به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۳ ساعت ۱۵:۳۶
کد مطلب : ۲۵۹۶۸۹

رضایی: این دولت توان حل مشکلات بورس را ندارد

گروه اقتصادی: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از وزرا گفته بود لوایح اف ای تی اف را تصویب کنید تا ما به آن بپیوندیم و تحریم‌ها برداشته شود، اما هنوز ابهام وجود دارد و ما منتظر هستیم. احتمالا آخرین جلسه بررسی این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نیز در فروردین ماه سال آینده برگزار خواهد شد.
رضایی: این دولت توان حل مشکلات بورس را ندارد
«محسن رضایی» امروز در یک نشست خبری که به مناسبت سالروز تأسیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شد، گفت: ما در دهه اول انقلاب بیشتر به مسائل سیاسی، دفاعی و زیربنا‌ها پرداختیم، اما چشم‌انداز فرهنگی نداشتیم. فضا در گام اول انقلاب بیشتر سیاسی، دفاعی و زیربناها بود، اما به مسائل فرهنگی و اقتصاد نپرداختیم. دبیر مجمع تشخیص مصلحت درباره اف‌ای تی اف گفت: در حال حاضر روی میز مجمع چیست؟ هیچ کس از دولت و مجلس نخواسته که مجمع تشخیص به اف ای تی اف بپیوندد یا نپیوندد یا تصمیم‌گیری کند. اینجا بحث دولایحه یا دو توصیه از ۴۱ توصیه اف‌ای‌تی‌اف مطرح است. یکی «پالرمو» و «سی اف تی» است که در حال بررسی در مجمع تشخیص قرار دارد. مسائلی باعث به تاخیر افتادن این موضوع شد. از یک سو تحریم‌ها در سال ۹۷ و انباشتگی آن را به تعویق انداخت. در زمانی که تحریم‌ها در حال انباشه شدن است سوال بود که آیا تصویب شوند یا نشود.

وی ادامه داد: یکی از آقایان وزرا گفته بود لوایح اف ای تی اف را تصویب کنید تا ما به fatf بپیوندیم. تا بتوانیم برای برداشتن تحریم‌ها تلاش کنیم و آماده باشیم. ما از آنها خواستیم زمان برداشتن تحریم‌ها را بدهند اما این موضوع هنوز ابهام وجود دارد و ما منتظر پاسخ مستند و مکتوب دولت هستیم. احتمالا آخرین جلسه بررسی این موضوع در مجمع تشخیص مصلحت نیز در فروردین ماه سال آینده برگزار خواهد شد و در آن جلسه با بررسی این مستندات در خدمت شما خواهیم بود. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوالی مبنی براینکه در حوزه اقتصاد در بازار بورس شاهد اقدام هیجانی دولت بودیم و سرمایه‌ها از بازار خارج شد، بیان کرد: در مسئله بورس دو حادثه تلخ، یکی در ابتدای جهش ارزش سهام در مهر تا اسفند ۹۸ رویداد و در مرداد و شهریور نیز اتفاقات مجزایی افتاد که نباید با هم تجمیع شود. گروه اول در مهر ۹۸ تا اسفند ۹۷ سهام ارزان خریدند و به این‌ها «ارزان‌خر‌ها» می‌گوییم، عده‌ای گران فروشی کردند و سهام را گران فروختند و باعث ایجاد مشکلات بورس شدند.

رضایی گفت: گروه اول به نتیجه رسیدند که نباید پول‌ها را در تولید سرمایه‌گذاری صرف کنند. هر ۴ سال پول‌های خود را در زمین، طلا، بورس وارد می‌کنند و حاضر نیستند در تولید سرمایه‌گذاری کنند. منتظر هستند در فرصت مناسب وارد عمل شده و سرمایه‌گذاری کنند. متأسفانه با توجه به تجربه‌ای که دارند حتی از دولتی‌ها هم زودتر متوجه می‌شوند و در جایی که قیمت افزایش پیدا می‌کند حاضر می‌شوند و با پول‌های خود ارز، طلا، زمین و ... را ارزان می‌خرند و سر فرصت که قیمت‌ها بالا رفت گران فروخته و ثروت آن‌ها چندین برابر می‌شود. در مهر سال ۹۸ تا اسفند همان سال این گروه آمدند و ارزش سهام از ۱۰۰ هزار به ۵۰۰ هزار ظرف ۶ ماه رسید. در فروردین و اردیبهشت قشر متوسط و در خرداد و تیر قشر مستضعف و محروم آمدند و از مهر ماه بورس ما ۱۰ برابر شد. علاوه بر آن حدود ۹ مؤسسه در شرکت‌ها و بانک‌ها هستند که سهام را آرام آرام خریده بودند و آن را به بازار عرضه کردند که ظرف مدت کمی سهام را از بورس خارج کردند و ارزش یک میلیون سهام به ۲ میلیون رسید، اما محرومین و مستضعفین که آخر کار سهام خریده بودند سیلی محکمی در این میدان خوردند و ضرر کردند.

