به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۲۳ - ۱۳:۲۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۱۵ ساعت ۱۱:۴۴
کد مطلب : ۲۵۴۶۴۰
خطر ابتلا به کرونا بدون واکسیناسیون ۱۱ برابر بیشتر است

اولین یافته‌ها و برآوردها از واکسیناسیون كرونا

اولین یافته‌ها و برآوردها از واکسیناسیون كرونا
 گروه علم و فناوری: ۴۵ درصد افراد بالای ۶۰ سال در اسرائیل واکسینه شدند. واکسیناسیون عمومی در این کشور کاهش رشد ویروس کرونا را نشان می‌دهد و انتقال این ویروس را دشوارتر کرده است. یک سوم از جمعیت اسرائیل تا کنون واکسینه شدند.
تزریق واکسن کرونا در اسرائیل ۱۹ دسامبر ۲۰۲۰ آغاز شد. افزون بر بیمارستان‌ها، مراکز درمانی هم در گوشه و کنار شهرهای اسرائیل هنوزهم به تزریق واکسن سرگرم هستند.
در سراسر جهان هنوز واکسن سالمندان ادامه دارد اما اسرائیل اکنون واکسیناسیون جوانان را هم آغاز کرده است.بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائيل، کشورش را "قهرمان پیکار با کرونا" خوانده است. در ماه‌های گذشته پیکار با کرونا در راس وظایف او قرار داشته است. او پیوسته با تولیدکنندگان واکسن بیونتک - فایزر در تماس بوده و خود قبل از همه واکسن را تزریق کرده است.
قرار است در ماه مارس انتخابات پارلمانی در این کشور برگزار شود و واکسیناسیون عمومی یکی از موضوع‌های اصلی کارزارهای انتخاباتی است.
دریافت میزان قابل اعتنایی از واکسن فایزر بایونتک از جمله به قرارداد نادری برمی گردد که بر اساس آن دولت اسرائیل باید داده ها و اطلاعات زیادی از دریافت کنندگان واکسن را در اختیار شرکت فایزر قرار دهد، تعهدی که در اسرائیل موضوعی برای مشاجره و انتقاد به دولت بوده است.آنات اکار-زوهار، نایب رئیس شرکت بیمه درمانی اسرائیلی "ماکابی"شخصا در مورد حال افرادی که واکسن کرونا تزریق کردند پرس و جو می‌کند زیرا می‌خواهد بداند که واکسیناسیون چه تاثیری روی بیمه‌شدگان گذاشته است.
روزنامه "استاندارد"، چاپ اتریش در مورد داده‌های واکسیناسیون عمومی در اسرائیل به گفته‌های این مسئول شرکت بیمه اسرائیلی استناد کرده و می‌نویسد، پاسخ‌ بیمه‌شدگان این شرکت در ارتباط با تاثیر واکسن کرونا مثبت و رضایت‌بخش بوده است.اسرائیل واکسن کرونا را از شرکت داروسازی فایزر-بیون‌تک خریده است.شرکت بیمه "مکابی" گفته است ۲۴۶ هزار نفر اخیرا آزمایش کرونا داده‌اند و از میان آنها فقط ۶۶ نفر ویروس کرونا داشته‌اند.
آنات اکار-زوهار علت پائین بودن سطح آلودگی کرونا را با واکسینه شدن اهالی در ارتباط می‌داند و می‌گوید "خطر ابتلا به کرونا بدون واکسیناسیون ۱۱ برابر بیشتر است و ضریب اثربخشی واکسن ۹۲ درصد تخمین زده می‌شود.مدیران شرکت داروسازی بیون‌تک-فایزر قبلا از ضریب اثربخشی ۹۵ درصدی واکسن کرونا خبر ‌داده بودند در حالیکه این ضریب اکنون در اسرائیل حدود ۹۲ درصد اعلام شده است.به گفته اكا-زوهر اسرائیل در مرحله اول افراد سالمند را واکسینه کرده، به همین دلیل داده‌های جمع‌آوری شده از افراد مسن تهیه می‌شود در حالی که شرکت داروسازی فایزر-بیون‌تک در تحقیق در مورد اثربخشی واکسن خود بیشتر داده های مربوط به جوانان را جمع آوری و ارزیابی کرده است.
به گفته نایب رئیس شرکت بیمه درمانی اسرائیلی Maccabi نتایجی که از واکسیناسیون تابحال حاصل شده دلگرم کننده است. او تاکید می‌کند در هفته‌های آینده افراد جوان واکسینه خواهند شد و نتایج داده‌های مربوط به کرونا را بهتر می‌توان تجزیه و تحلیل کرد.سیریل کوهن از دانشگاه دولتی برایلان می‌گوید هنوز مشخص نیست که سیستم ایمنی بدن فرد واکسینه شده تا چه مدت در مقابل ویروس کرونا مقاومت کند. به گفته کوهن هنوز پاسخی هم برای این پرسش یافت نشده که آیا افرادی که واکسینه شده‌اند، همچنان ناقل بیماری هستند یا دیگر منشا چنین خطری نخواهند بود؟
با این وجود نتایج حاصله از داده‌های مربوط به واکسیناسیون دلگرم کننده است. کوهن می‌گوید: «چندین مطالعه و تحقیق نشان داده است که دوره‌های خفیف ابتلا به کرونا مسری نیستند و از آنجا که افراد واکسینه شده علائم ضعیف‌تری را نشان می‌دهند، خطر ابتلا به کرونا نیز در میان آنها کمتر است. با این حال اظهارنظر قطعی درباره آن هنوز زود است اما ممکن است ظرف دو تا سه هفته آینده اطلاعات بیشتری کسب کرد.»محققان اسرائیلی تائید کرده‌اند که از اواسط ژانویه ۲۰۲۱ تعداد بیماران مسن مبتلا به کوید-۱۹در بیمارستان‌ها کاهش یافته است. برخلاف آن ابتلا به ویروس کرونا میان جوانان با عوارض سنگین بیشتر شده است. علت آن به گفته این محققان شیوع ویروس جهش‌یافته نوع بریتانیایی است.در حال حاضر ۷۰ درصد ابتلا به کووید-۱۹ در اسرائیل ناشی از ویروس جهش‌یافته است.شیوع بیماری کرونا در مناطقی از اسرائیل که محل سکونت یهودیان ارتدوکس است، بیشتر از دیگر نقاط این کشور اعلام شده است چونکه آنان به هشدارهای دولتی توجه نکرده و همچنان تجمعات و مراسم دینی خود را برگزار می‌کنند.

 
برچسب ها: واکسن کرونا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها