به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۷ - ۱۸:۴۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۰۷ ساعت ۱۶:۴۴
کد مطلب : ۲۵۸۴۵۷

آمریکا: صبر ما مقابل ایران بی‌پایان نیست

آمریکا: صبر ما مقابل ایران بی‌پایان نیست
گروه سیاسی: سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: صبر کشورش مقابل ایران برای بازگشت به مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵، برجام،بی پایان نیست.
ند پرایس،  در پاسخ به سوالی دایر بر اینکه آیا پیشنهاد آمریکا تاریخ انقضا دارد گفت که اقدامات ایران در فاصله گرفتن از محدودیت‌های برجام و افزایش فعالیت‌های هسته‌ای این موضوع را به یک "چالش فوری" برای آمریکا بدل می‌کند.او گفت: "صبر ما بی پایان نیست، اما بر این باوریم و رئیس جمهور (جو بایدن) هم روشن کرده است که ... موثرترین راه برای اطمینان از اینکه ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد دیپلماسی است."آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، هفته پیش گفت واشنگتن به دعوت سه کشور اروپایی برای برگزاری جلسه مشترک و غیر رسمی با ایران درباره برجام، پاسخ مثبت داده است.با این حال جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، تایید کرد که آمریکا هنوز پاسخ ایران به دعوت اروپایی‌ها در این زمینه را دریافت نکرده است.
ایران بر این موضع پافشاری می‌کند که چون آمریکا ابتدا از برجام خارج شده، این کشور است که باید تحریم‌ها را لغو کند تا تهران دوباره تعهداتش که مشغول کاهش آنها بوده را اجرا کند.
همزمان  وزیر خارجه آلمان ، ایران را ترغیب کرد که پیام‌های دیپلماتیک مثبت غرب را جدی بگیرد تا امکان حفظ برجام وجود داشته باشد.هایکو ماس همچنین ایران را متهم کرد با اقدامات خود بیش از پیش از شفافیتی که برجام حکم می‌کند فاصله می‌گیرد.این پس از آن است که ایران از روز سه شنبه محدود کردن بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی براساس پروتکل الحاقی را شروع کرد.
آژانس بین المللی انرژی اتمی  در گزارشی - که خبرگزاری رویترز جزییات آن را منتشر کرد - گفت که ایران ۱۷.۶ کیلوگرم اورانیوم با غلظت ۲۰ درصدی غنی کرده است که ورای ۳.۶۷ درصد غنی سازی است که براساس برجام مجاز است. ماس گفت: "در نهایت ایران باید درک کند که مهم کاستن از تنش است و پیشنهاد دیپلماسی که از جمله از طرف آمریکا روی میز است را بپذیرد."
ماس گفت: "ما در کنار سایر طرف‌های توافق هسته‌ای همچنان می‌خواهیم از این فرصت سه ماهه برای بحث درباره چگونگی بازگشت گام به گام آمریکا به این توافق استفاده کنیم، به خصوص اینکه ترتیب این گام‌ها چه خواهد بود. یعنی چه کسی باید کدام گام را بردارد تا دستیابی به توافقی کلی ممکن شود، توافقی که در پایان با پیوستن دوباره آمریکا به برجام همراه است."
وزیر امور خارجه آلمان هفته پیش گفته بود "مذاکرات در حال حاضر به طور قابل توجهی پیچیده شده، به این دلیل که ایران آشکارا به دنبال تنش زدایی نیست، بلکه اوضاع را تشدید می‌کند و این بازی با آتش است".همچنین اسرائیل اقدام ایران در محدود کردن دسترسی بازرسان بین المللی به برخی سایت‌ها را "تهدیدی" دانست که نیازمند واکنش است. گبی اشکنازی وزیر خارجه در بیانیه‌ای گفت: "اسرائیل این گام را یک تهدید می‌داند و این گام نباید بی‌پاسخ بماند."
برچسب ها: آمریکا
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها