به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۳۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۲۵۹۶۰۶

خشکی هامون با سدسازی در افغانستان

خشکی هامون با سدسازی در افغانستان
گروه جامعه: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: زمانی که درباره تالاب‌های هامون‌ توافق شکل گرفت، به مسائل زیست‌محیطی و نیاز سیستم محیطی تالاب‌ها در آن منطقه توجه نشد.به گزارش ایلنا، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آبگیری سد کمال‌خان افغانستان و تاثیر آن بر خشکی تالاب‌های هامون بیان کرد: دبیرخانه رودخانه‌های مرزی در وزارت نیرو است. رودخانه‌های مرزی از لحاظ سیاسی و امنیتی مشکلات خاص خودش را دارد، بنابراین دبیرخانه‌ها پیگیر این نوع مسائل هستند.وی با اشاره به تاثیر ساخت این سد بر وضعیت هامون ادامه داد: به عنوان سازمان محیط زیست پیگیری‌های زیادی انجام دادیم، اما در زمانی که توافق در رابطه با تالاب‌های هامون‌ شکل گرفت، بحث‌های زیست‌محیطی و نیاز سیستم محیطی تالاب‌ها در آن منطقه مورد توجه قرار نگرفت.
 
تجریشی افزود: الان این تالاب‌هایی که خشک شده‌اند به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند و سازمان محیط زیست از دولت، وزارت امور خارجه و وزارت نیرو خواسته موضوع زیست‌محیطی تالاب‌ها را در مذاکرات طرفین مورد توجه جدی قرار دهند، چون آثار آن جوامع در افغانستان، پاکستان، ایران و کشورهای آن طرف خلیج را درگیر می‌کند. معضل گرد و غبار به یک یا دو کشور مربوط نیست و کاملا موضوع منطقه‌ای است.وی ادامه داد: در شرایط موجود، با توجه به تغییرات اقلیمی که اتفاق افتاده و غبارخیزی، حتما باید به این مساله توجه جدی شود. پدیده غبار یکبحث کاملا جدیدی است و ما از مسئولان افغانستان خواستیم در مورد این موضوع کارگروهی تشکیل شود و مذاکره صورت بگیرد.

تجریشی با بیان اینکه تالاب‌های هامون‌ با سیل‌ها پر می‌شوند، گفت: تالاب‌های هامون طی ۲۰۰ سال گذشته همیشه شیرین بوده و محققان به آن اشاره می‌کردند و در حقیقت اینها اکوسیستم آب شیرین را شکل داده است. بنابراین اگر رسوبات همراه با سیلاب نیاید و داخل هامون‌ پر نشود، به طور حتم اکوسیستم آن منطقه تحت تاثیر قرار می‌گیرد و حتی انتظار داریم که در آن اکوسیستم نمک بر جای بماند.وی با اشاره به خشکی هامون در پی احداث سد کمال خان در افغانستان افزود: با وجود این، مردمی که در حاشیه آن منطقه زندگی می‌کنند، تحت تاثیر نمک و شوری آب قرار می‌گیرند چون آب شور خواهد شد و جانوران تلف می‌شوند و اگر به روندی که در گذشته طی شده توجه نشود، اکوسیستم منطقه از بین خواهد رفت‌.
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها