به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۰ ساعت ۱۱:۱۲
کد مطلب : ۲۵۸۹۴۰
تغییر نگرش در بازار ارز

دولت‌برای جبران‌کسری‌بودجه دلار‌را گران‌می‌کند؟

دولت‌برای جبران‌کسری‌بودجه دلار‌را گران‌می‌کند؟
گروه اقتصادی: دلار هفته را افزایشی آغاز کرد. ظاهرا مجموعه اخبار در روزهای پایانی هفته گذشته به گونه ای بوده که سمت و سوی انتظارات معامله‌گران ارزی را تغییر داده است.سهراب اشرفی، تحلیلگر بازار ارز، در این باره می‌گوید: اخیرا اخبار مربوط به تحولات در خاورمیانه توانسته در بازار اثر بگذارد و ممکن است تاثیر آن ادامه هم پیدا کند. در این میان هر چه به سمت پایان سال می‌رویم، افزایش تقاضا و نگرانی مردم از وضعیت fatf هم مزید بر علت می‌شود.او می‌افزاید: روز جمعه با سقوط قیمت طلا، شاخص دلار افزایش پیدا کرد. این موضوع در بازار داخلی هم اثر گذاشت. شنبه نرخ دلار کمی ثبات یافت و یک شنبه هم به علت تعطیلی بازارهای جهانی احتمالا اتفاق خاصی در بازار نیفتد.

همچنین به اعتقاد برخی از فعالان بازار، علاوه بر عواملی که اشرفی در مسیر نرخ ارز موثر ارزیابی می‌کند، احتمالا سخنان محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس جمهور هم در تعیین مسیر حرکت قیمت دلار در روزها و هفته‌های آتی بی تاثیر نباشد.واعظی، روز پنج‌شنبه در جریان سفر به استان اصفهان گفته بود «از نظر اقتصادی نرخ ارز ایران ۲۵ یا ۲۷ هزار تومان نیست، ما این کار را کردیم تا بتوانیم اقتصاد کشور را اداره کنیم تا امروز دشمنان بگویند که فشار حداکثری شکست خورده و آنها به دنبال حل مسائل هستند و امروز ایران از موضع قدرت است.»البته او به سرعت این گفته‌ها را تکذیب کرد با این حال جنجالی که این خبر به پا کرد کافی بود تا بخشی از بازار سخنان اولیه واعظی را بپذیرد و بار دیگر اتهام دولت به دخالت افزایشی در بازار ارز برجسته شود. اتهامی که بر حسب تجربه می‌توان منتظر بود که نوسان گیران ارزی تا مدت‌ها روی آن موج سواری کنند.

آتش‌افروزی دولتی‌ها در بازار ارز!
اما آیا واقعا دولت در گرانی ارز نقش داشته است؟
اشرفی در پاسخ می‌گوید: واقعیت این است که دولت به علت شرایط ویژه‌ای که داشته چاره‌ای جز این نداشته است اما امیدواریم در دوران پساترامپ وضعیت بهتر شود.با این حال محمد تقی فیاضی، کارشناس اقتصادی، این‌طور فکر نمی‌کند. او معتقد است با این که دولت از گرانی دلار نفع می‌برد اما در افزایش قیمت نقشی نداشته است.فیاضی توضیح می‌دهد: تنها حالت نقش آفرینی دولت در نرخ ارز این است که بانک مرکزی ارز داشته باشد اما عامدانه آن را عرضه نکند. اگر دولت درآمد نفتی داشته باشد و این دلار را در بازار عرضه کند، قیمت پایین می‌آید و اگر نکند بالا می‌رود. اما شرط آن این است که درآمد نفتی داشته باشد.او تاکید می‌کند: کشور تحریم بوده و درآمدهای نفتی آن بسیار پایین آمده لذا بانک مرکزی پولی نداشته که دولت نخواهد آن را وارد بازار کند و عامدانه باعث افزایش نرخ ارز شده باشد بنابراین این فرض به طور ملی منتفی می‌شود. شرایط جبری باعث شده ارز در کشور کم شود در این شرایط نه بانک مرکزی و نه دولت دخالتی نداشتند.به باور او افزایش نرخ ارز سبب می‌شود دولت با فروش مقدار ارز کمتر، ریال بیشتری کسب می‌کند و کسرس‌اش را جبران می‌کند. پس در نهایت کسری بودجه دولت جبران می‌شود ولی افزایش نرخ ارز از سوی او عامدانه نیست.
مرجع : تجارت نیوز
برچسب ها: دلار
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها