به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۱۳ - ۱۰:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۱/۲۳ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب : ۲۵۵۹۴۷
گام‌های جدید ایران برای عدول بیشتر از تعهدات برجامی

آمریکا: ایران در حال دورتر شدن از برجام است

آمریکا: ایران در حال دورتر شدن از برجام است
گروه سیاسی:  سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، اظهار داشت:رویکرد ایران در هفته‌ها و ماه‌های اخیر به سمت دور ترشدن از توافق هسته‌ای موسوم به برجام بوده است.
ند پرایس این موضوع را در پاسخ به پرسشی در خصوص گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره فعالیت اتمی ایران مطرح کرد.خبرگزاری رویترز و روزنامه وال‌استریت جورنال نوشتند، به گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دست یافته‌اند که می‌گوید ایران گام‌های جدیدی برای «عدول بیشتر از تعهدات برجامی» خود برداشته است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری روزانه خود حاضر نشد در خصوص این گزارش تازه آژانس بین المللی و «تولید اورانیوم فلزی» توسط ایران اظهار نظر کند.
با این حال، ند پرایس گفت، اما به طور کلی، همه آنچه که ما درباره رفتارهای ایران در هفته‌ها و ماه‌های اخیر گفته‌ایم این است که با گام‌هایی که برداشته شده، (ایران) در حال فاصله گرفتن بیشتر از برجام است.سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اضافه کرد: چنین اقداماتی بر نگرانی‌ها و رایزنی‌ها با متحدان و شرکای و همچنین با کنگره تاثیر می‌گذارد، (رایزنی‌هایی که هدف آنها) حصول اطمینان از دستیابی به رویکردی هماهنگ در قبال ایران است که شانس موفقیت بیشتری داشته باشد.ند پرایس در ادامه گفت: پیشنهادی که روی میز گذاشته شده کاملاً واضح است. ما همچنان از تهران می‌خواهیم که اجرای کامل برجام را از سر بگیرد. ما این کار را ادامه می‌دهیم زیرا این امر برای ما مسیر دیپلماسی را باز خواهد کرد.سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا همچنین اظهار داشت، امیدواریم بتوانیم از راه دیپلماسی این موضوع را که یک چالش اضطراری است، حل کنیم.
در همین زمینه، رویترز و وال استریت جورنال می‌گویند، آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش تازه خود نوشته است که ایران یکی از سه آبشار جدید را نیز راه‌اندازی کرده و ۳۰ ژانویه، حدود ۱۰ روز، پیش تزریق گاز اورانیوم (هگزافلوراید اورانیوم) به این آبشار نیز انجام شده است.وال‌استریت جورنال همچنین نوشت که بر اساس گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ایران ساخت «اورانیوم فلزی» را آغاز کرده است.ایران پیشتر از قصد خود برای تولید «اورانیوم فلزی» که در ساخت بمب هسته‌ای نیز کاربرد دارد، خبر داده بود و فرانسه، آلمان و بریتانیا، روز ۲۷ دی، در بیانیه‌ای مشترک ضمن ابراز «نگرانی عمیق» نسبت به اقدامات هسته‌ای ایران تاکید کرده بودند چنانچه جمهوری اسلامی خواستار «حفظ» توافق برجام است، باید تولید اورانیوم فلزی را فورا متوقف کند.
همچنین سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بار دیگر از رایزنی با متحدان، شرکا و اعضای کنگره درباره ایران سخن گفت و افزود موضع ما این است که از علنی کردن مسایل مذاکراتی خودداری کنیم.
ند پرایس  این مطلب را در پاسخ به سوالی مبنی بر کاهش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ابتدای اسفندماه با توجه به اظهارات مقامات ایران مبنی بر بسته شدن پنجره مطرح کرد.
وی اظهار کرد: ما این اظهار نظر تهران را شنیدیم، اما موضع ما این است که از علنی کردن مسایل مذاکراتی خودداری کنیم. ما اطمینان می‌دهیم که مسیر خودمان را خواهیم رفت. تنها چیزی که احساس می‌کنیم این است که ما یک رویکرد هماهنگ در این چالش فوری انکارناپذیر در تعامل با ایرانی‌ها داشته باشیم.سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: هفته گذشته بود که آنتونی بلینکن با سه کشور اروپایی صحبت کرد و ما محورهای مذاکرات را مطرح کردیم که مساله ایران مهم‌ترین موضوع این گفت‎‌وگوها بود.  مطابق همین چشم‌انداز هم در حال رایزنی با متحدان، شرکا و اعضای کنگره هستیم.پرایس ادامه داد: این اضطراری است که ما در تماس نزدیک با متحدان و شرکای درباره این چالش هستیم و با اعضای کنگره هم رایزنی می‌کنیم تا اطمینان حاصل شود که رویکردی هماهنگ نسبت به ایران داریم که بیشترین شانس موفقیت را دارد.


 
برچسب ها: برجام
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها