به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۰/۳۰ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۲۵۲۰۰۹
اعتراض سازمان جهانی بهداشت به توزیع واکسن کرونا

جهان در آستانه یک شکست اخلاقی فاجعه‌بار

جهان در آستانه یک شکست اخلاقی فاجعه‌بار
گروه علم و فناوری:دبیرکل سازمان جهانی بهداشت با انتقاد شدید از نحوه توزیع واکسن کرونا در جهان گفت: کشورهای متمول بدون توجه به نیازهای جهانی خود را در الویت قرار داده‌اند و با رویکرد «اول-من» برای خرید عمده واکسن خیز برداشته‌اند. این در حالی است که به گفته دبلیو-اچ-او بسیاری از سالمندان در کشورهای فقیر چشم به راه واکسنی مانده‌اند که جوانان تندرست در کشورهای ثروتمند دریافت می‌کنند.
 تدروس آهانوم گیبرسیوس، گفت: این عدالت نیست که جوانترها و افراد سالم در کشورهای متمول پیش از افراد درمعرض خطر و سالمند کشورهای فقیر واکسن کرونا بزنند.او گفت: تاکنون ۳۹ میلیون دوز از واکسن‌های تولید شده میان ۴۹ کشور متمول جهان توزیع شده و این در حالی است که یک کشور فقیر تنها ۲۵ دوز دریافت کرده است.
تاکنون چین، بریتانیا، آمریکا، روسیه و هند کشورهایی هستند که موفق به تولید واکسن موثر کرونا شده‌اند و تقریبا همه آنها الویت را به مصرف داخلی واکسن در کشورهای خود داده‌اند.
انتقاد سازمان جهانی بهداشت از روند توزیع واکسن کرونا در جهان در حالی صورت گرفته که خود این نهاد سازمان ملل متحد به همراه چین به علت نحوه مواجهه با شیوع واکسن کرونا در اوایل سال ۲۰۲۰ مورد انتقاد شدید قرار دارند.سازمان جهانی بهداشت و چین که عملکرد آنها را یک کمیته مستقل سازمان ملل متحد مورد ارزیابی قرار داده متهم‌اند که چرا وضعیت شیوع و گسترش ویروس کرونا در ماه‌های نخست را با تعلل اعلام کرده‌اند.سازمان جهانی بهداشت همچنین به علت تحت فشار نگذاشتن چین برای اقدامات فوری مقابله با کرونا تحت انتقاد شدید قرار دارد.
انتقادهایی که حتی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را واداشت که کشورش را از این نهاد سازمان ملل متحد خارج کند. هر چند جو بایدن که تا دو روز دیگر جایگزین دونالد ترامپ خواهد شد گفته خیلی زود آمریکا به عضویت دوباره سازمان جهانی بهداشت باز خواهد گرداند.
 تدروس، دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، در جلسه هیات مدیران این سازمان گفت: «رک و راست بگویم، جهان در آستانه یک شکست اخلاقی فاجعه‌بار است که بهای آن را انسان‌ها با جان و دارایی خود در کشورهای فقیر جهان خواهند پرداخت.» تدروس گفت: «رویکرد «اول-خودم» یک رویکرد محکوم به شکست است چرا که موجب بالا رفتن قیمت و هجوم برای خرید واکسن می‌شود.
او گفته چنین رویکردی در نهایت به ادامه گسترش ویروس کرونا و رنج انسانی و اقتصادی منجر خواهد شد.سازمان جهانی بهداشت از همه کشورها خواسته که به مفاد کواکس - اتحاد جهانی برای توزیع واکسن کرونا - متعهد بمانند؛ طرحی که قرار است کار توزیع جهانی واکسن را از ماه آینده میلادی - فوریه - کلید بزند.
برنامه کواکس زیر نظر سازمان جهانی بهداشت و با هدف کمک به خرید و توزیع واکسن کرونا در کشورهای کم‌درآمد یا با درآمد متوسط راه‌اندازی شده است تا دسترسی به واکسن برای همه کشورها امکان‌پذیر شود.
در واکنش به اظهارات دبیرکل سازمان جهانی بهداشت، مت هنکاک، وزیر بهداشت بریتانیا گفت: این کشور «بزرگترین حامی معنوی و مالی این برنامه جهانی است تا از توزیع و دسترسی همه کشورهای جهان به واکسن یقین یابد».«بریتانیا بیشترین کمک مالی را به این تلاش بین‌المللی کرده تا مطمئن شود همه مردم به این واکسن‌ دسترسی خواهند داشت».دولت بریتانیا تا‌کنون ۷۳۴ میلیون دلار به برنامه جهانی کوواکس پرداخت کرده است.
بنابر گزارش وزارت بهداشت بریتانیا، تاکنون ۴ میلیون از مردم این کشور نخستین دوز واکسن خود را دریافت کرده‌اند.
این کشور همچنان در مرحله نخست تزریق واکسن به افراد مسن و در معرض خطر است.با این حال، مطالعه یک نهاد مدنی فعال در زمینه توزیع واکسن هشدار داده در ۷۰ کشور کمتر توسعه یافته جهان از هر ۱۰ نفر تنها یک نفر به واکسن کرونا دسترسی خواهد داشت.
کانادا به ویژه مورد انتقاد جدی قرار گرفته است چرا که بنابر گزارش‌ها این کشور تاکنون ۵ برابر میزان جمعیت خود واکسن کرونا سفارش داده است.ماه دسامبر گذشته، کارینا گولد، وزیر توسعه جهانی دولت کانادا به انتقادها از این کشور مبنی بر «هول زدن» برای خرید واکسن پاسخ داد و مدعی شد که صحبت‌ها درباره سفارش مازاد واکسن از سوی این کشور تنها جنبه «تئوریک» دارد چرا که سفارش «دوزهای اضافی» هنوز تحویل کانادا نشده است.کانادا ۳۸۰ میلیون دلار برای کمک به مبارزه با کووید۱۹ در کشورهای در حال توسعه کمک کرده است.

 
برچسب ها: واکسن کرونا
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها