به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۰۳ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۲۵۲۴۷۳

قیمت املاک تا پایان سال به کجا می‌رسد؟

قیمت املاک تا پایان سال به کجا می‌رسد؟
گروه اقتصادی:برخی از خریداران مسکن همچنان انتظار رسیدن قیمت هابه کف هستند اما این اتفاق دربازار مسکن رخ می دهد؟ فعالان این حوزه دو پیش‌بینی متفاوت برای آینده بازار مسکن دارند .در بازارهای دیگر دارایی مانند سکه ، طلا و حتی بورس سرمایه گذاران در انتظار رسیدن قیمت ها به کف هستند ،آیا این اتفاق در بازار مسکن هم افتاده است ؟ این بازار هنور به دلیل ماهیت دو گانه ای که دارد (مصرفی- سرمایه ای ) مراجعه به آن بیش از بازارهای دیگر است .برخی از واسطه گران ملکی اعتقاد دارند ابهام قیمتی موجود در سایر بازارها به بازار مسکن هم سرایت کرده است . با این حال تماس و پرس و جو در بازار هنور وجود دارد .به گفته یکی از مشاوران املاک، فایل های عرضه شده در دو ماه اخیر بازدید و نشست داشته است اما کم تر به تنظیم قولنامه ختم شده است . خریداران انتظار تخفیف بالا دارند و فروشندگان نیز هنوز چشم انداز روشنی درخصوص آینده بازار مسکن ندارند و با احتیاط بیشتری درخصوص فروش قطعی املاک شان تصمیم گیری می کنند .

چرا قیمت های پیشنهادی علنی نمی شود؟
معامله گران ملکی معتقدند بزرگ ترین مشکل کنونی بازار مسکن ، قیمت های سیال آن است و قیمت های پیشنهادی از سوی عرضه کنندکان به فاصله کوتاهی تغییر می کند و این موضوع اعتماد خریداران را به قیمت ها سلب می کنند . به همین دلیل مشاوران املاک سعی می کنند قیمت ها را علنی نکنند ودر تماس مشتری ،آخرین قیمت را اعلام کنند .هرچند این تدبیر برخی از مشاوران املاک است و گروهی معتقدند خریداران واقعی از وضعیت قیمت ها به خوبی آگاه هستند و چندان تحت تاثیر قیمت های اعلام شده قرار نمی گیرند . شاید قیمت گذاری ها در سایت های مشاوران املاک برای کسانی که دوست دارند از وضعیت کلی قیمت یک منطقه آگاه شوند ،جذاب باشد و تصویر کلی از قیمت هر منطقه به آنها بدهد اما کسانی که خریدار و فروشنده واقعی هستند بیشتر قیمت ها را در بازدید های میدانی و پرس و جوهای کارشناسی به دست می آورند و فریب قیمت های کاذب وغیر واقعی را نمی خورند .

پیش بینی بازار مسکن در ماه های آینده
 یکی از دلایل ریزش معاملات مسکن در دو ماه اخیر تردیدهای قیمتی در این بازار است .محمدمهدی مافی ، کارشناس بازار مسکن به اقتصادنیوز درخصوص این که آیا شاهد کاهش قیمت دربازار مسکن خواهیم بود می گوید : وضعیت کنونی بازار مسکن نتیجه سیاست های گذشته در حوزه ساخت و ساز است . متاسفانه این سیاست ها باعث آسیب به بازار مسکن شده است در حالی که شاهد افت شدید بورس ،ریزش قابل توجه قیمت دلار و سکه هستیم این افت شدید را در بازار مسکن نخواهیم دید زیرا ما در چند سال گذشته شاهدکاهش ساخت و ساز مسکن بودیم و حالا عرضه از تقاضا عقب افتاده است  .وی ادامه می دهد : به دلیل کمبود تولید در حالی که بازارهای دیگر تا 30 درصد هم افت قیمت داشته در بازار مسکن این کاهش قیمت را مشاهده نمی کنیم و هنوز نقدینگی مردم برای خانه دار شدن کافی نیست.

با این چشم انداز می توان به رونق بازار مسکن امیدوار بود ؟
برخی از کارشناسان حوزه مسکن معتقدند ، افزایش قیمت مسکن به شکلی که در سال‌های گذشته داشتیم،بسیار احتمال ضعیفی است و به نظر می رسد بازارها دوره رشدهای شدید نرخ‌ها را پشت سر گذاشته اند و از این به بعد با بازارها مواجه خواهیم بود که تعادل بهتری درآن برقرار است و قیمت ها نمی‌توانند نوسان بسیار شدیدی داشته باشند.اما این پیش بینی یک شرط دارد و آن هم رخ ندادن اتفاقات غیر قابل پیش بینی در حوزه های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی است . اما در شرایط کنونی به اعتقاد این گروه از کارشناسان بازار به آرامش رسیده است و خریدار و فروشنده راحت‌تر می توانند به مرحله تصمیم‌گیری برسند و اگر متقاعد شوند قیمت ها به حدی از ثبات رسیده آن زمان حجم معاملات افزایش می یابد.درحال حاضر دوانتظار کاملا متفاوت از سوی خریداران و فروشندگان وجود دارد . خریداران در انتظار سقوط قیمت ها هستند  و فروشندگان هم معتقدند  نرخ ها افزایش شدیدی پیدا می کند و این کاهش قیمت ها موقتی است . در این شرایط تصمیم‌گیری برای خریدار و فروشنده دشوار خواهد بود اما اگر مدتی بگذرد و هر دو طرف معامله قانع شوند قیمت ها در همین سطح است و تغییرات شدید رخ نمی دهد،‌آن هنگام خریداران وارد عمل شده و در مقابل فروشندگان هم به این نتیجه می رسند که بهتر است واحدهای خود را سریعترعرضه کرده و آنها را نقد کنند.به اعتقاد این گروه در دوره‌هایی که مسکن از وضعیت نوسانات شدید قیمتی فاصله می گیرد خریدهای سرمایه گذاری در این بازار کاهش پیدا کرده و  با تقاضای مصرفی در بازار روبه‌رو خواهیم شد و خریدارانی که واقعا به مسکن نیاز دارند، وارد این بازار می شوند  و سهم معاملات واسطه ای و دلالی به نسبت کاهش می یابد .برخی از مشاوران املاک انتظار امیدوارند :پس از روشن شدن وضعیت بازارحجم معاملات بالا رود به شرط اینکه تعادل و ثبات قیمت در بازار پیدا شود.
مرجع : اقتصاد نیوز
برچسب ها: بازار مسکن مسکن
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها