به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۴۰۰/۰۲/۰۳ ساعت ۱۵:۴۴
کد مطلب : ۲۶۷۸۵۲

حملهٔ موشکی به نزدیکی نیروگاه اتمی اسرائیل‎

حملهٔ موشکی به نزدیکی نیروگاه اتمی اسرائیل‎
گروه بین الملل: ساعاتی پس از شلیک یک فروند موشک از خاک سوریه به جنوب اسرائیل، ظاهراً در فاصله‌ای نه چندان دور از کوره هسته‌ای و سایر تأسیسات مرتبط با فعالیت‌های اتمی این کشور، رسانه‌های اسرائیل به این سؤال مشغول شده‌اند که آیا این اقدام یک شلیک عامدانه مرتبط با جمهوری اسلامی ایران بوده است یا نه.
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، این موشک از نوع اس‌ای-۵ یا اس‌ ۲۰۰ بوده که  از سوریه به جنوب اسرائیل شلیک شد. سخنگوی ارتش اسرائیل تأیید کرده که سامانه‌های دفاع هوایی این کشور شلیک موشک از سوریه را شناسایی و رهگیری نکرد.این موشک تا ۴۰۰ کیلومتر برد دارد و قادر به حمل کلاهکی با توان حمل ۲۱۷ کیلوگرم مواد انفجاری نیز هست.
 قطعاتی از موشک، از جمله در استخر خانه یک خانواده اسرائیلی در مزرعه اشتراکی «اشلیم» در نزدیکی شهرک دیمونا به دست آمده‌ است.
خانم سونیا راویوو، صاحب این خانه، به رسانه‌های اسرائیل گفته‌ است که آن‌ها تنها پس از بیدار شدن از خواب متوجه قطعاتی از موشک شده‌اند که داخل استخرِ بدون آب خانه افتاده بوده و از بیم انفجار احتمالی، خانه را ترک کردند تا مأموران خنثی کردن موشک سر رسیدند و قطعات را بیرون آوردند و بردند.عومِر عید، یک زن ساکن شهرک دیمونا، به رسانه‌های اسرائیلی گفته‌ است که او و افراد زیاد دیگری در لحظه اصابت موشک، با یک انفجار شدید از خواب بیدار شده و همزمان آژیر خطر دقایقی در منطقه طنین انداخته است.
سخنگوی ارتش و رسانه‌های اسرائیل تأکید کرده‌اند که موشک منفجرشده در منطقه «نقب»، تلفات و آسیب جانی نداشته‌است.
ژنرال بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل،  گفت که ارتش در خصوص عدم شناسایی و رهگیری موشک سوری «هنوز تحقیق می‌کند».وی گفت یک «موضوع پیچیده» مطرح است اما توضیح بیشتری نداد.ارتش اسرائیل گفته‌ است که در واکنش به اصابت موشک به جنوب این کشور، جنگنده‌های اسرائیلی به سوی سوریه به پرواز درآمدند و سامانه‌ای را مورد هدف قرار دادند که موشک از آن به خاک این کشور شلیک شده بود.
ارتش سوریه گفت که موشک‌های شلیک‌شده از جنگنده‌های اسرائیلی به سوی منطقه «الضمیر» در حومه دمشق هدف‌گیری شد و دفاع هوایی سوریه اکثر آن‌ها را «رهگیری و منهدم کرد».دیده‌بان حقوق بشر سوریه گفته‌ است که یک افسر ارتش سوریه در حملات هوایی از سوی اسرائیل کشته و سه سرباز سوری نیز شدیداً زخمی شدند.
شلیک موشک از سوریه به اسرائیل، در حالی که تنش میان این کشور و ایران به‌شدت تشدید شده و از خرابکاری جدید منتسب به اسرائیل در سایت هسته‌ای نطنز در ایران تنها ۱۱ روز می‌گذرد، این سؤال را مطرح کرده که آیا ممکن است این اقدام بخشی از تلافی‌جویی جمهوری اسلامی ایران از اسرائیل باشد؟
موشک سوری در شرایطی به اسرائیل شلیک شده که ارتش این کشور به‌تازگی دفاع هوایی خود در جنوب را از بیم واکنش احتمالی ایران و متحدین آن به‌دنبال حمله منتسب به اسرائیل علیه کشتی نظامی «ایران ساویز» در آب‌های دریای سرخ تقویت کرده بود.دو روز پیش نیز انفجاری بزرگ در یکی از کارخانه‌های صنایع موشکی اسرائیل رخ داد. رسانه‌های اسرائیل به نقل از مقامات کشورشان و تنها یک روز بعد از حادثه گفتند که انفجار، «کنترل شده و پیش‌بینی شده» بود اما توضیح بیشتری در خصوص ماهیت آن ندادند.

 
برچسب ها: اسرائیل
پربيننده‎ترين مطالب و خبرها