وی گفت: این البته ناشی از عدم فهم دولتمردان ما است. هنوز هم توجیح نیستند که چه اتفاقی افتاده و نمی‌توانند برای مردم توضیح دهند که بورس شاهد چه اتفاقاتی بود، ولی این موضوع که در بورس باعث ایجاد مشکلات شد باید پیگیری و از آن جلوگیری شود. دبیر مجمع تشخیص مصلحت در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا با متخلفین برخورد نمی‌شود، آیا دست‌هایی پشت پرده است؟ گفت: ما به سهم خودمان مسئله را پیگیری می‌کنیم، اما تا زمانی که حکم قاضی صادر نشود ذکر اسامی به مصلحت نیست. در این باره مجلس هم همکاری می‌کند، البته سیلی که از طریق بورس به اقتصاد و پولی که وارد بورس شده همچون گردبادی چرخیده و بالا رفته و پایین هم خواهد آمد. این موضوع قابل حل است، اما از این دولت برنمی‌آید، ان‌شالله در آینده مشکلات حل خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه اگر دو لایحه پالرمو و سی‌اف‌تی در مجمع تشخیص تصویب شود، آیا تحریم‌ها برداشته می‌شود و پذیرش کنوانسیون منوط به لغو تحریم‌هاست، بیان کرد: مخالفین در این باره می‌گویند با شرط گذاشتن مسئله حل نمی‌شود و ضمانتی نیست که این دو لایحه را تصویب کنند و آن‌ها به ما تضمین بدهند، تحریم‌های اقتصادی مسئله‌ای جدا از FATF است، اما در شرایط تحریم این دو بهم گره می‌خورد. رضایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از خبرگزاری‌های غیر مستقل اقدام به تخریب روابط ما با جمهوری آذربایجان کردند، نظر شما در مورد قره‌باغ چیست، گفت: ما اهل شعار نیستیم روزی گفتیم خرمشهر را آزاد می‌کنیم و این کار را کردیم گفتیم کمتر از سه ماه حکومت داعش پایان می‌یابد و این اتفاق افتاد، دفاع ما از آذربایجان شعاری نیست ایران و آذربایجان یک ملت و دو کشور هستند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام ضمن انتقاد از وزارت امور خارجه کشورمان، گفت: ما هزاران نفر شهید تقدیم کردیم تا باکو به دست تزار روس نیفتد و تعداد زیادی از کشته شده‌ها در این راه از کشور ایران (تبریز، اردبیل، اصفهان) بودند و در دفاع از باهو شهید شدند. وی گفت: متأسفانه ارمنستان به قره‌باغ حمله کرد و این خطا بود و ما به طور جدی دفاع می‌کنیم که قره‌باغ به آذربایجان برگردد و ارتش آذربایجان در آن مستقر باشد نه ارتش کشور‌های دیگر. در حوزه مدیریت به آذربایجان پیشنهاداتی دادیم، اما تصمیم نهایی را خود آن‌ها می‌گیرند ظاهرا دست‌های پنهانی وجود دارد که ترکیه و روسیه آنجا هستند، اما ایران نیست. مشاهده می‌کنیم در بازسازی آذربایجان اسرائیل در ۴ یا ۵ کیلومتری شمال اردبیل در حال فعالیت است، اما از ایرانی‌ها کسی وجود ندارد و این موضوع مورد سوال از وزارت امور خارجه کشورمان است.

رضایی گفت: ما انتظار داریم که آذربایجان پرقدرت و سربلند به عنوان کشور برادر در شمال ایران حضور داشته باشد؛ دو دولت باید برادری و روابط خود را بیشتر تقویت کنند. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به شیطنت برخی از اشخاص برای آسیب به روابط بین دو کشور گفت: ما باید سالم‌سازی امنیتی در کشورمان ایجاد کنیم، ما از انتقادات استقبال می‌کنیم بسیاری از عوامل نفوذی در ایران و خارج از ایران وجود دارد که باید تلاش کنیم اگر نفوذی را شناسایی کردیم سالم‌سازی کنیم و از دوستان خود نیز می‌خواهیم که پیگیر مسائل باشند، ما نمی‌خواهیم مسائل و مشکلات در مجمع تشخیص سیاسی شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا تحریم‌ها به تصویب لوایح FATF پیوند خوردند، گفت: در این باره دو گروه موافق و مخالف وجود دارد که موافقین می‌گویند به این لوایح بپیوندیم اقتصاد ما بهتر خواهد شد و معاملات بهتری خواهیم داشت و موافقین هم استدلال‌های خود را دارند؛ در حال حاضر علت طولانی شدن این مسئله اینگونه موافقت‌ها و مخالفت‌هاست ما به چند پیشنهاد رسیدیم و در نهایت با رای اکثریت تصمیم‌گیری خواهیم کرد، مخالفین می‌گویند اگر ما به این لوایح بپیوندیم اوضاع کشور بدتر می‌شود. رضایی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ گفت: موضوع مهم در هشت سال آینده کشورمان اقتصاد دولتی کارآمد، قوی، مسئولیت‌پذیر و پاسخگو است، دولت باید کارآمد باشد و از تخصص‌های مختلف در سیاست‌های داخلی و خارجی برخوردار شود، از سویی قوی باشد و زمانی که تصمیمی را به نفع ملت ایران می‌بیند از رانت‌خواران نترسد و با قدرت عمل کند.
برچسب ها: محسن رضایی
نام شما

آدرس ايميل شما
توجه: نظرات حاوی توهين، افترا، اتهام و ... به اشخاص حقيقی و حقوقی، و نظرات شعارگونه «مرگ، درود و مشابه آنها»، و همچنين نظرات طولانی تر از 500 حرف، به هيچ وجه منتشر نخواهند شد.
نظر شما *

پربيننده‎ترين مطالب و خبرها