فضای مجازی شهر رمشک در جنوب کرمان گذاشته شد. در فیلمی که به آن اشاره کردیم تعدادی از دانش‌آموزان برای دسترسی به اینترنت و حضور در کلاس‌های مجازی شبکه شاد، بالای تپه‌ای در نزدیکی سورگاه، آلونکی با استفاده از چوب و گونی‌های پلاستیکی برای خود درست کرده‌اند تا هنگام درس خواندن از وزش باد و نور شدید آفتاب در امان باشند. درواقع آن‌ها از این آشیانه کوچک به عنوان یک کلاس درس استفاده می‌کنند.  در ادامه گزارش، گفت و گوی ما با اهالی سورگاه و مسوولان را بخوانید.«شاید شما نیز برایتان این سوال مطرح شده باشد که سورگاه به چه معناست. اسحاق رمشکی کارشناس ارشد ادبیات و یکی از نویسندگان اهل رمشک در این خصوص گفت: سور در گویش محلی به معنای جشن و شادمانی است و اینگونه روایت شده که در گذشته چاه آبی در این منطقه بوده که دامادها قبل از برگزاری جشن ازدواج با آب این چاه، استحمام می‌کردند»
 
«ناگفته نماند امروز به غیر از سورگاه، روستاهای دیگری همچون ناگ، دمیلک، سرچاه، کُنارجمال، چاهان، اشکوتیه و چند روستای دیگر هم در این منطقه پوشش اینترنت خوبی ندارند و در وضعیتی به مراتب بدتر از سورگاه هستند. جدای از پرداختن به مشکلات آموزش مجازی بچه‌ها، می‌خواهیم ببینیم برای حل مشکل اینترنت این روستاها چقدر اعتبار نیاز است»ایوب رمشکی مدیر مدرسه ابتدایی سورگاه است. وی ابتدا به بیان مشکلات آموزشی مدرسه روستا پرداخت و گفت: مدرسه ابتدایی شهید فاریابی سورگاه ۸۵ دانش‌آموز دارد. فضای مدرسه کوچک و سه کلاس درس دارد.به گفته او، سازمان نوسازی، برای این روستا یک مدرسه جدید احداث کرده و مراحل پایانی ساختمان جدید مدرسه در حال انجام است.مدیر مدرسه ابتدایی روستای سورگاه افزود: وضعیت پوشش آنتن تلفن در روستای سورگاه ضعیف است و برای ارتباط تلفنی ناچار هستیم به بیرون از منازل و یا بالای تپه برویم.وی تصریح کرد: اینترنت موجود در این روستا از نوع نسل دوم «۲G» و بسیار ضعیف است به طوری که اصلا هیچ تصویری روی گوشی تلفن همراه دانلود (بارگذاری) نمی‌شود.مدیر مدرسه ابتدایی روستای سورگاه با بیان اینکه دانش‌آموزان مدرسه ما به دلیل تعطیلی‌ ناشی از شیوع ویروس کرونا از درس عقب هستند اظهار داشت: بسیاری از والدین دانش‌آموزان در منازل خود اصلا گوشی هوشمند ندارند و گوشی‌های آنها ساده است.رمشکی با بیان اینکه تعداد پدر و مادرهایی هم که گوشی هوشمند دارند کم است اضافه کرد: آن‌هایی هم که گوشی دارند از اینترنت مناسبی برخوردار نیستند.رمشکی با بیان اینکه تعداد پدر و مادرهایی هم که گوشی هوشمند دارند کم است اضافه کرد: آن‌هایی هم که گوشی دارند از اینترنت مناسبی برخوردار نیستند.
 
وی تصریح کرد: برای اینکه دانش‌آموزان از تحصیل و درس عقب نیفتند برخی روزها فراخوان حضوری می‌دهیم و دانش‌آموزان در کلاس حضور پیدا می‌کنند اما کارشناسان بهداشت تاکید می‌کنند که باید کلاس‌های حضوری را تعطیل کنید.« بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند برخی تصمیم‌ها را باید متناسب با شرایط هر منطقه به مرحله اجرا گذاشت و در خصوص تعطیلی مدارس نیز این موضوع می‌توانست مورد توجه قرار گیرد به این دلیل که یک روستای دورافتاده در وسط منطقه‌ای کوهستانی، مسلما از پوشش اینترنت مناسبی برای آموزش بَرخط (آنلاین) دانش‌آموزان برخوردار نیست و می‌طلبید برای این قبیل دانش‌آموزان نیز تدبیری اندیشیده می‌شد، البته این را هم بگوییم استاندار کرمان چندی قبل در بخشی از صحبت‌های خود با فرمانداران به این موضوع اشاره کرد و گفت: فرمانداران با توجه به شرایط منطقه تحت پوشش خود، در خصوص نحوه اجرای محدودیت‌های کرونایی اقدام کنند»
وقتی از دانش‌آموزان این مناطق سوال می‌کنید چرا در آموزش‌های مجازی شرکت نمی‌کنید بیشترشان عنوان می‌کنند: به کلاس حضوری علاقه بیشتری داریم! اما من که می‌دانم آن‌ها از سرِ نجابت ذاتی‌شان چنین پاسخی می‌دهند، مگرنه موضوع اصلیِ استقبال نکردن این دانش‌آموزان از آموزش مجازی، نداشتن گوشی هوشمند و اینترنت مناسب است.تاج محمد بهزادی ۵۴ ساله، ساکن سورگاه و پدر یکی از دانش‌آموزان این روستا است. از این مرد روستا در خصوص اینترنت و کیفیت آموزش مجازی فرزندش سوال کردم و اینگونه پاسخ داد: اینترنت در روستای سورگاه رمشک اصلا وجود ندارد و آنتن تلفن نیز خیلی ضعیف است.
 
به گفته تاج‌محمد، دانش‌آموزان اگر درس و مشقی داشته باشند، شب‌ها و یا مواقعی که در منزل هستند نمی‌توانند از گوشی استفاده کنند چون اینترنت وجود ندارد و فقط روزها می‌روند بالای تپه تا از پوشش اینترنت مرکز رمشک استفاده کنند.وی با تاکید بر اینکه در منازل ما هیچ اینترنتی وجود ندارد بیان داشت: چندین مرتبه به دهیار گفتیم موضوع اینترنت را پیگیری کنید اما او هر بار عنوان کرد: چندین مرتبه پیگیری کردم که اینترنت روستا را ارتقا دهند اما خبری نشد و مسوولان بالادستی هم می‌گویند به دلیل تحریم‌ها قطعات و تجهیزاتی برای ارتقا وجود ندارد.« باید یادآور شویم که بچه‌های روستا، معمولا بعد از پایان کلاس درس تا موقعی که هوا تاریک می‌شود در امر کشاورزی و دامداری به خانواده خود کمک می‌کنند و درواقع شب‌ها می‌توانند به انجام تکالیف خود بپردازند که این امر به واسطه نبود پوشش مناسب اینترنت، برایشان مقدور نیست»«به واسطه رعایت محدویت‌های کرونایی نتوانستیم عکس‌ها و تصاویر دیگری تهیه کنیم، حتی از بچه‌های سورگاه هم خواستیم چند تصویر از روستا برایمان ارسال کنند اما به دلیل نبود اینترنت مناسب، عکس‌ها ارسال نشد»جابر چاهانی دهیار روستای سورگاه رمشک است. او به خبرنگار ایرنا گفت: دکل بی‌تی‌اس (BTS) مخابراتی، چهار سال قبل در روستای سورگاه رمشک احداث شده اما پوشش اینترنت آن بسیار ضعیف است.
 
وی با بیان اینکه بیشتر اوقات اصلا پوشش اینترنت در این روستا وجود ندارد اظهار داشت: سورگاه، حدود ۸۵ دانش‌آموز در مقاطع ابتدایی و راهنمایی دارد و دارای ۱۱۰ خانوار و ۵۰۰ نفر جمعیت است.دهیار روستای سورگاه با بیان اینکه چند سال قبل مسوولان برای حل این مشکل قول پیگیری دادند افزود: هنوز مشکل آنتن‌دهی اینترنت وجود دارد.به گفته وی، مدرسه روستا به علت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا تعطیل شده است. البته پوشش تلفن همراه نسبتا خوب است اما اینترنتِ درست و حسابی وجود ندارد.او به حضور دانش‌آموزان روی تپه‌های اطراف روستا اشاره کرد و گفت: ارتفاع تپه‌هایی که بچه‌ها روی آن‌ها درس می‌خوانند بیش از ۶۰ متر است.همانطور که در گزارش خواندید، دهیار سورگاه موضوع را به مسوولان بالادستی اعلام کرده و آن‌ها نیز پاسخی به وی دادند که خواندیم. پس به سراغ بخشدار برویم و ببینیم موضوع تقویت اینترنت اهالی این روستاها به کجا رسیده است.مجید احمدی بخشدار چاه‌دادخدا در این رابطه اظهار داشت: چند ماه است که نامه مجوز نصب تجهیزات و ارتقای اینترنت ۲G به ۳G (اینترنت نسل ۲ به نسل سوم) از وزارت ارتباطات به اداره‌کل ارتباطات استان کرمان ارسال شده اما هنوز هیچ‌گونه فعالیتی در این زمینه انجام نشده است.وی تصریح کرد: هر زمان هم موضوع نامه را پیگیری می‌کنیم عنوان می‌کنند که «در دست اقدام» است.
 
احمدی با بیان اینکه بیشتر روستاهای رمشک از اینترنت مناسب برخوردار نیستند اظهار داشت: برخی‌شان حتی پوشش تلفن همراه هم ندارند. به گفته وی، دهستان مارز هم با مشکل پوشش تلفن همراه مواجه است.بخشدار چاه‌دادخدا با بیان اینکه فیبر نوری هم تا نزدیکی دهستان رمشک رسیده است گفت: به دلیل کمبود اعتبارات، عملیات اجرایی این طرح نیز متوقف شده است. به گفته او، مجموعا تعداد ۲۰ روستا در بخش چاه‌دادخدا قلعه‌گنج با مشکل پوشش تلفن همراه و اینترنت مواجه هستند.گفتم جناب بخشدار، برای حل این مشکلات چقدر پول نیاز است و او اینگونه اظهار داشت: برای راه‌اندازی اینترنت در روستاهای بخش چاه‌دادخدا بیش از ۱۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.اصل موضوع نیز همین اعتبار مورد نیاز بود که مشخص شد. امیدواریم مسوولان استانی با جذب اعتبار لازم، تکمیل طرح‌های مخابراتی نیمه‌کاره این روستاها را در دستور کار قرار دهند.سورگاه در فاصله ۱۲ کیلومتری رمشک و ۱۷۵ کیلومتری مرکز شهرستان قلعه‌گنج واقع شده است. این روستا با مرکز استان کرمان ۵۷۰ کیلومتر فاصله دارد.
مرجع : ایرنا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها