به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۹/۱۲/۱۶ ساعت ۱۲:۱۴
کد مطلب : ۲۶۰۰۱۷

چین بودجه نظامی خود را افزایش می‌دهد

چین  بودجه نظامی خود را افزایش می‌دهد
گروه بین الملل: دولت چین اعلام کرده است که هزینه‌های دفاعی خود را در بودجه مصوب سال ۲۰۲۱ به میزان ۶.۸ درصد افزایش خواهد داد.
در گزارش ملی بودجه، آمده است که پکن در سال آینده ۱.۳۵ تریلیون یوان معادل ۲۱۰ میلیارد دلار در صنعت دفاعی خود هزینه خواهد کرد.این بودجه در مقایسه با هزینه دفاعی چین در سال گذشته که بالغ بر۱.۳ تریلیون دلار معادل ۱۸۰ میلیارد می‌شد، رشدی قابل ملاحظه را نشان می‌دهد.افزایش بودجه نظامی چین در حالی است که این کشور با مشکلات اقتصادی متعدد ناشی از بدهی بالای دولتی و همه‌گیری کرونا دست‌به‌گریبان بوده است.در شرایطی که افزایش بودجه چین در سال جاری افزایشی حدود ۷ درصدی را نشان می‌دهد، با این حال این رشد در مقایسه با درصد‌های رشد دورقمی این کشور طی سال‌های گذشته کمتر است.چین به لحاظ هزینه دومین بودجه دفاعی جهان را پس از آمریکا دارا است. نیروی نظامی این کشور ۳ میلیون سرباز آماده به رزم دارد و به طور پیوسته بر شمار ناوهای هواپیمابر، زیردریایی‌های هسته‌ای و جنگنده‌های مخفی خود می‌افزاید.حزب کمونیست چین می‌گوید بیشتر افزایش بودجه نظامی به منظور بهبود حقوق و دستمزد و سایر شرایط برای نیروهایش است، اما ناظران می‌گویند رقم این بودجه کمتر از میزان واقعی است چرا که هزینه‌ تولید سلاح در داخل را نادیده می‌گیرد.
ارتش آزادیبخش خلق، به عنوان شاخه نظامی حزب کمونیست حاکم، نقش سیاسی پررنگی در چین دارد و افزایش بودجه این نهاد غالبا هم‌راستا با سیاست‌های کلی چین است.
لی كه چیانگ، نخست‌وزیرچین در سخنرانی خود در جلسه افتتاحیه كنگره خلق چین گفت كه دولت او «تفکر رئیس جمهوری، شی جین پینگ را در مورد تقویت نیروهای مسلح و استراتژی نظامی برای دوره جدید به طور كامل اجرا خواهد كرد».ایالات متحده آمریکا که بودجه دفاعی‌اش در سال گذشته حدود ۹۳۴ میلیارد دلار بوده است از عدم شفافیت برنامه‌های دفاعی چین شکایت کرده و گفته است که پکن قصد دارد برای این کشور در شرق آسیا چالش ایجاد کند. تنش در آب‌های دریای جنوبی چین در سال‌های اخیر به اختلافی مستمر میان واشنگتن و پکن تبدیل شده است.


 
برچسب ها: چین
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها