به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ - ۲۰:۴۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۰۹ ساعت ۱۵:۲۸
کد مطلب : ۲۴۸۵۵۱

خوش‌بینی صنایع آلمان به شکوفایی اقتصادی

خوش‌بینی صنایع آلمان به شکوفایی اقتصادی
گروه اقتصادی: اغلب بخش‌های صنایع آلمان معتقدند پس از رکود ناشی از بحران کرونا وضعیت اقتصادی در سال آینده بهبود خواهد یافت. انتظار می‌رود صنایع، موتور محرک شکوفایی اقتصادی و پشت سر گذاشتن بحران در سال ۲۰۲۱ باشند.
بر پایه یک نظرسنجی موسسه اقتصاد آلمان (IW) از ۴۳ حوزه فعالیت‌های اقتصادی، ۲۶ حوزه انتظار دارند که وضعیت در سال ۲۰۲۱ به نسبت سال جاری که به خاطر بحران کرونا با رکود شدید روبرو بود، احیا شود و اقتصاد گسترش یابد.
"تاگس‌شاو"، وب‌سایت کانال یک تلویزیون آلمان، با استناد به این نظرسنجی گزارش داد که خوش‌بینی و امیدواری نسبت به تحولات سال آینده برای بخشی از شرکت‌ها و صنایع به معنای بازگشت به وضعیت پیش از کرونا نیست.
صنایع موتور رشد اقتصادی
بنابر این گزارش انتظار می‌رود صنایع تولیدی نقش مهمی در احیای اقتصادی بازی کند. میشائیل هوتر، مدیر موسسه یادشده، صنایع را موتور محرک خروج از رکود اقتصادی توصیف می‌کند.
او به خبرگزاری آلمان می‌گوید پیش‌شرط این تحولات باز ماندن مرزها، گسسته نشدن زنجیره توزیع و باز بودن مدرسه‌ها و مهدکودک‌ها است تا شاغلان بتوانند به کار خود ادامه دهند.
در محدودیت‌های شدید پس از اوج‌گیری موج اول پاندمی کرونا در بهار امسال، بسیاری از صنایع به دلیل بسته شدن مرزها با مشکلات جدی روبرو شدند.
پس از محدودیت‌های سخت در بهار، صنایع تولید را از سر گرفتند و سفارش‌ها دوباره به جریان افتاد. با این حال موسسه اقتصاد آلمان که به کارفرمایان نزدیک است، می‌گوید فضای حاکم بر چهار پنجم شرکت‌های آلمانی بدتر از یک سال قبل است.
خوش‌بینی صنایع به پایان بحران
۲۱ بخش از صنایع پیش‌بینی می‌کنند تولیدشان در سال آینده افزایش یابد. به عنوان مثال واحدهای ماشین‌سازی و صنایع برق و شیمیایی انتظار دارند در سال آینده میلادی بحران را پشت سر گذاشته باشند. اینها تقریبا نیمی از فعالیت‌های اقتصادی آلمان را تشکیل می‌دهند.
با این همه موسسه اقتصاد آلمان معتقد است بازگشت به شرایط عادی زمان‌بر خواهد بود. بخش‌هایی مانند هتل‌داری، کسب و کارهای خرد و فعالیت‌های نمایشگاهی و تبلیغاتی که بسیاری از آنها در سال جاری فعالیت‌های خود را کاملا متوقف کرده‌اند، با رشد کمتری در سال آینده روبرو خواهند بود.
بر خلاف این حوزه‌ها، شرکت‌های فعال در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازان، از جمله ریخته‌گران و تراشکاران انتظار رشد بسیار بیشتری در سال آینده دارند.
چشم‌انداز مبهم صنایع غذایی و مد
۱۳ انجمن اقتصادی اصلا به تحول مثبت در سال آینده امیدی ندارند و از این حرکت می‌کنند که سطح فعالیت‌های آنها در سال ۲۰۲۱ کمتر از سال بحران زده جاری باشد.
صنایع غذایی، صنایع نساجی و تولید پوشاک و فعالان حوزه مد از جمله بخش‌هایی هستند که نسبت به بهبود اوضاع در سال آینده تردید جدی دارند.
بخش ساخت و ساز در آلمان همچنان رونق دارد و فعالان آن از تاثیر مستقیم پاندمی کرونا بر کارشان نگرانی زیادی ندارند، اما این حوزه نیز از کاهش عمومی سرمایه‌گذاری و برخی محدودیت‌های کرونایی رنج می‌برد.
نظرسنجی موسسه اقتصاد آلمان در ماه نوامبر و پیش از محدودیت‌های شدیدی انجام شده که از ۱۶ دسامبر برای مهار موج دوم پاندمی اعمال شده است.
به گفته میشائیل هوتر در نظرسنجی دیگری که میانه ماه دسامبر انجام شد میان صنایع و فعالان حوزه‌های دیگر مانند هتل‌داری و کسب و کارهای خرد که محدودیت‌های اخیر بر وضعیت‌شان تاثیر منفی زیادی دارد، شکاف عمیق‌تر شده است.
چشم‌انداز بازار کار
بر همین اساس بهبود بازار کار در آلمان که امید می‌رفت آغاز شود به تاخیر افتاده است. شرکت‌های فعال در ۲۳ حوزه از تعدیل و کاهش نیروی کار خود خبر داده‌اند.
به گزارش "تاگس‌شاو" در همین حال دست‌کم پنج حوزه از جمله ساخت و ساز پیش‌بینی می‌کنند که سال آینده نیروی بیشتری جذب کنند. شرکت‌های فعال در ۱۴ حوزه هم گفته‌اند نیروی کار خود را کاهش نمی‌دهند.
دتلف شله، رئیس آژانس فدرال کار آلمان معتقد است محدودیت‌های کرونایی اخیر تاثیر زیادی بر وضعیت اشتغال ندارد. او می‌گوید در کوتاه مدت شمار بیکاران و افراد با اشتغال پاره‌وقت افزایش می‌یابد اما برآورد می‌شود که این افزایش به میزان موج اول کرونا در بهار نباشد.
گرچه احتمال می‌رود به دلیل دور جدید محدودیت‌های شدید کرونایی، احیا و بهبود وضعیت اقتصادی آلمان کمی به تاخیر بیفتد، انتظار عمومی تحقق رشد اقتصادی بالاتر در سال آینده است.
میشائیل هوتر معتقد است سه ماهه نخست سال آینده احتمالا اوضاع کمی سخت باشد اما او دلیلی برای بدبینی نمی‌بیند زیرا پس از بحران جهانی مالی سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ نیز اقتصاد آلمان دوباره احیا شد و پس از آن یک دهه ثبات را تجربه کرد.
در آلمان واکسیناسیون شهروندان از دو روز پیش آغاز شد و قرار است از ابتدای سال آینده به شکل گسترده‌تری ادامه یابد. انتظار می‌رود پس از واکسینه شدن بخشی از شهروندان در سه ماهه اول سال ۲۰۲۱ و کاهش موارد ابتلا، زمینه رونق فعالیت‌های اقتصادی بیش از پیش فراهم شود.
برچسب ها: آلمان
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها