به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۳ ساعت ۰۹:۴۱
کد مطلب : ۲۵۲۴۱۷
بسیاری از دانش‌آموزان به‌خاطر نبود اینترنت در نقاط محروم از ادامه تحصیل بازمانده‌اند

در ایران سرعت اینترنت پایین و قیمت آن بالاست

در ایران سرعت اینترنت پایین و قیمت آن بالاست
گروه اقتصادی: نزدیک به یک‌ سال از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد و با وجود کشف برخی واکسن‌ها برای عبور از این بحران، همچنان آینده مبهم است.در این دوران نه فقط در ایران، بلکه در تمام دنیا اقتصاد با افت شدیدی روبرو شده و همین اتفاق باعث شده است تا سبک زندگی مردم تغییرات جدی به خود بگیرد. در همین راستا برخی کسب و کار‌ها هم نوع ارائه خدمات و فروش خود را تغییر دادند تا مسیر درآمدزایی‌شان آسیب کمتری ببیند.
اینکه آیا توانسته‌ایم پس از گذشت حدود یک‌سال این تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و با ایجاد زیرساخت‌ها، هم کسب و کار‌ها را مورد حمایت قرار دهیم و هم به تشکیل دولت الکترونیک سرعت ببخشیم، سوالاتی است که برای پاسخ به آن‌ها به سراغ احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس یازدهم رفتیم.او در این باره گفت: با شیوع ویروس کرونا در ایران، محدودیت‌های فراوانی برای جلوگیری از شیوع این ویروس اعمال شد که این محدودیت‌ها بسیاری از مراکز آموزشی، فرهنگی، اجتماعی و کسب و کار‌هایی که به‌طور مستقیم با مردم در ارتباط بودند را به تعطیلی کشاند.علیرضابیگی افزود: یکی از نکات مثبت شیوع ویروس کرونا در ایران، تغییر شیوه‌های قدیمی به روش‌های نوین امروزی است که کرونا باعث سرعت بخشیدن به گسترش کسب و کار‌های اینترنتی و تراکنش‌های مالی و بسیاری دیگر از کار‌های الکترونیکی شد.

نماینده تبریز تصریح کرد: شرایط موجود به ما نشان داد که امکان استفاده درست از اینترنت در بخش‌های مختلف کشور هست و می‌توان به میزان قابل توجهی در هزینه‌هایی که صرف حضور نیرو‌های کار در ادارات می‌شود، صرفه‌جویی کرد، اما با توجه به اینکه کشور ما در روند حرکت به‌سمت مدرن شدن با سرعت کمی پیش می‌رود و مشکلات بسیاری در اقتصاد ایران وجود دارد، به اندازه کافی بر روی زیرساخت‌های دولت الکترونیک کار نشده است. از زمان شیوع کرونا تا به امروز تمام کلاس‌های درس به‌طور مجازی تشکیل شده و پس از گذشت یک‌سال از کرونا هنوز در این بخش شاهد روند خوبی نیستیم، به‌طوری که بسیاری از دانش‌آموزان به‌خاطر نبود اینترنت در نقاط محروم یا نداشتن لوازم الکترونیکی از ادامه تحصیل بازمانده‌اند.عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور اظهار داشت: مردم در دوران کرونا، فرهنگ استفاده درست از اینترنت را آموختند و تا حد امکان برای خریدها، کار‌های بانکی، بورسی و برگزاری کلاس‌های مجازی و... از این ظرفیت بهره بردند، اما نکته حائز اهمیت این است که، چون تقاضای مردم برای استفاده از اینترنت بالا رفت و از طرفی، زیرساخت‌های موجود در این حوزه توانایی کافی و لازم را برطرف کردن این نیاز‌ها نداشتند ما خیلی موفق به پیگیری و به نتیجه رساندن امور نشدیم و بسیاری از مردم هم از این وضعیت گله کردند. متاسفانه در کشور ما، هم سرعت اینترنت پایین است و هم قیمت آن بالا، پس توسعه زیرساخت‌ها در این بخش یک مطالبه عمومی است و اگر قبول کنیم کرونا فعلاً دست از سر بشریت برنمی‌دارد حتماً باید بیش از پیش به پیشرفت در این حوزه مهم و حیاتی بپردازیم.

علیرضابیگی بیان کرد: در سال آینده رخداد مهمی پیشروی سیاست ایران است و آن انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ است که با توجه به شرایط فعلی به احتمال زیاد تا سال آینده با کرونا درگیر خواهیم بود. ما باید به‌صورت خیلی تخصصی بر روی زیرساخت‌های برگزاری انتخابات مجازی کار کنیم، موضوعی که شورای نگهبان به دفعات مختلف این مسئله را بیان کرده است که متاسفانه هنوز در بخش‌های زیادی با ضعف همراه هستیم.نماینده تبریز در پایان خاطرنشان کرد: شیوع ویروس کرونا، برخی از کسب و کار‌های اینترنتی را با رونق همراه کرد، پس باید این موضوع را به فال نیک بگیریم و کمک کنیم تا این اتفاق تا حد ممکن برای بخش‌های دیگر هم رخ دهد. باید نگاه ویژه‌ای به این بخش داشته باشیم تا سرمایه‌گذاران و اندیشمندان این حوزه را به راه‌اندازی کسب و کار‌های مجازی تشویق کنیم. گسترش این موضوع مستلزم افزایش امنیت در بخش اینترنت، افزایش سرعت اینترنت در نقاط مختلف ایران و کاهش قیمت اینترنت برای سرمایه‌گذاری مردم در کسب و کار‌های مجازی است که اگر این نکات در آینده اجرایی شود به مقدار قابل توجهی شاهد کاهش هزینه‌های اضافی می‌شویم و می‌توان سرمایه به‌دست آمده را خرج گسترش زیرساخت‌های اینترنت در کشور کرد.
مرجع : اقتصاد 24
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها