به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۹ - ۱۸:۴۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۰۹/۱۷ ساعت ۱۵:۱۹
کد مطلب : ۲۴۴۹۸۸

درآمد فروش سلاح ۵۰ برابر بودجه سالانه صلح

درآمد فروش سلاح ۵۰ برابر بودجه سالانه صلح
گروه بین الملل: درآمد سازندگان بزرگ اسلحه در دنیا در سال ۲۰۱۹، ۸.۵ درصد بیشتر از سال قبل شده است. این درآمد ۵۰ برابر بودجه سالانه سازمان ملل برای ماموریت‌های گروه‌های صلح بوده و برای از بین بردن گرسنگی در جهان تا سال ۲۰۳۰ کافی است.
موسسه سیپری در استکهلم گزارش فروش سلاح در سال ۲۰۱۹ را منتشر کرد. بر اساس این گزارش در این سال ۲۵ شرکت بزرگ اسلحه‌سازی در سراسر دنیا ۳۶۱ میلیارد دلار (۲۹۸ میلیارد یورو) از فروش سلاح کسب کرده‌اند.این مبلغ ۸.۵ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۸ و ۵۰ برابر بودجه سالیانه سازمان ملل برای ماموریت‌های صلح‌آمیز است.در میان ۱۰ شرکت بزرگ اسلحه‌سازی دنیا شش کمپانی در آمریکا، سه تا در چین و یک کارخانه تولید اسلحه در بریتانیا هستند.ایالات متحده با فاصله زیاد از سایر کشورها مهمترین تاجر اسلحه است. ۱۲ شرکت آمریکایی که در لیست سیپری قرار دارند، ۶۱ درصد فروش سلاح در کل دنیا را در اختیار دارند.تنها پنج تولیدکننده بزرگ سلاح؛ لاک‌هید مارتین، بوئینگ، نورث‌راپ گرومن، رِیثون و جنرال دینامیکز ۱۶۶ میلیارد دلار (۱۳۶ میلیارد یورو) درآمد داشته‌آند.چین با فاصله زیاد در مقام دوم است و ۱۶ درصد کل تجارت اسلحه در دنیا را در سال ۲۰۱۹ در اختیار داشته است.چهار شرکت چینی که در گزارش سیپری فهرست شده‌اند درآمدشان در عرض یک سال ۴.۸ درصد افزیش داشته است. بر اساس تحقیقات سیپری شرکت چینی نان‌تیان بیشترین  درآمدش را از فروش سلاح در داخل کشور به دست آورده است.
در گزارش سیپری آمده است: «تولیدکنندگان اسلحه در چین از برنامه مدرن‌سازی نظامی این کشور برای ارتش آزاد خلق بسیار سود برده‌اند.»روسیه بعد از امریکا و چین در رده سوم جهانی از نظر فروش اسلحه قرار دارد. ۳.۹ درصد فروش کل اسلحه در دنیا از شرکت‌های روسی صورت گرفته است.
فروش اسلحه به خارج از روسیه پس از تحریم‌‌های بین‌المللی علیه این کشور به دلیل بحران اوکراین و ضمیمه کردن کریمه به خاک روسیه کاهش چشمگیری داشته است.
درآمد دو شرکت بزرگ تولید سلاح در روسیه که در گزارش سیپری نامشان ذکر شده، به ۶۳۴ میلیون دلار (۵۲۲ میلیون یورو) سقوط کرده است. یک سوم تولیدکنندگان روسی اسلحه نیز از لیست ۲۵ شرکت بزرگ فروش سلاح خارج شده‌اند.این در حالی است که به گفته سرپرست گروه تحقیق تجارت اسلحه و درآمدهای نظامی سیپری، روسیه یکی از مهمترین کشورها در تولید سلاح است و نقش بزرگی در بازار اسلحه دارد.
به گفته لوسی برو زودرو به دلیل شرایط اقتصادی روند مدرن‌سازی ارتش در روسیه کند شده است. این امر باعث شده که درآمد صنعت اسلحه‌سازی این کشور به طور چشمگیری کاهش یابد چرا که خریدار اصلی کارخانه‌های سلاح روسیه که دولت روسیه است خرید اسلحه‌اش را کمتر کرده است.
شش تولیدکننده بزرگ اسلحه در اروپای غربی مجموعا ۱۸ درصد کل فروش اسلحه در جهان را در سال ۲۰۱۹ در اختیار داشته‌اند. آلمان از لیست ۲۵ فروشنده اول سلاح در جهان بیرون آمده است. درآمد بزرگترین تولیدکننده سلاح در آلمان، راین‌متال، با چهار درصد افزایش به سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار (سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو) رسیده است.
برو زودرو می‌گوید افزایش فروش سلاح در دنیا نشان‌دهنده افزایش تنش در سیاست بین‌المللی است. به گفته این کارشناس این روند از سال ۲۰۱۴ با اشغال کریمه از سوی روسیه زیر نظر کارشناسان قرار گرفت و با ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در سال ۲۰۱۶ نیز بیشتر شد.گروه صلح سبز، از افزایش فروش اسلحه در دنیا به شدت انتقاد کرده است. این گروه حافظ محیط زیست، خواستار "بازاندیشی بنیادی" در این زمینه شده است.کارشناس تجهیزات نظامی این گروه  گفت: «در سراسر دنیا صدها میلیون زندگی به دلیل همه‌گیری کرونا در معرض تهدید است، میلیون‌ها نفر به این ویروس آلوده شده‌اند و تعداد بیشماری از دسترسی به امکانات پزشکی محروم هستند.»الکساندر لورتس ادامه داده: «و این پول‌ها درست به جایی واریز می‌شوند که نباید: جیب تولیدکنندگان اسلحه در سراسر جهان.»سازمان آلمانی "یاری به گرسنگان جهان" نیز از افزایش فروش اسلحه در دنیا به شدت انتقاد کرده است. دبیرکل این سازمان گفت: «این یک رسوایی است که درآمد ۲۵ شرکت بزرگ اسلحه‌سازی در دنیا افزایش داشته در حالی که پول کافی برای مقابله پایدار و همیشگی با گرسنگی موجود نیست.»ماتیاس موگه تاکید کرده است: «تحقیقات جدید نشان می‌دهند که سالانه ۴۰ تا ۵۰ میلیارد یورو بودجه کافی است تا در ۱۰ سال آینده یعنی تا سال ۲۰۳۰ گرسنگی در سراسر جهان از بین برود. این بدین معنی است که درآمد سالانه ۲۵ کارخانه اسلحه‌سازی تقریبا برای اینکه دیگر کسی در جهان گرسنه نباشد، کافی است.»این کارشناس تصریح کرده که آتش جنگ‌ها و درگیری‌ها که با تجارت اسلحه شعله‌ورتر می‌شود عامل اصلی گرسنگی هستند.


 
برچسب ها: اسلحه
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها